Κυριακή, 8 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΚυκλάδες - Ν. Συρμαλένιος: "Με δική μας (ΣΥΡΙΖΑ) ώθηση ολοκληρώνεται η ηλεκτρική...

Κυκλάδες – Ν. Συρμαλένιος: “Με δική μας (ΣΥΡΙΖΑ) ώθηση ολοκληρώνεται η ηλεκτρική διασύνδεση”

|

Ομιλία του βουλευτή Κυκλάδες του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Νίκου Συρμαλένιου στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών – “Δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον”  (video) 

Η διαπραγμάτευση επί κυβέρνησης Σύριζα, βάσει της οποίας εξασφαλίστηκε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις  διασυνδέσεις των νησιών για την περίοδο 2021 -2030 στο πλαίσιο της τέταρτης περιόδου λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών εξασφάλισε για τη χώρα ένα ποσό που με σημερινές τιμές, εκτιμάται γύρω στο ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ. Αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο θα χρησιμοποιηθεί και θα αξιοποιηθεί στη διασύνδεση των νησιών μας μέχρι το 2030.

Αυτο τόνισε, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, υπό την προεδρία του Προέδρου της, κυρίου Εμμανουήλ Κόνσολα, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο – Πράσινη ενεργειακή μετάβαση για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές».

Αναφερόμενος στον ΔΕΔΔΗΕ, ο Νίκος Συρμαλένιος επεσήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνεί ριζικά στην απώλεια του δημοσίου ελέγχου στα δίκτυα μεταφοράς, γιατί τα δίκτυα αυτά είναι περιουσιακό στοιχείο που επί δεκαετίες φτιάχτηκε στη χώρα μας και δεν είναι δυνατόν αυτό να ανατίθεται σε ιδιώτες και μάλιστα όχι μόνο σε έναν αλλά σε πολλούς, μέσα από πολλά περιφερειακά δίκτυα. Επανέλαβε ότι η ΔΕΗ και τα δίκτυα είναι ένα εργαλείο άσκησης ενεργειακής εθνικής πολιτικής, που θα έπρεπε να είναι υπό δημόσιο έλεγχο.

Τέλος, ο Νίκος Συρμαλένιος ανέφερε ότι δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον και είναι πολύ συγκεκριμένα γεωγραφικά οικοσυστήματα περιορισμένης εμβέλειας, ζουν από τον τουρισμό, κατά κύριο λόγο και έτσι η αισθητική και μόνο αλλοίωση θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν.

Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Τα έργα διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, είναι έργα πολύ σημαντικά και αφορούν, βεβαίως, την απρόσκοπτη παροχή ενέργειας προς τα νησιά κυρίως. Έχουν οφέλη περιβαλλοντικά, γιατί σταματούν οι παλαιοί σταθμοί, οι οποίοι ήταν και ρυπογόνοι σταθμοί μαζούτ, σε διάφορα νησιά. Και επίσης, έχουν όφελος στη μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), που ξεκινά από κάποια εκατοντάδες εκατομμύρια και θα αυξηθεί αυτό το όφελος.

Εγώ θέλω να πω ότι εμείς είμαστε περήφανοι, ως κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για το έργο της διασύνδεσης της ηπειρωτικής Ελλάδας με τις Κυκλάδες. Προϋπήρχε η απόφαση και είχαν ξεκινήσει όλες οι διαδικασίες, επισπεύσθηκε όμως, μετά το 2015 και έτσι, η πρώτη φάση, αν δεν κάνω λάθος, της διασύνδεσης της Σύρου με το Λαύριο ολοκληρώθηκε το 2018. Μετά ξεκίνησαν και οι λοιπές φάσεις διασύνδεσης και με την Πάρο, Νάξο. Είχαμε επισκεφθεί πολλές φορές και το σταθμό της Νάξου, της διασύνδεσης και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, το οποίο ολοκληρώθηκε και ήμουνα και στα εγκαίνια μετά τις εκλογές, επί κυρίου Χατζηδάκη. Επίσης, ότι δρομολογήθηκε η διασύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Κρήτη. Για αυτά τα δύο έργα είμαστε περήφανοι, ως κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Θέλω να πω επίσης, ότι δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον και είναι πολύ συγκεκριμένα γεωγραφικά οικοσυστήματα περιορισμένης εμβέλειας, ζουν από τον τουρισμό, κατά κύριο λόγο και έτσι η αισθητική και μόνο αλλοίωση και δεν μιλάω για άλλου είδους επιπτώσεις, θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν.

Κατά συνέπεια, οι αντιστάσεις που προβάλλουν οι τοπικές κοινωνίες είναι δικαιολογημένες, όταν πρόκειται για τερατώδεις μηχανές, άνω των 100 μέτρων. Άλλο να είναι 50-60 μέτρα και σε περιορισμένους χώρους και το λέω εγώ επειδή από τη Μήλο έχουμε τέσσερις ανεμογεννήτριες, οι οποίες, κανέναν δεν ενοχλούν. Η μία μάλιστα χρησιμοποιείται για να δίνει ρεύμα για την αφαλάτωση και όπως ξέρουμε, οι αφαλατώσεις είναι ενεργοβόρες εγκαταστάσεις, που χρειάζονται πολύ ρεύμα. Άρα, βοηθάνε πάρα πολύ, τέτοιου τύπου ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τέτοιου είδους εγκαταστάσεις.

Ένα άλλο ζήτημα το οποίο θα ήθελα να πω ότι έγινε επί κυβέρνησης Σύριζα ήταν η διαπραγμάτευση βάσει της οποίας εξασφαλίστηκε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις  διασυνδέσεις των νησιών για την περίοδο 2021 -2030 στο πλαίσιο της τέταρτης περιόδου λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών. Από αυτή την διαπραγμάτευση εξασφαλίστηκε ένα ποσό που σήμερα με σημερινές τιμές, εκτιμάται γύρω στο ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ, που όλο αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο θα χρησιμοποιηθεί και θα αξιοποιηθεί στη διασύνδεση των νησιών μας μέχρι το 2030.

Για τον ΔΕΔΔΗΕ βεβαίως, αυτό είναι το έργο το οποίο  επιτελεί ο ΔΕΔΔΗΕ. Αυτό που θέλω να πω εγώ είναι και που μας έρχεται από όλα τα νησιά είναι το μεγάλο έλλειμμα η έλλειψη προσωπικού συντήρησης δικτύων. Κύριε Πρόεδρε, του ΔΕΔΔΗΕ το μεγάλο πρόβλημα που έρχεται από όλα τα νησιά είναι  η έλλειψη προσωπικού για την συντήρηση κυρίως, των  δικτύων. Είναι μεγάλες ηλικίες εργαζόμενοι που πλέον κοντά στη συνταξιοδότηση δεν μπορούν να γίνονται εναερίτες. Ξέρω ότι έχετε βάλει εργολάβους να αναλαμβάνουν αυτές τις δουλειές, όμως και οι εργολάβοι δεν βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα βρίσκονται στη νησιωτική Ελλάδα που σημαίνει καθυστερήσεις στην πρόσβαση και στο αποτέλεσμα αυτής της συντήρησης. Αυτό το πρόβλημα είναι αρκετά χρόνια δεν είναι τωρινό.

Τα τελευταία πέντε έξι χρόνια θα έλεγα έχει οξυνθεί πάρα πολύ το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού και με την ευκαιρία που είσαστε εδώ το αναφέρω για να δούμε αν θα υπάρξει κάποια λύση. Φυσικά, το μεγάλο πρόβλημα είναι οι ιδιωτικοποιήσεις. Εμείς διαφωνούμε ριζικά που χάνεται  ο έλεγχος στα δίκτυα μεταφοράς, γιατί  είναι περιουσιακό στοιχείο που επί δεκαετίες φτιάχτηκε στη χώρα μας και που νομίζω ότι δεν είναι δυνατόν αυτό να ανατίθεται σε ιδιώτες και μάλιστα όχι μόνο σε έναν αλλά σε πολλούς ιδιώτες. Μιλάμε για ένα σπάσιμο απ” ότι ξέρω  του ΔΕΔΔΗΕ σε πάρα πολλά περιφερειακά δίκτυα και φυσικά και της ΔΕΗ. Διαφωνούμε, διότι η ΔΕΗ και τα δίκτυα είναι ένα εργαλείο άσκησης ενεργειακής εθνικής πολιτικής, που θα έπρεπε να είναι υπό δημόσιο έλεγχο. Δεν προχωρώ  παρακάτω ξέρετε τις απόψεις μας και νομίζω ότι η συζήτηση αυτή είναι χρήσιμη και κρίσιμη. Και κλείνω, πάλι λέγοντας, ότι το κύριο θέμα είναι να τροφοδοτηθούν  τα νησιά διότι και  η αντίστροφη λογική τα νησιά να τροφοδοτούν την ηπειρωτική χώρα  βεβαίως μπορεί να υπάρξει. Αλλά επειδή ακριβώς ανοίγει δρόμους για μεγάλα αιολικά πάρκα υπάρχει πρόβλημα.

Θα έλεγα λοιπόν κλείνοντας ότι συμφωνούμε γενικά με τα υπεράκτια αιολικά πάρκα αλλά και αυτά θέλουν ένα θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό διότι δεν είναι έτσι απλό  το ζήτημα. Μακάρι να μπορούν να προχωρήσουν όπως μακάρι να ολοκληρωθεί και το χωροταξικό συνολικά πλαίσιο για τις ΑΠΕ που προϋπήρχε το 2008 αλλά στην πορεία δεν λειτούργησε και έπρεπε να γίνει καινούργιο.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κύκλαδες: Μύκονος και Σύρος είδαν αύξηση τεχνητών επιφανειών κατά 341% και 310% αντίστοιχα (!!!)

Στα νησιά «καλλιεργείται» ο τουρισμός - Τη δραματική μείωση της αγροτικής παραγωγής και την αύξηση δομημένων επιφανειών κατέγραψαν οι επιστήμονες (πίνακες)

«Από ήλιο σε ήλιο»: Η Σέριφος φωτίζει τη μνήμη του εργατικού αγώνα μέσα από τη νέα σειρά της ΕΡΤ

Η αιματηρή απεργία των μεταλλωρύχων της Σερίφου γίνεται τηλεοπτική αφήγηση, αναδεικνύοντας την ανθρώπινη θυσία για αξιοπρέπεια και δικαιοσύνη στην εργασία

Φρυκτωρίες 2025: Οι Κυκλάδες φωτίζουν ξανά τον ουρανό της Ιστορίας

Ένα ταξίδι φλόγας, μνήμης και ενότητας μέσα από τις κορυφές του Αιγαίου

Κ. Σκαρβέλης: “Παρά θίν’ αλός”, Όταν το θέατρο διδάσκει ανθρωπιά”

Με βαθιά συγκίνηση πέφτει σήμερα η αυλαία του 14ου Φεστιβάλ Θεάτρου Νάξου – Ένα ταξίδι ψυχής που αφήνει ανεξίτηλο αποτύπωμα - με την υπογραφή του Κωνσταντίνου Σκαρβέλη

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Τιμή στους Lord Colin Renfrew και Dr. Michael Boyd

Αναγνώριση δύο κορυφαίων αρχαιολόγων για τη συμβολή τους στην ανάδειξη του Κυκλαδικού Πολιτισμού – Τελετή μνήμης και τιμής στις 11 Ιουνίου στο Κουφονήσι

Αντίπαρος: Νία Βαρντάλος και Κατερίνα Μονογυιού με καλοκαιρινή διάθεση

Η παγκοσμίου φήμης Ελληνοκαναδή ηθοποιός και η Βουλευτής Κυκλάδων απαθανατίστηκαν χαμογελαστές στο νησί των εκπλήξεων

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Στοίχημα – Nations League: Μικρός τελικός και προβάδισμα Γερμανίας

Η πρόταση της ημέρας μας έρχεται από τον μικρό τελικό στο Nations league ... Τι θα .. δούμε;

Ο Κύκλωπας της Ηρακλειάς… διαβάζει Ομήρου Οδύσσεια

Στην καρδιά των Μικρών Κυκλάδων, ένας μονόφθαλμος ήρωας του μύθου επανέρχεται με μαγιό και βιβλίο — γιατί και οι Κύκλωπες έχουν δικαίωμα στη δεύτερη ανάγνωση.

Ιερά Μητρόπολη Παροναξίας – Παντάνασσα: Εορτή της Πεντηκοστής, όταν το Άγιο Πνεύμα άγγιξε τη γη

Μια ημέρα φλόγας, ενότητας και πνευματικής γέννησης για την Εκκλησία και τον κόσμο

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Εκτακτο – Olympic Air: Καθηλωμένο στο διάδρομο το αεροσκάφος λόγω προβλήματος στον κινητήρα

Εκτακτο.. Καθηλώθηκε αεροπλάνο της Olympic Air στον διάδρομο καθότι πήρε φωτιά ο κινητήρας του λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Νάξου

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Νάξος – “Φάρος του Αλυκού”: Θαλασσινές λιχουδιές με την υπογραφή του Σταμάτη Μαργαρίτη

Μια ξεχωριστή συνεργασία με τον ψαρά Σταμάτη Μαργαρίτη και τη Φάρμα Ρότα δίνει άλλη νοστιμιά στο καλοκαίρι στο Αλυκό.

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Νάξος: Σε κίνδυνο ο ξύλινος πεζόδρομος του Αγίου Νικολάου

Παρά τις επίσημες προειδοποιήσεις για την επικινδυνότητα, παραμένει ακάλυπτος ο περίπατος στην Αγία Άννα – Έκκληση κατοίκων για παρέμβαση

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.