Παρασκευή, 18 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαΑιγαίο: "Μποτιλιάρισμα" από super yachts γιατί έχουμε φτηνά τέλη (!!!)

Αιγαίο: “Μποτιλιάρισμα” από super yachts γιατί έχουμε φτηνά τέλη (!!!)

|

Οι ελληνικές θάλασσες παραμένουν για μία ακόμα χρονιά ο Νο 1 προορισμός για ναυλωμένα super yachts παγκοσμίως. Πρόκειται για εξέλιξη που αποδίδεται αφενός στην ενίσχυση του brand name της χώρας και της απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς της και αφετέρου στο γεγονός πως η κάθε λογής χρεώσεις με τις οποίες επιβαρύνονται τα ναυλωμένα σκάφη στην Ελλάδα είναι αμελητέες, ενώ παράλληλα οι δυνατότητες ανεξέλεγκτης πρυμνοδέτησης και αγκυροβόλησης είναι απεριόριστες.

Στοιχεία που φαίνονται ότι αντισταθμίζουν την έλλειψη σοβαρών υποδομών ελλιμενισμού, οι οποίες ακόμα και όταν υπάρχουν είναι διαθέσιμες έναντι πάρα πολύ χαμηλών τελών, με ελάχιστες εξαιρέσεις τις λιγοστές ιδιωτικών συμφερόντων μαρίνες που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία έτη.

Αποτέλεσμα, το μερίδιο της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά του yacht chartering να είναι εντυπωσιακό και μάλιστα πολλαπλάσιο από αυτό του ελληνικού τουρισμού.

Βάσει επιβεβαιωμένων κρατήσεων για το 2023 (στοιχεία μέχρι 30/4), για το σύνολο της χρονιάς η Ελλάδα παραμένει ο Νο 1 προορισμός σε ναυλώσεις σκαφών σε παγκόσμιο επίπεδο, με μερίδιο αγοράς 27% επί του συνόλου των εβδομάδων κρατήσεων θαλαμηγών μήκους άνω των 20 μέτρων, σύμφωνα με στοιχεία της International Yacht Company (IYC), η οποία διαθέτει ένα διευρυμένο δίκτυο 14 γραφείων σε 9 χώρες και είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυλομεσιτικές εταιρείες θαλαμηγών διεθνώς. Πρόκειται για μερίδιο αυξημένο κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες από το 24% του 2022. Και διπλάσιο σχεδόν της δεύτερης Γαλλίας που βρίσκεται στο 15%.

Ευνόητα ο πολύ μεγάλος αριθμός των σκαφών επιβαρύνει δυσανάλογα το περιβάλλον και δεδομένων των περιορισμένων δυνατοτήτων του ελληνικού ελεγκτικού μηχανισμού, εγείρει ερωτήματα για την ορθή διαχείριση των στερεών και υγρών αποβλήτων που παράγουν.

Μαζί με τη ραγδαία ανάπτυξη του yacht chartering στην Ελλάδα, που έχει προσελκύσει πλήθος ξένων ιδιωτικών θαλαμηγών και ιδιοκτητριών εταιρειών, πληθαίνει και ο αριθμός των Ελλήνων επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται ήδη στην αγορά αυτή ή εισέρχονται τώρα με αξιώσεις στον κλάδο με στόλους super yachts. Μεταξύ αυτών o εφοπλιστής Πάρης Δράγνης, o οποίος μέσω της εταιρείας του Golden Yachts διαχειρίζεται 15 θαλαμηγούς, πολλές εκ των οποίων έχει ναυπηγήσει ο ίδιος στην Ελλάδα. Τον στόλο των super yachts που ελέγχει, μεγεθύνει και ο εφοπλιστής και πρώην δήμαρχος Οινουσσών, Ευάγγελος Αγγελάκος, που παρήγγειλε προ λίγων εβδομάδων ταυτόχρονα τρεις υπερπολυτελείς θαλαμηγούς, 70 μέτρων εκάστη, στα ναυπηγεία «The Italian Sea Group».

Ο εν λόγω επιχειρηματίας έχει ήδη άλλες δύο θαλαμηγούς που ναυλώνει υπό τον έλεγχό του. Αλλά και άλλοι Ελληνες εφοπλιστές, όπως για παράδειγμα ο Σπύρος Βαμβακάς, που έχουν μπει στην αγορά αυτή τα τελευταία χρόνια, ναυπηγούν τώρα και επιπλέον super yachts.

Μποτιλιάρισμα από σούπερ γιοτ στις ελληνικές θάλασσες-1

Η άνθηση της δραστηριότητας αυτής στην Ελλάδα είναι ακόμα πιο δυναμική αν εξεταστούν χωριστά οι μήνες αιχμής του καλοκαιριού: Αν κοιτάξουμε την καλοκαιρινή σεζόν μεμονωμένα, δηλαδή την περίοδο μεταξύ Μαΐου και Οκτωβρίου, η Ελλάδα όχι μόνον είναι ο Νο 1 προορισμός σε ναυλώσεις σκαφών παγκοσμίως, αλλά αποτελεί τον προορισμό του ενός σε κάθε τρία super yachts που ναυλώνονται παγκοσμίως, με μερίδιο αγοράς 33% επί του συνόλου των εβδομάδων κρατήσεων. Το μερίδιο αυτό το 2022 ήταν 29%. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται πολύ χαμηλότερα, με μερίδιο 21%, η Γαλλία και τρίτη η Ιταλία με 19%. Χώρες που έχουν αυστηρούς περιορισμούς στο πού μπορούν να δέσουν και έναντι ποιου ανταλλάγματος τέτοια μεγάλα σκάφη αναψυχής. Για παράδειγμα, στις χώρες αυτές δεν επιτρέπεται παρά μόνο σε πολύ συγκεκριμένα μέρη η πρυμνοδέτηση σε κόλπους, η γνωστή πρυμάτσα, και αυτό έναντι διόλου ευκαταφρόνητου ανταλλάγματος.

Ελέγχεται αυστηρά η εφαρμογή των περιορισμών από τις λιμενικές τους αρχές. Επιπλέον, τα τέλη ελλιμενισμού στα κατά τόπους αντίστοιχα λιμενικά ταμεία των χωρών αυτών υπερβαίνουν κατά πολύ τα ποσά που εισπράττονται στην Ελλάδα, όταν εισπράττονται. Ωστόσο με τις πολιτικές αυτές οι εν λόγω χώρες καταφέρνουν και έχουν σημαντικά μεγαλύτερα έσοδα για τον κρατικό προϋπολογισμό τους από το yachting απ’ ό,τι η Ελλάδα.

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με στοιχεία της IYC φέτος παρατηρείται αύξηση της δυναμικής των ναυλώσεων στα πολύ μεγάλα σκάφη, θαλαμηγούς από 40 έως 50 μέτρα. Στα σκάφη 40-50 μέτρων οι επιβεβαιωμένες κρατήσεις είναι ήδη στο 75% συγκριτικά με το 2022 και καθώς πλησιάζει η κυρίως καλοκαιρινή σεζόν ενδέχεται να ξεπεράσουν τα περυσινά μεγέθη. Στις κατηγορίες 20-40 μέτρα και 50-60 μέτρα οι επιβεβαιωμένες κρατήσεις είναι κοντά στο 65% συγκριτικά με το 2022.

Αύξηση κρατήσεων καταγράφεται όμως και σε σκάφη 60 μέτρων και άνω. Ο ελληνικός στόλος σκαφών που είναι διαθέσιμα προς ναύλωση αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο. Σύμφωνα με την IYC, «το 2023 είδαμε πολλά νέα σκάφη να μπαίνουν στην αγορά και αυτή τη στιγμή, για το καλοκαίρι 2023, υπάρχουν επιβεβαιωμένες κρατήσεις στο 70% του στόλου». Οι Αμερικανοί εξακολουθούν να αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό πελατών όσον αφορά τις ναυλώσεις σκαφών στη Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

Τι αφήνουν όμως όλοι αυτοί οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα; Τα όποια έσοδα δεν εμφανίζονται καν στον προϋπολογισμό και αποτελούν μόνο εγγραφές στις πωλήσεις κάποιων λιμενικών ταμείων, οι οποίες ωστόσο προσμετρώνται αθροιστικά σε μονοψήφιο αριθμό εκατομμυρίων ετησίως, όπως και τα τέλη και ο ΦΠΑ από τους πλόες και τις ναυλώσεις αντίστοιχα. Από την πλευρά τους οι εταιρείες ναυλώσεων αντιτάσσουν πως η δραστηριότητα αυτή προσελκύει μια κατηγορία τουριστών με υψηλή αγοραστική δύναμη. Η εκτίμηση είναι ότι το 2022 τα «έξοδα ταξιδιού» ανήλθαν σε 144 εκατ. Χρήματα δηλαδή τα οποία δαπάνησαν στη χώρα οι ταξιδιώτες που ναύλωσαν θαλαμηγούς.

Οι δαπάνες αυτές, εξηγούν πηγές της αγοράς, έχουν θετικό αντίκτυπο στην οικονομία μικρότερων νησιών, ενώ το yachting δημιουργεί ευκαιρίες επαγγελματικής απασχόλησης. Σήμερα εκτιμάται ότι απασχολούνται στο yachting έμμεσα και άμεσα πάνω από 45.000 επαγγελματίες.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μηχανοκίνητος Αθλητισμός: Η Ναξιώτισσα Αντωνία Κορρέ εντυπωσίασε στο πρωτάθλημα ταχύτητας MBU

Η 15χρονη Ναξιώτισσα - με καταγωγή από το Σκαδό - Αντωνία Κορρέ εντυπωσίασε στο πρωτάθλημα ταχύτητας MBU

Τήνος: Εξασφαλίστηκε η επιχορήγηση 2 αφαλατώσεων και για φέτος

Θετική Εξέλιξη για την υδροδότηση της Τήνου: Εξασφαλίστηκε η επιχορήγηση 2 αφαλατώσεων και για φέτος

Πρέβελης: Το πλοίο που αγαπήθηκε και μισήθηκε όσο κανένα άλλο

Το "Πρέβελις" βρίσκεται στην Ελευσίνα, έτοιμο για το τελευταίο του ταξίδι προς τη Τουρκία και μία αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Ανάφη μοιράζεται τις σκέψεις της για το πλοίο

Νάξος – Airbnb: Εσοδα σε ετήσια βάση που αγγίζουν και τα 33.000 ευρώ (!!!)

Σύμφωνα με στοιχεία από το τελευταίο 12μηνο, νησιωτικοί προορισμοί, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, προσφέρουν τα υψηλότερα έσοδα στην Ελλάδα, με ετήσιο τζίρο ανά καταχώρηση που ξεπερνά τις 43.000 ευρώ.

Υπουργείο Παιδείας: Παράταση ενός έτους για 22.000 “αιώνιους” φοιτητές

Τι προβλέπει η ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας ώστε να μη διαγραφούν αυτομάτως όλοι οι «λιμνάζοντες» φοιτητές

Naxos Vibe: Οι σεισμοί στη περιοχή της Σαντορίνης και η “απάντηση” της Νάξου

Πώς οι Σεισμοί στη Σαντορίνη Επηρέασαν τις Κρατήσεις και Πώς η Νάξος Απαντά με Μια Δυνατή Σεζόν

Νάξος – Καστράκι: Ο Εσταυρωμένος στο Καστράκι

Μεγάλη Πέμπτη και με τη δύση του ηλίου ο Εσταυρωμένος στέκεται στη παραλία του Καστρακίου

Νάξος – Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή (video)

Νάξος - Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου στο Καστράκι στην Παναγία Γρηγορούσα (χρονοδιάγραμμα)

Blue Star Ferries: Εκτακτα δρομολόγια σήμερα και αύριο για “Blue Star Paros” και “Blue Star 2” στις Κυκλάδες

Δύο έκτακτα δρομολόγια σήμερα Μεγάλη Πέμπτη και αύριο Μεγάλη Παρασκευή από πλοία της Blue Star Ferries σε νησιά των Κυκλάδων - Πως διαμορφώνονται τα δρομολόγια

Aegean Air – Αγιο Φως: Μεταφορά το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου στη Σαντορίνη

Με τακτικές αλλά και έκτακτες ειδικές πτήσεις Aegean και Olympic Air θα μεταφέρουν το Άγιο Φως σε Θεσσαλονίκη, Χανιά, Λάρισα, Ιωάννινα, Ζάκυνθο, Καλαμάτα, Λήμνο και Σαντορίνη.

Αμοργός: Με πυροτεχνήματα και λουλούδια, η υποδοχή του “Express Skopelitis” (video)

Αργά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης (15/04) το Express Skopelitis μετά από σαράντα και πλέον ημέρες έφτασε στα Κατάπολα - δείτε την υποδοχή από τους κατοίκους (video)

Νάξος: Ενα ακόμη ξενοδοχείο 4 αστέρων “έρχεται” στο νησί

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Νάξο

Νάξος – Πανναξιακό τουρνουά Τάβλι: Παν. Σορώκος ή Κοντόπουλος ο νέος πρωταθλητής;

Ο μεγάλος τελικός του 11ου Πανναξιακού Τουρνουά Τάβλι ξεκινάει: Παναγιώτης Σορώκος ή Πέτρος Κοντόπουλος ο μεγάλος νικητής; Η πορεία έως την κατάκτηση του τροπαίου

Φιλώτι: Εφυγε από τη ζωή ανήμερα της ονομαστικής του εορτής ο Λεωνίδας Ανωμερίτης

Ο ΣΦΕΑ αποχαιρετά τον συναγωνιστή του Λεωνίδα Δ. Ανωμερίτη - Μεγάλη Πέμπτη η κηδεία του στο κοιμητήριο της Νέας Σμύρνης

Fast Ferries – Νάξος: Ξεκίνησαν οι προσεγγίσεις του “Andros” δύο φορές την εβδομάδα

Ξεκίνησε τις προσεγγίσεις του στην Νάξο το FAST FERRIES ANDROS - Μέχρι πότε θα έρχεται στη Νάξο, ποιο πλοίο θα το αντικαταστήσει

Νάξος: Λιανός και Ανδρουλάκης σε εθιμοτυπική συνάντηση στο Δημαρχείο (video)

Εθιμοτυπική συνάντηση με μικρές ειδήσεις στο Δημαρχείο Νάξου - Τι είπαν Ανδρουλάκης και Λιανός για θέματα υποδομών (video)

Νάξος – Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή (video)

Νάξος - Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου στο Καστράκι στην Παναγία Γρηγορούσα (χρονοδιάγραμμα)

Μέλανες – Πολιτιστικός Σύλλογος: Το “αντίο” στον Ιωάννη “Ντεκές” Βασιλάκη

Πολιτιστικός Σύλλογος Μελάνων Νάξου: Έφυγε από τη ζωή ο Ιωάννης "Ντεκές" Βασιλάκης

Νάξος: Οι Γερμανοί απολαμβάνουν την φιλοξενία και την ομορφιά του νησιού μας (video)

Ύμνοι της γερμανικής τηλεόρασης για το «ονειρεμένο» Πάσχα στη Νάξο (video) - Τι λέει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Βαγγέλης Κατσαράς

Κυκλάδες – Πάσχα: “Κόντρες” μεταξύ SeaJets και Attica Group για τα έκτακτα δρομολόγια

«Η ενέργεια της Attica δεν αποτελεί απλώς μία επιθετική επιχειρηματική κίνηση, αλλά μια ευθεία υπονόμευση του κοινωνικού ρόλου της ακτοπλοΐας και πλήγμα στην νησιωτικότητα», δηλώνει ο Όμιλος Sea Jets - Η απάντηση της Attica Group