Τετάρτη, 6 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Πύργος: Εκθεση με θέμα "Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο...

Σαντορίνη – Πύργος: Εκθεση με θέμα “Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο θωρείς”

|

Σαντορίνη, μία άλλη εποχή… Υπήρχε και αυτή. Στην ερώτηση πως ήταν το νησί των Κυκλάδων πριν από 55 χρόνια, η απάντηση έρχεται μέσα από τον φωτογραφικό φακό και τα αρχιτεκτονικά σχέδια που έχουν διατηρηθεί στο χρόνο…

Και το προσωπικό αρχείο της Σάσας Λαδά, Ομότιμης Καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, μετά από επισκέψεις της στο νησί στα τέλη της δεκαετίας του ’60 μας διαφωτίζει…

Σήμερα, χάρη στην Εστία Πύργου έχουμε απαντήσεις…

Από τις 15 Ιουλίου μέχρι τις 30 Οκτωβρίου στο Κέντρο Φωτογραφίας “Kastelana”, στην είσοδο του Καστελιού του Πύργου, στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο “Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο θωρείς”. 

Η έκθεση παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα ανέκδοτο, μέχρι σήμερα, αρχειακό υλικό αρχιτεκτονικών αποτυπώσεων και φωτογραφικής τεκμηρίωσης οικισμών και τοπίων της Σαντορίνης από το προσωπικό αρχείο της Σάσας Λαδά, Ομότιμης Καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, η οποία επισκέφτηκε τη Σαντορίνη στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, στη διάρκεια των σπουδών της και αποτύπωσε το χώρο σε φωτογραφίες και σχέδια.

Γιατί τώρα

Η Σαντορίνη του ‘60 επιστρέφει, 55 χρόνια μετά το καλοκαίρι του ‘68 που οι τεταρτοετείς φοιτητές Σάσα Λαδά, Ανέστης Παπαδάκης και Μιχάλης Χατζόπουλος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΑΠΘ έρχονται στη Σαντορίνη, για να κάνουν την καλοκαιρινή άσκηση του μαθήματος Μορφολογίας Ρυθμολογίας που δίδασκε ο καθηγητής Νίκος Μουτσόπουλος. Μαζί τους ήταν και η Ειρήνη Παπαδάκη, φοιτήτρια Αρχαιολογίας και η Καίτη Πανταζή φοιτήτρια αρχιτεκτονικής.

«Αγάπησα τη Μεσόγειο με πάθος», γράφει ο Fernand Braudel στο πρόλογο του βιβλίου του «Μεσόγειος». Παραφράζοντας τον Braudel θα μπορούσα να ισχυριστώ ότι «αγάπησα τη Σαντορίνη με πάθος», γεγονός και κινητήρια δύναμη για το στήσιμο αυτής της έκθεσης σήμερα. Είχα βγει στη σύνταξη πριν μερικά χρόνια και, ανασκαλεύοντας το παρελθόν,άνοιξα ξανά το αρχείο της Σαντορίνης που είχα στη σκιά από τότε. Οι αποτυπώσεις του 1968 και η διπλωματική μου εργασία το 1969 στα Φηρά βγήκαν ξανά στο φως και άρχισα να ψάχνω τρόπους, για να τους δώσω (η μήπως για να μου δώσω;) μια δεύτερη ευκαιρία η καλύτερα μια επιστροφή στον τόπο καταγωγής τους. Ένα αντίδωρο για τις εμπειρίες και τα βιώματα που μου έδωσε τότε η Σαντορίνη του ‘60. Η Σαντορίνη που επούλωνε με δυσκολία τις πληγές του καταστροφικού σεισμού του 1956 και που ετοιμαζόταν να ανοίξει πλησίστια τα πανιά της για τις σειρήνες του τουρισμού. Η Σαντορίνη που καθήλωνε με το εκρηκτικό της τοπίο, την ιλιγγιώδη καταβύθιση της καλντέρας, αλλά και την μοναδική της αρχιτεκτονική, τους ισχυρούς ανέμους, τα μαυροκόκκινα ηφαιστειογενή πετρώματα και τους βυθισμένους υπόσκαφους οικισμούς της. Συναντήθηκα με τη «ανώνυμη αρχιτεκτονική» της – πόσο άδικη είναι αυτή η ονομασία μιας κοινωνικής διαδικασίας που όλοι οι άνθρωποι κατασκευάζουν κυριολεκτικά και καθημερινά την κατοίκηση τους σε ένα άνυδρο, ανεμοδαρμένο και μοναδικό τοπίο. Για το λόγο αυτό, εγώ προτιμώ την έννοια της «λαϊκής αρχιτεκτονικής» που πιστεύω ότι αποδίδει καλύτερα το φαινόμενο αυτής της αρχιτεκτονικής απέναντι στη λόγια ή επώνυμη αρχιτεκτονική.

Σήμερα, πολλά χρόνια μετά το τέλος της αθωότητας, ελπίζω η επαναφορά του ρητού «Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο θωρείς» στο τίτλο αυτής της έκθεσης, να θεωρηθεί ένα μικρό σινιάλο για όσα ξεχάσαμε που πρέπει ίσως επειγόντως να ξαναθυμηθούμε, όπως είναι η κρίσιμη σχέση μας με το περιβάλλον σφιχτοδεμένη με την ιστορία του κάθε τόπου.

Σάσα Λαδά

 Χώρος και ανάπτυξη του εκθεσιακού υλικού

Η έκθεση έχει την εξαιρετική τύχη να φιλοξενείται σε ένα εμβληματικό τριώροφο αρχοντικό κτίριο, στην είσοδο του Καστελιού του Πύργου, μέρος που είχαμε περπατήσει, φωτογραφίσει, και αποτυπώσει αδηφάγα, στη διάρκεια της παραμονής μας στο Πύργο.

Το εκθεσιακό υλικό αναπτύσσεται καθ’ ύψος σε τρία επίπεδα:

  • Στο επίπεδο του ισογείου εκτίθενται είκοσι επιλεγμένες φωτογραφίεςαπό όλους τους οικισμούς, όπου αποθεώνεται η αρχιτεκτονική της Σαντορίνης στο απαστράπτον φως του Αιγαίου.
  • Στο επίπεδο του 1ου ορόφου μεταφερόμαστε νοερά στο χώρο ενός φοιτητικού αρχιτεκτονικού studio, όπου εκτίθενται με μορφή πινακίδων επιλεγμένα σκίτσα και γραμμικά σχέδια των αποτυπώσεων που έγιναν στους οικισμούς Πύργος και Ακρωτήρι.
  • Τέλος, στο επίπεδο του 2ου ορόφου, σε χώρο που προσφέρει μια πανοραμική θέα του οικισμού και του νησιού, εκτίθενται σε νοηματική αντιπαράθεση δεκαεφτά επιλεγμένες φωτογραφίες που ανατρέχουν στις μακρινές θέες οικισμών και τοπίων της Σαντορίνης του ‘60.
Εγκαίνια Έκθεσης, Σάββατο 15 Ιουλίου και ώρα 20:00 
 
Διάρκεια έκθεσης: 15 Ιουλίου – 30 Οκτωβρίου 2023 
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10πμ – 10μμ, είσοδος ελεύθερη 
Πληροφορίες: Kastelana: +30 698 048 1073 
 
 Συνδιοργάνωση 
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πολυτεχνικής Σχολής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,  
Θηραϊκή Εταιρεία, Εστία Πύργου, Santorini Archive Project 
 
Χορηγοί 
Agaze Restaurant, Astro Palace Hotel, Luna Suites, North Hotel, Voreina Gallery Suites 
 
Υποστηρικτές 
Carpe Diem, Rosemary Restaurant, Skyfall Suites, White & Co Villas, Ζαννος Μέλαθρον 
 
Χορηγός επικοινωνίας 
ATLANTEA  
 
 Συντελεστές Έκθεσης 
 
Επιμέλεια έκθεσης 
Στέργιος Καράβατος, Σάσα Λαδά, Τόνια Νούσια, Αλεξία Πρασσά 
 
Επιμέλεια Αγγλικών κειμένων: Kira Hinsley 
 
Ψηφιοποίηση – επεξεργασία φωτογραφιών & σχεδίων 
ΤHE GREAT DARK ROOM, Αλεξία Πρασσά, Στέργιος Καράβατος 
 
Εκτυπώσεις 
ΚΑΚΙΟΥΣΗΣ DIGITAL PRINTING, ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΥΠΩΜΑ -Μάριος Βαϊνβούρμ 
 
Σχεδιασμός αφίσας 
Νικολέττα Αντωνοπούλου


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Στη Νάξο ο «χρυσός» προπονητής της Εθνικής πόλο γυναικών Χάρης Παυλίδης

Ο αρχιτέκτονας της κορυφής στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα απολαμβάνει στιγμές χαλάρωσης στο νησί της Αριάδνης

ΣΥΡΙΖΑ Νάξου: «Η Πορτάρα δεν είναι τουριστικό αξεσουάρ – Κατάργηση τώρα του συρματοπλέγματος»

Σκληρή ανακοίνωση κατά της Εφορείας Αρχαιοτήτων και του Υπουργείου Πολιτισμού – Κατηγορίες για εγκατάλειψη και πολιτική ευθύνη

Ορφέας Περίδης live στον Πύργο Μπαζαίου – Μια μαγική βραδιά στο Φεστιβάλ Νάξου

Την Παρασκευή 8 Αυγούστου, ο Ορφέας Περίδης με τη Σουσάνα Τρυφιάτη και τον Θοδωρή Δαμουράκη σε μια συναυλία γεμάτη διαχρονικές μελωδίες και νέα τραγούδια

Τραυματισμός Αμερικανού τουρίστα σε βοηθητικό σκάφος στη Μύκονο

Ο επιβάτης έχασε την ισορροπία του κατά την αποβίβαση στον Πλατύ Γιαλό – Μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας Μυκόνου

Μυστηριώδης εξαφάνιση Τούρκου επιχειρηματία – Βρέθηκε διαλυμένο το σκάφος του στη Θάλασσα του Μαρμαρά

Ο γνωστός κατασκευαστής πολυτελών γιοτ, Χαλίτ Γιουκάι, ταξίδευε από τη Γιάλοβα προς τη Μύκονο – Σε εξέλιξη οι έρευνες του Λιμενικού

Οι Γκιντίκι live στη Μονή – Μια βραδιά με χορό, πάθος και μουσικές από όλη τη Μεσόγειο

Ο Σύλλογος Μονιατών Νάξου «Η Τέχνη» υποδέχεται τους Γκιντίκι την Πέμπτη 7 Αυγούστου στο Δημοτικό Σχολείο Μονής για ένα ανεπανάληπτο γλέντι

Μύκονος & Σαντορίνη: Πτώση διεθνών αφίξεων, άνοδος Νάξου – Τι δείχνουν τα στοιχεία του Ferryhopper

Η μείωση στις κρατήσεις, οι επιπτώσεις των σεισμών, ο κορεσμός και η ανάδειξη νέων προορισμών, όπως η Νάξος

DL Mining: Κερδίστε 10.000 δολάρια την ημέρα – Ο απόλυτος οδηγός για τεμπέληδες για να βγάλετε χρήματα χωρίς να κάνετε τίποτα

DL Mining: Κερδίστε 10.000 δολάρια την ημέρα - Ο απόλυτος οδηγός για τεμπέληδες για να βγάλετε χρήματα χωρίς να κάνετε τίποτα

«Εισιτήριο» αποβίβασης στα νησιά: Παράδειγμα η Σύμη – Συστρατεύονται Παξοί και Ιθάκη

Ημερήσιο τέλος 3 ευρώ για τους τουρίστες εξετάζουν και άλλοι δήμοι – Ανεπαρκείς υποδομές, πίεση στους κατοίκους, μονόδρομος η οικονομική ενίσχυση μέσω επισκεπτών

Γαλλία – Παρίσι: Άναψε τσιγάρο στη Φλόγα του Τάφου του Αγνώστου Στρατιώτη, μήνυση από τη Κυβέρνηση

Η υπουργός Βετεράνων της Γαλλίας προσφεύγει στη Δικαιοσύνη – Το βίντεο του τουρίστα που προκάλεσε σοκ

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.

Κλαυδία και Oge: Ρομαντική βόλτα στα σοκάκια της Νάξου (foto instagram)

Το αγαπημένο ζευγάρι της ελληνικής showbiz απολαμβάνει καλοκαιρινές διακοπές στο κυκλαδονήσι – Πιασμένοι χέρι-χέρι στη βραδινή τους βόλτα

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού