Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΒιβλίοΚωμιακή: Ένα αδημοσίευτο Θρησκευτικό Αλφαβητάρι από τον 19ο αιώνα

Κωμιακή: Ένα αδημοσίευτο Θρησκευτικό Αλφαβητάρι από τον 19ο αιώνα

|

Στα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς ακούγαμε παλαιότερα (σήμερα πλέον δεν ακούγεται) την προτροπή των παιδιών προς τον άγιο Βασίλειο-μαθητή να τους ’πεί την Αλφαβήτα.

Κείμενο του Μανώλη Σέργη (*)

Ιδού μια παραλλαγή από το Γλινάδο:

  • Αν είν’ και ξέρεις γράμματα, που ’ν’ του Θεού σπουδάσματα, πες μας την Αρφαβήτα.[1]

Φυσικά, τα παιδιά δεν ζητούσαν να τους αναφέρει ο Άγιος τα 24 γράμματα της αλφαβήτας, για να τους αποδείξει την μόρφωσή του. Πίσω από τη φράση αυτήν έχουμε ένα παλαιό βυζαντινό λατρευτικό έθιμο, σύμφωνα με το οποίο κατά τις ημέρες της Πρωτοχρονιάς τα παιδιά περιέρχονταν τις πόλεις και τα χωριά τους και απήγγελλαν τα λεγόμενα Θρησκευτικά Αλφαβητάρια ή τους Ψυχωφελείς Αλφαβήτους.

Τα ασμάτια αυτά όφειλαν την ονομασία τους στο γεγονός ότι κάθε μονός στίχος τους άρχιζε με ένα γράμμα του αλφαβήτου σύμφωνα με την τάξη τους (σειρά τους) στο αλφάβητο.[2]

Το φαινόμενο της αλφαβητικής θρησκευτικής ακροστιχίδας (κατά τους ερευνητές-ιστορικούς της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας [3]) έχει τις ρίζες του στη σημιτική θρησκευτική παράδοση. Από αυτήν διαδόθηκε στην ελληνική, κατά την Ελληνιστική Περίοδο της ελληνικής Λογοτεχνίας, και εκείθεν στη Ρωμαϊκή και τηΜεσαιωνική Ελληνική (Βυζαντινή). Από την τελευταία αυτήν (τη χειρόγραφη παράδοση των βυζαντινών χρόνων) περιήλθαν σε μας πολλοί τέτοιοι αλφάβητοι, πονήματα αξιόλογων επώνυμων κοσμικών (και μη) ποιητών.

Η Ελένη Κακουλίδη στη διδακτορική της διατριβή για τα Αλφαβητάρια [4] μελετά όσα είδαν το φως της δημιουργίας από τον 15ο αιώνα κ.ε. Πρόκειται, δηλαδή, για δημώδη θρησκευτικού περιεχομένου ποιήματα, συνήθως ανώνυμα, γραμμένα σε μια γλώσσα (λιγότερο ή περισσότερο) δημοτική, [5] με αξιοθαύμαστη γραπτή αλλά και προφορική διάδοση, ψευδεπίγραφα κάποια (η μεγάλη τους διάδοση δεν διέσωσε τα ονόματα των δημιουργών [6]), που συγγενεύουν μεν με την βυζαντινή «παραινετική ποίηση», αλλά όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους τα φέρουν εγγύτατα προς τη δημώδη ποίηση, τα οποία κατέλαβαν (τελικά) σημαντική θέση στη δημώδη νεοελληνική Λογοτεχνία.

Ως προς την «από άποψη λογοτεχνική» αξία τους, η Κακουλίδου (κακώς κατ’ εμέ) θεωρεί πως δεν έχουν καμία αξία. [7] Η κρίση της είναι αυστηρή, γιατί συγκρίνει την επώνυμη αντίστοιχη ποίηση με την λαϊκή, δύο δηλαδή εκ διαμέτρου αντίθετα συστήματα. Άλλα τα κριτήρια για την αξιολόγηση ενός επώνυμου έργου, και άλλα της λαϊκής ποίησης, η οποία εξ άλλου στερείται κανόνων. Έχουν όμως τη λαογραφική τους αξία ως λαϊκά κείμενα. Αυτήν που αδυνατώ, λόγῳ οικονομίας του χώρου, να αναλύσω διεξοδικά εδώ, αρκούμενος σε γενικές επισημάνσεις (παρακάτω).

Το ανέκδοτο Αλφαβητάρι που παρουσιάζω γράφτηκε το 1879 από τον Νικ. Στεφ. Χωριανόπουλο, μέλος της οικογένειας των Κωμιακιτών Χωριανόπουλων, το γενεαλογικό δένδρο της οποίας παρουσίασαν παλαιότερα οι Ευστ. Χωριανόπουλος και Ευστ. Σιδερής.[8] Είναι γνωστή η λογία καταγωγή του συνθέτη του πονήματος, άρα και η λογία ταυτότητα του δεύτερου. Το αρχικό κείμενο αντιγράφτηκε από τον συγγενή του Ιάκωβο Εμμ. Χωριανόπουλο, στο Σκεπόνι, το 1929.

Αδυνατώ να πιστέψω πως αντιγράφηκε από ένα διαφορετικό, ορθογραφημένο δηλαδή πρωτότυπο, διότι το εδώ παρουσιαζόμενο γέμει ανορθογραφιών. (Κατά την παρουσίασή του επέλεξα τη λεγόμενη «διπλωματική μέθοδο», [9]που σημαίνει πως διατήρησα την ορθογραφία, αποκατέστησα την απολύτως απαραίτητη στίξη, αλλά σας το μετεγγράφω σε μονοτονικό σύστημα).

Ανήκει στα λεγόμενα «παραινετικά» Αλφαβητάρια. Το λαογραφικό ενδιαφέρον του έγκειται στην επισήμανση των λαϊκών αντιλήψεων για τα θέματα που θίγει και στην συμφωνία τους ή όχι με τον επίσημο ορθόδοξο χριστιανικό λόγο.[10] Προσφέρεται για μια ακόμη μελέτη της θρησκευτικής συμπεριφοράς του λαού, δηλαδή.

Τι υπενθυμίζει και τι προτρέπει το παρακάτω Αλφαβητάρι; Κεντρικό θέμα του είναι η σωτηρία της ψυχής και πώς αυτή θα επιτευχθεί:Διαχρονικό μέλημα των χριστιανών και όσων ανέλαβαν αυτόκλητοι ή παρωθούμενοι να τους βοηθήσουν προς τούτο. [11] Η ύπαρξη του θανάτου (η αποφυγή του αναπόφευκτου) σημαίνει για τον κάθε χριστιανό, ασχέτως κοινωνικής τάξης, ότι πρέπει να οργανώσει ἐν Χριστῴ τον επίγειο βίο του. Ας φροντίσει να θησαυρίζει πνευματικά αγαθά, όχι υλικά, τα πρώτα οδηγούν στη θέωση και τη σωτηρία. (Πανταχού παρούσα στη λαϊκή σκέψη αυτή η αντίστιξη, ως κυριαρχικό δίλημμα στην ορθόδοξη θεολογία). Η πορεία προς τον Χριστό είναι διαρκής αγώνας, καθημερινός, η λογική τού «φάε, πιε» και διορθώσου όταν γεράσεις είναι απαράδεκτη για τον χριστιανό.

Η όντως χριστιανική ζωή απαιτεί καθημερινό έλεγχο συνειδήσεως, καθώς ο χριστιανός υποβάλλει κάθε πράξη και σκέψη του σε αυστηρό καθημερινό έλεγχο.Υποδείγματα βίου είναι οι ενάρετοι άνθρωποι, οι φιλάνθρωποι, όσοι σκέπτονται τον πλησίον τους∙ ο Θεός ελέγχει απολύτως τη ζωή του ανθρώπου, φύλλο δεν κινείται χωρίς τη θέλησή του. Είναι ο γνώστης των φανερών και των κρυφών του σκέψεων, τα «πάντα ματαιότης» χωρίς πίστη σ’ Αυτόν.

Ιδού το κείμενο:

 Άρχοντεςμεγιστάνοι και λοιποί πτωχολογιά,

ο θάνατος μας περιμένει γέρους νέους και παιδιά.

 

Βλέπετε μην πλανηθείτε εις την πρόσκαιρον ζωήν,

εις τους καλλωπισμούς του κόσμου και ματαίαν ηδονήν.

 

Γη θα γείνουν τα κορμιά μας και στην γην θέλουν ταφούν,

ταις ψυχαίς θα παρατήσουν και στην κρίσιν θέλουν μπουν.

 

Δεν μας συνοδεύουν τότε πλούτη δόξα και τιμή,

παρ’ εδώ τα’ αφίνομ’ όλα και πειγαίνωμεν γυμνοί.

 

Επλανήθεικεν η φύσις ως του κόσμου τα οστά,

όσα την ψυχήν μου έβλαπτον αυτό κλαίει και ζητά.

 

Ζήλευε τους εναρέτους και επιθείμει τους καλούς,

και ποτέ δεν φέρνει ο νους σου τους κακούς συλλογισμούς.

 

Η σαΐταις και τα τόξα του θανάτου ήν πολλά,

και καιρόν δεν διορίζει, το ειξεύρομεν καλά.

 

Θανατώνεται το σώμα μένει η ψυχή γυμνή,

κλαίτε μάτια μαυρισμένα και ουδείς δεν σας πονεί.

 

Ίδα κ’ ήκουσα πολλάκις όπου λέγουσι πολλοί,

ωσάν φάγουν και γεράσουν θέλουσι διορθωθή.

 

Κάλλια διορθώσου τόρα πώχεις λίγον τον καιρόν,

παρά να φλογοκοπείσαι εις καμίνην φλογερόν.

 

Λυπηθείται την ψυχήν σας όλοι άνθρωποι της γης

διότι από τον χάρον δεν γλυτόνωμε κανείς.

 

Μην επιθυμείς ποτέ σου πράγματα προσωρινά,

κ’ η ζωή μας είν’ ολίγη και σαν όνειρο περνά.

 

Νάταν τρόπος να υπάγης εις [τον] Άδην και να ζης

πλέον τα καλά του κόσμου δεν εγύριζες να ιδής.

 

Ξίφος έρχεται ο χάρος και μας πέρνει την ψυχήν

όλα τα καλά του κόσμου πλούτη δόξα και τιμήν.

 

Όλοι μας το θεωρούμεν και το βλέπομεν συχνά,

χωρίς ο Θεός να θέλει τίποτα δεν μας περνά.

 

Πούν’ οι βασιλείς του κόσμου, πούν’ η δόξα και τιμαί,

πού ήν τα χρυσά στολίδια πώχουν οι νεκροί ποτέ.

 

Ρώτα τους αποθαμένους εις τον άδην πως περνούν,

φόβος τρόμος τους ταράττει πως στην κρίσιν θέλουν μπουν.

 

Σώθησαν τα ψεύματά μας, πάνε και οι μαργιολιές

και ξετάζωντες αλλήλους πως περνούν οι αρεταίς.

 

Τίποτες δεν υπερβαίνει από του Θεού τον νουν,

όλα τα κρυφά του κόσμου θέλουσι φανερωθούν.

 

Υπέρ πάντας τους ηγεμόνας και όλους τους σοφούς της γης,

φοβερά θα μας καλέση στα κατώτατα της γης.

 

Φάε πίε και ευφραίνου δος και κείνου που πεινά

συλλογίσου και τον χάρον όπου στέκεται κοντά.

 

Χιλίους χρόνους και αν ζήσης εις το πρόσωπον της γης,

πάλιν ναποθάνης θέλης και στην γην θέλει ταφής.

 

Ψεύτικη ειν’ η δόξα τούτη ψεύτικ’ είναι κ’ η ζωή,

όλα ματαιότης είνε όπως λέγει η γραφή.

 

Ω ψυχή μου γλυκητάτη μολυσμένο μου κορμή,

κλαίγε εις αυτόν τον κόσμον τόρα πούσαι στην ζωήν.

 

Έκδοσις Νικολ. Στεφ. Χωριανοπούλου εκ Ρουμανίας 1879

Εν Σκεπόνη της Νάξου τη 14 Νοεμβρίου 1929 Ιάκ. Εμμ. Χωριανόπουλος

 

[1] Μ. Γ. Σέργης, Λαογραφικά και εθνογραφικά από το Γλινάδο Νάξου, έκδ. Προοδευτικού Ομίλου Γλινάδου Νάξου, Αθήνα 1994, 609.

[2] Κ. Ρωμαίος, Κοντά στις ρίζες. Έρευνα στον ψυχικό κόσμο του ελληνικού λαού, Εστία 1989, 37.

[3] Βλ. ενδεικτικά K. Krumbacher, Ιστορία της Βυζαντινής Λογοτεχνίας, μτφρ. Κ. Σωτηριάδης, Πάπυρος, Αθήνα 1955, τ. Β΄, 602 κ.ε.∙ Κ. Θ. Δημαράς, Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Γνώση, Αθήνα 2000, 45-46.

[4] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, Θεσσαλονίκη 1964.

[5] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, ό.π., 11.

[6] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, ό.π., 13.

[7] Ελ. Κακουλίδη, Νεοελληνικά Θρησκευτικά Αλφαβητάρια, ό.π., 15.

[8] Ευστ. Χωριανόπουλος, Ευστ. Σιδερής, «Το γενεαλογικόν δένδρον της οικογενείας Χωριανοπουλαίων», στο Ν. Λεβογιάννης (επιμ.), Κωμιακή Νάξου. Τόπου χρώματα-αντιθέσεων αρμονία, τ. Β΄, Αθήνα 2001, 245 κ.ε.

[9] Βλ. γι’ αυτήν ενδεικτικά Γ. Ροδολάκης, «Η ‘έκδοση’ των χειρογράφων πηγών του μεταβυζαντινού δικαίου. Ιστορία και προβληματισμοί», Επετηρίς του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Ελληνικού Δικαίου 45 (2014-2015), 289-321.

[10] Προειπώθηκε ότι εδώ αρκούμαι σε βασικές επισημάνσεις. Αναλυτική παρουσίαση του Αλφαβηταρίου θα γίνει στον υπό έκδοση τόμο Μελέτες Ναξιακής Λαογραφίας6, με θέμα Λαϊκό Θέατρο και Λαϊκή Ποίηση.

[11]Θυμίζω (παρενθετικά) την γνωστή «Αμαρτωλών Σωτηρία», το πλέον αγαπητό ίσως ανάγνωσμα των Ελλήνων στα χρόνια της Οθωμανοκρατίας, που, όπως έχω αποδείξει αλλού, γνώρισε εκπληκτική εκδοτική επιτυχία από το 1641 κ.ε. (διαβάζεται ακόμη ως σήμερα), όπως και τα λαϊκά ερωτικά αναγνώσματα. Μ. Γ. Σέργης, Εκκλησιαστικός λόγος και λαϊκός πολιτισμός τον 16ο αιώνα: Η περίπτωση του Παχωμίου Ρουσάνου, Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2008.

(*) Ο Μανώλης Σέργης είναι Ομότιμος Καθηγητής Λαογραφίας με καταγωγή από το Γλινάδο της Νάξου


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη – Θηρασιά: Ο Λέκκας μιλάει για τα τρία αίτια της κατολίσθησης (video)

O Ε. Λέκκας στο ΕΡΤΝews για τα αίτια του φαινομένου - Tο 2010 είχαν γίνει μεγάλα έργα στη Σαντορίνη προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι κατολισθήσεις, όμως χρειάζονται εξέλιξη

Σύρος – Συλλόγου εργαζομένων του Γ. Νοσοκομείου: Καταγγελία για την απουσία του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ

Οι εργαζόμενοι του Νοσοκομείου Σύρου καταγγέλλουν την εξαφάνιση του Ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ ...

Πάσχα – Ταξίδι: Στη Νάξο η πληρότητα εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 90%

Που θα τα ταξιδέψουν για το Πάσχα οι Ελληνες; Αυξημένη κατά 20% η τουριστική κίνηση - Τα νησιά και πάλι κέρδισαν τις υπηρωτικές περιοχές

Ευρώπη: Αντιμέτωπη με νέες ασθένειες που “σκοτώνουν” δέντρα και καλλιέργειες

Σε ολόκληρη την Ενωση τα κρούσματα νεοεισαχθέντων φυτικών ασθενειών συνεχίστηκαν με αμείωτο ρυθμό, κατά μέσο όρο 70 ετησίως, μεταξύ 2015 και 2020

ΠΑΣ Νάξου: Πρωταθλητής Κυκλάδων στην κατηγορία Κ-12 (video)

Πρωταθλητής Κυκλάδων στην κατηγορία Κ12 της ΕΠΣ Κυκλάδων αναδείχτηκε στην Σύρο ο ΠΑΣ Νάξου (video)

Πάσχα: ασθένειες και θεραπείες τους σε σχέση στη παράδοση της Νάξου

ασθένειες και θεραπείες τους σε σχέση με το Πάσχα στη παράδοση της Νάξου

Νάξος: Εορτασμός της Κυριακής των Βαΐων (video)

Κυριακή των Βαϊων ... Θριαμβευτική είσοδος του Ιησού στην Ιερουσαλήμ, «καθήμενος επί πώλου όνου». «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου», αναφωνούσε το πλήθος, που τον υποδέχθηκε με «τα βαΐα των φοινίκων»...

Β. Φλεριανός: “Ο Πανναξιακός ΑΟΚ συμβολίζει πολλά παραπάνω από μια ομάδα!!!”

Ο Πανναξιακός ΑΟΚ παίζει σήμερα (28/04, 13:00) στα Ιλίσια τον τελικό με τον Ηλυσιακό - Το μήνυμα που στέλνει ο πρόεδρος του Βασίλης Φλεριανός

Θηρασιά: Κατολίσθηση που προκάλεσε μικρές υλικές ζημιές (video)

βίντεο από τη στιγμή thw κατολίσθησης στη Θηρασία - Τι αναφέρουν κάτοικοι (video)

Νάξος – Αναβολή: Οι καιρικές συνθήκες “νίκησαν” το μπάσκετ

Αναβλήθηκε ο αγώνας Πανναξιακός ΑΟΚ - Ηλυσιακός λόγω αδυναμίας έλευσης των διαιτητών - Αύριο (όπως και ο αγώνας Πρωτέας - ΑΠΑΣ Νάξου) η αναμέτρηση την ίδια ώρα στο "Δημ. Περιστεράκης"

Νάξος: Ερχεται η τακτική συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής προβολής και ανάπτυξης

Τακτική Συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης αύριο Παρασκευή - Ποια τα θέματα

Νάξος – ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Απόλυτα επιτυχημένο το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης (photo)

Η VOM ολοκλήρωσε με επιτυχία το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης στη ΛΕ.ΜΟ.Ν Νάξου (photo)

Νάξος – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος: Πότε ξεκινάει το Πασχαλινό ωράριο καταστημάτων

Το Πασχαλινό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στη Νάξο ανακοίνωσε ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος του νησιού (πίνακας)

Fast Ferries – Πρωτομαγιά: Εμφάνιση στη Νάξο του “Fast Ferries Andros”

Η Fast Ferries ενημερώνει για την κίνηση των πλοίων της κατά την απεργία της Πρωτομαγιάς - ΤΙ θέλει το Fast Ferries Andros στη Νάξο;

Νάξος – ΧΥΤΑ: Υπό έλεγχο και έσβησε η φωτιά

Εσβησε η φωτιά που ξέσπασε νωρίς το πρωί της Παρασκευής στο ΧΥΤΑ της Νάξου

“Νόσος Νάξος”: Ενεργοποιείται (από Νοσοκομείο Νάξου) η διαδικασία του γονιδιακού ελέγχου

Συνάντηση την περασμένη Δευτέρα (22/04) στο Δημαρχείο Νάξου με σκοπό την ενεργοποίηση της διαδικασίας γονιδιακού ελέγχου για τη "Νόσος Νάξος"

Πανναξιακός ΑΟΚ – Play offs: Ωρα τελικού (15:00) κόντρα στον Ηλυσιακό

Ο Πανναξιακός ΑΟΚ αντιμετωπίζει σήμερα τον Ηλυσιακό για τον 2ο αγώνα των πλέι οφ... (Αφίσα)

Νάξος – Ολυμπιακή Φλόγα: ΟΡΓΗ ΚΑΙ ΘΛΙΨΗ για τους πολιτικούς νάνους, απρέπεια σε έναν Ναξιώτη Πρωταθλητή

Ο Στράτος Φουτάκογλου γράφει για όσα έγιναν την ημέρα της Λαμπαδηδρομίας στη Νάξο με επίκεντρο τον παραγκωνισμό του Ναξιώτη πρωταθλητή Γιάννη Ξενάκη

Νάξος: Δεν “έδεσε” το “Blue Star 2” και έφυγε για την Πάρο, αλλά ούτε εκεί έδεσε (video)

Με την ένταση των ανέμων στα 80 χιλιόμετρα την ώρα (σε ριπή ανέμου) από νότια κατεύθυνση, το "Blue Star 2" δεν έδεσε στο λιμάνι της Νάξου και μετά στη Πάρο