Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠεριβάλλονΚυκλάδες - Σαντορίνη: Πρόστιμα από το ΣτΕ για το ναυάγιο του Sea...

Κυκλάδες – Σαντορίνη: Πρόστιμα από το ΣτΕ για το ναυάγιο του Sea Diamond

|

Πρόστιμο στο Υπουργείο Ναυτιλίας και ΛΤ Θήρας για το ναυάγιο του Sea Diamond – Ποιος το έβαλε και γιατί; 

“Γιατί άραγε; Τίνος συμφέροντα τελικά εξυπηρετούνται; Γιατί αγνοούνται ακόμη και οι αποφάσεις του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου; Γιατί στην περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και τα άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος;”,  Αυτά αναρωτιέται η Συντονιστική επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond και  συνεχίζει: ” Παρά τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες και εκκλήσεις του Θηραϊκού λαού εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια, η πολιτεία αδρανεί, κωλυσιεργεί και δεν αποφασίζει  να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, παρότι η νομοθεσία «Περί Ανέλκυσης Ναυαγίων» είναι ξεκάθαρη και τα άρθρα του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι πολύ συγκεκριμένα”.

Αφορμή για τη νέα ανακοίνωση η απόφαση του Τριμελούς Συμβουλίου του Συμβουλίου της Επικρατείας για επιβολή προστίμου ύψους 5000€ στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας, λόγω μη συμμορφώσεώς τους με την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ.  

Αναλυτικά η ανακοίνωση 

«Πρόστιμο 5000€ επέβαλε το Τριμελές Συμβούλιο του Συμβουλίου της Επικρατείας στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας, λόγω μη συμμορφώσεώς τους με την απόφαση 1820/2019 του ΣτΕ.

Συγκεκριμένα, με την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας, κρίθηκε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μαζί με το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, έχουν την άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσουν τις διαδικασίες ανέλκυσης του κρουαζιεροπλοίου (K/Z) SEA DIAMOND, καθώς «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του». Ωστόσο εδώ και τρία χρόνια το Υπουργείο Ναυτιλίας δείχνει να αγνοεί και να μην εφαρμόζει την ανωτέρω απόφαση της δικαιοσύνης και έπειτα από προσφυγή των κατοίκων Θήρας στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ επεβλήθη, με το Πρακτικό 21/2022, το πρόστιμο των 5000€ καθώς δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς η στάση της Διοίκησης.

Σύμφωνα με το σκεπτικό του Δικαστηρίου «η κεντρική Διοίκηση, αν και κατέληξε στην τεχνική λύση της ανελκύσεως ως βέλτιστης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου, δεν προκύπτει ότι έχει ενεργοποιήσει τις προβλεπόμενες από το ν. 2881/2001 διαδικασίες, απευθύνοντας, και, μάλιστα, αζημίως για το Δημόσιο, έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση και απομάκρυνση αυτού. Το Συμβούλιο διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας».

Με άλλα λόγια για τους πολίτες της Σαντορίνης: η κεντρική Διοίκηση αδρανεί, κωλυσιεργεί, δεν έχει την πολιτική βούληση να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, και μάλιστα δεν εφαρμόζει τις αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης!

Γιατί άραγε; Τίνος συμφέροντα τελικά εξυπηρετούνται; Γιατί αγνοούνται ακόμη και οι αποφάσεις του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου; Γιατί στην περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και τα άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος;

 Το ναυάγιο του κρουαζιεροπλοίου SEA DIAMOND έχει εγκαταλειφθεί εδώ και 15 χρόνια στο βυθό της Καλντέρας της Σαντορίνης, 500 μόλις μέτρα από το λιμάνι του Αθηνιού. Πρόκειται για άλλη μία περίπτωση διαπλεκόμενων συμφερόντων, για την οποία ενώ η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη και συγκεκριμένη (Νόμος 2881/2001 και Άρθρο 24 του Ελληνικού Συντάγματος), η πολιτεία δεν έχει τολμήσει ακόμη να τον εφαρμόσει και να υποχρεώσει την πλοιοκτήτρια και τον ασφαλιστικό της οργανισμό να ανελκύσουν και να απομακρύνουν το ρυπογόνο ναυάγιο από το βυθό του πλέον τουριστικού νησιού της χώρας μας, που κατατάσσεται κάθε χρόνο ανάμεσα στους πρώτους παγκοσμίως προορισμούς.

Παρά την απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, με την οποία  αποφασίστηκε τελεσίδικα η ενοχή του Πλοιάρχου του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου και του Διευθυντή Επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας, που φέρουν και την πλήρη ποινική ευθύνη της πρόσκρουσης και της βύθισης του πλοίου, ενώ ταυτόχρονα αποδέχεται ότι υπάρχει σοβαρή και εξακολουθητική θαλάσσια ρύπανση που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση υπάρχει ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου.

Παρά τις δικαστικές πραγματογνωμοσύνες του 2020, που διετάχθησαν με την απόφαση 51/2017 του Αστικού Εφετείου Πειραιά, και αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο του Sea Diamond συνεχίζει να ρυπαίνει τη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και θα συνεχίσει για 420 χρόνια ακόμη εφόσον δεν ανελκυθεί, ενώ ταυτόχρονα οι πραγματογνώμονες απεφάνθησαν ότι η ανέλκυσή του είναι εφικτή με τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές.

Παρά την απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond καθώς «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του».

Παρά το γεγονός ότι το Sea Diamond παραμένει βυθισμένο δίπλα στην περιοχή Natura 2000 της Παλιάς και Νέας Καμμένης εδώ και δεκαπέντε (15) χρόνια και η παράλειψη ανέλκυσής του συνιστά παραβίαση των αντίστοιχων διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.

Παρά το γεγονός ότι εντός του ναυαγίου περιέχονται εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων (μαζούτ) και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο, χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις, αλλά και πολλές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα, στις εγκαταστάσεις, στα σαλόνια και στις καμπίνες του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, συνιστώντας συνολικά μία τοξική βόμβα που συνεχώς διαβρώνεται απειλώντας με σοβαρότατη οικολογική καταστροφή το θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης.

Παρά τις αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες και εκκλήσεις του Θηραϊκού λαού εδώ και 15 ολόκληρα χρόνια, η πολιτεία αδρανεί, κωλυσιεργεί και δεν αποφασίζει  να υποχρεώσει τον πλοιοκτήτη και την ασφαλιστική του εταιρεία να πληρώσουν για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης, παρότι η νομοθεσία «Περί Ανέλκυσης Ναυαγίων» είναι ξεκάθαρη και τα άρθρα του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος είναι πολύ συγκεκριμένα.

Επειδή όμως έχουμε χρέος απέναντι τα παιδιά μας, και στους εαυτούς μας, να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον που θα τους παραδώσουμε για να ζήσουν, όπως μας το παρέδωσαν και οι πρόγονοί μας σε εμάς, οι κάτοικοι της Σαντορίνης διεκδικούμε την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου του K/Z Sea Diamond, την εξάλειψη κάθε περιβαλλοντικού κινδύνου για το θαλάσσιο και παράκτιο περιβάλλον της περιοχής του ναυαγίου και την αποκατάσταση κάθε περιβαλλοντικής ζημίας που προκλήθηκε από το ναυάγιο και την παραμονή του στο βυθό!”


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου