Η μελέτη προτείνει και διαχειριστικά μέτρα για την άφιξη «ημερήσιων» τουριστών, όπως την τήρηση ορίου 8.000 επιβατών εισερχoμένων στο νησί ημερησίως και απαγόρευση διανυκτέρευσης κρουαζιερόπλοιων. Επίσης για το κυκλοφοριακό πρόβλημα του νησιού προτείνει την πλήρη απαγόρευση των τετράτροχων (γουρούνες) και τη δημιουργία αξιόπιστου δικτύου μέσων μεταφοράς.
“… Ο Δήμος Θήρας ανέθεσε, χρηματοδότησε, παρέλαβε και έχει στη διάθεσή του τη μελέτη με τίτλο «Καταγραφή κοινωνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών δεδομένων για τον Υπολογισμό της Φέρουσας Ικανότητας του Δ. Θήρας» που περιλαμβάνει τον προσδιορισμό της πραγματικής κατάστασης των πληθυσμιακών, οικονομικών, κοινωνικών, οικιστικών και περιβαλλοντικών δεδομένων του Δήμου Θήρας στο σύνολό του και κατά επιμέρους χωρική του ενότητα…” Μέρος της αναφοράς από το Δήμο Θήρας για το σχετικά με την είδηση σχετικά με την μελέτη με την ολοκληρωμένη καταγραφή κοινωνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών δεδομένων για τον υπολογισμό της φέρουσας ικανότητας του δήμου Θήρας που παραδόθηκε στον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, σε συνάντηση που είχαν, στο Μέγαρο Μαξίμου, επιστήμονες – στελέχη της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ).
Και σήμερα έχουμε ανάλυση που προβληματίζει… Κι αυτό γιατί έχει κάποια θέματα που είναι παράξενα. Οπως; Την αύξηση της αρτιότητας στις εκτός σχεδίου περιοχές και την απαγόρευση της παρόδιας δόμησης, τον περιορισμό ή την απαγόρευση δημιουργίας νέων ξενοδοχειακών μονάδων στην Οία, στα Φηρά και το Ημεροβίγλι και σε εκτός σχεδίου περιοχές και τη μείωση των συντελεστών δόμησης των νέων ξενοδοχείων, ώστε να ευθυγραμμιστούν με αυτόν για την κατοικία, προτείνει η μελέτη της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Σαντορίνης.
Επίσης, προτείνει και διαχειριστικά μέτρα για την άφιξη «ημερήσιων» τουριστών, όπως την τήρηση ορίου 8.000 επιβατών εισερχoμένων στο νησί ημερησίως και απαγόρευση διανυκτέρευσης κρουαζιερόπλοιων. Επίσης για το κυκλοφοριακό πρόβλημα του νησιού προτείνει την πλήρη απαγόρευση των τετράτροχων (γουρούνες) και τη δημιουργία αξιόπιστου δικτύου μέσων μεταφοράς.
Οι προτάσεις της ΕΛΛΕΤ και ξεχωριζουμε όπως βλέπουμε μέσα από τις σελίδες της kathimerini.gr :
• Αναγνώριση και προστασία των ιδιαίτερων τοπίων της Θήρας και της Θηρασιάς, που ήδη κινδυνεύουν από ανεπίτρεπτη ή ανεξέλεγκτη δόμηση, όπως η Βλυχάδα με τους επιβλητικούς βραχώδεις σχηματισμούς της, το Ακρωτήρι (Μέσα Πηγάδια, Ασπρη Παραλία, περιοχή Καμπιά, περιοχή καλντέρας και η νότια πλευρά του Ακρωτηρίου), καθώς και η περιοχή κατά μήκος του δρόμου προς τον Προφήτη Ηλία.
• Περιορισμός ή και πλήρη απαγόρευση δημιουργίας νέων τουριστικών καταλυμάτων σε εκτός σχεδίου περιοχές και σε ορισμένους οικισμούς όπου υπάρχει κορεσμός (π.χ. Οία, Ημεροβίγλι, Φηρά). Μείωση των συντελεστών δόμησης για τα ξενοδοχεία (σε όλες τις ζώνες), ώστε να ευθυγραμμιστούν με αυτούς της κατοικίας. Αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών για νέα τουριστικά καταλύματα κάθε είδους.
• Καθορισμός κατώτατου ορίου κατάτμησης 10 στρεμμάτων για την κατοικία στις εκτός σχεδίου περιοχές, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο της ταχείας προαστικοποίησης του τοπίου της Σαντορίνης. Απαγόρευση παρόδιας δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές, με ιδιαίτερη έμφαση στη νέα οδό μεταξύ του αεροδρομίου και της Οίας και απόλυτη απαγόρευση σε υπερφορτωμένες ζώνες.
• Δημιουργία κατάλληλα στελεχωμένου οργάνου για τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης.
• Απαγόρευση της αλλαγής χρήσης των αμπελώνων.
• Ανέλκυση του Sea Diamond από τη θάλασσα της καλντέρας.
• Πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας στους υπάρχοντες οικισμούς, όπου υπάρχει περιθώριο αδόμητου χώρου, με στόχο την εξασφάλιση στέγης για δημοσίους υπαλλήλους.
• Αποφυγή συγχρονισμένων αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, εν μέρει με τη χρήση τέλους κυμαινόμενου ύψους για κάθε επισκέπτη –μεγαλύτερου στις ώρες αιχμής όπως στη Βενετία– και πιστή εφαρμογή του προγράμματος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας. Μείωση των ημερήσιων αφίξεων πλοίων της γραμμής Ηρακλείου/ Αθηνιού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες από δύο σε ένα την ημέρα. Αυστηρή τήρηση ενός ορίου 8.000 επιβατών εισερχόμενων καθημερινά στη Σαντορίνη, συμπεριλαμβανομένων και των ομάδων από την Κρήτη. Απαγόρευση διανυκτέρευσης κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της καλντέρας.
• Αμεση εκμετάλλευση της γεωθερμίας χαμηλής ενθαλπίας ΑΠΕ που αφθονεί στη νότια Σαντορίνη, ιδιαίτερα για τις 13 σημερινές εγκαταστάσεις αφαλάτωσης που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.
• Επιστροφή στην παράδοση υποχρεωτικής εγκατάστασης κινστέρνας (υδατοδεξαμενής) σε οποιοδήποτε νέο οικοδόμημα.
• Αμεση απαλλοτρίωση των ορυχείων Μεταξά για ήπια υποδομή διαχείρισης απορριμμάτων (λ.χ. πράσινο σημείο) και διερεύνηση της χωροθέτησης των υπόλοιπων εγκαταστάσεων στο νοτιοδυτικό άκρο (μελέτη Αντωνιάδης – Μαυρομάτη).
• Για την κυκλοφορία, άμεση απαγόρευση των τετράτροχων (γουρούνες) και δημιουργία αξιόπιστου δικτύου μέσων μαζικής μεταφοράς.