Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΣαντορίνη - Θηραϊκή Πολιτεία: "Η μεγάλη (και τελευταία;) ευκαιρία"

Σαντορίνη – Θηραϊκή Πολιτεία: “Η μεγάλη (και τελευταία;) ευκαιρία”

|

Η δημοτική παράταξη “Θηραϊκή Πολιτεία” με άρθρο που έχει τίτλο “Σαντορίνη, η μεγάλη (και τελευταία;) ευκαιρία” σχολιάζει τις εξελίξεις στο τομέα του τουρισμού για τη Σαντορίνη 

“…. Αν εξαιρέσουμε μεμονωμένες φωνές όπως αυτή του πρώην Δημάρχου Θήρας κ. Ζώρζου που από το 2013 μιλούσε για τις επιπτώσεις του υπερτουρισμού και της στρεβλής ανάπτυξης στο νησί της Σαντορίνης, η αλήθεια είναι ότι λίγοι είχαν ασχοληθεί σοβαρά με το συγκεκριμένο φαινόμενο στην χώρα μας.  Για πρώτη φορά έγινε μια ολοκληρωμένη προσπάθεια όχι μόνο καταγραφής αλλά και συγκεκριμένων προτάσεων ( κάποιες είχαν ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζονται από τον Δήμο Θήρας ) για την προστασία  όχι μόνο του Βrand Name που λέγεται Σαντορίνη, αλλά και για την οικιστική ανάπτυξη, την προστασία του φυσικού τοπίου, την διαχείριση των απορριμμάτων, τους υδάτινους πόρους , τις υποδομές και τις ανωδομές, τις μεταφορές , την προστασία της γεωργικής γης, την βιοποικιλότητα και τις μεταφορές…”.

Μέρος από την ανακοίνωση που εξέδωσε η Δημοτική Παράταξη “Θηραϊκή Πολιτεία” σχετικά με το θέμα του υπερτουρισμού και της διαχείρισης των υποδομών στη Σαντορίνη.. Τίτλος του άρθρου ” Σαντορίνη: Η μεγάλη (και τελευταία;) ευκαιρία” και αφορμή όπως τονίζεται με το “καλημέρα” τι άλλο από την μελέτη που παρέδωσαν τον Ιούλιο του 2021 στελέχη της ΕΛΛΕΤ (Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού) στα χέρια του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σχετικά με την αειφορία και την φέρουσα ικανότητα της Σαντορίνης. 

Αναλυτικά, η ανακοίνωση από την “Θηραϊκή Πολιτεία” αναφέρει: 

“Ήταν τον Ιούλιο του 2021 όταν στελέχη της ΕΛΛΕΤ (Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού) παρέδωσαν στα χέρια του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη την μελέτη για την αειφορία και την φέρουσα ικανότητα της Σαντορίνης. Μελέτη που σωστά εκτιμήθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό ότι θα πρέπει να γίνει και για άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας. Άλλωστε, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στην συνέντευξη Τύπου στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης χρησιμοποίησε το παράδειγμα νησιών των Κυκλάδων που δεν μπορούν να αντέξουν πέντε κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα όπως είπε χαρακτηριστικά.

Αν εξαιρέσουμε μεμονωμένες φωνές όπως αυτή του πρώην Δημάρχου Θήρας κ. Ζώρζου που από το 2013 μιλούσε για τις επιπτώσεις του υπερτουρισμού και της στρεβλής ανάπτυξης στο νησί της Σαντορίνης, η αλήθεια είναι ότι λίγοι είχαν ασχοληθεί σοβαρά με το συγκεκριμένο φαινόμενο στην χώρα μας. Για πρώτη φορά έγινε μια ολοκληρωμένη προσπάθεια όχι μόνο καταγραφής, αλλά και συγκεκριμένων προτάσεων  (κάποιες είχαν ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζονται από τον Δήμο Θήρας ) για την προστασία  όχι μόνο του Βrand Name που λέγεται Σαντορίνη, αλλά και για την οικιστική ανάπτυξη, την προστασία του φυσικού τοπίου, την διαχείριση των απορριμμάτων, τους υδάτινους πόρους , τις υποδομές και τις ανωδομές, τις μεταφορές, την προστασία της γεωργικής γης, την βιοποικιλότητα και τις μεταφορές.

Αν εξαιρέσουμε το μικρό διάλειμμα του 2020 λόγω πανδημίας η εικόνα που παρουσίαζε το νησί της Σαντορίνης τα προηγούμενα χρόνια ήταν κάτι παραπάνω από ανησυχητική. Με το 11% της συνολικής επιφάνειας του νησιού χτισμένο (ποσοστό που συναντάται στην Αττική), με 2000 τόνους απορριμμάτων κάθε μήνα ( εκ των οποίων μόνο το 5% ανακυκλώνονται), με ετήσια κατανάλωση ύδρευσης 1.760.000 κβμ,  με περιορισμένους και προβληματικούς υδάτινους πόρους , με πάνω από 900.000 χιλιάδες επισκέπτες κρουαζιέρας τον χρόνο (παρά την προσπάθεια που έγινε με το Berth Allocation System για μη ταυτόχρονες αφίξεις) και περίπου 3,1 εκ. τουρίστες συνολικά στο νησί καθώς και εκατοντάδες πούλμαν, βανάκια και γουρούνες να συνωστίζονται στους στενούς δρόμους του νησιού το πρόβλημα φαίνεται πως δεν είναι μόνο η έλλειψη επαρκών υποδομών αλλά και η ίδια η διαχείριση. Άλλωστε όσο και αν διορθωθούν οι υποδομές ή προστεθούν νέες, στο μέτρο και την κλίμακα ενός τόπου όπως η Σαντορίνη ,πράγμα απαραίτητο, η ίδια η έκταση του νησιού δίνει τα όρια των δυνατοτήτων της.

Ακόμη και αν προσεγγίσουμε το θέμα με καθαρά χρηματοοικονομικά κριτήρια, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι σύντομα τα έσοδα των επιχειρήσεων θα αρχίσουν να παρουσιάζουν αντίστροφη πορεία. Ένας τόπος που δεν μπορεί να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες αλλά ασφυξία στους επισκέπτες και κατοίκους του, είναι λογικό με τον καιρό να αρχίσει να χάνει την αίγλη του και την ποιότητα του μένοντας μόνο με την ποσότητα.

Η σύσταση του DMMO (Destination Management and Monitoring Organization), στα πρότυπα που λειτουργεί στο εξωτερικό και με το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο όπως ψηφίστηκε από το Υπουργείο Τουρισμού, αποτελεί το θεσμικό εκείνο όργανο που θα επιτρέψει στον τόπο να παραμείνει βιώσιμος και θα λέγαμε όμορφος.  Η υιοθέτηση και εφαρμογή των προτάσεων της ΕΛΛΕΤ, με αναμφισβήτητο κύρος των επιστημόνων που τις συνέγραψαν αποτελεί από ότι όλα δείχνουν μονόδρομο για τη Σαντορίνη.  Μένει να δούμε αν στο μέλλον το πανέμορφο νησί μας θα αποτελεί παράδειγμα μίμησης ή αποφυγής του μοντέλου ανάπτυξης που θα ακολουθήσει.. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας