Επιδότηση αλλά και «ανανεωμένο» μεταφορικό ισοδύναμο για τα νησιά – τι αναφέρει ο βουλευτής Κυκλάδων Φίλιππος Φόρτωμας
Η επιδότηση καυσίμων στην Ελλάδα αποτελεί πλέον γεγονός, με τους πολίτες που ανήκουν στις μεσαίες και χαμηλές εισοδηματικές κατηγορίες να καλούνται να υποβάλουν αίτηση προκειμένου να μειωθεί το κόστος της αγοράς καυσίμων από 40-50 ευρώ συνολικά για διάστημα τριών μηνών από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο και για συνολική κατανάλωση 180 λίτρων.
Το υψηλότερο ποσόν ύψους 50 ευρώ το τρίμηνο (ή των 16 περίπου ευρώ τον μήνα) αφορά στους κατοίκους των νησιών όπου ορίζεται επιδότηση 28 λεπτών ανά λίτρο ενώ «διπλή ανακούφιση» θα λάβουν οι μόνιμοι κάτοικοι των μικρών νησιών όπου ισχύει ή θα ισχύσει το μεταφορικό ισοδύναμο.
Όπως είναι γνωστό, το μεταφορικό ισοδύναμο προβλέπει την επιδότηση καύσιμών για μόνιμους κατοίκους σε συγκεκριμένα (μικρά) νησιά όπου λόγω υψηλού μεταφορικού κόστους των καυσίμων και λόγω της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας και της εποχικότητας της ζήτησης το κόστος αγοράς καυσίμων καθίσταται αρκετά υψηλότερο σε σχέση με εκείνο στην ηπειρωτική χώρα.
Το ύψος της επιδότησης κυμαίνεται από 9 έως 23 λεπτά και υπολογίζεται με βάση συγκεκριμένες συνισταμένες και το μέτρο έχει ήδη εφαρμοστεί σε ορισμένα μικρά νησιά όπως είναι τα: Αγαθονήσι, Άγιος Ευστράτιος, Αλόννησος, Αμοργός, Ανάφη, Αντίπαρος, Αστυπάλαια, Ίο, Ικαρία, Κάρπαθος, Κάσος, Κέα, Κίμωλος, Κύθηρα, Κύθνος, Λειψοί, Λέρος, Μεγίστη, Μήλος, Νίσυρος, Πάτμος, Σαμοθράκη, Σέριφος, Σίκινος, Σίφνος, Σκιάθος, Σκόπελος, Σκύρος, Σύμη, Τήλος, Φολέγανδρος, Φούρνοι, Χάλκη, Ψαρά, Αγκίστρι, Αμμουλιανή, Ελαφόνησος, Ιθάκη, Κουφονήσια, Μεγανήσι, Παξοί και Σχοινούσα.
Έτσι, οι μόνιμοι κάτοικοι των παραπάνω περιοχών που επιθυμούν να λάβουν και την επιδότηση καυσίμων θα πρέπει να προβαίνουν σε δύο διαφορετικές ενέργειες: την καταχώριση του οχήματός τους στην πλατφόρμα πλατφόρμα gov.gr (ώστε να διασταυρωθούν τα στοιχεία του και να διαπιστωθεί ότι δικαιούνται καταρχήν την επιδότηση) και την καταχώριση των αποδείξεων (το σκανάρισμα σε αυτή την περίπτωση) προκειμένου να τους καταβληθούν τα ποσά που δικαιούνται από το μεταφορικό ισοδύναμο (https://metaforikoisodynamo.gr/).
Ωστόσο, το μέτρο αναμένεται να επεκταθεί σε επιπλέον νησιά, ικανοποιώντας ένα αίτημα το οποίο έχει τεθεί εδώ και καιρό και από εκπροσώπους του Ελληνικού Κοινοβουλίου στον υπουργό Ναυτιλίας, κ. Γιάννη Πλακιωτάκη. Ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ, κ. Φίλιππος Φόρτωμας, ο οποίος ασχολείται συστηματικά με τα θέματα του ενεργειακού κόστους και της βιώσιμης ανάπτυξης στα νησιά, μιλώντας στο Insider.gr, αναφέρεται σε σχετική συνάντηση και επικοινωνία που είχε με αξιωματούχους του υπουργείου και επισημαίνει ότι: «μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να εκδοθεί υπουργική απόφαση για την επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου και σε άλλα μικρά νησιά. Επομένως αναμένουμε εξελίξεις άμεσα».
Τι ισχύει με την επιδότηση καυσίμων στην ηπειρωτική Ελλάδα
Εκτός από τα μέτρα στήριξης για τα νησιά, χθες, Πέμπτη, ανακοινώθηκαν αντίστοιχες παρεμβάσεις για την καταπολέμηση της ακρίβειας στα καύσιμα (τη βενζίνη, το πετρέλαιο κίνησης και το υγραέριο) και για την ηπειρωτική χώρα.
Συγκεκριμένα, εκτός από την επιδότηση ύψους 28 λεπτών για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών, για την υπόλοιπη Ελλάδα, προβλέπεται επιδότηση ύψους 22 λεπτών ανά λίτρο για σύνολο 180 λίτρων για το επόμενο τρίμηνο, με δικαιούχους πολίτες που ανήκουν στις μεσαίες και στις χαμηλότερες εισοδηματικές κατηγορίες. Σε αυτές τις κατηγορίες υπάγονται φυσικά πρόσωπα και ελεύθεροι επαγγελματίες που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος με ανώτατο δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα τις 30.000 ευρώ και διαθέτουν κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας σε όχημα (το οποίο θα πρέπει να είναι σε κυκλοφορία και ασφαλισμένο) ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης. Κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώσει μόνο ένα όχημα (σε περίπτωση συζύγων εάν ο καθένας διαθέτει αυτοκίνητο στο όνομά του, τότε μπορούν να επιδοτηθούν και για τα δύο, αρκεί το οικογενειακό τους εισόδημα να μην ξεπερνάει τις 30.000 ευρώ).
Για την χορήγηση της επιδότησης, τα ενδιαφερόμενα φυσικά πρόσωπα θα πρέπει να δηλώνουν το όχημα στο gov.gr (η πλατφόρμα αναμένεται να ανοίξει στις αρχές Απριλίου) ενώ για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας θα εκδίδεται τον Απρίλιο ηλεκτρονική κάρτα καυσίμων κατά το πρότυπο του freedom pass. Για όσους δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη δυνατότητα, υπάρχει πρόβλεψη για πίστωση των χρηματικών ποσών στον τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους.
Πιο αναλυτικά, ως προς τα ποσά που θα καταβληθούν και το ύψος της επιδότησης, τα μέτρα τα οποία θα παραμείνουν σε ισχύ από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο προβλέπουν:
• Επιδότηση ύψους 22 λεπτών το λίτρο για 60 λίτρα το μήνα για διάστημα τριών μηνών (συνολικά 180 λίτρα) για την ηπειρωτική Ελλάδα, κάτι που μεταφράζεται σε κέρδος 13 ευρώ το μήνα (περίπου 40 ευρώ το τρίμηνο) για τους δικαιούχους.
• Επιδότηση ύψους 30 λεπτών το λίτρο για τους ιδιοκτήτες μοτοσυκλέτας για συνολική κατανάλωση 180 λίτρων σε διάστημα τριών μηνών
• Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 200 ευρώ για τους οδηγούς ταξί (την οποία θα λάβουν τον Απρίλιο) ώστε να καλυφθεί μέρος του αυξημένου κόστους καυσίμου του Μαρτίου και του Απριλίου.
Τέλος, δεδομένου ότι η αύξηση στο ντίζελ ήταν μεγαλύτερη από εκείνη που έγινε σε άλλα καύσιμα, προβλέπονται δύο διαφορετικοί τύποι επιδοτήσεων, ένας για όλους τους καταναλωτές και ένας για όσους πληρούν κριτήρια χορήγησης της επιδότησης. Έτσι, τον Απρίλιο θα εφαρμοστεί απευθείας μείωση της τιμής κατά 15 λεπτά το λίτρο για όλους τους καταναλωτές που γεμίζουν με πετρέλαιο κίνησης ενώ από τον Απρίλιο και μέχρι τον Ιούνιο, οι δικαιούχοι του επιδόματος θα μπορούν να λαμβάνουν και την προβλεπόμενη επιδότηση των 22 λεπτών.