Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΤουρισμόςΕλλάδα - Μ. Ιακωβίδης: Τι είδους ταμείο θα κάνουμε;

Ελλάδα – Μ. Ιακωβίδης: Τι είδους ταμείο θα κάνουμε;

|

Οι απορίες υπάρχουν… Τι είδους τουρισμού θέλουμε και με δεδομένο ότι έρχεται ταμείο στο τέλος του 2022… Ο Μιχάλης Ιακωβίδης δίνει μία πρώτη απάντηση…. 

Στο πρόσφατο Φόρουμ των Δελφών, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας τόνισε ότι «τώρα προέχει δουλειά – στο τέλος του 2022 θα κάνουμε ταμείο». Εχει δίκιο: η αποτίμηση δεν πρέπει να γίνεται σε μια προσπάθεια εν τη γενέσει, αλλά εκ του αποτελέσματος.

Αρθρο του Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδη 

Το ερώτημα είναι, «ποιο αποτέλεσμα θα προσμετρήσουμε;». Προς τιμήν του, ο υπουργός έκανε ένα πρώτο βήμα αναγνωρίζοντας ότι καίτοι θα πάει «πόρτα πόρτα» εις άγραν τουριστών, η μεγιστοποίηση του αριθμού των επισκεπτών δεν αποτελεί αυτοσκοπό. «Καλύτεροι» τουρίστες, επέκταση της τουριστικής περιόδου, έμφαση στους ευκαιριακούς κατοίκους (ψηφιακοί νομάδες, συνταξιούχοι άλλων χωρών) θα έχουν μεγαλύτερο οικονομικό αντίκτυπο.

Σε άλλο πάνελ, μια επιχειρηματίας με επένδυση 600 εκατομμυρίων είπε χαρωπή ότι «δεν έχουμε δει ακόμη τίποτε – επτά δισεκατομμύρια θέλουν Μύκονο». Ισως δεν πρόσεξε ότι πέρυσι οι βόθροι της Μυκόνου πλημμύρισαν το νησί ή ότι οι στρατηγικές επενδύσεις από τις οποίες επιδοτείται, καίτοι καταναλώνουν δημόσια αγαθά, δεν έρχονται με την υποχρέωση –όπως θα όφειλαν– να δημιουργούν υποδομές. Δεν σκοτίστηκε με τη «φέρουσα ικανότητα», στην οποία το ΣτΕ πρόσφατα βασίστηκε για να ακυρώσει Προεδρικά Διατάγματα και επέκταση οικισμών σε Μύκονο και Πάρο.

Μια Μύκονος με εκατομμύρια τουρίστες, ο εκφυλισμός του περιβάλλοντος και η κακογουστιά ενός επενδυτή που έχει σακατέψει την Ιο δεν είναι εικόνες προόδου, όπως έχουν καταλάβει στη Βενετία και στο Αμστερνταμ. Σε μιαν εποχή που οι ίδιοι οι τουρίστες απαιτούν βιώσιμες λύσεις, όπως επιβεβαιώνει η Google, αντί να ιδιωτικοποιούμε τις περιβαλλοντικές επιθεωρήσεις θα έπρεπε να χτίζουμε μιαν Ανεξάρτητη Αρχή Περιβάλλοντος. Οι Ισπανοί ξέρουν πόσο εύκολη ήταν η καταστροφή της Κόστα Μπράβα.

Ο ΣΕΤΕ, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, ετοίμασε ένα στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό και τη διαχείριση των προορισμών, και έχουμε πλέον σχετικό νόμο. Ομως από τις καλές προθέσεις πρέπει να προχωρήσουμε στην εφαρμογή, που θα απαιτήσει δύσκολες επιλογές στην κεντρική και περιφερειακή διοίκηση, και κομμάτια του κρατικού μηχανισμού. Μένει να δούμε αν, π.χ., ο ΕΤΑΔ θα ορίσει παραλίες που δεν θα μισθώσει. Με τον τρόπο αυτόν θα μπορέσει να δώσει τη δυνατότητα να διατηρήσουμε την αίσθηση της όμορφης αγριάδας και της ιδιαιτερότητας που απαρέγκλιτα διαφημίζουν τα διαφημιστικά σποτάκια της Ελλάδας.

Το ταμείο που πρέπει να κάνουμε το τέλος του χρόνου θα πρέπει να εστιάσει σε απλά, μετρήσιμα στοιχεία της αλλαγής του μείγματος τουριστών, της αλλαγής του μοντέλου ώστε ο τουρισμός να ωφελεί την οικονομία, την κοινωνία και τη βιωσιμότητα. Το κυβερνητικό αφήγημα θα πρέπει να συναντήσει την πραγματικότητα, διότι η χώρα είναι αντιμέτωπη με περιβαλλοντική ώρα μηδέν.

Από την επενδυτική αδράνεια έχουμε πάει στο άλλο άκρο, επιτρέποντας σε «στρατηγικούς» (βλέπε: μεγάλους) επενδυτές να καρπούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χώρας μας χωρίς να έχουν καμία ουσιαστική υποχρέωση για υποστήριξη της βιωσιμότητας, όπου ακόμη και οι επενδύσεις για κλιματική προσαρμογή συγκρούονται με την προστασία της βιοποικιλότητας και του ιδιαίτερου χαρακτήρα προστατευμένων τόπων, όπως στη Σκύρο.

Το κυβερνητικό greenwashing δεν αρκεί. Χρειάζονται πράξεις. Το ταμείο που θα εστιάζει στη βιωσιμότητα και στο περιβάλλον θα είναι παρακαταθήκη όχι μόνο για τη χώρα, αλλά και για την κυβέρνηση. Σε πρόσφατη μελέτη της IPSOS/ΕΕΒ στους νέους, προκύπτει ότι τα σημαντικότερα προβλήματα είναι η κλιματική αλλαγή (46%) και η προστασία του περιβάλλοντος (44%). Η οικονομική κατάσταση και η ανεργία ακολουθούν στην πέμπτη θέση με μόλις 30%.

Από άλλη πρόσφατη μελέτη ξέρουμε ότι στην Ελλάδα, το περιβάλλον και η βιωσιμότητα δεν έχουν ακόμη «κομματική ταυτότητα», ίσως διότι και η αντιπολίτευση έχει επιδείξει την ίδια, μέχρι τώρα, αδυναμία με την κυβέρνηση στην προάσπισή του. Καθώς η αυτοδυναμία στον δεύτερο γύρο επικεντρώνεται στη μάχη για τους αναποφάσιστους, εν πολλοίς του Κέντρου και τους νέους, το ταμείο στον χώρο της προστασίας του περιβάλλοντος και του χαρακτήρα της χώρας μπορεί να αποβεί πολιτικά μοιραίο. Ωρα να κοιτάξουμε μπροστά.

* Ο κ. Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδης (www.jacobides.com) κατέχει την Εδρα Sir Donald Gordon Chair Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας στο London Business School, όπου είναι καθηγητής Στρατηγικής. Είναι σύμβουλος στρατηγικής στην Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. 

Αρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Καθημερινή” με τίτλο ” Τι είδους ταμείο θα κάνουμε;” 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου