Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΚινηματογράφοςΝάξος - Κινηματογραφική Λέσχη: «Στην τύχη ο Μπαλταζάρ (Au Hasard Balthazar)»

Νάξος – Κινηματογραφική Λέσχη: «Στην τύχη ο Μπαλταζάρ (Au Hasard Balthazar)»

|

Τετάρτη 24 Αυγούστου και τον προαύλιο χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου, στο Κάστρο της Χώρας θα προβληθεί η ταινία « Στη τύχη ο Μπαλταζάρ» του Ρομπέρ Μπρεσόν. 

Κινηματογραφική Λέσχη Νάξου.. Τετάρτη 24 Αυγούστου και τον προαύλιο χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου, στο Κάστρο της Χώρας θα προβληθεί η ταινία « Στη τύχη ο Μπαλταζάρ» του Ρομπέρ Μπρεσόν. Στα πλαίσια της συνεργασίας με την Ταινιοθήκη του Γαλλικού Ινστιτούτου και ώρα έναρξης 9.30 το βράδυ ((λειτουργεί και ασανσέρ στην ανατολική πλευρά του Κάστρου, απ’ τη μεριά της Αγίας Κυριακής)

ΣΤΗΝ ΤΥΧΗ  Ο ΜΠΑΛΤΑΖΑΡ / AU HASARD BALTHAZAR

Σκηνοθεσία: Robert Bresson

Σενάριο: Robert Bresson

Διεύθυνση φωτογραφίας: Ghislain Cloquet

Μοντάζ: Raymond Lamy

Μουσική: Jean Wiener

Ηθοποιοί: Anne Wiazemsky, Walter Green, François Lafarge

Φορμάτ: DCP

Χρώμα: Ασπρόμαυρο

Χώρα Παραγωγής: Γαλλία

Έτος Παραγωγής: 1966

Διάρκεια: 95

kkkk.jpgΤο γιατί πιστεύω ειλικρινά ότι η συγκεκριμένη δημιουργία του Μπρεσόν αποτελεί ένα από τα πραγματικά αριστουργήματα του σινεμά δεν μπορώ να το εξηγήσω με λόγια. Υπάρχει κάτι που πάντοτε μου διαφεύγει στο φιλμ, όσες φορές κι αν το παρακολουθήσω. Είναι μια ταινία, όπως τόσες άλλες του Γάλλου σκηνοθέτη, που μοιάζει να τρέφει μια εσωτερική ζωή από μόνη της. Ο Μπρεσόν γνώριζε, άλλωστε, καλά ότι τα πολυτιμότερα πράγματα σε αυτό τον κόσμο δεν είναι όσα αντιλαμβανόμαστε δια γυμνού οφθαλμού, αλλά εκείνα ακριβώς που διαρκώς μας ξεφεύγουν.

Με την πλειοψηφία των δημιουργιών του, ο σκηνοθέτης προσπάθησε να συλλάβει τα μυστήρια ετούτης της ζωής μέσα από μια ενστικτώδη κάμερα, τον αυθορμητισμό των ερασιτεχνών ερμηνευτών του, το ανεπιτήδευτο της τεχνικής του, την ελλειπτικότητα των ιστοριών του, την αίσθηση ότι υπάρχουν πάντα πολλά περισσότερα πίσω από αυτά που νομίζεις ότι σου διηγείται το εκάστοτε φιλμ. Κάπως έτσι και η θλιβερή ιστορία ενός πολύπαθου γαϊδουριού το οποίο υφίσταται καρτερικά όλη την σκληρότητα και ακαρδοσύνη των ανθρώπων, για να χαθεί στο τέλος ήσυχα και ανεπαίσθητα, όπως ακριβώς ήρθε στον κόσμο, κρύβει μέσα της μια εκπληκτική μεταφορά επάνω στην ανελέητη διαδικασία της ύπαρξης.

    Η ταινία αγγίζει, το επίπεδο της πιο εξαίσιας τέχνης, γιατί επιλέγει να φέρει τον θεατή σε μια πνευματική κατάσταση που ζητά από αυτόν να ψάξει μέσα του και να αντλήσει μόνο την συμπόνια και την καλοσύνη.

Αυτή η αναπάντεχη παραβολή επάνω στην αγιοσύνη ξεκινά από τη γέννηση, καλύπτει γοργά την απόσταση ανάμεσα στην εφηβεία και την ενηλικίωση και φτάνει μέχρι το θάνατο. Στο ενδιάμεσο, μια σειρά από δυσβάσταχτες τραγωδίες απηχούν το μεγάλο άδικο που κουβαλά στις πλάτες του κάθε ζωντανό πλάσμα το οποίο περπατά σε αυτό τον πλανήτη. Ένα μικρό παιδί πεθαίνει, μια αγάπη σβήνει, μια οικογένεια παραδίδεται στην φτώχια, μια κοπέλα ερωτεύεται αυτό που ξέρει ότι εν τέλει θα την καταστρέψει, ένας περιπλανώμενος αλήτης κατηγορείται άδικα για έναν φόνο που δεν διέπραξε.

Παρακολουθώντας βουβό και ανήμπορο να αντιδράσει, το άμοιρο τετράποδο που αποτελεί τον κεντρικό άξονα της δράσης γίνεται σιωπηλός παρατηρητής και αθέλητος συνένοχος ενός παράλογου και αφιλόξενου κόσμου. Κουβαλώντας συμβολικά και κυριολεκτικά τις αμαρτίες των ανθρώπων στο ήδη καταπονημένο κορμί του, θα καταλήξει στην μαρτυρική του θυσία και θα ξεψυχήσει ολομόναχο σε μια σκηνή που κλείνει θαυμάσια μέσα της όλη την ποιητική του Μπρεσόν.

Ο φτωχούλης του Θεού

Στη μιάμιση ώρα που διαρκεί το φιλμ, ο Μπαλταζάρ θα δει να στολίζουν την κεφαλή του με λουλούδια, να τον χτυπούν και να τον κλωτσούν, να τον χαϊδεύουν και λίγο μετά να τον κακομεταχειρίζονται, να τον χρησιμοποιούν ως μέσο για ύποπτες δοσοληψίες, να τον περνούν από χέρι σε χέρι και από δυνάστη σε δυνάστη. Όλη αυτή την ατέρμονη αλληλουχία παθών, ωστόσο, ο Μπαλταζάρ την υφίσταται βουβός. Με τον ίδιο τρόπο που θα δεχτεί και το τέλος του. Ως ένα ακόμη ακατανόητο πράγμα που οφείλει να υπομείνει. Στην περίπτωση του άκακου αυτού ζώου, όμως, δεν υπάρχει καμιά άλλη επιλογή από την στωικότητα. Κι αυτό είναι ίσως το στοιχείο που ταυτίζει το φιλήσυχο τετράποδο με μια υπαρξιακή κατάσταση αρχέγονης, απόλυτης αθωότητας.

Ο Μπαλταζάρ είναι ένα καθάριο πλάσμα του Θεού που απλώς αναπνέει και υπομένει, μια αθώα ψυχή στην οποία οι έννοιες του καλού και του κακού δεν θα γίνουν ποτέ αντιληπτές και κατανοητές. Η άγνοιά του είναι ίσως και το μεγαλύτερο καταφύγιό του, καθώς, μέχρι την τελευταία του πνοή, μαθαίνει από πρώτο χέρι τους βάναυσους κανόνες του παιχνιδιού σε αυτό το άκαρδο σύμπαν. Δεν θα μάθει όμως συνάμα ποτέ αν είχε εξαρχής το δικαίωμα της επιλογής σε αυτή την ζωή.

    Μια εκπληκτική μεταφορά επάνω στην ανελέητη διαδικασία της ύπαρξης και ταυτόχρονα μια αναπάντεχη παραβολή επάνω στην αγιοσύνη.

Μπορεί η ταινία να πλέκει το πιο απαισιόδοξο και σκουρόχρωμο εγκώμιο της ανθρώπινης κατάστασης και η τελική έκβαση της ιστορίας να σου ραγίζει την καρδιά, το «Au Hasard Balthazar» (το οποίο είχε αποδοθεί στα ελληνικά ως «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ­») αγγίζει, εντούτοις, το επίπεδο της πιο εξαίσιας τέχνης, γιατί επιλέγει να φέρει τον θεατή σε μια πνευματική κατάσταση που ζητά από αυτόν να ψάξει μέσα του και να αντλήσει μόνο την συμπόνια και την καλοσύνη.

Το φιλμ, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Γκοντάρ – ενός από τους πιο ένθερμους οπαδούς του,- εκπέμπει μια «ευαγγελική γλυκύτητα». Σε τυλίγει στις σιωπές και την μόνο κατ’ επίφαση στιλιστική του λιτότητα. Σε αφοπλίζει μέσα από συγκλονιστικές στο τίποτά τους σκηνές, όπως αυτή ενός μεθυσμένου ρακένδυτου που αποχαιρετά μια πέτρινη σημαδούρα προτού σπεύσει στον θάνατό του, ή εκείνο το μαγικό και τόσο μελαγχολικό πλάνο όπου το βλέμμα του Μπαλταζάρ διασταυρώνεται με τη ματιά μιας χούφτας φυλακισμένων σε κλουβιά ζώων.

Για όλους αυτούς τους λόγους, και ακόμη περισσότερους, το «Au Hasard…» αποτελεί ένα θαυμαστό είδος δημιουργικής ανύψωσης για τον Μπρεσόν, έστω κι αν δεν υπήρξε ποτέ μια από τις πιο ονομαστές ή εύκολο να βρεθούν ταινίες του. Ακόμη και τέτοιοι χαρακτηρισμοί, όμως, δεν έχουν πραγματικά καμία σημασία  μπροστά στην εμπειρία του να παρακολουθείς με δάκρυα στα μάτια τον Μπαλταζάρ να οδεύει (στα τελευταία λεπτά του φιλμ) προς τον ήσυχο θάνατό του. Στη μέση ενός ηλιόλουστου λιβαδιού, μέσα στο αδιατάραχτο πρωινό, με την φύση να τελεί σιωπηλή μπροστά σε μια τόσο μικρή, μα τόσο μεγάλη τελικά αναχώρηση.

Λουκάς Κατσίκας (cinemagazine.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΣΥΡΙΖΑ Νάξου: «Η μνήμη του Ολοκαυτώματος δεν μπορεί να γίνει ασπίδα για γενοκτονία στη Γάζα»

Ανακοίνωση της Οργάνωσης Μελών Νάξου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία για την πρόσφατη τοποθέτηση του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος.

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Στράτος Φουτάκογλου: «Το ΕΕΕΕΚ δεν μπορεί να τσουβαλιάζεται σε άστοχες αποφάσεις»

Σκληρή κριτική του πρώην διευθυντή του ΕΕΕΕΚ Νάξου προς τη δημοτική αρχή για την ακύρωση της μίσθωσης ακινήτου και την πρόταση δημιουργίας σχολικού συγκροτήματος στον χώρο που προοριζόταν για Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος – Μονή: Πρώτη προπόνηση για το Naxos Sphinx Rugby Club

Η νέα ομάδα ράγκμπι της Νάξου καλεί μικρούς και μεγάλους στην πρώτη γνωριμία και προπόνηση, την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου στο Δημοτικό Γήπεδο Μονής.

Μικρός θησαυρός στη Νάξο: Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο του 1929 παραδόθηκε στην οικογένεια Σαλτέρη

Ο Σπύρος Κάλμπαρης ανακάλυψε τυχαία σε πυργόσπιτο της Ράχης Νάξου ένα σπάνιο σχολικό Ευαγγέλιο του 1929, που ανήκε σε μαθητή του Δημοτικού Σχολείου Χαλκείου.

Καφέ Γκρέκο: Σε κίνδυνο το ιστορικό στέκι διανοουμένων της Ρώμης λόγω ενοικίου (!!!)

Το θρυλικό καφενείο της οδού Κοντότι, σημείο συνάντησης Γκαίτε, Ντίκενς και Λόρδου Βύρωνα, απειλείται ξανά με λουκέτο μετά από αιώνες ιστορίας.

Νέος εκλογικός κώδικας: Ανατροπές στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και εκλογές σε έναν γύρο

Η κατάργηση της δεύτερης Κυριακής, η εισαγωγή ηλεκτρονικής ψήφου και η νέα κατανομή εδρών αλλάζουν ριζικά το τοπίο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

ΑΟ Μυκόνου: Με τον Παναγιώτη Τσάμη “γεμίζει” τη ρακέτα του

Η Mykonos Basketball Club αποκτά τον 23χρονο σέντερ με δανεισμό από τον Προμηθέα Πατρών, ενισχύοντας τη γραμμή ψηλών στην ιστορική πρώτη της παρουσία στη μεγάλη κατηγορία.

Κατανόηση των μορφών ζωντανών τουρνουά για ενθουσιώδεις καζίνο

Το bigclash casino είναι ένα από τα μέρη όπου οι παίκτες μπορούν να απολαύσουν αυτή την εμπειρία, παρέχοντας μια ποικιλία από τουρνουά που καλύπτουν όλα τα γούστα και τις προτιμήσεις.

Ανάφη: Νησιώτικη μουσική βραδιά και βραβεύσεις στον εορτασμό της Παναγίας Καλαμιώτισσας

Ο Δήμος Ανάφης τιμά προσωπικότητες που στήριξαν το νησί και γιορτάζει με τους Ματθαίο Γιαννούλη και Μαρία Νομικού στην πλατεία Αγίου Νικολάου.

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Αλυκό Νάξου: Ύστερα από μισό αιώνα, κατεδαφίζεται το ξενοδοχείο–φάντασμα της χούντας

Μια ιστορική δικαίωση για το μοναδικό κεδρόδασος και όσους τόλμησαν να αντισταθούν στην αυθαιρεσία

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Σίφνος: Βαρύ πένθος για τον μικρό Λευτέρη

Ανείπωτη θλίψη στη Σίφνο για τον ξαφνικό χαμό του μικρού Λευτέρη. Το νησί πενθεί σαν μια οικογένεια και αποχαιρετά το παιδί του με αγάπη και δάκρυα.