Για ιλιγγιώδη νούμερα εισαγωγών άγριων ζώων στην Ελλάδα μιλούν οι άνθρωποι του Συλλόγου Προστασίας και Περίθαλψης Αγριας Ζωής ΑΝΙΜΑ – Το μήνυμα που στέλνουν
Το 2021 «έκλεισε» με 8.153 εισαγωγές άγριων ζώων, χωρίς να υπολογίζουμε τα 2.500 περιστέρια, κοτοπουλάκια, καναρίνια που επίσης «φτερούγισαν» έως τον σταθμό Α΄ Βοηθειών στην Καλλιθέα. Ηταν ήδη ένα θηριώδες νούμερο: το 2020, οι εισαγωγές άγριων ζώων ήταν 6.278. Εφέτος τα νούμερα είναι επίσης ιλιγγιώδη: ο Ιούνιος έκλεισε με 1.647 εισαγωγές, αυξημένες κατά 30% συγκριτικά με πέρυσι τέτοια εποχή. «Χρειαζόμαστε βοήθεια», έγραψαν χωρίς περιστροφές στη σελίδα τους στο Facebook οι άνθρωποι του Συλλόγου Προστασίας και Περίθαλψης Αγριας Ζωής ΑΝΙΜΑ.
«Είμαστε ιδιαίτερα προβληματισμένοι. Αυτά τα νούμερα με τις υπάρχουσες συνθήκες δεν είναι διαχειρίσιμα» λέει στην «Καθημερινή» η κ. Μαρία Γανωτή, ψυχή του συλλόγου. «Πιστεύουμε ότι αυτό οφείλεται στο ότι πλέον οι περισσότεροι συμπολίτες μας ξέρουν ότι, αν βρουν ένα άγριο ζώο, υπάρχει η ΑΝΙΜΑ. Και θα μας βρουν γιατί είμαστε δέκα ώρες την ημέρα ανοικτά, επτά ημέρες την εβδομάδα, και απαντάμε με μηνύματα σχεδόν όλη την υπόλοιπη ημέρα. Αυτό έχει αποδειχθεί δίκοπο μαχαίρι για εμάς, διότι ναι μεν η ΑΝΙΜΑ χαίρει γενικής εκτιμήσεως λόγω της συνεχούς διαθεσιμότητάς μας, όμως από την άλλη ο όγκος της δουλειάς έχει γίνει τεράστιος. Εχουμε προσλάβει έκτακτους φροντιστές για την περίοδο, κάνουμε όλοι υπερωρίες, αλλά και πάλι βγαίνει δύσκολα η κάθε ημέρα».
Το να μην είναι διαθέσιμοι ανά πάσα στιγμή δεν το συζητάει καν. «Σκέφτομαι πάντα ότι αν εγώ έβρισκα ένα πουλάκι τραυματισμένο και δεν απαντούσε κανείς στα τηλέφωνα, θα ένιωθα απόγνωση». Σημειώνει, ωστόσο, ότι κάποιοι αντιμετωπίζουν την ΑΝΙΜΑ σαν υπηρεσία του Δημοσίου που έχει «υποχρέωση» να πάει και να μαζέψει το ζώο που εκείνοι βρήκαν. «Μακάρι να είχαμε ένα στρατό υπαλλήλων, αλλά αυτό δεν συμβαίνει. Οι εθελοντές αξιοποιούνται για τις μεταφορές των ζώων που έρχονται από επαρχία σε ΚΤΕΛ και λιμάνια». Οι πολίτες, με τις οδηγίες των ειδικών, καλούνται να φέρουν στον σταθμό Α΄ Βοηθειών τα τραυματισμένα ζώα.
Καμπανάκι πριν να είναι αργά: «Μην περιμένετε μια πυρκαγιά για να μας στηρίξετε»
Τον τελευταίο καιρό, τα περισσότερα άγρια ζώα που φθάνουν στον σύλλογο είναι πουλιά, αλλά και πολλές χελώνες με σπασμένα καβούκια από τροχαία, σκαντζοχοιράκια και αλεπουδάκια. Μαυροπετρίτες και πετρίτες από ατυχήματα, πελαργάκια που έπεσαν από φωλιές και άλλα που έπαθαν ηλεκτροπληξία σε καλώδια μεταφοράς ρεύματος. Τον Ιούνιο είναι σε πλήρη ανάπτυξη η αναπαραγωγική περίοδος και ο σταθμός είναι γεμάτος μωρά. Κουκουβαγάκια, γκιωνάκια, μικρά γεράκια, χελιδονάκια, κοτσυφάκια, σταχταράκια. Η ΑΝΙΜΑ μπορεί να ανέλαβε αυτή την περίοδο τρεις σπιζαετούς, που είναι προστατευόμενο είδος, αλλά στην πλειονότητά τους τα νεαρά που φροντίζουν εδώ και δύο μήνες είναι γλαράκια, καρακαξάκια και σπουργιτάκια.
Αυτό αποτελεί συνειδητή επιλογή για τον σύλλογο. Στον σταθμό Α΄ Βοηθειών στην Καλλιθέα τα περιθάλπουν όλα, δίχως να δίνουν προτεραιότητα στα σπάνια είδη. «Ξέρουμε ότι αυτός που νοιάζεται για το ζώο που φέρνει, αδιαφορεί για την κατάταξη του είδους του στο Κόκκινο Βιβλίο», λέει η κ. Γανωτή.
Είναι προφανές ότι και τα έξοδα έχουν εκτοξευθεί. «Αφενός έχουν ακριβύνει τα πάντα, αφετέρου έχουμε αυτή την περίοδο 15 εργαζομένους. Το μισθολογικό κόστος, τα έξοδα κίνησης και τα πάγια είναι αυτά που μας καίνε, διότι οι υπόλοιπες ανάγκες καλύπτονται κατά πολύ από δωρεές σε είδος. Τα τελευταία δύο χρόνια υπάρχει και η συμβολή της πολιτείας στα έξοδά μας, η οποία ελπίζουμε να πάψει να είναι έκτακτη. Υπάρχει, πάντως, ενδιαφέρον πλέον και από εταιρείες και οργανισμούς, το οποίο είχε ως αφορμή κυρίως τις περυσινές πυρκαγιές. Εμείς πάντα λέμε μην περιμένετε να γίνει καταστροφή για να μας στηρίξετε». Ο καθένας μπορεί να βοηθήσει με απευθείας δωρεά, δωρεές σε είδος ή εθελοντική εργασία (όλες οι σχετικές πληροφορίες στο wild-anima.gr).
Υπενθυμίζεται ότι από το υπουργείο Περιβάλλοντος και τον υφυπουργό Γ. Αμυρά έχει εξαγγελθεί η δημιουργία νοσοκομείου άγριων ζώων στην Αττική. Σύμφωνα με την κ. Γανωτή, μάλιστα, έχει βρεθεί και χώρος, στη Ραπεντώσα, στην Πεντέλη, με το θέμα όμως να έχει σκαλώσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.