Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΥπόθεση "Sea Diamond": Την άμεση ανέλκυση ζητεί το ΚΚΕ με ερώτηση στη...

Υπόθεση “Sea Diamond”: Την άμεση ανέλκυση ζητεί το ΚΚΕ με ερώτηση στη Βουλή

|

Να εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις και να ανελκυστεί το ναυάγιο του πλοίου «Sea Diamond» από τη θαλάσσια περιοχή της καλντέρας Σαντορίνης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, αλλά και να εισπραχθούν τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, ζητά με Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή, προς τους υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το ΚΚΕ.

Το κείμενο της Ερώτησης, που υπογράφουν οι βουλευτές του Κόμματος Διαμάντω Μανωλάκου, Μαρία Κομνηνάκα και Μανώλης Συντυχάκης, έχει ως εξής:

«Πριν από 16 χρόνια στις 6/4/2007 το κρουαζιερόπλοιο “SEA DIAMOND” της εταιρείας “LOUIS” προσέκρουσε σε σηματοδοτημένο ύφαλο και βυθίστηκε στην καλντέρα της Σαντορίνης, 500 μόλις μέτρα από το μοναδικό λιμάνι του νησιού (Αθηνιός) όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.

Παρά τη συγκεκριμένη και ξεκάθαρη υπάρχουσα νομοθεσία στην Ελλάδα (νόμος 2881/2001 και άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος), καμία κυβέρνηση δεν έχει ακόμη εφαρμόσει τον νόμο, ώστε να υποχρεώσει την πλοιοκτήτρια και τον ασφαλιστικό της οργανισμό να ανελκύσουν και να απομακρύνουν το ρυπογόνο ναυάγιο από τον βυθό του πλέον τουριστικού νησιού της χώρας, που κατατάσσεται κάθε χρόνο ανάμεσα στους πρώτους παγκοσμίως προορισμούς.

Η απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, με την οποία αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του πλοιάρχου του κρουαζιερόπλοιου και του διευθυντή επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας, που φέρουν και την πλήρη ποινική ευθύνη της πρόσκρουσης και της βύθισης του πλοίου, ταυτόχρονα αποδέχεται ότι υπάρχει σοβαρή και εξακολουθητική θαλάσσια ρύπανση που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση υπάρχει ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου.

Οι δικαστικές πραγματογνωμοσύνες του 2020, που διατάχθηκαν με την απόφαση 51/2017 του Αστικού Εφετείου Πειραιά, αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο του “Sea Diamond” συνεχίζει να ρυπαίνει τη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και θα συνεχίσει για 420 χρόνια ακόμη, εφόσον δεν ανελκυθεί. Ταυτόχρονα οι πραγματογνώμονες απεφάνθησαν ότι η ανέλκυσή του είναι εφικτή με τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές.

Η απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας ορίζει ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του “Sea Diamond”, καθώς “το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του”.

Εκτός από τα παραπάνω, το ναυάγιο του “Sea Diamond” παραμένει βυθισμένο δίπλα στην περιοχή Natura 2000 της Παλιάς και Νέας Καμμένης εδώ και δεκαέξι χρόνια και η παράλειψη ανέλκυσής του συνιστά παραβίαση των αντίστοιχων διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.

Πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι σύμφωνα με το Πράσινο Διαβατήριο του κρουαζιερόπλοιου, εντός του ναυαγίου περιέχονται εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων (μαζούτ) και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών, όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο, χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις, αλλά και πολλές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα, στις εγκαταστάσεις, στα σαλόνια και στις καμπίνες του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, συνιστώντας συνολικά μία τοξική βόμβα που συνεχώς διαβρώνεται απειλώντας με σοβαρότατη οικολογική καταστροφή το θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης.

Έπειτα από προσφυγή των κατοίκων Θήρας στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ, επεβλήθη με το Πρακτικό 21/2022, πρόστιμο στο Υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς η στάση της Διοίκησης. Σύμφωνα με το σκεπτικό του Δικαστηρίου “η κεντρική διοίκηση, αν και κατέληξε στην τεχνική λύση της ανελκύσεως ως βέλτιστης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, δεν προκύπτει ότι έχει ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες από το ν. 2881/2001 διαδικασίες, απευθύνοντας, και μάλιστα αζημίως για το Δημόσιο, έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση αυτού. Το Συμβούλιο διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας”.

Αποδεδειγμένα, η πολιτεία δεν έχει εφαρμόσει τη νομοθεσία και τις αποφάσεις δικαστηρίων.

Για άλλη μία φορά οι κάτοικοι της Σαντορίνης αναγκάζονται να προσφύγουν εναντίον της πλοιοκτήτριας και του αλληλοασφαλιστικού της οργανισμού διεκδικώντας την ανέλκυση του ναυαγίου.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση έτσι ώστε:

– Να εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις και να ανελκυστεί το ναυάγιο του πλοίου “Sea Diamond” από τη θαλάσσια περιοχή της καλντέρας Σαντορίνης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

– Να εισπραχθούν από την πλοιοκτήτρια εταιρεία και την ασφαλιστική της τα χρηματικά ποσά που έχουν επιβληθεί ως πρόστιμο από αποφάσεις δικαστηρίων».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Πειραιάς σε οριακό σημείο – SOS για τις υποδομές από τον Θεόδωρο Κόντε

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων προειδοποιεί: το λιμάνι δεν αντέχει άλλες αφίξεις χωρίς σχέδιο και υποδομές

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Ιεράπετρας: Αισθητός σε όλη την Κρήτη

Καθησυχαστικοί οι σεισμολόγοι Λέκκας και Τσελέντης – Αναμένονται μετασεισμοί, συστάσεις για προσοχή στις παραλίες

Θα καούμε φέτος το καλοκαίρι; Ο Γιώργος Τσατραφύλλιας απαντά

Οι εποχικές προγνώσεις δείχνουν θερμοκρασίες πάνω από τα κανονικά επίπεδα, αλλά χωρίς έντονα καύσωνα, σύμφωνα με τα κλιματικά μοντέλα

Σαντορίνη: Seatrack σε Καμάρι και Περίσσα. Πρόσβαση στη θάλασσα για όλους

Εγκαθίστανται νωρίτερα φέτος τα συστήματα αυτόνομης πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στις παραλίες της Σαντορίνης

Δυναμική παρουσία της Π.Ν.Αι. στο 10ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς στη Καλαμάτα

Στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχαν την ευκαιρία να γευτούν δημιουργίες των σεφ πάνω στις νησιώτικες συνταγές

Έναρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες της Πάρου

Ο Δήμος Πάρου εξασφαλίζει έγκαιρα την προστασία λουομένων για τα έτη 2025 και 2026

«Παίρνει σύνταξη» και κρεμάει το γιλέκο του ο Όσκαρ της ΕΛ.ΑΣ

Μετά από οκτώ χρόνια δράσης, ο σκύλος περιπολίας που «διάβαζε» τα σήματα και εντόπιζε κινδύνους, αποχωρεί με τιμές και συγκίνηση

Σαντορίνη: Το Santorini Experience επιστρέφει 10-12 Οκτωβρίου 2025 για 8η χρονιά

9 βραβεία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση του Αιγαίου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο