Τρίτη, 6 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠαιδείαΕλλάδα - Τηλεκπαίδευση: Τα παιδιά του νηπιαγωγείου είναι πειθαρχημένα και εξοικειωμένα

Ελλάδα – Τηλεκπαίδευση: Τα παιδιά του νηπιαγωγείου είναι πειθαρχημένα και εξοικειωμένα

|

Πρωταθλητές στο e-learning τα «νηπιαγωγάκια», αλλά θέλουν πίσω το σχολείο τους – δεν λείπουν τα ευτράπελα

Ανησυχούν για την έκθεση των λιλιπούτειων μαθητών τους στην οθόνη. Συγχρόνως όμως δηλώνουν εντυπωσιασμένες από την προσαρμοστικότητά τους στις απαιτήσεις της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, την πειθαρχίας τους αλλά και την εξοικείωσής τους: τα «νηπιαγωγάκια», δηλαδή τα παιδιά 4 και 5 ετών, μοιάζουν ήδη εκπαιδευμένα να σηκώνουν ηλεκτρονικά το χέρι τους για να πάρουν τον λόγο.

«Τα παιδιά εξοικειώθηκαν πολύ γρήγορα, μου έκανε και μένα μεγάλη εντύπωση ότι πειθαρχούν. Μπορεί βέβαια να ξεχαστεί και κανένα ανοικτό μικρόφωνο, αλλά δεν έχει υπάρξει μέρα που να είπα «πω πω δεν έκανα τίποτε σήμερα, έκανα τον θηριοδαμαστή μόνο»» λέει στο ΑΠΕ ΜΠΕ, η Ντίνα Θεοδώρου, προϊσταμένη στο 18ο Νηπιαγωγείο του Αγίου Δημητρίου.

«Ψηφιακοί ιθαγενείς»

Για τους ειδικούς η προσαρμοστικότητα αυτή δεν είναι ανεξήγητη. Αντίθετα από τις προηγούμενες γενιές που χαρακτηρίστηκαν «ψηφιακοί μετανάστες» ως προς τη σχέση τους με τις νέες τεχνολογίες, οι τελευταίες γενικές χαρακτηρίζονται «ψηφιακοί ιθαγενείς». Δεν γνώρισαν τον ψηφιακό κόσμο στην ενήλικη ζωή τους, αλλά γεννήθηκαν μέσα σε αυτόν.

«Για την χρήση της εφαρμογής που χρησιμοποιούμε, κάναμε μια πρόβα την προηγούμενη μέρα, τους δείξαμε τα βασικά. Τις πρώτες δυο ημέρες ήταν κάτι καινούργιο και ενδιαφέρονταν πάρα πολύ. Όμως είναι αρκετή η έκθεση στην οθόνη και δεν εξαιρώ τα διαλείμματα αφού εκείνη την ώρα παραμένουν συνδεδεμένοι για να μιλούν με τους φίλους τους» αναφέρει ακόμη η Ντίνα Θεοδώρου. «Ζουν σε μια μεσοποιημένη κοινωνία από την ώρα που γεννήθηκαν. Για τα περισσότερα ήταν σχετικά εύκολο και λίγο συναρπαστικό να πηγαίνουν σχολείο από το σπίτι τους» συμπληρώνει η Ειρήνη Ψαρρά, νηπιαγωγός με μεταπτυχιακές σπουδές στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών.

Οι εκπαιδευτικοί σημειώνουν πάντως πως η δια ζώσης εκπαίδευση «δεν αντικαθίσταται με τίποτε», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Ντίνα Θεοδώρου. «Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να εμπλουτίσει τη διαδικασία αλλά δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να την υποκαταστήσει. Λείπει όμως ένα σημαντικό κομμάτι της δια ζώσης εκπαίδευσης όπως τα κινητικά παιχνίδια» προσθέτει από την πλευρά της η Λίζα Λαλούση, προϊσταμένη στο 1ο Νηπιαγωγείο Ερμιόνης, η οποία εντοπίζει και στους δικούς της μαθητές δεξιότητες σε σχέση με τη χρήση των νέων τεχνολογιών: «Ανοίγουν και κλείνουν το μικρόφωνο, σηκώνουν το ηλεκτρονικό τους χέρι όταν θέλουν να μιλήσουν» αναφέρει. «Ηταν εξοικειωμένα από την πρώτη ημέρα. Τους είπαμε κάποια πράγματα αλλά φάνηκε σαν να τα γνώριζαν ήδη από τους γονείς τους» προσθέτει.

Η μάχη των εκπαιδευτικών

Η εξοικείωση αυτή δεν παρατηρείται μόνο στα παιδιά του νηπιαγωγείου αλλά και τα μικρότερα – τα προνήπια. Από τη δική τους πλευρά, ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί χρειάστηκε να δώσουν μια πραγματική μάχη με τον χρόνο αλλά και με τις ελλείψεις για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του εγχειρήματος. «Δώσαμε τον καλύτερο μας εαυτό» λέει η Λίζα Λαλούση. «Υπήρξε από την αρχή πολλή μεγάλη συμπαράσταση μεταξύ μας, μέσα από ομάδες στο facebook, ανταλλάσουμε υλικό, ιδέες, σκέψεις για διάφορα εργαλεία και εφαρμογές» σημειώνει η Ντίνα Θεοδώρου. Η ίδια παρατηρεί ωστόσο πως, καθώς ο πληθυσμός των εκπαιδευτικών είναι μεγάλος σε ηλικία, θα πρέπει να υπάρξουν προγράμματα επιμόρφωσης.

Το εγχείρημα μοιάζει ακόμη πιο δύσκολο, δεδομένης της φύσης της διδασκαλίας σε αυτές τις ηλικίες. «Στο Νηπιαγωγείο η λεγόμενη «μετωπική» διδασκαλία δεν έχει θέση, δεν δίνουμε διαλέξεις. Στο Νηπιαγωγείο υπάρχει δράση, υπάρχει αυτενέργεια, συνεργασία σε όλα τα επίπεδα. Το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου βασίζεται στο βίωμα, στην πολυποίκιλη αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών, στην αυτενέργεια, στον πειραματισμό με τα υλικά, στο συμβολικό παιχνίδι. Δεν είναι τυχαίο που οι αίθουσες των Νηπιαγωγείων διαφέρουν τόσο πολύ από εκείνες ακόμη και του Δημοτικού σχολείου» παρατηρεί η Ειρήνη Ψαρρά.

Νοσταλγία για την αίθουσα

Θα είναι και αυτός ένας λόγος για τον οποίο τα παιδιά αυτής της ηλικίας επιθυμούν ό,τι και τα μεγαλύτερα: παρά την ψηφιακή ιθαγένεια και την σχέση τους με την οθόνη, η επιθυμία τους είναι να επιστρέψουν στο σχολείο και την «κανονική ζωή» της επαφής με τους συμμαθητές τους. Στην καραντίνα της περασμένης άνοιξης η Ντίνα Θεοδώρου έπρεπε να χειριστεί το σοκ της αποκοπής από το σχολικό περιβάλλον για κάποιους από τους μαθητές της. «Χρειάστηκε να επικοινωνήσουμε μαζί τους, να δουν πως και εμείς ήμασταν στο σπίτι, γιατί κάποια νόμιζαν πως η μαμά τους απλώς σταμάτησε να τα πηγαίνει στο σχολείο» θυμάται.

Η Λίζα Λαλούση ακούει πολύ συχνά σήμερα μαθητές της να την ρωτούν πότε θα επιστρέψουν στο σχολείο. «Επιζητούν τους συμμαθητές τους, το κτίριο» αναφέρει. «Το κοινό μας είναι ιδιαιτέρως απαιτητικό και δεν έχει μπροστά του βιβλίο με την ύλη. Το πρόγραμμα εκπονεί κάθε εκπαιδευτικός μόνος του, βασιζόμενος στις ανάγκες της ομάδας του. Κι όσο αυτό είναι υπέροχο γιατί είναι πιο κοντά στην αλήθεια από οποιαδήποτε άλλο πρόγραμμα, άλλο τόσο είναι δύσκολο» είναι η γνώση που καταθέτει η Ειρήνη Ψαρρά.

Τα ευτράπελα

Εως την επιστροφή στο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί θα ακούσουν και θα δουν πολλά από τις οθόνες – «Πόσο εύκολο είναι, νομίζετε, να κρατήσει κανείς για δυο ώρες το ενδιαφέρον των παιδιών αυτής της ηλικίας χωρίς να αρχίσουν τα ευτράπελα από την κόπωση;» διερωτάται η Ειρήνη Ψαρρά. «Κάπως έτσι το εργαλείο της εξ αποστάσεως σύγχρονης εκπαίδευσης μετατρέπεται σε μεγεθυντικό φακό των ανισοτήτων. Η κουλτούρα κάθε σπιτιού, η στάση της οικογένειας απέναντι στον θεσμό αποκαλύπτεται μέσα από την ολιγόλεπτη σύνδεση» σημειώνει.

Η εμπειρία αυτών των πρώτων ημερών ήταν αρκετή για να ζήσει διάφορα τραγελαφικά περιστατικά. «Τηλεοράσεις στη διαπασών και τα μίξερ σε πλήρη λειτουργία με ανοιχτό το μικρόφωνο, μια μητέρα στο βάθος που κάνει δουλειές και δείχνει ικανοποιημένη που το παιδί της απολαμβάνει ένα πιάτο μακαρόνια με κιμά μπροστά στην οθόνη συντροφιά με τους φίλους του από το σχολείο, διάφορα χέρια που δίνουν μηλαράκια στο παιδί την ώρα της τηλεδιάσκεψης, η γιαγιά που απαντά στο κινητό για να κανονίσει πότε θα περάσει να πάρει τα τάπερ» σταχυολογεί.

Η ψηφιακή ωριμότητα των «ιθαγενών» και η ψηφιακή ανωριμότητα των «μεταναστών»; Ή άλλο ένα δείγμα προσαρμοστικότητας των πρώτων και δυσκολίας προσαρμογής των δεύτερων; Όπως παρατηρεί πάντως η Ντίνα Θεοδώρου, η προσαρμοστικότητα των μικρών δεν αφορά μόνο τον ψηφιακό κόσμο αλλά και άλλες πτυχές της ζωής. «Η ταχύτητα με την οποία προσαρμόστηκαν στη χρήση της μάσκας δεν συγκρίνεται με εμάς των μεγαλύτερων» ομολογεί.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη: Κορυφαίο νησί της Ευρώπης για 12η συνεχόμενη χρονιά στα Leisure Lifestyle Awards

Διεθνής επιβεβαίωση για την τουριστική υπεροχή του νησιού στο περιοδικό Global Traveler – Ανάμεσα στους μεγάλους νικητές και η Ελλάδα για τα ιστορικά της αξιοθέατα

Isea: Καταγγελία για παράνομη αλίευση προστατευόμενου καρχαρία Mako στην Κέα

Ο Ρυγχοκαρχαρίας Isurus oxyrinchus είναι αυστηρά προστατευόμενο είδος – Το περιστατικό καταγγέλθηκε στις λιμενικές αρχές για άμεση διερεύνηση

Η Σαντορίνη πάει… Μέγαρο: Φιλαρμονική και χορωδία του Δήμου Θήρας στο 19ο Διεθνές φεστιβάλ μουσικών συνόλων

Μια σπουδαία μουσική αποστολή ταξιδεύει από τη Σαντορίνη στην καρδιά της Αθήνας, μεταφέροντας ήχο, πολιτισμό και συγκίνηση

Κίνηση Προστασία Νησίδων: “Αντίσταση” από τις τοπικές (Νάξου) κοινωνίες στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η πρώτη ενημερωτική εκδήλωση στο Χαλκί της Νάξου για τις επιπτώσεις των αιολικών πάρκων – Συνεχίζεται η δράση της “Κίνησης για την Προστασία των Νησίδων”

“Smart Islands”: 2ο Παγκόσμιο Συνέδριο στο Καστελόριζο (20 – 21 Σεπτεμβρίου)

Το 2ο Παγκόσμιο Συνέδριο «Smart Islands» στο Καστελόριζο 20 – 21 Σεπτεμβρίου

Naxos Medical: Εξειδικευμένες υπηρεσίες υγείας, έλευση χειρουργού Εμμανουήλ Τσίγκου

Σε συνεργασία με τον χειρουργό Εμμανουήλ Τσίγκο, το ιατρικό κέντρο ενισχύει την υγειονομική κάλυψη του νησιού — Νέα επίσκεψη την Τετάρτη 7 Μαΐου

Avaton 1739: Η γαστρονομική εμπειρία στην καρδιά του Κάστρου της Νάξου

Ένα all-day café & wine bar που συνδυάζει την ιστορία, την παράδοση και τη σύγχρονη κυκλαδίτικη γαστρονομία, με φόντο την πανοραμική θέα της Χώρας.

Νάξος – Φιλώτι (Oxford School): Όταν η γνώση συναντά τον σεβασμό και την ευαισθησία

Ένα απόγευμα με περιεχόμενο και ουσία από το Oxford School – Κέντρο Ξένων Γλωσσών της Μαράκη Κατερίνας, με θέμα τη σημασία των ορίων και την επιβράβευση της εκπαιδευτικής προσπάθειας

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης

Κίμωλος: Στα “κρυφά διαμάντια” της Ελλάδας για το 2025 σύμφωνα με τους Times του Λονδίνου

Οι Βρετανοί αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες και η Κίμωλος γίνεται ξανά επίκεντρο, με το Χωριό να ξεχωρίζει για την απλότητα, την ηρεμία και την πολιτιστική του ταυτότητα

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Τάβλι – 11ο Πανναξιακό Πρωτάθλημα: Ο Παναγιώτης “Βράχος” Σορώκος νέος πρωταθλητής!

Το κονκλάβιο στο Βατικανό μπορεί να περιμένει – στη Νάξο έχουμε νέο βασιλιά του τάβλι και το όνομά του γράφτηκε με ζάρια και μαεστρία!

Νάξος: Ο Προφήτης Ηλίας “ζητά βοήθεια” – Ένα μνημείο κινδυνεύει να σωπάσει

Ο ιστορικός ναός στην Παλιά Χώρα στέκει πληγωμένος από τον χρόνο και τη σιωπή, καθώς οι προσπάθειες αποκατάστασής του παραμένουν στάσιμες για πάνω από μία δεκαετία.

Διήμερο Πολιτισμού στη Νάξο με τα “Αξοπατήματα” και το 5ο Γυμνάσιο Κοζάνης

Η μουσική, ο χορός και τα έθιμα ενώνουν Κοζάνη και Νάξο σε ένα γιορτινό διήμερο πολιτιστικών ανταμωμάτων

Στ. Φουτάκογλου: Το περίπτερο της πλατείας πρώην Δημαρχείου, που φεύγει σιωπηλά (!!!)

Μνήμες, άνθρωποι, ιστορίες δεκαετιών γύρω από ένα μικρό περίπτερο που αποτέλεσε σταθερό σημείο αναφοράς για γενιές Χωραϊτών - Η τοποθέτηση του Στράτου Φουτάκογλου

Δονούσα – Μια νησίδα μνήμης και ταυτότητας: Παρουσιάζεται το Ιστορικό Αρχείο του νησιού

Αφηγήσεις, φωτογραφίες, ντοπιολαλιά και γενεαλογικά ίχνη συνθέτουν το πολιτιστικό αποτύπωμα της Δονούσας, μέσα από ένα ψηφιακό αρχείο που τιμά το χθες και εμπνέει το αύριο.

Νάξος – Λιμεναρχείο: Αλλαγές σε στάθμευση και στάση οχημάτων στην χερσαία ζώνη από την 1η Μαϊου

Έκκληση από το Λιμεναρχείο Νάξου για συνεργασία προς τους οδηγούς ενόψει της θερινής περιόδου και της αυξημένης κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης - Τι αλλάζει από την 1η Μαϊου

Νάξος: Μία εικόνα που προκαλεί δέος, πραγματικότητα ή όχι;

Ένα βιομηχανικής κλίμακας έργο απειλεί το φυσικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κεφάλαιο της Νάξου και των Κυκλάδων, με επιπτώσεις που ξεπερνούν την ενεργειακή "ανάπτυξη" - Δύο ομιλίες σήμερα και αύριο. Που; Πότε;

Β. Φλεριανός: Ξεκινά το έργο που περίμενε μια ολόκληρη γενιά

Με χρηματοδότηση 2,28 εκατομμυρίων ευρώ, η Νάξος αποκτά επιτέλους το ενιαίο Αθλητικό Κέντρο που αξίζει στους αθλητές, τους συλλόγους και τη νεολαία της - Η τοποθέτηση του Βασίλη Φλεριανού