Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠεριβάλλονΕυρώπη: Τέλος (από το 2035) τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης

Ευρώπη: Τέλος (από το 2035) τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης

|

Τα νέα αυτοκίνητα τα οποία θα πωλούνται στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να είναι κλιματικά ουδέτερα από το 2035 και έπειτα, αποφάσισαν οι υπουργοί Περιβάλλοντος στο Λουξεμβούργο 

Οι υπουργοί Περιβάλλοντος των 27 κρατών μελών της Ε.Ε. ενέκριναν τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μειωθούν στο μηδέν οι εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035 και εξής, με άλλα λόγια να απαγορευθούν de facto οι πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ώστε να αντικατασταθούν με 100% ηλεκτρικά.

Για το μέτρο αυτό, που πρότεινε η Κομισιόν τον Ιούλιο του 2021, μένει να υπάρξει οριστικός συμβιβασμός στη διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Σηματοδοτεί το τέλος των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, των φορτηγών και άλλων ελαφρών οχημάτων έργου που κινούνται καίγοντας βενζίνη ή πετρέλαιο ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035, όπως και των υβριδικών (βενζίνη ή πετρέλαιο συν ηλεκτρικές μπαταρίες). Πρόκειται για καίριο μέρος του πακέτου οδηγιών και νόμων που θα πρέπει να εφαρμοστούν στην ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο διακηρυγμένος στόχος της να φθάσει στην κλιματική ουδετερότητα περί το 2050.

Κατόπιν αξίωσης ορισμένων χωρών, ιδίως της Γερμανίας και της Ιταλίας, οι 27 πάντως δέχθηκαν να εξετάσουν το να δώσουν πιθανόν στο μέλλον πράσινο φως για εναλλακτικές τεχνολογίες, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων, ή σε υβριδικά επαναφορτιζόμενα οχήματα, εάν επιτρέπου να επιτευχθεί ο στόχος να σταματήσουν εντελώς οι εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη από τα οχήματα.

Οι υπουργοί Περιβάλλοντος, που συνεδρίασαν στο Λουξεμβούργο, ενέκριναν επίσης την παράταση για ακόμη πέντε χρόνια της εξαίρεσης από τις υποχρεώσεις ως προς τις εκπομπές CO2 η οποία έχει χορηγηθεί σε αυτοκινητοβιομηχανίες που χαρακτηρίζονται «niche» (σ.σ. καλύπτουν εξειδικευμένο, μικρό τομέα της αγοράς) και όσες παράγουν λιγότερα από 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, ως τα τέλη του 2035. Η ρήτρα αυτή, γνωστή και ως «τροπολογία Ferrari», αφορά κατασκευάστριες πολυτελών ή/και σπορ αυτοκινήτων.

Τα μέτρα πρέπει πλέον να τεθούν σε διαπραγμάτευση με τους ευρωβουλευτές, οι οποίοι καθόρισαν αυτόν τον μήνα τη θέση τους για την πρόταση της Κομισιόν.

Πρόκειται για «μεγάλη πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία μας», παραδέχθηκε η Γαλλίδα υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης Ανιές Πανιέ-Ρουνασέρ, η οποία προέδρευσε στο χθεσινό συμβούλιο. Ωστόσο, η ίδια εκτίμησε πως πρόκειται για «ανάγκη», μπροστά στον ανταγωνισμό της Κίνας και των ΗΠΑ, ειδικά στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που θεωρούνται το μέλλον της βιομηχανίας. Οι σημερινές αποφάσεις θα επιτρέψουν «σχεδιασμένη» μετάβαση που «θα συνοδεύσουμε», πρόσθεσε η Γαλλίδα υπουργός.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, που ήδη επενδύει τεράστια ποσά στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, φοβάται τον κοινωνικό αντίκτυπο αν η μετάβαση είναι υπερβολικά γρήγορη.

«Η συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών έχει κάνει την επιλογή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων», εκτίμησε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με αρμοδιότητα την «Ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία», ο Φρανς Τίμερμανς.

Υπενθύμισε πάντως ότι η Κομισιόν είναι ανοικτή σε άλλες τεχνολογίες. «Είμαστε τεχνολογικά ουδέτεροι. Αυτό που θέλουμε είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών», εξήγησε. «Ως τώρα, τα συνθετικά καύσιμα δεν μοιάζουν να είναι ρεαλιστική λύση, αλλά εάν οι κατασκευαστές μπορέσουν να αποδείξουν το αντίθετο στο μέλλον, θα είμαστε ανοικτοί».

Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων –βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της έρευνας σήμερα– συνίσταται στο να παράγεται καύσιμο από CO2 που εκλύεται από βιομηχανικές δραστηριότητες με ηλεκτρισμό χαμηλών εκπομπών, πρόκειται για κυκλική οικονομική προσέγγιση.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, όπως και η πετρελαϊκή βιομηχανία, έχουν μεγάλες ελπίδες για το νέο αυτό είδος καυσίμου, που θεωρητικά θα μπορούσε να επιτρέψει την παράταση της χρήσης κινητήρων εσωτερικής καύσης, που σήμερα απειλούνται.

Όμως αυτή η τεχνολογία αμφισβητείται από ΜΚΟ προστασίας του περιβάλλοντος, οι οποίες τη θεωρούν πανάκριβη και ενεργοβόρα. Τονίζουν επίσης ότι τα οχήματα που θα την αξιοποιούν θα εκπέμπουν τόσα οξείδια του αζώτου όσο και τα ισοδύναμα που κινούνται σήμερα με ορυκτά καύσιμα.

Το αυτοκίνητο, το βασικό μέσο μετακίνησης των Ευρωπαίων, αντιπροσωπεύει κάτι λιγότερο από το 15% των εκπομπών CO2 στην ΕΕ συνολικά. Το διοξείδιο του άνθρακα είναι από τα αέρια που ενοχοποιούνται περισσότερο για την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Για να καθησυχάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που ανησυχούν για την ανεπαρκή ζήτηση 100% ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τους καταναλωτές, η Κομισιόν προβλέπει να διευρυνθεί το δίκτυο φορτιστών.

«Κατά μήκος των κύριων δρόμων στην Ευρώπη, πρέπει να υπάρχουν σημεία φόρτισης κάθε 60 χιλιόμετρα», αξίωνε την περασμένη χρονιά η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαμαρτύρονται συχνά για την ανεπάρκεια των υποδομών του είδους, ειδικά στις χώρες της νότιας και της ανατολικής Ευρώπης.

Πηγές: DPA, AFP, ΑΠΕ-ΜΠΕ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κουφονήσια: Σκληρή απάντηση των επιχειρηματιών στον αντιδήμαρχο Οικονομικών

Ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων καταγγέλλει «λαϊκισμό και κακοδιαχείριση» – Αμφισβητεί την «κοινωνική πολιτική» του Δήμου και ζητά δίκαιη τιμολόγηση στο νερό

Εκπαίδευση: Ένας στους τέσσερις νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς ζήτησε άδεια αμέσως μετά τον διορισμό

Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη μιλά για «δομικό πρόβλημα» που αφήνει κενά κάθε Σεπτέμβριο – Σχεδόν 30% οι άδειες στα νησιά του Αιγαίου

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

Σε ισχύ ο νέος ΚΟΚ – Αυστηρότερες ποινές και εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής

Από σήμερα εφαρμόζεται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας – Τι αλλάζει για κινητό, κράνος, ζώνη, ταχύτητα και αλκοόλ

Κουφονήσια: 3.135 € από το Koufonisia Festival για τα παιδιά του νησιού

Οι εθελοντικές δωρεές του φετινού Φεστιβάλ στηρίζουν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων για πολιτιστικές και αθλητικές δράσεις

Ιάκωβος Καμπανέλλης: «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» ζωντάνεψε στο Κηποθέατρο Νίκαιας

Το Θεατρικό Εργαστήρι του Ωδείου Τερψιθέας τίμησε τον Ναξιώτη δημιουργό με μια δυνατή σατιρική παράσταση

Νάξος – Μικρή Βίγλα: Τέταρτη φωλιά θαλάσσιας χελώνας φέτος

Μικρή Βίγλα ... 31 νεογέννητες χελώνες έφτασαν στη θάλασσα με τη βοήθεια εθελοντών και Λιμεναρχείου

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου

Κουφονήσια: Ο αντιδήμαρχος Βαγγέλης Κατσαράς για τα «φουσκωμένα» τιμολόγια νερού (video)

Κατσαράς «Έπρεπε να γίνει εξορθολογισμός – Δεν θέλαμε η Νάξος και οι Μικρές Κυκλάδες να μείνουν χωρίς νερό»

Κ. Μουστάκη για ΕΕΕΕΚ Νάξου: «Δεκατρία παιδιά μοιράζονται μια αίθουσα που δεν κάνει ούτε για καταφύγιο ζώων» (video)

Η Κατερίνα Μουστάκη στον ΣΚΑΪ για το ΕΕΕΕΚ Νάξου «Δεκατρία παιδιά μοιράζονται μια αίθουσα που δεν κάνει ούτε για καταφύγιο ζώων» – Έκκληση προς το Υπουργείο Παιδείας για άμεση λύση

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media