Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΜεταφορικό Ισοδύναμο: Πάγωσαν οι πληρωμές, τι θα γίνει;

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Πάγωσαν οι πληρωμές, τι θα γίνει;

|

Με τις καθυστερήσεις στην καταβολή αποζημιώσεων να ξεπερνούν το ένα και πλέον έτος, μόλις πρόσφατα έγιναν επιλέξιμα στη σχετική πλατφόρμα για το μεταφορικό ισοδύναμο τα εισιτήρια του Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2022 (!) όχι όμως και για τον Δεκέμβριο 2022, αν και σε λίγες ημέρες υποδεχόμαστε το 2024.

Παρά τις πιέσεις και τις διαμαρτυρίες των κατοίκων των νησιών αλλά και των φορέων, τα χρήματα, που με τις καθυστερήσεις στην καταβολή ανέρχονται από δεκάδες έως εκατοντάδες ευρώ, δεν έχουν πιστωθεί ακόμα στους λογαριασμούς των δικαιούχων και οι υποσχέσεις που κατά καιρούς έχουν δοθεί, αναιρούνται η μια μετά την άλλη.

Η καταβολή των οφειλόμενων χρημάτων τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2022 είναι σταγόνα στον ωκεανό για τους δικαιούχους που επί 15 συνολικά μήνες πληρώνουν τα πανάκριβα πλέον από την τσέπη τους εισιτήρια, αεροπορικά και ακτοπλοϊκά, με τις πληρωμές του μεταφορικού ισοδύναμου να έχουν παγώσει. Σημαντικές καθυστερήσεις παρατηρούνται επίσης και στην καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου που αφορά στα καύσιμα τα οποία οι νησιώτες εξακολουθούν να πληρώνουν «χρυσάφι».

Και όσο η αγωνία των δικαιούχων κορυφώνεται, κορυφώνεται και η αγωνία για το τι μέλλει γενέσθαι με την τύχη του Μεταφορικού Ισοδύναμου και αν ευσταθούν οι φημολογίες περί κατάργησής του.

Παρά τις παρεμβάσεις των νησιωτικών φορέων μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την καταβολή του Δεκεμβρίου 2022 και του έτους 2023, παρότι οδεύουμε προς το 2024 και τα χρήματα, στην περίοδο της ακρίβειας που έχει τινάξει στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό των νησιωτών, είναι απολύτως αναγκαία.

Μεταφορικό Ισοδύναμο
Μεταφορικό Ισοδύναμο

Η καταβολή των χρημάτων μόλις για τους δύο μήνες του 2022 προκάλεσε κύματα αγανάκτησης σε χιλιάδες δικαιούχους, μόνιμους κάτοικους νησιών, που περίμεναν ότι μετά από τόση καθυστέρηση το «ξεπάγωμα» θα αφορούσε και το 2023.

Υπενθυμίζεται ότι το μεταφορικό ισοδύναμο θεσπίστηκε και εφαρμόστηκε από την κυβέρνηση Τσίπρα (2018 -2019) αρχικώς για τα νησιά του Αιγαίου και στην συνέχεια επεκτάθηκε σε όλες τις νησιωτικές περιοχές και αποτελεί σημαντική θεσμική παρακαταθήκη του αείμνηστου Νεκτάριου Σαντορινιού προς όλους τους νησιώτες, ενώ ο πρώτος που το οραματίστηκε και το ανέδειξε ως κυρίαρχο θέμα για τους νησιώτες ήταν ο αείμνηστος δήμαρχος Τήλου Τάσος Αλιφέρης ήδη από την πρώτη θητεία του.

Η φιλοσοφία του μέτρου, είναι το δικαίωμα του νησιώτη και του επιχειρηματία που βρίσκεται σε αυτά, να απολαμβάνει μεταφορικές υπηρεσίες με το ίδιο κόστος που απολαμβάνει ο κάτοικος της Αθήνας αλλά και άλλων περιοχών της υπόλοιπης ηπειρωτικής Ελλάδας.

Σκοπός, είναι το κόστος που αντιστοιχεί ανά επιβάτη και ανά εμπόρευμα με μέσα θαλάσσια μεταφοράς, να είναι ισοδύναμο για την ίδια απόσταση που κοστίζει η μετακίνηση με ΚΤΕΛ. Ο επιβάτης – δικαιούχος του Μεταφορικού Ισοδύναμου πέραν της χρήσης του ΜΑΝ κατά την έκδοση ή κράτηση του εισιτηρίου, θα πρέπει να διατηρεί και τα αποκόμματα των εισιτηρίων για 6 μήνες, ώστε να του καταβληθεί το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.). Η καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. πραγματοποιείται τέσσερις (4) φορές ετησίως, είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο.

Το Μεταφορικό ισοδύναμο εξισώνει ουσιαστικά το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μεταφοράς.

Οι δικαιούχοι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών μπορούν να κάνουν χρήση του Μοναδικός Αριθμός Νησιώτη (ΜΑΝ) κατά την έκδοση των εισιτηρίων τους, για να χρηματοδοτηθούν με τη διαφορά του κόστους μεταφοράς (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους ΑΝΗΚΟ).

Οι δικαιούχες επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά μπορούν να εγγραφούν στη δράση και να υποβάλουν αιτήματα για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς των εμπορευμάτων τους από και προς τα νησιά. Το Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ) θα αποδίδεται στις επιχειρήσεις που έχουν έδρα στα νησιά και είναι εγγεγραμμένες στο αντίστοιχο νησιωτικό επιμελητήριο. Tο μέτρο αφορά τους κλάδους εμπορίου-μεταποίησης-τουριστικών καταλυμάτων. Το Α.ΝΗ.ΚΟ είναι ακατάσχετο και αφορολόγητο. Δικαιούχοι-επιχειρήσεις είναι όσες εμπίπτουν στη κατηγορία “πολύ μικρή”, “μικρή”, “μεσαία” βάσει των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (Ν. 4308/2014). Από την 1 Ιουλίου 2018 είναι επιλέξιμες, οι δαπάνες μεταφοράς προϊόντων για τις νησιωτικές επιχειρήσεις των νησιών της πιλοτικής εφαρμογής.

Σύμφωνα με το ν. 4832/2021, «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου» (ΦΕΚ Α’ 172) όπως ισχύει, προβλέπεται η καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) για την προμήθεια των επιλέξιμων υγρών καυσίμων, απευθείας στους κατοίκους και στις επιχειρήσεις των νησιών της πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου, που είναι δικαιούχοι του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (MAN) και του Μοναδικού Αριθμού Νησιωτικής Επιχείρησης (ΜΑΝΕ).

Με πληροφορίες από τη σελίδα “Δημοκρατική” 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Express Samina – Δημήτρης Μάλαμας: ο υπολιμενάρχης που «λύγισε» στη διάσωση

Η «άλλη διάσταση» της τραγωδίας: ο Ανθυποπλοίαρχος Λ.Σ. και υπολιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, έφυγε από οξύ έμφραγμα ενώ συντόνιζε την επιχείρηση διάσωσης.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Ανανεώνει ο Στράτος Πολιτόπουλος για δεύτερη σεζόν

Ο 25χρονος play maker (1.80) συνεχίζει στη Νάξο, μετά την πολύ καλή παρουσία του στη National League 2 όπου ο Πανναξιακός άγγιξε την κορυφή του ομίλου.

Κώστας Απιδόπουλος: «Ο Πανναξιακός είναι καταδικασμένος για νταμπλ – Λύστε το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών» (video)

Ο πρόεδρος του Πανναξιακού μιλά για στόχους, ρόστερ και την ανάγκη δωρεάν ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για όλες τις αποστολές νησιωτικών συλλόγων. Κάλεσμα στον κόσμο: «Όλοι μαζί για την άνοδο».

Ακτοπλοΐα 2025: αντοχή χωρίς ρεκόρ — Η κρουαζιέρα «γράφει» +10% αλλά με φρένο στις προκρατήσεις

Συμπεράσματα από το 8ο ITC 2025: σταθερή η ακτοπλοϊκή κίνηση (δύο ταχύτητες ανά γραμμή), άνοδος στην κρουαζιέρα, αλλά ενδείξεις επιβράδυνσης μετά το 2026.

Λεονταρίτης: “Οφείλουμε να παραδώσουμε στα παιδιά μας έναν καθαρότερο τόπο κι αυτό κάνουμε”

Με προϋπολογισμό άνω των 600 εκατ. ευρώ και δυναμικότητα 61.000 τόνων/έτος, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ο ΦΟΔΣΑ θωρακίζουν περιβαλλοντικά τα νησιά, μειώνοντας δραστικά την ταφή.

Συμμαχία για τα παιδιά της Σαντορίνης: Ένωση Ξενοδόχων & Ένωση Γονέων Θήρας ενισχύουν τη συνεργασία τους

Με κοινό στόχο τη στήριξη της μαθητικής κοινότητας και την κοινωνική συνοχή, οι δύο φορείς δρομολογούν κοινές δράσεις σε πολιτισμό, εκπαίδευση και κοινωνική υποστήριξη.

«Ό,τι αξίζει» στην ΕΡΤ1: ιστορίες που φωτίζουν την Ελλάδα — αυτή την Κυριακή (28/09) στην Ίο

Η Ίνα Ταράντου συναντά τους «αφανείς πρωταγωνιστές» της καθημερινότητας. Στις 28/9, η εκπομπή ταξιδεύει στην Ίο και φιλοξενεί τον Γιάννη Πουσσαίο.

«Έπεσα στη θάλασσα πέντε μηνών έγκυος» — Η Ρούλα (Σταυρούλα) Μπαϊράμη 25 χρόνια μετά το “Εξπρές Σάμινα” (video)

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025: μια μαρτυρία–ορόσημο από τη Νάξο. Ο φόβος, το σκοτάδι, το παιδικό σωσίβιο, το καΐκι σωτηρίας και η ζωή που συνέχισε — για τη μητέρα και το μωρό. (video)

Εξπρές Σάμινα: 25 χρόνια μετά — Μνήμη, αλήθειες και υποχρέωση να μην ξανασυμβεί

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025: Η Παροναξία τιμά τους 81 συνανθρώπους μας που χάθηκαν το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου 2000 λίγο έξω από την Πάρο.

Νότιο Αιγαίο: “Πράσινο” φως για υποδομές ανακύκλωσης σε Πάρο, Σύρο, Μήλο και Τήνο μέσω ΣΔΙΤ

Η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ ενέκρινε έργο 194,9 εκατ. € για Σύρο, Μύκονο, Πάρο και Τήνο — συνολικού σχεδίου άνω των 600 εκατ. € που αλλάζει τον χάρτη διαχείρισης απορριμμάτων.

Μελάνες Νάξου: Κάτοικοι διαμαρτύρονται για τις αυξήσεις στο νερό και πάνε σε .. δημοψήφισμα

Κάτοικοι ζητούν επιστροφή στις παλιές τιμές και δίκαιη τιμολόγηση· ετοιμάζεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για συλλογική στάση

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Κουφονήσι: Αμερικανοί άφησαν 500€ φιλοδώρημα — «Δεν θα κλείσω μάτι!» λέει ο σερβιτόρος (video)

Παρέα 8 ατόμων κατέπλευσε με σκάφος, έφαγε αστακό και φρέσκα ψάρια· λογαριασμός 750€ και tip 500€ που θα μοιραστεί σε 22 εργαζομένους.

Ονοματοθεσία ανώνυμων οδών στη Νάξο: Κάλεσμα για συμμετοχή των πολιτών

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προχωρά στη διαδικασία ονοματοθεσίας και αρίθμησης οδών στη Χώρα και τα Αγγίδια, με στόχο τη διευκόλυνση κατοίκων και επισκεπτών.

Νάξος: Θεατρικά εργαστήρια για παιδιά & ενήλικες — 3η χρονιά το Δημοτικό Εργαστήρι

Μαθήματα υποκριτικής, ορθοφωνίας & αυτοσχεδιασμού με τον σκηνοθέτη Θανάση Αντωνίου. Δύο τμήματα: 13–15 & 16+ με δωρεάν συμμετοχή.

Κυκλάδες: Ένα έμφραγμα, τρία νησιά, μία σωτηρία στο Ιπποκράτειο (video)

Σίφνος → Σύρος (4–5 μέρες) → Μύκονος → Αθήνα: καταγγελίες της οικογένειας για χαοτικές διακομιδές και κενά στο σύστημα υγείας των νησιών.

Κυκλάδες: Το νερό έγινε «υγρός χρυσός» — λογαριασμοί-σοκ και SOS από τα Κουφονήσια (video)

Ο αντ/ρχος Νάξου Βαγγ. Κατσάρας μιλά για «πικρό ποτήρι»· ανομβρία, τουριστική ζήτηση και κόστος αφαλάτωσης πιέζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Νάξος: Θραύση κάβου σε φορτηγό οχηματαγωγό κατά τον κατάπλου — χωρίς τραυματισμούς

Παρασκευή 19/09/2025, μεσημβρινές ώρες: έσπασε ο δεξιός πρυμναίος κάβος στην 3η προσπάθεια πρόσδεσης στο λιμάνι της Νάξου· το πλοίο συνέχισε για Ίο.

Κουφονήσι: Ομόφωνο «ναι» σε μειώσεις και δίκαιη τιμολόγηση νερού

Έκτακτη συνεδρίαση της Τοπικής Κοινότητας (22/09) – αιτήματα για επανέκδοση λογαριασμών, δόσεις χωρίς προσαυξήσεις, έλεγχο μετρητών και ειδικό καθεστώς «νησιωτικότητας»

Αθηνιός σε φόρμα, Νάξος σε… προσπέραση: ο Αύγουστος γύρισε το παιχνίδι στη Σαντορίνη

Μετά από μήνες πτώσης, ο Αύγουστος ’25 έφερε άνοδο στην κίνηση του λιμανιού της Σαντορίνης (+6% συνολικά)· Ηράκλειο Νο1 προορισμός και η Νάξος… πάνω από τη Σαντορίνη σε Ιούλιο & Αύγουστο!