Τρίτη, 3 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑπόψεις"Οι τουρίστες είναι σαν τα χελιδόνια", ποιος το λέει και γιατί;

“Οι τουρίστες είναι σαν τα χελιδόνια”, ποιος το λέει και γιατί;

|

Ακριβώς αυτό κάνουν πάρα πολλοί που ασχολούνται με τον τουρισμό. Αντί να βλέπουν τον τουρίστα ως ένα χελιδόνι του οποίου τη φωλιά θα πρέπει να προφυλάξουν, συμπεριφέρονται σαν αράχνες που στήνουν τον ιστό τους, έτοιμοι να παγιδεύσουν τον ανυποψίαστο τουρίστα.

Του Παύλου Παπαδάτου (#)

Αντί μάλιστα κάποια νησιά μας να είναι οι ναυαρχίδες της προσέλκυσης τουριστών, έχουν μετατραπεί σε δυσφήμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Και καλά οι “επαγγελματίες” του τουρισμού… Οι υπεύθυνοι του ΕΟΤ και του αντίστοιχου υπουργείου, δεν βλέπουν ότι οι “καλοί” τουρίστες φεύγουν από την Ελλάδα και πηγαίνουν σε Κροατία, Τουρκία, κλπ.;

Έχω την εντύπωση ότι ο ΕΟΤ δεν έχει ούτε καν μία υποτυπώδη στρατηγική marketing και επικοινωνίας, την οποία να έχει επικοινωνήσει στους τουριστικούς φορείς, ώστε όλοι να είναι ευθυγραμμισμένοι ως προς τους στόχους αλλά και τον κοινό-στόχο στον οποίο απευθύνονται. Με άλλα λόγια, τι θέλουμε; Λιγότερους αλλά πλουσιότερους τουρίστες ή περισσότερους και… ό,τι να ‘ναι; Γιατί αν ο στόχος μας είναι το πρώτο, σίγουρα η “πολιτική” του ΕΟΤ επιτυγχάνει το δεύτερο!

Γνωρίζουν άραγε οι κατά καιρούς υπουργοί τουρισμού που βαυκαλίζονται για την αύξηση τουριστών στη χώρα μας, ότι το 2002 η Ελλάδα είχε 13 εκατομμύρια τουρίστες και ότι ο κάθε τουρίστας άφηνε στη χώρα μας κατά μέσo όρο 680 δολάρια; Αν λάβουμε υπόψη μας τον πληθωρισμό, η Ελλάδα εισέπραξε το 2002 18 δισ. δολάρια – περισσότερα δηλαδή από όσα εισέπραξε το 2022 από 30 εκατομμύρια τουρίστες! Ο υπουργός τουρισμού, ο υφυπουργός, ο γενικός γραμματέας, ο πρόεδρος του ΕΟΤ, ο διευθύνων σύμβουλος και όλοι αυτοί, αντιλαμβάνονται άραγε την καταστροφή που επιφέρει σε πολλούς τομείς στη χώρα μας η αλόγιστη αύξηση του φθηνού τουρισμού; (Γεμίσαμε Βαλκάνιους…)

Με ποια λογική επιτρέπεται “σταύλοι”, να θεωρούνται τουριστικά καταλύματα και χθεσινοί τσοπάνηδες αίφνης να γίνονται “επαγγελματίες” του τουρισμού; Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ένα minimum προδιαγραφών για το τι μπορεί να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα και ο “ανίδεος” ιδιοκτήτης του να διαπιστεύεται μέσω ενός σύντομου έστω σεμιναρίου για τον τουρισμό;

Με ποια λογική ο κάθε ξενοδόχος, σχεδόν ανεξέλεγκτα, κατηγοριοποιεί το ξενοδοχείο του; (Προς το παρόν την έχουν γλυτώσει τα επτάστερα). Ή ονομάζει το τουριστικό κατάλυμά του “Resort” χωρίς καμία σχετική προδιαγραφή; Γνωρίζουν άραγε ότι ο τρόπος με τον οποίον επιδοτούνται μέσω ΕΣΠΑ κάποια δήθεν τουριστικά καταλύματα, αντί να ωφελούν βλάπτουν σοβαρά τον τουρισμό και κυρίως εκείνους τους επιχειρηματίες που ασχολούνται σοβαρά με τον τουρισμό; (Μεγάλες υπερτιμολογήσεις, μεγάλο μπαξίσι στους ελεγκτές για πιστοποιήσεις σε “βίλες-παράγκες” ακόμη και χωρίς ηλεκτροδότηση! Όσο για τιμολόγια ενοικίασης, βρίσκονται με το τσουβάλι).

Να μην μιλήσουμε για τις μαρίνες… Στα περισσότερα νησιά είναι ανύπαρκτες και όπου μάλιστα εμπλέκεται το λιμενικό ταμείο του εκάστοτε δήμου για να εξυπηρετήσει δήθεν τον θαλάσσιο τουρισμό, εκεί γίνεται το μεγάλο πάρτι! Κανένας έλεγχος.

Οι παραλίες; Οι περισσότερες βγαίνουν σε πλειστηριασμό ακόμη και τον Ιούλιο, με αποτέλεσμα να είναι εντελώς ανοργάνωτες, ενώ όπου είναι καλά οργανωμένες η ενοικίαση ξαπλώστρας κοστίζει περισσότερο από την ενοικίαση ενός δωματίου καλού ξενοδοχείου. Ακόμη και τις “χρυσοφόρες” παραλίες του δημοσίου τις εκμεταλλεύονται κάποιοι “καπάτσοι” αντί πινακίου φακής, που πλειστάκις δεν αποδίδεται ούτε αυτό!

Όσον αφορά τον τουρίστα που θα αποφασίσει να περπατήσει στην Αθήνα, εκεί θα “απολαύσει” τον μεγάλο περίπατο -έκτρωμα- του δημάρχου μας. Πεζοδρόμια γεμάτα λακκούβες, άστεγοι ξαπλωμένοι σε διάφορα σημεία, τρισάθλιες γλάστρες, διαγραμμίσεις πεζών εντελώς ξεθωριασμένες, ενώ όποιος κάνει το λάθος να περπατήσει κάτω από την οδό Αθηνάς, εκεί θα διερωτηθεί αν βρίσκεται στην Ελλάδα ή στο Μπαγκλαντές.

Δυστυχώς, είναι πολλά τα κακά που όχι μόνο διώχνουν τους καλούς τουρίστες από τη χώρα μας, αλλά δεν επιτρέπουν ούτε στον Έλληνα να κάνει έστω και ολιγοήμερες διακοπές. Οι τιμές ακόμη και σε λαϊκές νησιώτικες ταβέρνες είναι απαράδεκτες, το φαγητό αμφιβόλου ποιότητας και το service τραγικό. Το σουβλάκι σπάνια πωλείται κάτω από 4,5 ευρώ και η χωριάτικη κοντά στα 10! Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και των ναύλων είναι επίσης ανεπίτρεπτα υψηλές. Ένα πήγαινε-έλα στη Ρόδο για παράδειγμα, για ένα ζευγάρι με δύο παιδάκια και ένα αυτοκίνητο κοστίζει πλέον €880! Ευτυχώς για την Κεφαλονιά τα αντίστοιχα ναύλα είναι 4-5 φορές φθηνότερα! (Ο ΕΟΤ και το υπουργείο τουρισμού θα μπορούσαν κάλλιστα να βάλουν τον τουρισμό μας σε σωστές ραγές, πριν καταστραφεί εντελώς. Πρέπει όμως να γνωρίζει το πως, αλλά και να θέλει).

Σημείωση
Η εταιρία μου για 12 συνεχή χρόνια -κάποιες φορές συνεργάστηκε και με άλλες εταιρείες- είχε αναλάβει την προβολή του ΕΟΤ σε όλο τον κόσμο (Greece chosen by the Gods, that’s another storyκλπ.). Τα 3,5 εκατομμύρια τουρίστες είχαν γίνει το 2002 13 εκατομμύρια και άφηναν στη χώρα μας όσο αφήνουν σήμερα τα 30 εκατομμύρια τουρίστες! (Προς άρση κάθε παρεξηγήσεως δεν ασκώ πλέον το διαφημιστικό επάγγελμα).

* Ο Παύλος Παπαδάτος είναι Επικοινωνιολόγος -Οικονομολόγος

Αρθρο στη σελίδα capital.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Ιεράπετρας: Αισθητός σε όλη την Κρήτη

Καθησυχαστικοί οι σεισμολόγοι Λέκκας και Τσελέντης – Αναμένονται μετασεισμοί, συστάσεις για προσοχή στις παραλίες

Θα καούμε φέτος το καλοκαίρι; Ο Γιώργος Τσατραφύλλιας απαντά

Οι εποχικές προγνώσεις δείχνουν θερμοκρασίες πάνω από τα κανονικά επίπεδα, αλλά χωρίς έντονα καύσωνα, σύμφωνα με τα κλιματικά μοντέλα

Σαντορίνη: Seatrack σε Καμάρι και Περίσσα. Πρόσβαση στη θάλασσα για όλους

Εγκαθίστανται νωρίτερα φέτος τα συστήματα αυτόνομης πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στις παραλίες της Σαντορίνης

Δυναμική παρουσία της Π.Ν.Αι. στο 10ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς στη Καλαμάτα

Στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχαν την ευκαιρία να γευτούν δημιουργίες των σεφ πάνω στις νησιώτικες συνταγές

Έναρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες της Πάρου

Ο Δήμος Πάρου εξασφαλίζει έγκαιρα την προστασία λουομένων για τα έτη 2025 και 2026

«Παίρνει σύνταξη» και κρεμάει το γιλέκο του ο Όσκαρ της ΕΛ.ΑΣ

Μετά από οκτώ χρόνια δράσης, ο σκύλος περιπολίας που «διάβαζε» τα σήματα και εντόπιζε κινδύνους, αποχωρεί με τιμές και συγκίνηση

Σαντορίνη: Το Santorini Experience επιστρέφει 10-12 Οκτωβρίου 2025 για 8η χρονιά

9 βραβεία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση του Αιγαίου

Η Σύρος φιλοξενεί το 4ο Summer School για την υγεία παιδιών και εφήβων

Διήμερο επιστημονικών δράσεων με θέμα την ανάπτυξη, τη συμπεριφορά και τη φροντίδα υγείας στη σύγχρονη εποχή

Νάξος: Η φιλαναγνωσία ως γέφυρα έμπνευσης στα ολιγοθέσια σχολεία

Μαθητές από εννιά σχολεία συνάντησαν τον συγγραφέα Δ. Λεϊμονή μέσα από τα βιβλία του και τις δικές τους δημιουργίες

Η Ρόδος στην καρδιά της ευρωπαϊκής έρευνας για την ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» συνδιοργανώνουν τη Συνεδρίαση Ολομέλειας του έργου ICARIA στο πλαίσιο του Horizon Europe

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο