Κυριακή, 8 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα: Το "εκπρόθεσμο" της δρομολόγησης νέων πλοίων ανάβει φωτιές

Ελλάδα: Το “εκπρόθεσμο” της δρομολόγησης νέων πλοίων ανάβει φωτιές

|

Έντονη αντίδραση ΣΕΕΝ για τους κανόνες δρομολόγησης πλοίων – Το αγκάθι, τα αιτήματα και οι προτάσεις

Κι εκεί που περιμέναμε ένα καλοκαίρι γεμάτο πλοία και ένταση, έρχεται το Σχέδιο Κανονισμού Αρχών από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (το ΣΑΣ καλέ) να μας προσγειώσει στην πραγματικότητα… Κι αυτό γιατί σφοδρές αντιρρήσεις εκφράζουν οι ακτοπλόοι στο περιεχόμενο του Σχεδίου Κανονισμού Αρχών, καθώς θέτει ανυπέρβλητα εμπόδια στην εκπρόθεσμη ετήσια δρομολόγηση νέων πλοίων στην ακτοπλοΐα και υπονομεύει τον υγιή ανταγωνισμό.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά ακτοπλοϊκοί παράγοντες και διαβάζουμε στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική»: , εάν το σχέδιο Κανονισμού που προωθεί το υπουργείο περάσει ως έχει, τότε μια εταιρεία που αγοράζει πλοίο τον Φεβρουάριο του 2021 θα είναι σίγουρη ότι θα δρομολογηθεί αυτό σε κάποια γραμμή τον Νοέμβριο του 2022 και εάν είναι ταχύπλοο τον Ιούνιο του 2023.

Η εκπρόθεσμη ετήσια δρομολόγηση πλοίου ήταν πάντα ένα σημείο τριβής μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς καμία εταιρεία δεν δεχόταν εύκολα σε γραμμή που έχει παρουσία η ίδια να έρθει κάποια ανταγωνίστρια δρομολογώντας πλοίο εκπρόθεσμα, αφού δηλαδή είχαν ήδη εγκριθεί τα δρομολόγια μήνες πριν. Έτσι, προκειμένου να βρεθεί μια μόνιμη θεσμική λύση στο πρόβλημα, το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο της κατάρτισης ενός νέου Κανονισμού Αρχών του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, του οργάνου δηλαδή που γνωμοδοτεί προς τον υπουργό για θέματα δρομολογήσεως πλοίων, κατέθεσε μια πρόταση αναφορικά με τις εκπρόθεσμες δρομολογήσεις που δεν βρίσκει σύμφωνο τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που εκπροσωπεί τους ακτοπλόους.

Τι προβλέπεται

Η πρόταση αναφέρει: «Προκειμένου για εκπρόθεσμη δρομολόγηση πλοίου, εφόσον υπάρχουν αντιρρήσεις από πλοιοκτήτριες εταιρείες πλοίων ανεξαρτήτως τύπου και είδους, που δραστηριοποιούνται ήδη σε κάποια ή στο σύνολο των λιμένων του αιτούμενου δρομολογίου στις ζώνες αυτές, τότε τα δρομολόγια του πλοίου να μετατίθενται σε άλλη ζώνη εξυπηρέτησης (όπως αυτές καθορίζονται στο κεφάλαιο “Ορισμοί”), ή εντός της ίδιας ζώνης, σε ώρες που δεν υφίστανται αντιρρήσεις από τους υπόλοιπους δραστηριοποιούμενους στη ζώνη αυτή». Η διατύπωση αυτή όμως σε ακραίες περιπτώσεις «στέλνει» το πλοίο για διομολόγηση έπειτα από δύο χρόνια με έναν συνδυασμό διατάξεων του προτεινόμενου κανονισμού. Ενδεικτικά, οι ζώνες στις οποίες αναφέρεται το σχέδιο κανονισμού είναι τρεις και συγκεκριμένα: α) πρωινή από 06:00 έως 13:59, β) απογευματινή από 14:00 έως 21:59 και γ) βραδινή από 22:00 έως 05:59.

Συνεπώς, αν ένας πλοιοκτήτης έχει πλοία και στις τρεις ζώνες, και εκφράσει αντιρρήσεις για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση του ανταγωνιστικού πλοίου, τότε το πλοίο αυτό θα περιμένει να δρομολογηθεί με το καθεστώς της εμπρόθεσμης δρομολόγησης, δηλαδή να καταθέσει αίτηση που θα εξεταστεί τον Ιανουάριο του επόμενου έτους, και θα εγκριθεί η δρομολόγησή του για τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, αν είναι συμβατικό πλοίο, ή την άνοιξη της επόμενης χρονιάς, αν είναι ταχύπλοο.

Οι προτάσεις

Αντίθετα, ο ΣΕΕΝ στην πρότασή του αναφορικά με τις εκπρόθεσμες ετήσιες δρομολογήσεις προτείνει τα αιτήματα να εγκρίνονται όπως αιτούνται εάν δεν υπάρχουν αντιρρήσεις από τις λιμενικές αρχές ή άλλους ενδιαφερόμενους. Επίσης εγκρίνονται εάν τα αιτήματα δεν συνεξετάζονται με τα δρομολόγια των ήδη δρομολογημένων πλοίων.

Εάν τα αιτήματα συνεξετάζονται θα ισχύουν τα ακόλουθα ούτως ώστε να εξυπηρετούνται οι συγκοινωνιακές ανάγκες:

1. Εάν τα αιτήματα συνεξετάζονται και αφορούν ζώνη αναχώρησης στην οποία είναι δρομολογημένο άλλο πλοίο, οι ώρες αναχώρησης να καθορίζονται με απόκλιση τουλάχιστον 60 λεπτών πριν ή μετά τη ζώνη, π.χ. στην πρωινή ζώνη 60 λεπτά πριν από τις 07:00 (δηλ. 06:00) ή 60 λεπτά μετά τις 08:30 (δηλ. 09:30), το ίδιο να εφαρμόζεται και στην απογευματινή ζώνη. Σημειώνεται ότι ο ΣΕΕΝ έχει χωρίσει την ημέρα σε δύο ζώνες εξυπηρέτησης για τα ακτοπλοϊκά πλοία, την πρωινή (07:00- 08:30) και την απογευματινή (15:00-18:30), άρα στην πράξη κάθε νέο πλοίο στην ακτοπλοΐα μπορεί να δρομολογηθεί εκπρόθεσμα άμεσα υπό την προϋπόθεση ότι θα αναχωρεί από το κύριο λιμάνι 60 λεπτά πριν από την έναρξη ή τη λήξη της ζώνης.

2. Τα αιτούμενα δρομολόγια μπορούν να εγκριθούν όπως αιτούνται εάν αφορούν ζώνη αναχώρησης στην οποία το αίτημα δεν συνεξετάζεται με τα ήδη δρομολογημένα πλοία στη ζώνη αυτή.

3. Εάν τα αιτήματα αφορούν ώρες αναχώρησης εκτός ζώνης, τα ωράρια των δρομολογίων να καθορίζονται με απόκλιση 90 λεπτά πριν / μετά τα ήδη δρομολογημένα πλοία (εάν το 90’ πριν συμπίπτει με την απαγορευμένη ζώνη θα ισχύει μόνο το 90’ μετά ή αντίστροφα).

4. Οι αρχές του ΣΑΣ εφαρμόζονται από το κύριο (ή πρώτο εάν δεν υπάρχει κύριο) λιμάνι αναχώρησης και στο τελευταίο της επιστροφής (πριν από τον τελικό προορισμό) και όχι στους ενδιάμεσους προορισμούς. Σε δρομολόγια ταχυπλόων με αυθημερόν επιστροφή οι αρχές εφαρμόζονται μόνο από το κύριο (ή πρώτο εάν δεν υπάρχει κύριο) λιμάνι.

Τα αιτήματα

Ένα δεύτερο σημείο έντονης τριβής ΣΕΕΝ και ΣΑΣ στον νέο κανονισμό είναι και το πότε τα αιτήματα δρομολόγησης πλοίων συνεξετάζονται. Το υπουργείο θεωρεί ότι τα αιτήματα συνεξετάζονται μεταξύ πλοίων του ιδίου τύπου, π.χ. μεταξύ ταχυπλόων ή μεταξύ συμβατικών. Ο ΣΕΕΝ θεωρεί ότι τα αιτήματα θα πρέπει να συνεξετάζονται όταν αφορούν πλοία ιδίου είδους π.χ. ΕΓ/ΟΓ ταχύπλοο με ΕΓ/ΟΓ συμβατικό. Στα ταχύπλοα όμως τα αιτήματα συνεξετάζονται ανεξάρτητα από το είδος κάθε πλοίου, π.χ. ΕΓ/ΟΓ με ΕΓ και ΕΓ/ΟΓ με ΕΓ/ΟΓ. Με την πρόταση του υπουργείου όμως μπορεί ένα ταχύπλοο να τροποποιεί τα δρομολόγιά του και να δρομολογείται τους καλοκαιρινούς μήνες σε μια γραμμή την ίδια ακριβώς ώρα με ένα συμβατικό πλοίο, το οποίο όμως εξυπηρετεί τη γραμμή αυτή όλο τον χρόνο. Με την πρόταση του ΣΕΕΝ το ταχύπλοο σε περίπτωση τροποποίησης δρομολογίου θα μπει στη γραμμή 60 λεπτά πριν ή μετά την αναχώρηση του υφιστάμενου πλοίου.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πρώτη Ολυμπιάδα ανθρωποειδών ρομπότ στην Ολυμπία

Μια νέα εποχή για την τεχνητή νοημοσύνη και τον αθλητισμό

Εκτακτο – Olympic Air: Καθηλωμένο στο διάδρομο το αεροσκάφος λόγω προβλήματος στον κινητήρα

Εκτακτο.. Καθηλώθηκε αεροπλάνο της Olympic Air στον διάδρομο καθότι πήρε φωτιά ο κινητήρας του λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Νάξου

Νάξος – Σύλλογος Φιλωτιτών: Προσκύνημα στο Άγιον Όρος, μία πνευματική διαδρομή

Από το Φιλώτι στην «καρδιά» της Ορθοδοξίας – Ένα ταξίδι κατάνυξης και πνευματικής σύνδεσης με τις ιερές ρίζες της πίστης μας

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ στο Άγιο Όρος, αισθητός σε πολλές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας

Ακολούθησε δόνηση 3,8 Ρίχτερ – Δεν έχουν αναφερθεί ζημιές ή τραυματισμοί

6ο Νηπιαγωγείο Νάξου: «Όλα τα παιδιά είναι Καλλιτέχνες» (φωτογραφίες)

Μια μοναδική έκθεση ζωγραφικής από τους μικρούς δημιουργούς του νηπιαγωγείου που απέδειξαν πως η Τέχνη δεν έχει ηλικία (φωτογραφίες)

Η Σίκινος επενδύει στον βιώσιμο τουρισμό με δημιουργία οργανισμού διαχείρισης προορισμού

Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Υπουργείο Τουρισμού – Στόχος η ολοκληρωμένη και στρατηγική ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος του νησιού

ΓΕΩΘΗΡΑ ΜΑΕ: Το Ελικοδρόμιο Θηρασιάς, επανέρχεται στην υπηρεσία των πολιτών

Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες αναβάθμισης – Έτοιμο να εξυπηρετήσει ανάγκες ΕΚΑΒ, Σωμάτων Ασφαλείας και Πολιτικής Προστασίας

Κατερίνα Μονογυιού: “Αναγκαία η Δίκαιη Αναμοριοδότηση των Σχολείων στις Κυκλάδες”

Παρέμβαση της Κατερίνας Μονογυιού για τη στήριξη των εκπαιδευτικών σε Θήρα και Νησιά – Έκκληση για άμεση αναθεώρηση μοριοδότησης με γνώμονα την ισότιμη εκπαίδευση

Με την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη συναντήθηκε ο Φίλιππος Φόρτωμας

Συζητήθηκαν εκτενώς οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα νησιά των Κυκλάδων αναφορικά με ζητήματα εκπαίδευσης

Τα νησιά της σιωπής. Εκεί όπου ακόμα μπορείς να ακούσεις τον εαυτό σου – Ηρακλειά και Σίκινος ανάμεσά τους

Κι όμως υπάρχουν ακόμα νησιά στο Αιγαίο που δεν τα έχει αγγίξει η τουριστική λαίλαπα.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Εκτακτο – Olympic Air: Καθηλωμένο στο διάδρομο το αεροσκάφος λόγω προβλήματος στον κινητήρα

Εκτακτο.. Καθηλώθηκε αεροπλάνο της Olympic Air στον διάδρομο καθότι πήρε φωτιά ο κινητήρας του λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Νάξου

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Νάξος – “Φάρος του Αλυκού”: Θαλασσινές λιχουδιές με την υπογραφή του Σταμάτη Μαργαρίτη

Μια ξεχωριστή συνεργασία με τον ψαρά Σταμάτη Μαργαρίτη και τη Φάρμα Ρότα δίνει άλλη νοστιμιά στο καλοκαίρι στο Αλυκό.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Νάξος: Σε κίνδυνο ο ξύλινος πεζόδρομος του Αγίου Νικολάου

Παρά τις επίσημες προειδοποιήσεις για την επικινδυνότητα, παραμένει ακάλυπτος ο περίπατος στην Αγία Άννα – Έκκληση κατοίκων για παρέμβαση