Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΤεχνολογίαΑιγαίο - Σάμος: Μουσείο για τη σωτηρία των καϊκιών που χάνονται

Αιγαίο – Σάμος: Μουσείο για τη σωτηρία των καϊκιών που χάνονται

|

Ηταν πριν από τέσσερα χρόνια, το καλοκαίρι του 2018, όταν βρέθηκα μπροστά στην καταστροφή ενός καϊκιού στον Νέο Πύργο Ευβοίας. Ενα οκτάμετρο σκαρί του 1983 έγινε σωρός από στραβόξυλα μπροστά στα μάτια μας σε λίγα λεπτά της ώρας 

Ηταν πριν από τέσσερα χρόνια, το καλοκαίρι του 2018, όταν βρέθηκα μπροστά στην καταστροφή ενός καϊκιού στον Νέο Πύργο Ευβοίας. Ενα οκτάμετρο σκαρί του 1983 έγινε σωρός από στραβόξυλα μπροστά στα μάτια μας σε λίγα λεπτά της ώρας. Την επιχείρηση ανέλαβε οδηγός εκσκαφέα με τις εντολές ενός άνδρα του Λιμενικού:

«Είναι σαν να βλέπεις έναν άνθρωπο να πεθαίνει», μου μουρμούρισε ο τελευταίος. «Αλλά τι να κάνω; Δουλειά μου είναι να επιβλέπω». Το θέαμα ήταν σπαρακτικό. Η μπουλντόζα έκανε επιθέσεις στο καΐκι και εκείνο αντιστεκόταν, έβγαζε τριγμούς σαν πληγωμένο ετοιμοθάνατο ζώο. Η οικογένεια του ψαρά-ιδιοκτήτη πήρε 83.000 ευρώ από το κράτος για ένα πλεούμενο που εκείνη την εποχή θα κόστιζε 40.000 ολοκαίνουργιο. Μέσα στην 35ετία που το είχε στη δούλεψή της, τα μέλη της έφτιαξαν σπιτικό και σπούδασαν παιδιά χάρη σε αυτό. Συνεπώς βγήκαν κερδισμένοι από κάθε άποψη.

Χαμένη βγαίνει σίγουρα η χώρα μας. Από τη δεκαετία του 1990 έχει χάσει τεράστιο μέρος του ξύλινου στόλου των αλιευτικών της, ο οποίος ήταν κάποτε ο μεγαλύτερος και ωραιότερος στη Μεσόγειο. Η καταστροφή γίνεται για να περιοριστεί –υποτίθεται– η αλιεία στα νερά μας, αλλά τελικά με έναν μαγικό τρόπο εξαφανίζονται και τα ψάρια και τα σκαριά. Αρκεί μια βόλτα στα λιμάνια της Υδρας, των Σπετσών, της Σύρας για να δει κανείς πόσο έχει μειωθεί ο αριθμός από αυτά τα καταπληκτικά ξύλινα σκάφη. Μόνο το 2018 «κόπηκαν» 750 καΐκια με τις ευλογίες της πολιτείας και της Ε.Ε. Εκτοτε υπήρξε μια παύση και σε λίγο καιρό μπορεί να ανακοινωθεί ξανά νέα προκήρυξη για αλιείς που θέλουν να πάρουν αποζημιώσεις σπάζοντας τα σκαριά τους.

Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί το υπουργείο Γεωργίας συνεχίζει αυτό το καταστρεπτικό έργο που διαλύει κυριολεκτικά τη ναυτική μας παράδοση. «Ο λόγος είναι απλός», μας εξηγεί ο ναυπηγός Κώστας Δαμιανίδης: «Είναι εύκολη και ταχύτατη απορρόφηση κοινοτικών πόρων, οικονομικά ελκυστική για τους ψαράδες. Συνεπώς το κράτος προτιμά να τους κινητροδοτήσει να σπάσουν το σκαρί από το να το κρατήσουν ατόφιο και μετά να έπρεπε να τους ελέγχει για το αν θα το χρησιμοποιούν επαγγελματικά ή όχι. Κάθε πενταετία λοιπόν ανοίγει ένα “παράθυρο” για κοινοτικά χρήματα που αφορούν αυτή τη δράση. Φοβάμαι πως τώρα ξαναμπαίνουμε σε μια τέτοια περίοδο, όπου θα δούμε ξανά εκατοντάδες σκάφη να καταστρέφονται από εκσκαφείς».

Ευνοήτως, λοιπόν, η πολιτεία κωφεύει στις διαμαρτυρίες. Υπάρχει ωστόσο και ένα θετικό νέο που μπορεί να ευαισθητοποιήσει ευρύτερα την κοινή γνώμη για τα ετοιμoθάνατα καΐκια: η δημιουργία του Μουσείου Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών Αιγαίου στο Ηραίο της Σάμου, με τη στήριξη του Δήμου Ανατολικής Σάμου και χρηματοδότηση από πρόγραμμα του υπουργείου Ανάπτυξης. Το μουσείο, που είναι σχεδόν έτοιμο, θα ανοίξει τις πόρτες του το 2023. Εκτός από τη μόνιμη έκθεση, με κειμήλια, υλικές και άυλες μαρτυρίες, θα έχει χώρο για περιοδικά αφιερώματα.

Ταυτόχρονα θα υπάρχει και πλέγμα εκπαιδευτικών δράσεων για παιδιά που θα κληθούν να κάνουν «ναυτικές εργασίες», θα εξοικειωθούν με τα εργαλεία των καραβομαραγκών και με τα σκαριά. Το πιο σημαντικό που προσπαθεί να γίνει στο νέο μουσείο –στην επίβλεψη του οποίου συμμετέχει και ο Κώστας Δαμιανίδης ως επιστημονικός σύμβουλος εκ μέρους του Πνευματικού Ιδρύματος Σάμου «Νικολάου Δημητρίου»– είναι μια σχολή μαθητείας για νέους από όλη την Ελλάδα που θέλουν να ειδικευθούν στην ξυλοναυπηγική και να διδαχθούν από εμπειρικούς μάστορες.

Aπό κοντά και η εξαιρετική πλατφόρμα woodenboats.gr με στοιχεία, εικόνες, συνεντεύξεις και καταγραφές. Είναι μια συστηματική προσπάθεια για να σώσουμε τα τελευταία σκαριά. 

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας