Κυριακή, 15 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΝάξος - Αεροδρόμιο: Μόλις 4.777 επιβάτες διακινήθηκαν το πρώτο τρίμηνο το 2021

Νάξος – Αεροδρόμιο: Μόλις 4.777 επιβάτες διακινήθηκαν το πρώτο τρίμηνο το 2021

|

Ξεκινά η αξιοποίηση στα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας – Αυξημένο το ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας λόγω “Costa Navarino” – Υπάρχει ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια των Κυκλάδων; Η μείωση της πτώσης στο αεροδρόμιο της Νάξου 

Ένα ελκυστικό «αμπαλάζ» που θα μπορέσει να προσελκύσει επενδυτές και να αξιοποιήσει τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που παραμένουν υπό κρατική επιρροή και χρηματοδότηση αναζητούν στην κυβέρνηση και το Υπερταμείο. Υστερα από ενάμιση χρόνο αδράνειας και μετάθεσης αρμοδιοτήτων (από την ΕΕΣΥΠ και το ΤΑΙΠΕΔ στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αντίστροφα), ο φάκελος των αεροδρομίων που έμειναν εκτός του πακέτου της Fraport ανασύρεται από το συρτάρι με στόχο την αξιολόγηση των αεροδρομίων και την εμπορική τους αξιοποίηση.

Παρά το γεγονός ότι η περίοδος που διανύουμε δεν είναι καθόλου ευνοϊκή για την έναρξη μιας νέας ιδιωτικοποίησης ή κάποιας άλλης μορφής παραχώρησης λόγω της επίπτωσης του COVID-19 στις αερομεταφορές, η οποία έφερε τη δραματική υποχώρηση της επιβατικής κίνησης και άφησε βαθιές πληγές στον αεροπορικό κλάδο, το Υπερταμείο, στο οποίο ανήκουν τα δικαιώματα παραχώρησης στα 23 αεροδρόμια, εμφανίζεται αποφασισμένο να εκκινήσει τη διαδικασία. Στόχος είναι να επικαιροποιήσει τα δεδομένα και να αξιολογήσει τα assets προκειμένου να καταλήξει σε ένα τελικό πλάνο σχεδιασμού με την πρόσληψη συμβούλων.

Σε αυτή την κατεύθυνση το θέμα των περιφερειακών αεροδρομίων θα βρεθεί στα θέματα που θα συζητηθούν άμεσα στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΣΥΠ, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι εξετάζεται πλέον σοβαρά η αξιοποίηση σε πρώτη φάση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, σταθμίζοντας φυσικά τα δεδομένα και τις συνθήκες της αγοράς. Στο μεταξύ, θα τρέξουν παράλληλα οι διαδικασίες και για τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια για τα οποία είχε ανατεθεί και στο παρελθόν μελέτη από το ΤΑΙΠΕΔ και υπάρχουν κάποια προκαταρκτικά στοιχεία αξιολόγησης.

Οπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές του Δημοσίου, τα αεροδρόμια αυτά παρουσιάζουν ανομοιογενή χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά την επιβατική και τη διεθνή κίνηση, τις προοπτικές ανάπτυξης, τις υποδομές και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πτήσεων αλλά και τις επενδυτικές και χρηματοδοτικές ανάγκες, κάτι που επιβεβαιώνει ότι δεν θα ακολουθήσουν όλα τον ίδιο σχεδιασμό. Παράγοντες όπως η γεωγραφική και η γεωστρατηγική θέση είναι επίσης από τα στοιχεία που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στα κριτήρια κατηγοριοποίησης.

Από την επεξεργασία των στοιχείων που έχει γίνει στο παρελθόν, τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια είχαν κατηγοριοποιηθεί σε τρία clusters. Στο πρώτο ήταν εκείνα με υψηλή επιβατική κίνηση, άνω των 100.000 επιβατών ετησίως (Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Αραξος, Κάρπαθος), στο δεύτερο τα μεσαίας επιβατικής κίνησης, από 30.000 έως 100.000 επιβάτες ετησίως (Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα), και στο τρίτο τα χαμηλής κίνησης, κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως (Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη). 

Εδώ εμείς να σημειώσουμε ότι το αεροδρόμιο της Νάξου, το 2019 έφτασε στο πικ της κίνησής του (και χωρίς δυνατότητα … φιλοξενίας αεροπλάνων μετά το πέρας της ημέρας) με 103.758 επιβάτες σε 3002 πτήσεις… Πέρυσι λόγω της πανδημίας μειώθηκε η κίνηση στις 52.605 αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών σε 1914, ενώ το 2018 είχε 86.210 επιβάτες (αφίξεις – αναχωρήσεις) σε 2450 πτήσεις… Οπότε με τις 52.605 επιβάτες κινούμαστε με την λογική του 2017 (!!)  Οσο για το φετινό τρίμηνο, αυτό το 2021; Με βάση την ενημέρωση που έχουμε από τα στελέχη του Αερολιμένα Νάξου (και τους ευχαριστούμε) έχουμε μόλις 4.777 επιβάτες σε 244 πτήσεις, όταν το αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαμε 7.316 σε 294 πτήσεις… 

Το επενδυτικό ενδιαφέρον

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας με πάνω από 330.000 επιβάτες το 2019 αποτελεί το «διαμάντι του στέμματος» μεταξύ των 23 αεροδρομίων, για το οποίο εμφανίζεται ως ισχυρός διεκδικητής ο κ. Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος.

Ο ομώνυμος όμιλος έχει ταυτίσει την επιχειρηματική του πορεία με την ανάπτυξη της Μεσσηνίας, την οποία έχει αναδείξει σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό χάρη στις υποδομές και τις υπηρεσίες του «Costa Navarino».

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το αεροδρόμιο έχει μετονομαστεί σε «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», τιμώντας τον ιδρυτή της πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας που άφησε έντονο αποτύπωμα στη Μεσσηνία και έβαλε τον θεμέλιο λίθο για την ανάδειξή της σε κορυφαίο διεθνή προορισμό του ποιοτικού τουρισμού.

Την κινητικότητα για το αεροδρόμιο επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, λέγοντας ότι η κυβέρνηση εξακολουθεί να το έχει στις προτεραιότητές της ώστε να προχωρήσει αυτόνομα τη διαδικασία παραχώρησης.

Ο ίδιος μίλησε για έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον και αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του (επέκταση κτιρίου και αεροσταθμού κατά 2.500 τ.μ., επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 32.000 τ.μ., αναβάθμιση διαδρόμου και τροχοδρόμου κ.ά.), αρχής γενομένης από τις απαλλοτριώσεις. Οπως ανέφερε, το υπουργείο Υποδομών έχει υπολογίσει τις δαπάνες αυτές από 60 έως 80 εκατ. ευρώ.

Για τα περιφερειακά αεροδρόμια λέγεται ότι έχουν γίνει προκαταρκτικές συζητήσεις προ πανδημίας και με τη Fraport. Οπως όμως εξηγούν συνομιλητές μας, προϋπόθεση ήταν να δοθεί ένας διαφορετικός χαρακτήρας παραχώρησης, καθώς τα χαρακτηριστικά των αεροδρομίων αυτών δεν επιτρέπουν ανάλογη διαδικασία ιδιωτικοποίησης με αυτή που είχε ακολουθηθεί για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Με τις παρούσες συνθήκες της πανδημίας και τις τεράστιες απώλειες εσόδων που καταγράφει διεθνώς, όμως, δεν είναι βέβαιο ότι η Fraport θα έμπαινε στον χορό των υποψηφίων, τουλάχιστον όχι άμεσα, παρότι δεν έχει κρύψει ότι είχε συμβουλέψει την κυβέρνηση σχετικά με τον ενδεδειγμένο τρόπο λειτουργίας αυτών των αεροδρομίων.

Ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει στην κυβέρνηση κατά το παρελθόν και η ινδική GMR, η οποία έχει αναλάβει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την κατασκευή και τη λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι.

aerodromio_1_0.jpg

Από μακροχρόνια παραχώρηση έως ΣΔΙΤ

Μέχρι σήμερα έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, πάνω στα οποία εκτιμάται ότι θα δουλέψει η ΕΕΣΥΠ για να προχωρήσει στα επόμενα βήματα προσλαμβάνοντας συμβούλους.

Η μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης κατά τα πρότυπα των συμβάσεων παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου δεν θεωρείται πιθανή. Στις συμβάσεις αυτές λαμβάνονται υπόψη ισχυρά οικονομικά και άλλα χαρακτηριστικά των υπό παραχώρηση αεροδρομίων, προβλέπεται είτε η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών παραχώρησης (55% στην περίπτωση του ΔΑΑ, 46% στην περίπτωση του αεροδρομίου Ηρακλείου), είτε η καταβολή σημαντικού ύψους εφάπαξ αρχικού οικονομικού ανταλλάγματος, όπως έγινε με τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Στην περίπτωση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, τα λειτουργικά και οικονομικά χαρακτηριστικά (μικρός αριθμός επιβατών και αντίστοιχα έσοδα από αεροπορικές και εμπορικές δραστηριότητες), σε συνδυασμό με το ύψος των αναγκαίων επενδύσεων εκσυγχρονισμού και επέκτασης των υποδομών, ενδεχομένως δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την καταβολή υψηλού ανταλλάγματος από τον παραχωρησιούχο, όπως στις περιπτώσεις των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης.

Παραχώρηση εκμετάλλευσης

Ενας άλλος τρόπος που έχει μελετηθεί είναι ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης σε μια μορφή παρεμφερή με τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Ο θεσμός αυτός έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα κυρίως στους τομείς της δημόσιας εκπαίδευσης (σχολικές μονάδες) και διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Στην περίπτωση αυτή ο παραχωρησιούχος εισπράττει περιοδική αμοιβή (αμοιβή διαθεσιμότητας συνδεόμενη με την επίτευξη κριτηρίων απόδοσης) αποκλειστικά από την αναθέτουσα αρχή (Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. και ΦΟΔΣΑ).

Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, στην περίπτωση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, και ειδικότερα σε περιπτώσεις αεροδρομίων με χαμηλή επιβατική κίνηση και οικονομικά μεγέθη, θα μπορούσε να αιτιολογηθεί μια μορφή ΣΔΙΤ που, όμως, πέραν των τυχόν εσόδων από τη λειτουργία των αεροδρομίων, ενδεχομένως θα προβλέπει και ενίσχυση των εσόδων του παραχωρησιούχου με καταβολή αμοιβών διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο, συνδεόμενη με την επίτευξη κριτηρίων απόδοσης, ή επιδότηση συνδεδεμένη με τον αριθμό των επιβατών. Κάτι αντίστοιχο έγινε με την επιδότηση λειτουργίας στη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο -Σπάρτη.

Σύμβαση διαχείρισης

Η σύμβαση διαχείρισης (management contract) αποτελεί την πλέον απλή μορφή παραχώρησης στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων έναντι αμοιβής που συνήθως είναι ένα σταθερό ποσό (retainer fee) και ένα ποσό συνδεόμενο με ρήτρες απόδοσης – αποδοτικότητας.

Στις περιπτώσεις συμβάσεων διαχείρισης, ο διαχειριστής δεν αναλαμβάνει κανέναν κίνδυνο ζήτησης ή αγοράς, ούτε και την υποχρέωση υλοποίησης επενδύσεων (capex), κάτι όμως που θεωρείται αναγκαίο σε πολλά από τα προτεινόμενα προς εμπορική αξιοποίηση αεροδρόμια.

Πηγή:newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κέρος: Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τίμησε δύο σπουδαίους αρχαιολόγους

Σε μια συγκινητική τελετή στο Κουφονήσι, τιμήθηκαν ο αείμνηστος Lord Colin Renfrew και ο Dr Michael Boyd για τη σπουδαία αρχαιολογική τους προσφορά στην Κέρο και το Δασκαλιό – Τιμητική διάκριση και στην ΕΡΤ για το ντοκιμαντέρ «Το αίνιγμα της Κέρου».

Με Οδηγό το Διαβήτη: 1.120 ραντεβού ζωής στα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων

Η επετειακή 10η εκστρατεία δωρεάν εξετάσεων και ενημέρωσης χάρισε πρόληψη, ελπίδα και ανθρώπινη φροντίδα σε Κύθνο, Σίφνο, Μήλο, Κίμωλο και Σέριφο

Αμοργός: Όταν οι χοροί κρατούν τη μνήμη ζωντανή, “Μουσικοχορευτικά Μονοπάτια 2025”

Μια μοναδική βραδιά στην Αιγιάλη που συνδέει γενιές, ήθη και μουσικές από τα μονοπάτια του Αιγαίου μέχρι την Κρήτη.

Σαντορίνη: 33 χρόνια ανιδιοτελούς προσφοράς αίματος

Η Τράπεζα Αίματος Σαντορίνης τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντή Αιμοδότη με βαθιά ευγνωμοσύνη για τους ανθρώπους που σώζουν ζωές

Ευρωπαϊκή Γιορτή Μουσικής 2025: Διήμερο μουσικών εκδηλώσεων με επίκεντρο το Χαλκί

Διήμερο μουσικών εκδηλώσεων στις 21 και 22 Ιουνίου στο Χαλκί, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Γιορτής της Μουσικής 2025, με καλλιτέχνες από τη Νάξο και την Αθήνα

Η Κόρη της Θήρας επιστρέφει στο φως: Μια νέα εποχή για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σαντορίνης

Από τις στάχτες του χρόνου στην καρδιά της καλντέρας – Τα εγκαίνια της 20ής Ιουνίου σηματοδοτούν την επανέναρξη ενός μουσείου-κόσμημα και την αποκάλυψη μιας μοναδικής Κυκλαδίτισσας

2ο Δημοτικό Σχολείο Νάξου: Αποχαιρέτησε τη σχολική χρονιά με μια εκδήλωση που έκλεψε τις εντυπώσεις! (video)

Μια ξεχωριστή γιορτή στον αύλειο χώρο του σχολείου έκλεισε το εκπαιδευτικό έτος 2024-2025 με συγκίνηση, χαμόγελα και παρατεταμένο χειροκρότημα.

Ποιες είναι οι 10 πιο σεισμογενείς χώρες στον κόσμο – Tι είναι το «Δακτυλίδι της Φωτιάς»

Από την Ιαπωνία μέχρι το Μεξικό, ποιες χώρες αντιμετωπίζουν τον μεγαλύτερο σεισμικό κίνδυνο και πώς προετοιμάζονται οι πολίτες τους

Αεροπορικές πτήσεις: Υποτονική εκκίνηση για τον τουρισμό στη Σαντορίνη

Πτώση 21% στις αφίξεις στη Σαντορίνη, σταθεροποιητική εικόνα στη Μύκονο και ανοδική πορεία για Κέρκυρα, Χανιά και Ρόδο. Οι πρώτες ενδείξεις της σεζόν.

Επανάσταση στο ωράριο: Όταν η εργασία γίνεται υπόθεση εμπιστοσύνης

Η Lumen από την Ουαλία εφαρμόζει μοντέλο απόλυτης ευελιξίας, βασισμένο στην εμπιστοσύνη και στους στόχους

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Νάξος – “Emerald Azzurra”: Η πολυτέλεια “έδεσε” στο νησί των Κυκλάδων

Με 110 μέτρα μήκος και 50 πολυτελείς καμπίνες, το υπερσύγχρονο "Emerald Azzurra" πραγματοποιεί μία ακόμη επταήμερη κρουαζιέρα στο Αιγαίο και φέρνει τη Νάξο στο χάρτη των VIP προορισμών

Νάξος – Βαραμέντη Στάθυ: “Ένας χρόνος χωρίς τον Κώστα μας”

Μια συγκινητική ανοιχτή επιστολή (συνάμα κάλεσμα ενόψει του ετήσιου μνημόσυνου) της συζύγου του, Βαραμέντης Στάθυ, για τον άνθρωπο που σημάδεψε με την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία και την αγάπη του τις ζωές όλων μας

Αθήνα – Σύνταγμα: Θρήνος για τον Ανδρέα Κυριακόπουλο

Η ανακοίνωση της ProSport για τον ξαφνικό θάνατο του εκλεκτού συνεργάτη – «Το κενό του είναι δυσαναπλήρωτο, καλό ταξίδι φίλε…»

Τραγωδία στην Πάρο: Συνελήφθησαν οι γονείς βρέφους 5 μηνών που έχασε τη ζωή του

Υπόθεση θανάτου βρέφους συγκλονίζει την Πάρο – Σε εξέλιξη η έρευνα των Αρχών για τις συνθήκες του περιστατικού και τις ευθύνες των γονέων.

Ο Κύκλωπας της Ηρακλειάς… διαβάζει Ομήρου Οδύσσεια

Στην καρδιά των Μικρών Κυκλάδων, ένας μονόφθαλμος ήρωας του μύθου επανέρχεται με μαγιό και βιβλίο — γιατί και οι Κύκλωπες έχουν δικαίωμα στη δεύτερη ανάγνωση.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος μεθαύριο Παρασκευή 13 Ιουνίου, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Προγραμματισμένες εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ από τις 09:30 έως τις 12:30 – Προειδοποίηση για πρόωρη επαναφορά ρεύματος

Συρματοπλέγματα στον Λυώνα και η επικείμενη (14/06) επίσκεψη Μενδώνη στη Νάξο

Κάτοικοι καταγγέλλουν αυθαίρετη περίφραξη αιγιαλού και προσβολή ιστορικού μνημείου – Σιωπή από τις Αρχές εν αναμονή της επίσκεψης της Υπουργού Πολιτισμού