Μέσα από τις φετινές ιστορίες σχετικά με τα έθιμα της Νάξου είχαμε την αποκάλυψη της ιδιαίτερης σχέσης του στρατάρχης Γιώργου Καραϊσκάκη με την Γαλήνη της Νάξου (δείτε το σχετικό video)
“Φέτος προστατευόμαστε και τα παλιά θυμόμαστε”. Αυτό ήταν το σλόγκαν με το οποίο ο δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, κυκλοφόρησε στο YouTube μια σειρά από video, τα οποία προέβαλαν, σε παγκόσμια εμβέλεια, τα έθιμα της αποκριάς σε διάφορα χωριά της Νάξου.
Κίνηση που αξίζει συγχαρητηρίων καθότι όλοι έχουμε ανάγκη από την καταγραφή των εθίμων του Δήμου… Και με δεδομένο ότι σχεδόν κάθε χωριό της Νάξου (αλλά και οι Μικρές Κυκλάδες) έχει πλούσια ιστορία και παράδοση, αυτές οι δράσεις είναι αναγκαίες… Και θα λειτουργήσουν και ως παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές…
Βέβαια, σε ένα από τα video που έρχεται από την Γαλήνη της Νάξου έχουμε μία ιστορία που ενδεχομένως και να προκαλεί απορίες… Αλλά όπως έχει πει κι ένας μεγάλος του παρελθόντος «πότε μην αφήνεις μία λεπτομέρεια να σου χαλάσει ένα όμορφο αφήγημα»…
Ποια είναι η ιστορία; Έχουμε την παρουσία των κορδελάτων από την Γαλήνη της Νάξου.. Και όπως διαβάζουμε στη σελίδα imaska.gr, «η αφηγήτρια μας πληροφορεί πως η στολή είναι από το 1770 και πως τα μαντηλάκια που είναι γεμάτη η στολή, είχαν διπλή χρησιμότητα. Τα γυρνούσαν ανάποδα και τα μετέτρεπαν σε θήκες, όπου μέσα τους έκρυβαν μπαρούτι, για να τροφοδοτούν την επανάσταση. Αυτό το μπαρούτι ερχόταν στη Γαλήνη κάθε χρόνο ο Γεώργιος Καραϊσκάκης και το μάζευε!»
Και η συγκεκριμένη ιστοσελίδα για να αποδείξει το αληθές της ιστορικής περιγραφής, βρήκε έναν άγνωστο – μέχρι σήμερα – πίνακα που δείχνει τον κορδελάτο από την Γαλήνη, να τροφοδοτεί, εν τω μέσω της μάχης, με μπαρούτι τον Καραϊσκάκη και τα παλικάρια του. Επίσης είναι γνωστό το δημοτικό τραγούδι που έλεγαν οι κάτοικοι της Γαλήνης «Για σένα Καραϊσκο, μέχρι μπαρούτι θα σου βρίσκω» …..
Εμείς, βέβαια να πούμε την μικρή λεπτομέρεια που δεν αλλοιώνει όμως την όλη ιστορία.. Ποια είναι αυτή; Ότι πχ ο Καραϊσκάκης έως στις αρχές της επανάστασης βρίσκονταν ουσιαστικά αιχμάλωτος του Αλή Πασά στα Γιάννενα και οι κυριότερες μετακινήσεις του ήταν στα Επτάνησα λόγω προβλήματος υγείας που αντιμετώπιζε (φυματίωση)… Στη συνέχεια, όταν ξεκίνησε η Επανάσταση ο Καραϊσκάκης κινήθηκε κυρίως στην Δυτική Ελλάδα (σ.σ. είχε απωθημένο με τα Άγραφα) είχε εμπλοκή με το Μεσολόγγι (σ.σ. βρέθηκε μάλιστα και κατηγορούμενος) ενώ η τελευταία του εμφάνιση ήταν στην Αττική όταν και σκοτώθηκε…
Τι θέλουμε να πούμε μ’ αυτό; Ότι και λόγω συνθηκών οι μετακινήσεις από το ένα σημείο της Ελλάδας στο άλλο, όχι μόνο ήταν δύσκολες αλλά και χρονοβόρες… Οπότε ενδεχομένως να έφευγε το μπαρούτι από τη Νάξο στην ηπειρωτική Ελλάδα με κάποιο αποσταλμένο…
Α και όσο για τη Γαλήνη; Έως το 1955 (η Γαλήνη πήρε το συγκεκριμένο όνομα μετά από δημοψήφισμα των κατοίκων και είναι μία από τις νεότερες κοινότητες της Νάξου) έχει την ονομασία «Αχαψι» που προέρχεται από το τούρκικο «φυλακές» καθότι υπήρχαν φυλακές στην περιοχή την περίοδο της Τουρκοκρατίας.. Μην ξεχνάμε ότι ο κάμπος των Εγγαρών ουσιαστικά είχε τέσσερις οικισμούς, την Γαλήνη ή Αχαψι, την Μητρυιά ή Μητρυιές, την Λαγκάδα και την Μέσα Γειτονιά.. Η Μέσα Γειτονιά (Εμπολή) και η Λαγκάδα καταργούνται το 1940 και έχουμε ουσιαστικά τη … γέννηση των Εγγαρών (μαζί με την Μητρυιά)
Και τέλος να σημειώσουμε ότι το 1835 στην πρώτη ουσιαστικά απογραφή μετά το πέρας της επανάστασης η Γαλήνη (τότε Αχαψι) είχε 194 κατοίκους και η Μητρυιά 238….