Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΔιεθνήΚρουζιέρα: Και το Μονακό βάζει όρια στην ανεξέλεγκτη αποβίβαση τουριστών

Κρουζιέρα: Και το Μονακό βάζει όρια στην ανεξέλεγκτη αποβίβαση τουριστών

|

Μεγαλώνει η λίστα των προβεβλημένων μεσογειακών, και όχι μόνο, παραθαλάσσιων ταξιδιωτικών προορισμών που επιβάλλουν ολοένα και αυστηρότερους περιορισμούς στην προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια τους.

Το Μονακό ήρθε τώρα να προστεθεί σε πόλεις όπως η Βενετία, η Βαρκελώνη και το Ντουμπρόβνικ που επιχειρούν να σταματήσουν την ανεξέλεγκτη αποβίβαση χιλιάδων τουριστών καθημερινά, που προκαλούν σοβαρή επιβάρυνση στις υποδομές και στο περιβάλλον τους αφήνοντας δυσανάλογα μικρά οικονομικά οφέλη.

Στον ίδιο δρόμο, της επιβολής περιορισμών στην κρουαζιέρα, προσανατολίζονται και η Μασσαλία στη Γαλλία, το Αμστερνταμ στην Ολλανδία, ενώ περαιτέρω αυστηροποίηση του σχετικού πλαισίου εξετάζει η Βαρκελώνη.

Το Μονακό από φέτος θα δέχεται πλέον μόνον κρουαζιερόπλοια που πραγματοποιούν κρουαζιέρες πολυτελείας, στοχεύοντας σε υψηλής προστιθέμενης αξίας ταξιδιώτες, υπό τον όρο πως αυτά δεν θα ξεπερνούν τα 250 μέτρα μήκους και η δυναμικότητά τους τούς 1.250 επιβάτες. Αποκλείει δηλαδή όλα τα σύγχρονα πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια που έχουν δρομολογηθεί τα τελευταία χρόνια και αναμένεται να αυξηθούν στα νερά της Μεσογείου.

Την ίδια ώρα, στην Ελλάδα η δραστηριότητα της κρουαζιέρας παραμένει εν πολλοίς ανεξέλεγκτη και ακόμα και οι όποιοι περιορισμοί έχουν τεθεί σε υπερκορεσμένους προορισμούς όπως η Σαντορίνη, δεν τηρούνται.

Ειδικότερα, αν και έχει τεθεί όριο αποβίβασης έως και 8.000 επιβατών ημερησίως στη Σαντορίνη, μια ματιά στον φετινό προγραμματισμό αφίξεων δείχνει πως για παράδειγμα στις 5 Ιουλίου αναμένονται περισσότεροι από 9.000 επιβάτες όπως κι άλλες μέρες αυτού του μήνα και ακόμα περισσότεροι τον Αύγουστο. Εν τω μεταξύ, άλλα λιμάνια όπως του Πειραιά αλλά και της Θεσσαλονίκης προετοιμάζονται για να μπορούν να φιλοξενήσουν ολοένα μεγαλύτερα πλοία με χαρακτηριστικό παράδειγμα το έργο επέκτασης του επιβατικού λιμένα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Στις αρχές του 2019, ένα χρόνο πριν από την πανδημία που έθεσε πρόσκαιρο φρένο στην αλματώδη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, έκθεση της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (TRAN Committee) τοποθετούσε τη Σαντορίνη αλλά και άλλους ελληνικούς προορισμούς στη λίστα με τις ευρωπαϊκές περιοχές υψηλού κινδύνου από τον υπερτουρισμό και έκανε λόγο για αλλοίωση του χαρακτήρα και του κοινωνικού ιστού από την ανεξέλεγκτη καθημερινή ροή δεκάδων χιλιάδων τουριστών.

Η Μεσόγειος περιορίζει την κρουαζιέρα-1

Δεν έχουν έσοδα 

Ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της CLIA (Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας) και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises, από τη Θεσσαλονίκη όπου διεξάγεται αυτές τις μέρες το 7ο Posidonia Sea Tourism Forum, ισχυρίστηκε ότι «το 2021, το οικονομικό όφελος για την Ελλάδα ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, ενώ δημιούργησε περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας» και «σήμερα τα οικονομικά οφέλη από τους τουρίστες που φθάνουν στις ελληνικές ακτές με κρουαζιερόπλοια είναι ήδη υψηλότερα από ό,τι το 2019, κάτι που οφείλεται εν μέρει στο σημαντικό έργο των τοπικών αρχών», καθώς πέρυσι «από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια, τα 47, δηλαδή το 54%, είχαν λιμάνι επιβίβασης (homeporting) στην ελληνική επικράτεια».

Μια ματιά όμως στα στοιχεία που δημοσίευσε μόλις χθες η Tράπεζα της Ελλάδος, διαψεύδει τους παραπάνω ισχυρισμούς: οι δαπάνες που πραγματοποίησαν επιβάτες κρουαζιέρας το 2021 ήταν μόλις 174,3 εκατ., ενώ ακόμα και πέρυσι, οπότε και σημειώθηκε σημαντική ανάκαμψη της δραστηριότητας, έφτασαν τα 418,7 εκατ., «χρειάζεται ένας πολύ γενναίος πολλαπλασιαστής για να στηρίξει τους ισχυρισμούς του κ. Vago», σχολιάζουν χαρακτηριστικά οικονομολόγοι που παρακολουθούν τον κλάδο.

Και προσθέτουν πως σύμφωνα με μελέτη που έγινε στο Μπέργκεν της Νορβηγίας, διαπιστώθηκε ότι οι επιβάτες που αποβιβάζονται εκεί δεν ξοδεύουν κατά μέσο όρο περισσότερα από 23 ευρώ. Εσοδο πάρα πολύ χαμηλό για να δικαιολογήσει κάνεις την επιβάρυνση στο περιβάλλον και στην ποιότητα των υδάτων, στις υποδομές κυκλοφορίας και διαχείρισης αποβλήτων, στην ποιότητα της ατμόσφαιρας και εντέλει στο ίδιο το τουριστικό προϊόν για τους κανονικούς ταξιδιώτες που επιλέγουν να διαμείνουν σε αυτούς τους προορισμούς και να ξοδέψουν πολύ περισσότερα χρήματα, εξηγούν οι ίδιες πηγές.

Δεύτερη σε πωλήσεις η Ελλάδα
Δεύτερη σε κρατήσεις για διακοπές φέτος το καλοκαίρι, μετά την Ισπανία, είναι η Ελλάδα την περίοδο αυτή τόσο στη Βρετανία όσο και στη Γαλλία. Ειδικότερα για τη Βρετανία, αυτό προκύπτει από στοιχεία πωλήσεων που δημοσίευσε η Personal Travel Consultants (PTC) σε συνεργασία με την Blue Bay Travel. Η PTC γνωστοποίησε πως οι συνολικές πωλήσεις της κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου αυξήθηκαν κατά 60% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019. Η Ισπανία αντιπροσωπεύει το 11,5% αυτών των κρατήσεων, ενώ η Ελλάδα αντιπροσωπεύει περίπου το 10% των κρατήσεων του πρώτου τριμήνου.

Οσον αφορά τη Γαλλία, σύμφωνα με στοιχεία για τον μήνα Μάρτιο του Baromètre Orchestra της L’ Echo Touristique, που συγκεντρώνει δεδομένα για τις πωλήσεις τόσο παραδοσιακών όσο και διαδικτυακών ταξιδιωτικών οργανισμών, η Ελλάδα είναι πάλι δεύτερη σε πωλήσεις μετά την Ισπανία και μάλιστα οι πωλήσεις αυτές αυξάνονται με ισχυρούς ρυθμούς σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Πειραιάς σε οριακό σημείο – SOS για τις υποδομές από τον Θεόδωρο Κόντε

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων προειδοποιεί: το λιμάνι δεν αντέχει άλλες αφίξεις χωρίς σχέδιο και υποδομές

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Ιεράπετρας: Αισθητός σε όλη την Κρήτη

Καθησυχαστικοί οι σεισμολόγοι Λέκκας και Τσελέντης – Αναμένονται μετασεισμοί, συστάσεις για προσοχή στις παραλίες

Θα καούμε φέτος το καλοκαίρι; Ο Γιώργος Τσατραφύλλιας απαντά

Οι εποχικές προγνώσεις δείχνουν θερμοκρασίες πάνω από τα κανονικά επίπεδα, αλλά χωρίς έντονα καύσωνα, σύμφωνα με τα κλιματικά μοντέλα

Σαντορίνη: Seatrack σε Καμάρι και Περίσσα. Πρόσβαση στη θάλασσα για όλους

Εγκαθίστανται νωρίτερα φέτος τα συστήματα αυτόνομης πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στις παραλίες της Σαντορίνης

Δυναμική παρουσία της Π.Ν.Αι. στο 10ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς στη Καλαμάτα

Στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχαν την ευκαιρία να γευτούν δημιουργίες των σεφ πάνω στις νησιώτικες συνταγές

Έναρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες της Πάρου

Ο Δήμος Πάρου εξασφαλίζει έγκαιρα την προστασία λουομένων για τα έτη 2025 και 2026

«Παίρνει σύνταξη» και κρεμάει το γιλέκο του ο Όσκαρ της ΕΛ.ΑΣ

Μετά από οκτώ χρόνια δράσης, ο σκύλος περιπολίας που «διάβαζε» τα σήματα και εντόπιζε κινδύνους, αποχωρεί με τιμές και συγκίνηση

Σαντορίνη: Το Santorini Experience επιστρέφει 10-12 Οκτωβρίου 2025 για 8η χρονιά

9 βραβεία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση του Αιγαίου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο