Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κυκλάδων παίρνει θέση για το νέο χωροταξικό νομοσχέδιοπου προωθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και όπως τονίζει ανάμεσα στα άλλα ” το πολυδιαφημιζόμενο νομοσχέδιο δεν προβλέπει μεταβατικές διατάξεις για μελέτες που έχουν ήδη συνταχθεί, εγκριθεί η ενταχθεί σε υπηρεσίες, η επενδυτικά προγράμματα!”
“Το νομοσχέδιο αυτό “ως είθισται” δεν έλαβε υπ’ οψιν τις ουσιαστικές παρεμβάσεις που κατατέθηκαν κατά την διαβούλευση, ούτε τις ανησυχίες των σχετικών φορέων. Εκτός των “διαφόρων” χωροταξικών θεμάτων, οι συντάξαντες ασχολούνται… περιέργως και με θέματα ελέγχου αρχιτεκτονικών μελετών, επεμβαίνοντας αθόρυβα αλλά καίρια στην αποδυνάμωση της λειτουργίας των Έγκριτων Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής.
Εκεί στο άρθρο 46, παρ. 1α προσετέθη, εμβόλιμα μια παράγραφο “της τελευταίας στιγμής” η ακόλουθη (‘’….. για όσα υπάρχει αρμοδιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002 (Α’ 153).’’) Ω, τι επικίνδυνη ασάφεια!”
Η τοποθέτηση αυτή είναι από τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Κυκλάδων ενόψει του νέου χωροταξικού νομοσχέδιο που προωθεί αυτές τις ημέρες το Υπουργείο Περιβάλλοντος και όπως είναι λογικό έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τη στιγμή που έχει ασάφειες… Αναλυτικά, η ανακοίνωση που εξέδωσαν αναφέρει:
“Ακόμη ένα νομοσχέδιο!
Το ΥΠΕΑΝ στην υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ κατατέθηκε πρόσφατα στην Βουλή το νέο χωροταξικό νομοσχέδιο 179 σελίδων και 139 άρθρων το οποίο, σύμφωνα με την έντονη επικοινωνιακή πολιτική των ευφάνταστων υπουργών κ. Χατζηδάκη και κ. Οικονόμου οραματίζεται να ρυθμίσει την δαιδαλώδη χωροταξική πολιτική;
Αλλά αντιθέτως το νομοσχέδιο αυτό προσθέτει επιπλέον λίθους στο χαώδες υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και ως είθισται ασχολείται με πλειάδα συναφών θεμάτων χάνοντας τον επιδιωγμένο κύριο στόχο.
Αναλίσκεται περιμετρικά σε διάφορα χωροταξικά εργαλεία, την εκτός σχεδίου δόμηση, τα συμβούλια αρχιτεκτονικής, τις μεγάλου μεγέθους τουριστικές αναπτύξεις…
Το νομοσχέδιο αυτό “ως είθισται” δεν έλαβε υπ’ οψιν τις ουσιαστικές παρεμβάσεις που κατατέθηκαν κατά την διαβούλευση, ούτε τις ανησυχίες των σχετικών φορέων. Εκτός των “διαφόρων” χωροταξικών θεμάτων, οι συντάξαντες ασχολούνται… περιέργως και με θέματα ελέγχου αρχιτεκτονικών μελετών, επεμβαίνοντας αθόρυβα αλλά καίρια στην αποδυνάμωση της λειτουργίας των Έγκριτων Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής.
Εκεί στο άρθρο 46, παρ. 1α προσετέθη, εμβόλιμα μια παράγραφο “της τελευταίας στιγμής” η ακόλουθη (‘’….. για όσα υπάρχει αρμοδιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002 (Α’ 153).’’)
Ω, τι επικίνδυνη ασάφεια! Με την εν λόγω προσθήκη ο συντάξας (ΥΠΕΑΝ) συμβάλλει στην περιπλοκότητα επί το μέγιστο του ελέγχου μελετών και αντί να προτείνει τον εμπλουτισμό των Έγκριτων Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής επιπλέον με αρχιτέκτονες της υπηρεσίας Νεότερων Μνημείων (ως προέβλεπε ο Νόμος 4030/ 11) όπου με αυτή την σύνθεση το συγκροτημένο αυτό όργανο θα ήταν αρμόδιο (ως ισχύει σήμερα και καταστρατηγείται από την υπηρεσία Νεότερων Μνημείων, οταν σαφώς ο οργανισμός του Υπποα δεν δίνει τέτοια δικαιοδοσία)- στην ουσιαστική διαδικασία, θα έλυε το πρόβλημα των συναρμοδιοτήτων και απώλειας χρόνου και σαφώς θα βοηθούσε στην πολυπόθητη “one step” διαδικασία έλεγχου. (Δεν έχουν ακόμη καταλάβει οι συντάξαντες γραφειοκράτες ότι όπου επεμβαίνουν οι δύστοκες (λόγω υποστελεχωσης και επιστ. πλαισίου) υπηρεσίες του Υππο, ο χρόνος δεν μετρά!
Επί προσθέτως ως καθοδηγούμενος νομοθέτης, ο συντάξας, επαναλαμβάνει την εμπλοκή του ΥΠΠΟ στο άρθρο 31 παρ 2 με την τελευταία εμβόλιμη! φράση “….Ειδικά για τις περιπτώσεις εκτός σχεδίου δόμησης σε περιοχές με κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους και ιστορικούς τόπους ακολουθούνται οι ρυθμίσεις του ν. 3028/2002 (Α’ 153)”.
Και βέβαια ως συνετό κράτος που διογκώνει με κάθε ευκαιρία την γραφειοκρατία, νομιμοποιεί, αποδέχεται και επιβραβεύει και την δυστοκία υπηρεσιών και επισημοποιεί την αποδοχή της χρόνιας καθυστέρησης των υπηρεσιών. α’αθρο 40 παρ 1 , …όπως βεβαιώσεις της δασικής ή της αρχαιολογικής και δασικής υπηρεσίας, Οι συντάξαντες δεν πήραν παράδειγμα από την καθυστέρηση της επένδυσης στο Ελληνικό την κατάρρευση των νεοκλασικών της Πάτρας της, του Πειραιά, της Κέρκυρας, τα επικίνδυνα που καταρρέουν στην Σάμο, στην Ερμούπολη, στην Κέρκυρα και όλη την Επικράτεια…) όταν παράλληλα, ωραιοποιείται η τσιμεντοποίηση της Ακρόπολης…..
Τέλος, (πρώτη παγκόσμια πρωτοτυπία) το πολυδιαφημιζόμενο νομοσχέδιο δεν προβλέπει μεταβατικές διατάξεις για μελέτες που έχουν ήδη συνταχθεί, εγκριθεί η ενταχθεί σε υπηρεσίες, η επενδυτικά προγράμματα!
Το οξύμωρο δε είναι ότι αυτά τα υπέγραψαν υπουργοί που ασχολούνται με την ανάπτυξη και την ελάφρυνση των γραφειοκρατικών διαδικασίων!”.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα syrostoday.gr