Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕλλάδαΕρχεται bonus ορόφων σε όσους χτίσουν μακριά από αρχαία (!!!)

Ερχεται bonus ορόφων σε όσους χτίσουν μακριά από αρχαία (!!!)

|

Νέα απόφαση για τα ύψη των κτιρίων, στην οποία θα δίνονται οδηγίες σε ποιες περιπτώσεις θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί το bonus του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) και σε ποιες όχι, σκοπεύει να εκδώσει πριν από το τέλος του έτους το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κατεύθυνση την οποία θα δώσει το υπουργείο ειδικά για τη φλέγουσα περίπτωση της Αθήνας –όπου το Συμβούλιο της Επικρατείας ζήτησε να εφαρμόζεται διάταγμα του 1955 και όχι ο ΝΟΚ– είναι το διάταγμα να λαμβάνεται υπόψη μόνο για τα τμήματα εκείνα της πόλης τα οποία βρίσκονται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο.

Το θέμα συζητήθηκε πριν από μία εβδομάδα στο ερμηνευτικό τμήμα του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ). Η κύρια αιτία που το θέμα επανήλθε (παρά τη σχετικά πρόσφατη απόφαση του υφυπουργού Χωροταξίας Νίκο Ταγαρά) είναι οι αποφάσεις του Εφετείου Αθηνών με τις οποίες «κόπηκαν» δύο οικοδομικές άδειες στους Αμπελοκήπους.

Οι αποφάσεις του Εφετείου βασίζονται με τη σειρά τους σε τρεις αποφάσεις του ΣτΕ (2102/19 και 705, 706/20), με τις οποίες το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο όρισε ότι όπου υπάρχουν ειδικά διατάγματα με συγκεκριμένα ύψη και αριθμό ορόφων πρέπει να εφαρμόζονται αυτά και όχι οι διατάξεις του ΓΟΚ του 1985 και του ΝΟΚ του 2012 που εξαρτούν τα ύψη των κτιρίων από τους (ήδη μεγάλους στην Αθήνα) συντελεστές δόμησης. Περαιτέρω, το ΣτΕ υπέδειξε ότι ο Δήμος Αθηναίων καλύπτεται από διάταγμα του 1955 που παραμένει εν ισχύι.

Ως αποτέλεσμα, η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Αθηναίων (και άλλες, όπως του Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού) σταμάτησε να εκδίδει οικοδομικές άδειες με το «πριμ» ύψους και ορόφων του ΝΟΚ, ζητώντας από το υπουργείο Περιβάλλοντος να παρέμβει (και προφανώς να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί).

Περιορισμοί κατά τόπους
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας “Καθημερινή“, το υπουργείο παραμένει υπέρ της συνέχισης χρήσης των διατάξεων του ΓΟΚ και του ΝΟΚ, περιορίζοντας την εφαρμογή τους μόνο στις περιοχές εκείνες που έχουν προεδρικά διατάγματα για την προστασία, λ.χ., ενός παραδοσιακού οικισμού ή τμήματος πόλης, την προστασία του τοπίου κ.λπ. (όπως ανέφερε και προηγούμενη απόφαση του κ. Ταγαρά).

Ειδικά για την «καυτή πατάτα» της Αθήνας και το κατά πόσον οι υπηρεσίες πρέπει να ακολουθούν και πάλι τους περιορισμούς που ορίζει το διάταγμα του 1955, η σκέψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο υπουργείο είναι να μην εφαρμόζεται το bonus του ΓΟΚ και του ΝΟΚ στις περιοχές που βρίσκονται μέσα στα όρια του αρχαιολογικού χώρου της Αθήνας (λ.χ. τμήματα του ιστορικού κέντρου) και να εφαρμόζεται κανονικά στις υπόλοιπες.

Αν τελικά η στάση του υπουργείου είναι αυτή, τότε η υπόθεση θα οδηγηθεί μετά βεβαιότητος πίσω στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο, όπου η κατάληξη είναι προδιαγεγραμμένη. Και αυτό γιατί το ΣτΕ δεν ασχολήθηκε με το ύψος των κτιρίων για πρώτη φορά το 2019-2020, αλλά και παλαιότερα, λ.χ. με την απόφαση 1383/2016, που αφορούσε τη Λιβαδειά, και άλλες (λ.χ. 1120/2008, 796/2016). Επομένως το υπουργείο δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι πρόκειται απλώς για ένα ερμηνευτικό θέμα, το οποίο οι πολεοδομίες «δεν κατανοούν», καθώς υπάρχει σαφής νομολογία κατά της αποσπασματικής (κατά περίπτωση) αύξησης των πολεοδομικών μεγεθών μέσω bonus.

Τα διαγράμματα κάλυψης
Το υπουργείο Περιβάλλοντος πάντως δεν έχει βοηθήσει ιδιαίτερα στο να αποσαφηνιστεί η κατάσταση. Σε πρόσφατη εγκύκλιό του για τα διαγράμματα κάλυψης (των οποίων άλλαξαν οι προδιαγραφές με πρόσφατο νόμο) το υπουργείο αναφέρει ότι «οι υπολογισμοί των πολεοδομικών μεγεθών που συναρτώνται από τον συντελεστή δόμησης άμεσα ή σε συνδυασμό με οποιοδήποτε άρθρο του ΝΟΚ αναγράφονται μεν στο διάγραμμα κάλυψης, αποτελούν όμως αντικείμενο της υπεύθυνης δήλωσης των μελετητών μηχανικών, η οποία δεν ελέγχεται κατά τη χορήγηση οικοδομικής άδειας από τους υπαλλήλους των υπηρεσιών δόμησης».

Με άλλα λόγια καλεί τις πολεοδομίες να μην ελέγχουν καθόλου τον τρόπο που υπολόγισαν οι ιδιώτες μηχανικοί τα πολεοδομικά μεγέθη ενός κτιρίου, αλλά να… φέρουν την ευθύνη γι’ αυτά μέσω της έγκρισης της οικοδομικής άδειας, άποψη χαρακτηριστική της στρέβλωσης που έχει επικρατήσει με τις νομοθετικές αλλαγές των τελευταίων ετών (οι οποίες σχεδόν στο σύνολό τους εκπορεύτηκαν από τον τεχνικό κόσμο, σύμφωνα με τα συμφέροντα του κλάδου).


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Ενοικίαση γκαρσονιέρας στον Αγιο Πολύκαρπο

Ενοικίαζεται γκαρσονιέρα στον Αγιο Πολύκαρπο έξω από τη πόλη της Νάξου

Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) να πάρει την εξουσία από τα χέρια του ανθρώπου;

Σύμφωνα με τον ιδρυτή της PauseAI, ισχυρά συστήματα ΑΙ όπως το ChatGPT θα μπορούσαν σύντομα να γίνουν πιο έξυπνα από τους ανθρώπους ή ακόμη και να τους χειραγωγήσουν.

Πότε καταβάλλεται το δώρο Χριστουγέννων και πόσα χρήματα δικαιούνται οι εργαζόμενοι

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το Δώρο Χριστουγέννων και πώς μπορείτε να υπολογίσετε οnline το ποσό που δικαιούστε

Σαντορίνη: Ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Θήρας για την κανονιστική κοινόχρηστων χώρων

Αντιδράσεις για τις αυξήσεις στα τέλη κατάληψης κοινόχρηστων χώρων, της τάξης του 500% για τραπεζοκαθίσματα και κατάληψη κοινόχρηστου χώρου

Νάντια Σαλτερή: “Για άλλη μια φορά η Ν.Δ “ξεχασε” να μας πει την αλήθεια”

Η Ν.Δ για μια ακόμα φορά, κατά την συνήθη πρακτική της επιλέγει να παρουσιάζει μια δική της πραγματικότητα, πανηγυρίζοντας και στήνοντας «φιέστες», για  αυτά που πέτυχε ο Νίκος Ανδρουλάκης

Νικ. Πιτταράς: “Με αγάπη και υπομονή ωριμάζει το τυρί μας γιατί είναι …ζωντανό” (video)

Η παρουσία του Νίκου Πιτταρά στην εκπομπή "Καλημέρα" του ΣΚΑΙ όπου μίλησε για την πορεία της τυροκομικής μονάδας αλλά και την διάκριση των Ναξιώτικων τυριών στον διαγωνισμό World Cheese Awards 2024 (video)

Νάξος: Το “Blue Star Delos” δεν μπόρεσε να παραμείνει στο λιμάνι, έφυγε νωρίτερα για Πάρο

Το Blue Star Delos το απόγευμα του Σαββάτου δεν μπόρεσε να παραμείνει με ασφάλεια στο λιμάνι της Νάξου

Καιρικές Συνθήκες: Στα 121 χιλιόμετρα την ώρα (ριπές) η ένταση ανέμου στην Κάρυστο (πίνακας)

Οι Κυκλάδες χθές Σάββατο βίωσαν μία παράξενη εμπειρία με την ένταση των ανέμων να περνάνε και τα 100 χιλιόμετρα την ώρα.. (πίνακας)

Κυκλάδες: Βλέποντας από ψηλά την Κύθνο

Απολαύστε το απίστευτο τοπίο του πανέμορφου νησιού των Κυκλάδων.

National League 1: Ο Λιανός τιμώρησε τον ΑΠΑΣ και νίκη για τον ΟΦΗ στη Νάξο

Ο ΟΦΗ επέστρεψε στις νίκες επικράτησε στη Νάξο του ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia με 63-60 - Ανησυχία στους Ναξιώτες για τον Οικονομόπουλο - Επόμενη αναμέτρηση εντός έδρας με Εσπερο Καλλιθέας

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Νάξος: Το “Blue Star Delos” δεν μπόρεσε να παραμείνει στο λιμάνι, έφυγε νωρίτερα για Πάρο

Το Blue Star Delos το απόγευμα του Σαββάτου δεν μπόρεσε να παραμείνει με ασφάλεια στο λιμάνι της Νάξου

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας