Παρασκευή, 3 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΤεχνολογίαΝάξος - Μ. Φραγκίσκος: «Όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κρεμά στα...

Νάξος – Μ. Φραγκίσκος: «Όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κρεμά στα drones!»

|

Ο Μιχάλης Φραγκίσκος – διδάκτορας Μιχανικού ΕΜΠ – καταθέτει την άποψή του σχετικά με το project της Amazon στη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες 

Η Amazon είναι η μεγαλύτερη παγκοσμίως εταιρεία πωλήσεων αγαθών και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου. Η μεταφορά των παραγγελιών μπορεί να γίνεται εναέρια με drones, η δε παράδοσή τους, στην αυλή του πελάτη!

Του Μιχάλη Φραγκίσκου (Διδάκτορα Μηχανικού ΕΜΠ)

Η Amazon Web Services είναι η θυγατρική της, που παρέχει προηγμένες υπηρεσίες «υπολογιστικού νέφους» σε ιδιώτες και κυβερνήσεις, κατέχοντας το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας αγοράς. Τελευταία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, ενώνοντάς την στο παγκόσμιο δίκτυό της, με δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και με προοπτική μεγάλων επενδύσεων. Έχει αποκτήσει προνομιακές σχέσεις με την Ελληνική Κυβέρνηση, αναλαμβάνοντας έργα ψηφιακού εκσυγχρονισμού της χώρας. Επίσης δραστηριοποιείται στην αγορά των «smart cities», των «έξυπνων πόλεων», διαθέτοντας ως ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, την τεράστια επικοινωνιακή υποδομή και εργαλεία, αλλά και τις εναέριες μεταφορές.

Πριν λίγες μέρες, μέσα σε κλίμα έκπληξης, άγνοιας της τοπικής κοινωνίας, ανακοινώθηκε σε υψηλούς θριαμβευτικούς τόνους, από τον Αμερικάνο πρέσβη και την Amazon, το έτοιμο για εφαρμογή project «Naxos – Smart Island». To project περιλαμβάνει κλασικές ψηφιακές δράσεις των «smart cities», σε διασπορά στον ευρύτερο ασυνεχή και δυσπρόσιτο χώρο του δήμου (θαλάσσιο, ορεινό, μικρονησιωτικό), αλλά και εναέριες μεταφορές φαρμάκων και βιολογικού υλικού.

Η ιδέα ότι η γεωμορφολογία της Νάξου προσφέρεται για εναέριες μεταφορές δεν είναι νέα, αφού σε λίγο κλείνει τα 100 χρόνια από την πρώτη εφαρμογή της. Πρόκειται για τον εναέριο σιδηρόδρομο μεταφοράς της σμύριδας από τα ορυχεία στο λιμάνι της Μουτσούνας, ένα πρωτοποριακό και αναπτυξιακό έργο της δεκαετίας του 1920. Αν όμως τότε υπήρχαν βοσκοί, δύσπιστοι ως προς την δυνατότητα υλοποίησης του έργου, όπως γλαφυρά περιγράφει ο Πέτρος Γλέζος στο γνωστό διήγημα «Ο εναέριος», σήμερα κανείς δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα και τη δύναμη της τεχνολογίας της πληροφορικής και των επικοινωνιών, ούτε τη δυνατότητα της AWS να υλοποιήσει το project, ή να το εμπλουτίσει με  ακόμη περισσότερες δράσεις.

Η κατ’ αρχήν αποδοχή όμως των νέων τεχνολογιών, δεν αφαιρεί το δικαίωμα και υποχρέωση του κάθε δημότη να εξετάσει, να αναλύσει το project, προβάλλοντας τα άυλα και αέρινα χαρακτηριστικά στον επίγειο γεωγραφικό, κοινωνικό, πολιτικό, αυτοδιοικητικό,  παραγωγικό χώρο, που πρόκειται να εφαρμοστεί.

Η έννοια της «έξυπνης πόλης» ταυτίζεται με την βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης. Στην «έξυπνη πόλη» αξιοποιούνται οι ψηφιακές τεχνολογίες για καλύτερες υπηρεσίες προς τους πολίτες, για ορθολογικότερη χρήση των πόρων με λιγότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον, για να γίνουν οι πόλεις πιο βιώσιμες, ασφαλείς, και ανθεκτικές.

Η Amazon με το project Νάξος φιλοδοξεί να εισέλθει στην Ελληνική αγορά των Smart Cities και μάλιστα με ένα επιτυχημένο καινοτόμο υπόδειγμα. Της διαφεύγει όμως ή αδιαφορεί για μια σημαντική «λεπτομέρεια» της Νάξου:

Η Πρωτεύουσα του Δήμου, δεν διαθέτει την στοιχειώδη απαιτούμενη οργάνωση του τυπικού αστικού χώρου. Λειτουργεί χωρίς συγκρότηση και κανόνες, επικρατεί το τυχαίο, το απρόβλεπτο, το αυθαίρετο. Είναι μια αβίωτη για ανθρώπους πόλη, με τα προβλήματά της να εντείνονται τη τουριστική περίοδο, όπως το κυκλοφοριακό, τα απορρίμματα, η έλλειψη νερού, η ηχορύπανση, η υγιεινή των λίγων δημοσίων χώρων, η κατάληψη των παραλιών. Πόλη επικίνδυνη για τη μετακίνηση ανθρώπων, ηλικιωμένων και παιδιών, γονιών με παιδικό καροτσάκι, ποδηλατών, ατόμων με ειδικές ανάγκες, επικίνδυνη τόσο για τους μόνιμους κατοίκους όσο και για τους ανυποψίαστους επισκέπτες.

Πόλη χωρίς δημόσιους χώρους στις γειτονιές, χωρίς πλατείες, μόνιμους πεζόδρομους, χωρίς καθόλου ή λίγα στενά πεζοδρόμια, χωρίς διαβάσεις πεζών, χωρίς πράσινο, με τους δημόσιους χώρους παραχωρημένους στην τουριστική εκμετάλλευση, τους δημότες αποκλεισμένους από το μεγαλύτερο μέρος της πλαζ της πόλης. Πόλη όχι για να ζουν άνθρωποι, αλλά να κινούνται και να σταθμεύουν αυτοκίνητα στους στενούς και αδιέξοδους δρόμους, που μετατρέπει την περιαστική γεωργική γη σε ιδιωτικά πάρκινγκ. Νησί όχι για  να κάνουν διακοπές επισκέπτες, αλλά τα αυτοκίνητα τους! Μια πόλη που αναπαράγει τα προβλήματά της στα χωριά, στους παραλιακούς οικισμούς και κυρίως με το βιασμό των οικοσυστημάτων των ακτών.

Και ενώ το σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου αγνοείται και δεν λαμβάνεται υπόψη από το project Νάξος, η Amazon επικεντρώνει το πρόβλημα της πόλης, το περιορίζει και το εξαντλεί, στην επιτήρηση των τεσσάρων θέσεων στάθμευσης ΑΜΕΑ και των οχημάτων του λιμενικού, με εξελιγμένους ψηφιακούς αισθητήρες! Δηλαδή θεωρεί τα ΑΜΕΑ ως αυτοκίνητα και μόνο, που τους εξασφαλίζει την στάθμευση!

Με βάση τις αρχές της «έξυπνης πόλης» για να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα, η βιώσιμη μετακίνηση των πεζών δημοτών – επισκεπτών και των ατόμων με κινητικές ιδιαιτερότητες, θα απαιτηθούν εκατοντάδες αισθητήρες ανίχνευσης των κάθε λογής εμποδίων που υπάρχουν στους δρόμους και τις πλατείες! Αντίστοιχα, εκατοντάδες αισθητήρες θα χρειαστούν για τους υπερχειλισμένους κάδους των απορριμμάτων!

Είναι φανερό ότι η «έξυπνη πόλη», κατ’ αρχήν αποδέχεται την αβιωτική κατάσταση της πόλης και θέτει ως σκοπό να δίνει στους δημότες τα καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία για να υπερβαίνουν τα προβλήματά της κατάστασης. Η χρησιμοποίηση των τεχνολογιών της «έξυπνης πόλης» για να αναπληρώνονται, να παρακάμπτονται, να θεραπεύονται τα υποκείμενα  προβλήματα της πόλης της Νάξου, δεν θα έχει καμιά θετική επίπτωση στους δημότες, οι οποίοι θα συμβιούν περισσότερο με τα προβλήματα, παρά με τα ψηφιακά εργαλεία.

Αντίστοιχες είναι οι διαπιστώσεις για την super ψηφιακή μαρίνα, που μαζί με τα υπόλοιπα 7 σημεία ελλιμενισμού σκαφών του Δήμου (τα οποία παραλείπονται στο project), έχουν μεγάλες ελλείψεις στις υποδομές, στην οργάνωση, στη στελέχωση με προσωπικό, στην προστασία του περιβάλλοντος, στη μείξη των χρήσεων, ακόμα και στη νόμιμη χωροθέτηση. Αν δεν λυθούν τα πραγματικά προβλήματα, τότε οι ελλείψεις που θα απεικονίζονται ψηφιακά, μάλλον θα αποτρέπουν πάρα θα έλκουν τα σκάφη να ελλιμενίζονται στη μαρίνα.

Καλοδεχούμενοι είναι και οι ψηφιακοί νομάδες, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά. Δεν λύνουν όμως το πραγματικό ζήτημα της ενίσχυσης της κατοίκησης των μικρών νησιών, αφού και οι ίδιοι με την οικογένειά τους θα έχουν πραγματικές ανάγκες υγείας, παιδείας, ανθρώπινης διαβίωσης. Η μόνιμη κατοίκηση στα νησιά θα ενισχυθεί εάν έχουν παιδίατρο, γιατρούς, δασκάλους, υποδομές, δυνατότητα φυσικής κινητικότητας. Τα νησιά δεν έχουν ανάγκη από πολίτες του παγκόσμιου ιστού, αλλά από πολίτες που θα ενταχθούν στην Αιγαιοπελαγίτικη ζωή και θα αποκτήσουν την ιστορική ταυτότητα του τόπου.

Τέλος εγείρονται ορισμένα ερωτήματα για το project, όπως: ζητήματα χρηματοδότησης, δαπάνες συντήρησης, πολιτικών υγείας – φαρμάκου που θα εξυπηρετεί, πολιτικών διάσωσης ή επαναπροώθησης, ανοικτών δεδομένων που θα συλλέγονται, αιολικών εγκαταστάσεων, προστασίας επαγγελματικών κλάδων από καινοτόμες εφαρμογές.

Συμπερασματικά στο project, η Νάξος με τα νησιά αποτελούν το αντικείμενο  πειραματισμού όπου θα δοκιμαστούν τα έτοιμα καινοτόμα προϊόντα της Amazon, με ελάχιστα δυνητικά, περιπτωσιακά οφέλη για τους κατοίκους των μικρών νησιών.   Εξυπηρετεί την εμπορική πολιτική των «smart cities» της Amazon και την επικοινωνιακή πολιτική των δημοτικών και των κυβερνητικών αρχών. Η δε συνδρομή του πρέσβη των ΗΠΑ, ίσως σηματοδοτεί το ενδιαφέρον της χώρας του για το ψηφιακό έλεγχο του Αιγαίου.   

Στο project της Amazon που σχεδιάστηκε ερήμην των δημοτών και των οργάνων του Δήμου και εν τέλει των αναγκών των νησιών, η τοπική κοινωνία πρέπει να συζητήσει, να διαβουλευτεί και να αντιπροτείνει το δικό της βιώσιμο σχέδιο που θα υπηρετεί τους όρους διαβίωσης στην Νάξο και τα νησιά, ξεκινώντας από τη δημιουργία ανθρώπινης πόλης και χωριών, μέσα σε ένα άλλο παραγωγικό τουριστικό μοντέλο, σε συνθήκες κλιματικής κρίσης, και σε δεύτερη φάση να προστεθεί αξία με τα ψηφιακά στοιχεία της «έξυπνης πόλης».

Το «project Νάξος» εκτός από την αδιαφανή διαδικασία και το deal της Αντιπάρου Μητσοτάκη – Μπέζου που δείχνει πως γίνονται οι δουλειές στην Ελλάδα, ανέδειξε την ανεπάρκεια των τελευταίων δημοτικών αρχών, που ενώ άφησαν την κατάσταση να επιδεινώνεται επί δεκαετίες, προσπαθούν σήμερα να την κρύψουν κάτω από τις ψηφιακές νεφέλες της Amazon και βέβαια θέτει σε προτεραιότητα την αλλαγή αρχών και πολιτικών στο Δήμο Νάξου.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κλιματική κρίση: Οι έξι πληγές του Αιγαίου, μπορούν να επουλωθούν;

Ποιες είναι οι έξι πληγές του Αιγαίου; Πως μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε;

Νάξος – Κωμιακή (Σύλλογος Γυναικών): Η διαδρομή του Επιταφίου φωτισμένη με αυτοσχέδια φαναράκια

Μεγάλη Παρασκευή και ο Σύλλογος Γυναικών Κωμιακής θα φωτίσει τη διαδρομή με αυτοσχέδια φαναράκια για την περιφορά του Επιτάφιου

Κυκλάδες: Μηχανική βλάβη για το “Power Jet”, τι συνέβη;

Μηχανική βλάβη στο Power Jet – Συνεχίζει με μειωμένη ταχύτητα για τα νησιά των Κυκλάδων

Πένυ Ρόγκα: Ανακοίνωσε ότι έχει καρκίνο και σημειώνει “Η μάχη μόλις ξεκίνησε”

Η λίμπερο του Παναθηναϊκού, Πέννυ Ρόγκα, γνωστοποίησε ότι έχει καρκίνο και έχει ξεκινήσει χημειοθεραπεία

Πάσχα χωρίς γιατρούς και νοσηλευτές στη νησιωτική χώρα

Παρά τα όποια κίνητρα που ανακοινώνονται τα νησιά στην Ελλάδα δεν έχουν επαρκές νοσηλευτικό προσωπικό - Τι φταίει;

Εκτακτο – Κυριακή Πάσχα: Αλλαγή ώρας αναχώρησης του Blue Star Naxos από τον Πειραιά

Το Blue Star Naxos αναμένεται να αναχωρήσει από τον Πειραιά την Κυριακή του Πάσχα στις 20:30 το βράδυ για Σύρο - Παροναξία - Μικρές Κυκλάδες

SKY Express: Μεταφέρει το Αγιο Φως σε Σαντορίνη – Μύκονο

Πως θα μεταφερθεί το Αγιο Φως το Μεγάλο Σάββατο στις Κυκλάδες

Πιτταράς – Τυροκομείο: Προσφορά γαλακτοκομικών προϊόντων σε δομές της Νάξου

Μία ακόμη κίνηση αγάπης από την επιχείρηση "Τυροκομείο Πιτταράς" προς την τοπική κοινωνία και τις δομές της

Νάξος – Kerras Cruises: Εκδρομή στο Κουφονήσι για την εορτή του Αγίου Γεωργίου

Μονοήμερη εκδρομή από τη Νάξο προς Κουφονήσι για τον εορτασμό του Αγίου Γεωργίου

Νάξος – Μεγάλη Πέμπτη: Η Κωμιακίτισσα θα κάνει το βάψιμο των αυγών με ρίζες από το Καψάλι

Μικρές ιστορίες από την Μεγάλη Εβδομάδα μέσα από το Σύλλογο Γυναικών Κωμιακής

Μήλος: Νέο 5αστερο ξενοδοχείο … έρχεται

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στη Μήλο

Blue Star Ferries: Εκτακτη προσέγγιση σήμερα και αύριο στη Νάξο του “Blue Star 2”

Ενα ακόμη έκτακτο δρομολόγιο απόψε από τον Πειραιά για Πάρο - Νάξο και Σαντορίνη

Stoiximan AegeanBall Festival 2024: Ανοιξαν οι έγγραφές

Κορυφαία διοργάνωση 3Χ3 με 13 βραβεία σε πολλαπλές κατηγορίες - Το χρονοδιάγραμμα

Νάξος – “Λαϊκή Συσπείρωση”: Ανακοίνωση για Πρωτομαγιά, καταγγελία για επικείμενη αύξηση δημοτικών τελών

Η ανακοίνωση που εξέδωσε η "Λαϊκή Συσπείρωση" Νάξου σχετικά με την Πρωτομαγιά - Γιατί καταγγέλλει τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. Νάξου: Πάει στη βουλή με παρέμβαση του Φίλιππου Φόρτωμα

Ο Φίλιππος Φόρτωμας φέρνει στη Βουλή το στεγαστικό πρόβλημα του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Νάξου

Play Offs: Ε όχι έτσι, να αποκλειστείς από τον τελικό Πανναξιακέ (!!!)

Απίστευτη εξέλιξη στον σημερινό αγώνα με τον Ηλυσιακό... Δέχτηκε σερί 12 -1 στις τελευταίες φάσεις και έχασε 67-65... Με ψηλά το κεφάλι αποχαιρετά τα πλέι οφ η ομάδα του Πανναξιακού ΑΟΚ

Πανναξιακός ΑΟ: Πρώτη θέση στο Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Στίβου στη Μήλο (επιδόσεις)

Συγχαρητήρια στην ομάδα στίβου για την 1η θέση στο Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Στίβου

Πάσχα: ασθένειες και θεραπείες τους σε σχέση στη παράδοση της Νάξου

ασθένειες και θεραπείες τους σε σχέση με το Πάσχα στη παράδοση της Νάξου

Πάσχα – Ταξίδι: Στη Νάξο η πληρότητα εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 90%

Που θα τα ταξιδέψουν για το Πάσχα οι Ελληνες; Αυξημένη κατά 20% η τουριστική κίνηση - Τα νησιά και πάλι κέρδισαν τις υπηρωτικές περιοχές

Νάξος: Πρωτομαγιά στη Δημοτική Επιτροπή η …μάχη για την αύξηση των δημοτικών τελών

Συνεδρίαση την Πρωτομαγιά της Δημοτικής Επιτροπής Νάξου και Μικρών Κυκλάδων - Βασικό θέμα; Η αύξηση στα δημοτικά τέλη