Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΣαντορίνη - Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

Σαντορίνη – Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

|

Παραμένει βυθισμένο στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης  εδώ και 14 χρόνια –  Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας – Το Διοικητικό Πρωτοδικείου Σύρου παρέπεμψε το θέμα στο ΣτΕ

Πως το είχαμε γράψει στις αρχές Ιουνίου; Mέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου του 2021 θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της Επιτροπής αναφορικά για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί διαγωνισμός…. Αυτό είχε αναφέρει ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25 Γιώργου Λογιάδη. Και είχε προσθέσει

” Πρέπει να τελειώσει η υπόθεση με το ναυάγιο του Sea Diamond. Είναι υποχρέωση της πολιτείας όσο το δυνατόν γρηγορότερα να μπορέσει να κάνει την ανέλκυση αυτού του κουφαριού από την Καλντέρα της Σαντορίνης. Οφείλουμε όμως να το κάνουμε με σοβαρότητα. Οφείλουμε να το κάνουμε τηρώντας όλους τους κανόνες οι οποίοι διέπουν τέτοιες διαδικασίες. Οφείλουμε να το κάνουμε με υπευθυνότητα και ενώ υπάρχουν ακόμα εκκρεμείς δικαστικές διαδικασίες»… 

Και σήμερα έχουμε μία εξέλιξη που αλλάζει όλα τα δεδομένα…  Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα protothema.gr  “Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ λόγω της βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης το οποίο παραμένει στο βυθό εδώ και 14 χρόνια Τα «δικαιώματα ναυαγίου» καταλογίστηκαν 3.152.187 ευρώ στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και στην ναυτική πράκτορα 4.242.756 ευρώ !!!

Οι τρεις πλοιοκτήτριες εταιρείες και η ναυτική πράκτορας το 2016 προσέφυγαν στα δικαστήρια της Σύρου για την ακύρωση των δικαιωμάτων ναυαγίου και τώρα οι διοικητικοί δικαστές, πέντε χρόνια μετά, είπαν ότι δεν είναι αρμόδιοι και έστειλαν τις υποθέσεις να τις δικάσει το ΣτΕ

Η καταγραφή της πορείας του ναυαγίου κατά τα 14 αυτά χρόνια, μέσα από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Εφετείου Πειραιά και του Αρείου Πάγου

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης, αφενός το κουφάρι του πλοίου παραμένει στο βυθό της θάλασσας διαρρέοντας πετρελαιοειδή και αφετέρου το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προσπαθεί να εισπράξει «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ.

Πάντως, λόγω της βύθισης του πλοίου ακόμη και σήμερα, εξακολουθεί να υπάρχει δικαστική εκκρεμότητα που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2016. Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου μετά από απραξία 5 ετών, έκαναν τώρα «μπαλάκι» στο Συμβούλιο της Επικρατείας να δικάσει εκείνο τη νομιμότητα ή μη των δικαιωμάτων ναυαγίου ύψους 7,4 εκ. ευρώ που έχουν καταλογιστεί.

Το ιστορικό του Sea Diamond 

Κατά την ανατολή του ηλίου τη 6η Απριλίου 2007 το «Sea Diamond» προσέκρουσε σε χαρτογραφημένη ξέρα (ύφαλο) και ναυάγησε στην περιοχή του όρμου Αθηνιού της Σαντορίνης. Το κρουαζιερόπλοιο μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πλήρωμα. Όλοι σώθηκαν, εκτός από δύο Γάλλους, έναν πατέρα και την κόρη του, που αγνοούνται μέχρι σήμερα.

Από τη βύθιση του πλοίου και την έκχυση πετρελαιοειδών προκλήθηκε ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής της Καλντέρας, ενώ το πλοίο είναι βυθισμένο σε βάθος 150 μέτρων.

Σύμφωνα με δήλωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας το κρουαζιερόπλοιο την ημέρα της βύθισής του έφερε 430 τόνους μαζούτ, 63 τόνους Diesel, 36.000 λίτρα λιπαντέλαια, 35 κυβικά βαρέα και ελαφρά πετρελαιοειδή κατάλοιπα.

Από ποινικής σκοπιάς, τον Μάρτιο του 2016 ο Άρειος Πάγος οριστικά και αμετάκλητα επικύρωσε τις πλημμεληματικού χαρακτήρα ποινές που είχαν επιβληθεί από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά.

Ειδικότερα, οι αρεοπαγίτες επικύρωσαν την ποινή φυλάκισης 36 μηνών που επιβλήθηκε στον πλοίαρχο του κρουαζιερόπλοιου και την ποινή φυλάκισης 24 μηνών που επιβλήθηκε στο γενικό διευθυντή επιχειρήσεων στόλου της «Core Marine Limited», ενώ αντίθετα έπαυσαν οριστικά την ποινική δίωξη σε βάρος του ανθυποπλοίαρχου αξιωματικού υπηρεσίας Γέφυρας.

Παράλληλα, τον Οκτωβρίου του 2010 οικολογικοί και τοπικοί φορείς, όπως και κάτοικοι της Σαντορίνης, είχαν υποβάλλει αίτηση προς την Κυβέρνηση και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ζητώντας την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, αλλά απάντηση δεν έλαβαν ποτέ.

Τον Μάρτιο του 2011 οι εν λόγω φορείς προσέφυγαν στο ΣτΕ. Οκτώ χρόνια μετά, το 2019, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο εξέδωσε την υπ΄ αριθμ. 1820/2019 απόφασή του, με την οποία δικαίωσε τους τοπικούς φορείς, κ.λπ. της Σαντορίνης, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ανέλκυσης του «Sea Diamond». Σε αντίθετη περίπτωση, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, εάν ολισθήσει το ναυάγιο σε μεγαλύτερα βάθη, κάτι που είναι πιθανό μετά από 10 – 20 έτη, «πέραν του ότι η αναγκαία ανέλκυση θα καταστεί δυσκολότερη, ίσως και ανέφικτη, θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη διαρροή των πετρελαιοειδών, τυχόν δε αποκοπή του σκάφους σε δύο τμήματα θα επιφέρει έντονες διαρροές με μεγάλες ζημιές στην αλιεία και στον τουρισμό της περιοχής».

Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του υφυπουργού Ναυτιλίας Κωνσταντίνου Κατσαφάδου, μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής για την ανέλκυση του «Sea Diamond», προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Τώρα, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προέβη σε καταλογισμό δικαιωμάτων ναυαγίου της περιόδου 2007 έως 2017. Ο υπολογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται με βάση την ολική χωρητικότητα του πλοίου, που στην προκειμένη περίπτωση είναι 22.412, σε συνδυασμό με τις ημέρες του ναυαγίου. Ο ημερήσιος καταλογισμός για το «Sea Diamond» έχει προσδιοριστεί στα 1.344 ευρώ.

Σύμφωνα με την νομοθεσία ο καταλογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται «αλληλεγγύως και εις ολόκληρον» στον πλοιοκτήτη, τον εφοπλιστή και το ναυτικό πράκτορα κατά τον χρόνο του ναυαγίου.

Έτσι, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας καταλόγισε δικαιώματα ναυαγίου στις εταιρείες «Elona Maritime», «Louis Hellenic Cruises» και Core Marine το ποσό των 3.152.187 ευρώ για το εν λόγω χρονικό διάστημα και στην ναυτική πράκτορα για την εννεαετία 2007-2016 καταλόγισε 4.242.756 ευρώ. Συνολικά, επιβλήθηκαν 7.394.942 ευρώ δικαιώματα ναυαγίου, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος καλείται να πληρώσει η ναυτική πράκτορας. Φυσικά θα υπάρξουν νέοι καταλογισμοί και για τα υπόλοιπα έτη κατά τα οποία το κρουαζιερόπλοιο παραμένει στο βυθό.

Τόσο οι επίμαχες 3 εταιρείες όσο και η ναυτική πράκτορας προσέφυγαν το 2016 στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, κατά του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, ζητώντας την ακύρωση του καταλογισμού των δικαιωμάτων ναυαγίου. Μάλιστα, η ναυτική πράκτορας υποστηρίζει ότι δεν ευθύνεται για το ναυάγιο, αλλά ούτε νοείται να πρακτορεύει ναυάγιο.

Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου επί πέντε χρόνια ταλαντεύτηκαν για το εάν οι αιτήσεις αυτές, υπάγονται στην αρμοδιότητα του Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου ή όχι.

Τελικά, φέτος κατά πλειοψηφία (2-1), το Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, αποφάνθηκε ότι τα λιμενικά δικαιώματα κ.λπ., δεν υπάγονται στην αρμοδιότητα των Διοικητικών Δικαστηρίων, αλλά στην ακυρωτική διαδικασία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο μειοψηφήσας Πρωτόδικης διατύπωσε την άποψη ότι καθ΄ ύλην αρμόδιο να επαλειφθεί των επίμαχων αιτήσεων είναι το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά.

Έτσι, κατά την πλειοψηφούσα άποψη, οι υποθέσεις αυτές παραπέμφθηκαν να εκδικαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Και έχουμε νέα επεισόδια στην υπόθεση Sea Diamond.. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;