Έμφαση έχει δοθεί σε περιοχές όπως η θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σάμου και Χίου καθώς από εκεί τα δουλεμπορικά σκάφη χαράσσουν ρότα προς Κυκλάδες αλλά και στα Δωδεκάνησα όπως σε Κω και Ρόδο.
Στις 70 ανέρχονται οι αφίξεις προσφύγων τη προηγούμενη εβδομάδα στα Δωδεκάνησα, περισσότερες από αυτές των προηγούμενων ημερών που ανήλθαν στις 16. Συνολικά 113 πρόσφυγες διαμένουν στις Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές της Κω και της Λέρου. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι από Συρία (34%), Παλαιστίνη (26%) και Αίγυπτο (12%). Οι άνδρες αποτελούν το 66% του πληθυσμού, οι γυναίκες το 13% και τα παιδιά το υπόλοιπο 21%.
Στα νησιά του Αιγαίου βρίσκονται 795 πρόσφυγες Από αυτό το σύνολο 113 διαμένουν στα ΚΥΤ/ΚΕΔΠ, 180 φιλοξενούνται σε άλλες εγκαταστάσεις και, βάσει εκτιμήσεων της Ύπατης Αρμοστείας, 494 στεγάζονται με ιδία μέσα.
Την ίδαι ώρα σε διαρκή επιφυλακή βρίσκονται τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, καθώς καθημερινά βρίσκονται αντιμέτωποι με τις προσπάθειες σύγχρονων δουλέμπορων να μεταφέρουν παράνομα πρόσφυγες και μετανάστες προς τα ελληνικά νησιά αλλά και μέσω των ελληνικών χωρικών υδάτων προς την Τουρκία. Έμφαση έχει δοθεί σε περιοχές όπως η θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σάμου και Χίου καθώς από εκεί τα δουλεμπορικά σκάφη χαράσσουν ρότα προς Κυκλάδες αλλά και στα Δωδεκάνησα όπως σε Κω και Ρόδο.
Ωστόσο αυξημένη επαγρύπνηση με πλωτά και εναέρια μέσα υπάρχει καθημερινά από το νότιο Έβρο έως το Καστελόριζο καθώς πάντα τα κυκλώματα αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους να μεταφέρουν πρόσφυγες και μετανάστες. Χθες σημειώθηκαν δυο ακόμη απόπειρες να περάσουν παράνομα συνολικά 95 άτομα σε Κω και Λέσβο.
Από που ξεκινούν τα δουλεμπορικά σκάφη
Με βάση τα περιστατικά που έχουν καταγραφεί τα στελέχη του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. έχουν κάνει μια χαρτογράφηση των περιοχών από τις οποίες ξεκινούν τα σκάφη κάθε είδους που χρησιμοποιούνται για τις παράνομες μεταφορές. Πλέον επιλέγονται συνήθως τουριστικά σκάφη (θαλαμηγοί – ιστιοφόρα) που ξεκινούν από περιοχές κοντά στη Χίο όπως νότια του Τσεσμέ, από το Σίγιατζικ (από εκεί ξεκίνησε το ιστιοφόρο που κατέληξε στη Δήλο καθώς είχε χαράξει «ευθεία» πορεία), από τη περιοχή Ντιντίμ (κοντά στη Σάμο), από το Μποντρούμ (απέναντι από την Κω) και από την Μαρμαρίδα (κοντά στη Ρόδο).
Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος πλέον τα κυκλώματα δεν περιμένουν να νυχτώσει και να βελτιωθούν οι καιρικές συνθήκες. Δίνουν «άδεια απόπλου» οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας καθώς στόχος τους είναι τα τουριστικά σκάφη που
χρησιμοποιούν να κινούνται μαζί με τα αντίστοιχα σκάφη που κάνουν αναψυχή στα ελληνικά νησιά και έτσι να μην κινήσουν υποψίες. Παράλληλα επιλέγονται ως «λιμένες αναχώρησης» όχι κάποια απομακρυσμένη ακτή αλλά μαρίνες και λιμάνια στα οποία βρίσκονται ήδη άλλα τουριστικά σκάφη.
Οδηγίες για το ταξίδι προς Ιταλία
Επίσης, σύμφωνα με μαρτυρίες διασωθέντων, όταν ξεκινούν τους προσεγγίζουν σκάφη της τουρκικής Ακτοφυλακής και στη συνέχεια απομακρύνονται χωρίς καμία αντίδραση. Την ίδια στιγμή τα στελέχη του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ έχουν διαπιστώσει πως οι οδηγίες που δίνονται στους διακινητές είναι κατά το ταξίδι τους προς την Ιταλία εάν αντιμετωπίσουν μηχανική βλάβη ή έλλειψη καυσίμων να έχουν δυο εναλλακτικές «στάσεις». Η μία είναι στις Κυκλάδες όπου κινούνται πολλά τουριστικά σκάφη ώστε να έχουν άμεση ανταπόκριση στο αίτημα τους για βοήθεια και η άλλη στα Κύθηρα ή στη Νεάπολη Βοιών στη Λακωνία.
Ακόμη αδιαφορούν για τις ανθρώπινες ζωές καθώς δεν διστάζουν να κάνουν το ταξίδι ακόμη και με 7 μποφόρ και χωρίς σωσίβια αλλά και με λέμβους αμφιβόλου ποιότητας ενώ σε περίπτωση ναυαγίου έχουν εξασφαλίσει τα χρήματα της μεταφοράς αλλά και έχουν «προσφέρει» καλές «υπηρεσίες» και προς την τουρκική κυβέρνηση που θα χρησιμοποιήσει την απώλεια της ζωής ενός μετανάστη για να επιτεθεί στην Ελλάδα.
Ο «τιμοκατάλογος» της μεταφοράς
Ως προς τα σκάφη… Αυτά είναι ως επί το πλείστον ενοικιαζόμενα από άτομα που χρησιμοποιούν πλαστές ταυτότητες ή διαβατήρια και έτσι είναι δύσκολος ο εντοπισμός τους. Σε κάθε περίπτωση ο τιμοκατάλογος της μεταφοράς παραμένει στη διάθεση του κάθε ενδιαφερόμενου…
Για τη μεταφορά με απλή φουσκωτή βάρκα προς τα νησιά του Αιγαίου το κόστος είναι περίπου 1.500 – 2.000 δολάρια. Για τη μετακίνηση με τελικό προορισμό τον Πειραιά που περιλαμβάνει ταξίδι προς νησί, προσωρινή διαμονή και μεταφορά προς το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας η τιμή φτάνει τις 4.000 δολάρια.
Εάν ο προορισμός είναι άλλη ευρωπαϊκή χώρα και η διακίνηση γίνεται είτε με σκάφος προς Ιταλία είτε μέσω του αεροδρόμιου της Αθήνας είτε μέσω των λιμένων Πάτρας και Ηγουμενίτσας το κόστος αγγίζει τις 10.000.