Επισκέψιμα για καταδύσεις αναψυχής 11 ναυάγια, χαρακτηρισμένα ως μνημεία – Πόσα είναι στις Κυκλάδες
Υποβρύχιος τουρισμός… Αργήσαμε αλλά τον ανακαλύψαμε.. Και λέμε “αργήσαμε” γιατί ζούμε στο Αιγαίο. Ενα πέλαγος γεμάτο με ναυάγια κάθε είδους και κυρίως με τεράστια σημασια από τη στιγμή που το Αιγαίο Πέλαγος αποτέλεσε σημείο αναφοράς στους αιώνες…
ΟΙ τελευταίες εξελίξεις; Επισκέψιμα για καταδύσεις αναψυχής είναι πλέον έντεκα, χαρακτηρισμένα ως μνημεία, ναυάγια, έπειτα από την ολοκλήρωση της τεκμηρίωσής τους από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Και οι Κυκλάδες χάρη στα ναυάγια σε Κέα και Μήλο (και όχι μόνο) είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος…
Όπως είχε αναφέρει πρόσφατη ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, 91 ναυάγια υπάρχουν στο Αιγαίο και ανήκουν σε μεταλλικά πλοία και αεροσκάφη τα οποία βυθίστηκαν από το 1868 έως και το 1970 -τα περισσότερα κατά την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου- και βρίσκονται σε βάθη που κυμαίνονται από 10 έως και 120 μέτρα.
Στις Κυκλάδες βρίσκονται δεκαπέντε, επτά εκ των οποίων στην Κέα όπου ξεχωρίζει ο “Βρετανικός” (σ.σ. ο δίδυμος αδελφός του “Τιτανικού”) αν και το βάθος είναι αρκετά μεγάλο… Τα υπόλοιπα οκτώ βρίσκονται σε Νάξο, Ηρακλειά, Σίφνο, Σαντορίνη, Μήλο (2), Σέριφο και Πάρο. Να πούμε ότι ενώ ο Βρετανικός είναι σε μεγάλο σχετικά βάθος, στη Νάξο και Ηρακλειά τα δύο αεροπλάνα (και σε καλή κατάσταση) είναι προσβάσιμα με χαρακτηριστική ευκολία…
Οπότε; Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στα ναυάγια επιτρέπεται η κατάδυση, αποκλειστικά και μόνο εξωτερικά και περιμετρικά αυτών και απαγορεύεται ρητώς η κατάδυση με διείσδυση στο εσωτερικό τους. Η διείσδυση στο εσωτερικό του ναυαγίου δύναται να επιτραπεί αποκλειστικά και μόνο για ερευνητικούς σκοπούς, κατόπιν σχετικής απόφασης των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Πρόκειται για τα εξής ναυάγια:
1) Υπερωκεάνιο Βρετανικός (HMΗS Britannic): Βυθίστηκε την 21η Νοεμβρίου 1916, από πρόσκρουση σε νάρκη, έξω από το λιμάνι της Κέας. Ανώτατο βάθος 130 μέτρα.
2) Υπερωκεάνιο S/S Burdigala: Βυθίστηκε την 14η Νοεμβρίου 1916, δυο περίπου ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του ακρωτηρίου Άγιος Νικόλαος της Κέας, από πρόσκρουση σε νάρκη. Ανώτατο βάθος 73 μέτρα.
3) Τροχοφόρο ατμόπλοιο ΠΑΤΡΙΣ Βυθίστηκε την 23η Φεβρουαρίου 1868 μετά από πρόσκρουση σε ύφαλο στην Κούντουρο της Κέας. Ανώτατο βάθος 55 μέτρα.
4) Ελληνικό φορτηγό ατμόπλοιο ΑΡΤΕΜΙΣ ΠΙΤΑ (Μήλος).: Επιταγμένο από τον γερμανικό στρατό κατοχής, βυθίστηκε από συμμαχικά αεροσκάφη την 21η Φεβρουαρίου1943, στον Αδάμαντα της Μήλου. Μέγιστο βάθος 45 μέτρα.
5) Φορτηγό ατμόπλοιο ΣΙΦΝΟΣ, Μήλος Βυθίστηκε από τη γερμανική αεροπορία, τον Απρίλιο του 1941, βόρεια της Μήλου. Μέγιστο βάθος 76 μέτρα.
6) Ατμόπλοιο MINNEWASKA, Μαράθι Κρήτης
7) Ναυάγιο ΜΥΤΙΛΗΝΗ, Όρμος Κύψας Κασσάνδρας Χαλκιδικής
8) Ναυάγιο στο Καλαμίτσι Χαλκιδικής
9) Τσιμεντόπλοιο, SS CRETELAND, Αγ. Γεώργιος Ευβοίας
10) Τσιμεντόπλοιο PIONEER I, Λιχάδες Ευβοίας
11) Ατμόπλοιο VOLOS ύφαλος Λευτέρης, μεταξύ Πηλίου και Σκιάθου
Σύμφωνα με τους όρους της Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργών Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, του περασμένου Μαρτίου, με την οποία καθορίζονται οι όροι διενέργειας καταδύσεων αναψυχής, οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να γνωστοποιούν στην Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και, ειδικότερα, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: eea-shipwrecks@culture.gr τα προβλεπόμενα στοιχεία, τουλάχιστον μία ημέρα πριν την διενέργεια της κατάδυσης.
Σημειώνεται, συνεχίζει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, ότι στους καταδυόμενους απαγορεύεται οιαδήποτε πράξη ή παράλειψη που έχει ως αποτέλεσμα την επέμβαση, άρα και επαφή, τη φθορά ή την αλλοίωση των ναυαγίων, καθώς και η συλλογή, αποκομιδή ή και απλή μετακίνηση οιωνδήποτε κινητών πραγμάτων που ευρίσκονται σε αυτά ή στον πυθμένα ή το βυθό γύρω από αυτά. Απαγορεύεται επίσης η διενέργεια έρευνας με σκοπό την αποκάλυψη κινητών αντικειμένων τόσο στον χώρο του ναυαγίου, όσο και στην ευρύτερη περιοχή του και τα οποία πιθανώς συνδέονται με αυτό.
Ήδη ετοιμάζεται η απόδοση περισσότερων ναυαγίων, μόλις ολοκληρωθεί η τεκμηρίωσή τους από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων.