Η συμπεριφορά των Ελλήνων στο τιμόνι γνωρίζουμε όλοι μας από πρώτο χέρι ότι δεν είναι και η καλύτερη. Και αυτό έρχεται να επιβεβαιωθεί και από τα στοιχεία που κατέγραψε έρευνα του Ευρωβαρόμετρου του 2023.
Η οποία έγινε από το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes και διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos, σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες. Και έδειξε ότι το 92% των Ελλήνων οδηγών θεωρεί ότι οι άλλοι οδηγοί είναι επικίνδυνοι.
«Οι άλλοι, πάντα για τους άλλους μιλάμε, στην Ελλάδα είναι γνωστό αυτό ότι μιλάμε για τους άλλους» λέει με την απαραίτητη δόση ειρωνίας κάτοικος της Θεσσαλονίκης, τον οποίο συναντήσαμε να οδηγεί στο κέντρο της πόλης.
Είδαμε κάποιους να οδηγούν και να γράφουν μηνύματα στο κινητό τους τηλέφωνο. Άλλους να μιλούν με βιντεοκλήση. Αυτό προκύπτει και από την έρευνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, το 76% των Ελλήνων οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο και συνολικά το 84% χρησιμοποιεί το smartphone κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
«Ταινίες έχω δει να βλέπει ο άλλος μπροστά στο κινητό και να είναι στο φανάρι σταματημένος, μέχρι μηνύματα, sms, διάφορα» μας λέει οδηγός του ΟΑΣΘ που καθημερινά μεταφέρει επιβάτες και προσπαθεί να είναι όσο πιο προσεκτικός μπορεί.
Τα σήματα του ΚΟΚ πολλές φορές μοιάζουν διακοσμητικά. Συνηθισμένη η αναστροφή προς ανατολικά, παρά την απαγορευτική πινακίδα στην Εγνατία, μπροστά στην πύλη εμπορευμάτων της ΔΕΘ.
Το κόκκινο συχνά γίνεται…. βαθύ πορτοκαλί. Κόρνες, πίεση, επιθετική οδήγηση, αναβάτες μηχανών χωρίς κράνος, επιβάτες χωρίς ζώνες ασφαλείας, είναι μόνο μερικές από τις παραβάσεις που βλέπουμε κάθε μέρα.
«Αρκετοί οδηγούν πολύ επικίνδυνα και επιθετικά, εγώ αυτό παρατηρώ καθημερινά, νιώθω ότι κάτι έχει πάθει ο κόσμος, δεν ξέρω» μας λέει άλλη οδηγός.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι όπως έδειξε η έρευνα, 8 στους 10 υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας, ενώ σοκαριστικά είναι και τα στοιχεία για τη χρήση αλκοόλ και ουσιών. Το 15% παραδέχεται ότι έχει προκαλέσει ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ. Και ένας στους δέκα οδηγούς έχει οδηγήσει μετά από χρήση ναρκωτικών ουσιών.
«Κινδυνεύουμε ανά πάσα στιγμή, πολύ, η νεολαία πολύ πίνει, είναι πολύ επικίνδυνο κι εγώ έχω και δύο παιδιά συνήθως και φοβάμαι πάρα πολύ» λέει στο TheOpinion οδηγός από τη Θεσσαλονίκη.
Το 26% των Ελλήνων οδηγών επιβεβαιώνει ότι έχει κοιμηθεί έστω και για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι, ενώ 2 στους 10 οδηγούς έχει εμπλακεί ή παραλίγο να είχε ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι Έλληνες οδηγοί είναι ευέξαπτοι, με το 63% να παραδέχεται ότι διαπληκτίζεται με τους άλλους οδηγούς, το 60% κορνάρει άσκοπα, ένας στους τέσσερις κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να μαλώσει και το 86% έχει φοβηθεί από την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών.
Ακόμη, το 44% δεν φορά ζώνη ασφαλείας κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Τέλος, σχεδόν 6 στους 10 Έλληνες οδηγούς δεν τηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας και έχουν την τάση να κολλούν στο προπορευόμενο όχημα.
«Τα ευρήματα του φετινού ευρωβαρόμετρου οδικής ασφάλειας επαναφέρουν κρίσιμα ζητήματα ασφαλούς οδήγησης και αναδεικνύουν νέους κινδύνους, όπως η σταθερά αυξανόμενη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά την οδήγηση.
Το συμπέρασμα είναι ότι όλοι οι δρώντες στο πεδίο της οδικής ασφάλειας, οφείλουμε να ανανεώσουμε τη δέσμευση και τις γνώσεις μας, υπηρετώντας τη ζωή και την ακεραιότητα των χρηστών του δρόμου», αναφέρει μεταξύ άλλων ο διευθυντής Ελλάδος Vinci Concessions και μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Vinci Autoroutes, Παναγιώτης Παπανικόλας.