Τον Δαβίδ του Μιχαήλ Αγγελου υπερασπίζονται Ιταλοί αξιωματούχοι, μετά την αναγκαστική παραίτηση εκπαιδευτικού στη Φλόριντα των Ηνωμένων Πολιτειών που καταγγέλλεται πως «εξέθεσε τους μαθητές σε πορνογραφία» όταν σε μάθημα Ιστορίας Τέχνης τους έδειξε εικόνες του αριστουργήματος της αναγεννησιακής γλυπτικής.
Ωστόσο, το διοικητικό συμβούλιο του σχολείου ώθησε τη διευθύντρια σε παραίτηση ύστερα από καταγγελία γονιών κατά της Χόουπ Καράσκιλα πως δεν ενημέρωσε προηγουμένως τους γονείς για το «αμφιλεγόμενο» θέαμα του μαθήματος και έτσι εξέθεσε τους μαθητές της έκτης δημοτικού «σε πορνογραφία».
Αντιδράσεις
Η οργή που προκάλεσε το επεισόδιο αυτό στην Ιταλία, που κυβερνάται από την Τζόρτζια Μελόνι, είναι ενδεικτική της τεράστιας διαφοράς μεταξύ των συντηρητικών των ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Μεταξύ άλλων, ο δήμαρχος της Φλωρεντίας, Ντάριο Ναρντέλα, χαρακτήρισε «γελοίο» το να μπερδεύει κανείς την τέχνη με την πορνογραφία, αποστέλλοντας πρόσκληση στη διευθύντρια που έχασε τη δουλειά της για να την τιμήσει προσωπικά.
Από την πλευρά της, η Σεσίλιε Χόλμπεργκ, διευθύντρια της Galleria dell’Accademia της Φλωρεντίας, κάλεσε τη διευθύντρια του Tallahassee Classical, μαθητές και γονείς στο μουσείο για να θαυμάσουν από κοντά το αμίμητης τέχνης πελώριο γλυπτό από μάρμαρο, ύψους 5,17 μέτρων, που αναπαριστά γυμνό τον βιβλικό Δαβίδ που σκοτώνει τον Γολιάθ με μόνο όπλο του την πίστη.
«Το να πιστεύει κανείς πως ο Δαβίδ μπορεί να είναι πορνογραφικό θέαμα, σημαίνει πραγματικά πως δεν κατανοεί το περιεχόμενο της Βίβλου, δεν κατανοεί τον δυτικό πολιτισμό και ούτε την αναγεννησιακή τέχνη», σημείωσε η Χόλμπεργκ.
Η ίδια η διευθύντρια του μουσείου της Φλωρεντίας ανέφερε πως το όλο επεισόδιο δείχνει «την τεράστια άγνοια» για την Ιστορία της Τέχνης και είναι αποτέλεσμα «εσφαλμένου πουριτανισμού».
Η ιταλική Corriere della Sera κυκλοφόρησε την Κυριακή με πρωτοσέλιδο τον Θείο Σαμ να καλύπτει τα γεννητικά όργανα του Δαβίδ, αναφωνώντας «Ντροπή».
«Αυτό που έχουμε εδώ, είναι μια ηθική σταυροφορία κατά του σώματος, της σεξουαλικότητας, της έκφρασης του φύλου, αλλά και άγνοια της Ιστορίας. Το περιστατικό αυτό έχει να κάνει με τον φόβο, τον φόβο του κάλλους, της διαφορετικότητας και των δυνατοτήτων που ενσωματώνει η τέχνη», σημειώνει η Μάρλα Στόουν, επικεφαλής Ανθρωπιστικών Σπουδών στην Αμερικανική Ακαδημία στη Ρώμη.
Από την πλευρά του, ωστόσο, ο Μπάρνεϊ Μπίσοπ, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του σχολείου, επιβεβαίωσε πως το μάθημα Τέχνης «ήταν ένα ζήτημα από τα πολλά», διαβεβαιώνοντας, πάντως, ότι «δεν προσπαθούμε να απαγορεύσουμε τις εικόνες του αγάλματος».
Οπως το έθεσε ο ίδιος, το πρόβλημα ήταν πως οι γονείς δεν είχαν ενημερωθεί για το περιεχόμενο του μαθήματος, όπως είθισται και απαιτείται.
Ο Μιχαήλ Αγγελος φιλοτέχνησε τον πελώριο Δαβίδ μεταξύ 1501-1504, έπειτα από ανάθεση από τον Καθεδρικό της Φλωρεντίας. Το άγαλμα είναι η βασική ατραξιόν της Πινακοθήκης της Φλωρεντίας, που προσελκύει ετησίως περί τους 1,7 εκατομμύρια επισκέπτες.
Πηγή: ΑΡ/AFP/Axios / Kathimerini.gr