Τη δική της μάχη προκειμένου να διαχειριστεί τα προβλήματα που προέκυψαν από την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την αλματώδη αύξηση του κόστους των καυσίμων δίνει η ελληνική ακτοπλοΐα. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ένα διαχρονικό «αγκάθι» προσθέτει δυσκολίες στη διαχείριση του σημαντικού έργου της μεταφοράς των επιβατών από και προς τα νησιά.
Ο λόγος για τα προβλήματα που υπάρχουν στα λιμάνια, επιφέροντας μεγάλη δυσκολία στον ελλιμενισμό των πλοίων στις εσχατιές της χώρας. Ενα ζήτημα που γίνεται πιο επίκαιρο αυτές τις ημέρες, όταν και ο καιρός δείχνει τα δόντια του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η προσπάθεια του Blue Star Paros να προσεγγίσει το λιμάνι της Τήνου την περασμένη εβδομάδα. Βίντεο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας κατέγραψε την υπεράνθρωπη προσπάθεια από τους καβοδέτες, τους οποίους παραλίγο να «καταπιούν» τα κύματα. Παρόμοιες εικόνες, που κάνουν τον γύρο το κόσμου και δεν τιμούν την Ελλάδα, έχουμε δει και στο παρελθόν στη Σίκινο, τη Δονούσα και άλλα νησιά.
76 λιμάνια
Το ζήτημα, όμως, δεν αφορά μονάχα τις Μικρές Κυκλάδες ή άλλο μεμονωμένο νησί, ούτε εμφανίζεται όταν ο καιρός αγριεύει. Τα προβλήματα, όπως τονίζεται, εντοπίζονται σε 76 λιμάνια, είναι διαχρονικά και συνήθως δεν αντιμετωπίζονται.
Σε δηλώσεις του στον ΟΤ ο έπαρχος Ικαρίας, Παναγιώτης Γενούζος, ανέφερε πως στο λιμάνι του Ευδήλου δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες, μετά και την καταστροφή από την κακοκαιρία του προσήνεμου μώλου που μόλις είχε ολοκληρωθεί.
Οπως είπε, εκκρεμεί η εκβάθυνση του λιμανιού, προκειμένου τα πλοία να δένουν στη νέα προβλήτα, κάτι που θα βοηθήσει και στην αποσυμφόρηση της πλατείας, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Την ίδια ώρα, στην πρωτεύουσα του νησιού, τον Αγιο Κήρυκο, το λιμάνι είναι εκτεθειμένο στους ανατολικούς και νοτιοανατολικούς ανέμους, με αποτέλεσμα να έχουν καταγραφεί συμβάντα με προσκρούσεις πλοίων, χωρίς ευτυχώς ανθρώπινη απώλεια.
Αντίστοιχες εικόνες συναντά κανείς και στη Χάλκη, οι κάτοικοι της οποίας για να επισκεφτούν έναν γιατρό, ένα νοσοκομείο ή μια υπηρεσία, βιώνουν τη δική τους Οδύσσεια. Οταν ο άνεμος είναι νοτιοδυτικός είναι αδύνατον να προσεγγίσει το λιμάνι οποιοδήποτε πλοίο, σύμφωνα με τον δήμαρχο Ευάγγελο Φραγκάκη.
Μυθική υπόσταση στους κύκλους των ναυτικών λαμβάνει και η φράση ιταλού πλοιάρχου πριν από λίγα χρόνια όταν επιχείρησε να προσεγγίσει κάποιο νησί του Ανατολικού Αιγαίου. «Sicuramente questo non è un porto», είπε με δυνατή φωνή, δηλαδή «σίγουρα αυτό δεν είναι λιμάνι». Και ποιος μπορεί να τον ψέξει γι’ αυτό; Οταν κανείς αντικρίζει απλές προβλήτες, πολλές φορές σπασμένες, χωρίς φώτα και εκτεθειμένες σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών. Μιλάμε για υποτυπώδη λιμάνια που κρίνονται επικίνδυνα.
Ο κίνδυνος ατυχήματος
Ωστόσο, καθημερινά οι έλληνες συνάδελφοί του δίνουν αγώνα προκειμένου να εξυπηρετήσουν με ασφάλεια τους επιβάτες. Με ηρωικές προσπάθειες και ξεχωριστή μαεστρία, πολλές φορές πετυχαίνουν το ακατόρθωτο και ο κίνδυνος σοβαρού ατυχήματος καραδοκεί.
Κάθε χρόνο η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) ενημερώνει με έκθεσή της προς τις αρμόδιες υπηρεσιακές αρχές «για τον εντοπισμό προβλημάτων που προκύπτουν σε κάθε δρομολόγιο των πλοίων με τις γερασμένες, ελλιπείς ή κακοσυντηρημένες λιμενικές υποδομές και για την ευαισθητοποίηση – ενεργοποίηση των αρμόδιων αρχών προκειμένου να δοθούν λύσεις», ενώ σε ομιλία του ο πρόεδρος της Ενωσης είχε απευθύνει έκκληση σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για αναβάθμιση των λιμανιών και των λιμενικών υποδομών στη χώρα, καθώς σε πολλές περιοχές έχουμε παραμείνει με υποδομές του περασμένου αιώνα.
Μπορεί ο τουρισμός να αποτελεί τη «βαριά βιομηχανία» για την Ελλάδα και τα νησιά να αποτελούν πόλο έλξης για εκατομμύρια τουρίστες απ’ όλο τον κόσμο, σε κάποια λιμάνια όμως η κατάσταση μοιάζει τριτοκοσμική και οι ίδιοι οι ναυτικοί εκπέμπουν σήμα κινδύνου.