Σάββατο, 19 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΑποψη - Μ. Φραγκίσκος: "Απαίτηση η παραμονή των δικτύων στο Δημόσιο"

Αποψη – Μ. Φραγκίσκος: “Απαίτηση η παραμονή των δικτύων στο Δημόσιο”

|

Ολοκλήρωση ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων – Απαίτηση η παραμονή των δικτύων στο Δημόσιο, για το κοινωνικό συμφέρον, την ενεργειακή και εθνική ασφάλεια του Αιγαίου.

Σήμερα, Τρίτη 13/10/2020 εγκαινιάζεται στη Νάξο ένα έργο που κλείνει το βρόχο ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων (Σύρου, Πάρου, Νάξου και Μυκόνου) με το εθνικό σύστημα, θωρακίζοντας την αξιοπιστία και την σταθερότητα ηλεκτροδότησης των νησιών αφού εξασφαλίζει τη διπλή τροφοδότηση τους.

Αρθρο του Μιχάλη Β. Φραγκίσκου (*)

Είναι έργο του Ανεξάρτητου Διαχειριστή του δικτύου Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), που ενώ πριν το 2015 προοριζόταν να ιδιωτικοποιηθεί, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατόρθωσε, παρά τις μεγάλες πιέσεις, να τον κρατήσει υπό δημόσιο έλεγχο. Έτσι από το 2015 προώθησε και υλοποίησε το μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό, εξασφάλισε χρηματοδότηση, δημοπράτησε τα έργα, προστατεύοντας υποδειγματικά το δημόσιο συμφέρον. Ήδη από το 2018 κατασκευάστηκαν οι υποσταθμοί στη Σύρο, Μύκονο και Πάρο, έγινε η υποθαλάσσια διασύνδεση τους και διακόπηκε η λειτουργία των τριών τοπικών εργοστάσιων. Επίσης από το 2018 ξεκίνησε η κατασκευή του υποσταθμού στη Νάξο και η διασύνδεση του με Πάρο και Μύκονο. Παράλληλα ενισχύθηκε η διασύνδεση του συγκροτήματος Άνδρου-Τήνου. Συνολικό κόστος 439 εκατ. Ευρώ.

Το ολικό έργο έχει βαρύνουσα οικολογική σημασία για τις Κυκλάδες, που βιώνουν τις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Το κλείσιμο των τριών πετρελαϊκών σταθμών ενέργειας, μαζί με τον περιορισμό της τοπικής ρύπανσης (ατμοσφαιρικής, οχλήσεων, θαλάσσιας), συνέβαλε στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος (αποτύπωμα άνθρακα), με οικονομικές συνέπιες (μειώσεις ΥΚΟ) και παγκόσμια οικολογική συνεισφορά.

Η ενεργειακή διασύνδεση των νησιών είναι ένα πρωτόγνωρο γεγονός ενοποίησής τους γιατί ανατρέπει το μοντέλο της απομόνωσης, της ασυνέχειας, των αυτόνομων λύσεων, συνδέει τοπικές οικονομίες και κοινωνίες σε ένα κοινό πλαίσιο της διαδικασίας ενεργειακής μετάβασης, που πρέπει όλοι να συμβάλλουν ισότιμα. Ταυτόχρονα η επαρκής και αξιόπιστη τροφοδοσία των νησιών μπορεί να αποτελέσει βάση για ισόρροπη ανάπτυξη με νέες δραστηριότητες, πέρα από τις τουριστικές και μάλιστα στις μειονεκτικές νησιωτικές περιοχές. Ελαττώνεται το κόστος παραγωγής και αυξάνεται η ανταγωνιστικότητα των παραγόμενων κυκλαδίτικων προϊόντων.

Ζητούμενο είναι η επάρκεια να μην οδηγήσει στην υπερκατανάλωση ενέργειας, αλλά στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας, στην αλλαγή των μοντέλων κατανάλωσης (στο τουρισμό, καλλιέργειες, αντλήσεις, δημοτικό φωτισμό κτλ), στη κυκλική οικονομία,  με γενναίες εμπροσθοβαρείς δράσεις εξοικονόμησης.

Η διασύνδεση δεν πρέπει να αποτελέσει κίνητρο εγκατάστασης νέων αιολικών πάρκων στα νησιά (με δεδομένες τις νέες διευκολύνσεις και κίνητρα στους μεγάλους επενδυτές) με σκοπό την τροφοδότηση με ενισχυμένα πράσινα χαρακτηριστικά του εθνικού ενεργειακού μίγματος, δηλαδή υποδομή άντλησης και μεταφοράς αειφορίας από τα νησιά προς το εθνικό δίκτυο. Τα οικοσυστήματα των νησιών που είναι εύθραυστα και ευαίσθητα, απειλούνται από τα έργα εγκατάστασης των πάρκων στις βουνοκορυφές. Εξίσου αναγκαία είναι η προστασία του κυκλαδίτικου πολιτιστικού τοπίου και της οικονομίας από την υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Οι κοινωνίες των νησιών μπορούν να συμμετέχουν στο κοινό σύστημα με παραγωγή ήπιας ενέργειας, μέσω του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων, με βάση ένα νέο χωροταξικό, με υπευθυνότητα απέναντι στην κλιματική αλλαγή και αλληλεγγύη μεταξύ τους, χωρίς να υπερβαίνουν τα όρια της τοπικής βιωσιμότητας.

Επισημαίνεται ότι τα προβλήματα στα εσωτερικά δίκτυα των νησιών (μέση και χαμηλή τάση) θα συνεχιστούν γιατί είναι παλαιά, φθαρμένα χωρίς συντήρηση, με ελάχιστους εργαζόμενους και τον ιδιοκτήτη ΔΕΔΔΗΕ  σε απαξίωση με σκοπό την πώληση του.

Πέρα από την ουσία η κυβέρνηση της ΝΔ αντιλαμβάνεται το έργο της διασύνδεσης με όρους επικοινωνίας, ευκαιριών με φιέστες εγκαινίασης των δρομολογημένων έργων του ΣΥΡΙΖΑ που ολοκληρώνονται στη θητεία της.

Το ερώτημα όμως δεν είναι αν πρέπει να υιοθετείς και να εγκαινιάζεις έργα άλλων. Το ερώτημα είναι μέσα σε ποιο πλαίσιο ενεργειακής πολιτικής εντάσεις το έργο της διασύνδεσης που εγκαινιάζεις. Της εξυπηρέτησης επιχειρηματικών συμφερόντων στο κρίσιμο τομέα της ενέργειας; Της διεύρυνσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας χονδρικής στο χώρο των Κυκλάδων; Της νεοφιλελεύθερης πολιτικής, ξεπουλήματος κάθε δημόσιου πόρου και αγαθού; Δυστυχώς σήμερα με τον αντιπεριβαλλοντικό νόμο (ν.4685/20), του χοροστατούντος στα εγκαίνια κ. Χατζηδάκη, ο ΑΔΜΗΕ δυνητικά ξαναπωλείται. Χωρίς καμιά οικονομική αιτιολογία αφού είναι κερδοφόρος με εγγυημένα έσοδα, με ισχυρούς μετόχους και αναμφισβήτητο φυσικό μονοπώλιο.

Όμως:

  • Ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να υπηρετήσει το δημόσιο αγαθό της προσιτής ενεργειακής πρόσβασης, της αντιμετώπισης της ενεργειακής φτώχιας, να στηρίξει τη κοινωνία  μέσα στην πανδημία και στην κρίση.
  • Ο ΑΔΜΗΕ μπορεί μέσα στη συνθήκες της κλιματικής αλλαγής και της κρίσης της πανδημίας να συνεχίσει το επενδυτικό του πρόγραμμα στις Κυκλάδες (Θήρα, Φολέγανδρος, Σέριφος, Μήλος), την Κρήτη και να χαράξει ενεργειακούς διαδρόμους προς τα ακριτικά νησιά.
  • Ο ΑΔΜΗΕ και τα ηλεκτρικά δίκτυα διασύνδεσης των νησιών, πρέπει να παραμείνουν σε δημόσιο έλεγχο γιατί υπηρετούν τα συμφέροντα της κοινωνίας των νησιών, την ενεργειακή και εθνική ασφάλεια του Αιγαίου.

Συμπερασματικά η διασύνδεση είναι μια αναγκαία καθοριστική αναπτυξιακή υποδομή του νησιωτικού χώρου, που λειτουργώντας στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης περιβαλλοντικής-ενεργειακής πολιτικής, με κοινωνικές  προτεραιότητες και υπό δημόσιο έλεγχο, σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες, με κοινωνική λογοδοσία, ενταγμένη στο νέο μοντέλο παραγωγικής ανασυγκρότησης των Κυκλάδων για δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη, θα προσφέρει τα μέγιστα στην κοινωνία των νησιών.

(*)  Διδάκτορας Μηχανικός ΕΜΠ

Συντονιστής Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Κυκλάδων


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μηχανοκίνητος Αθλητισμός: Η Ναξιώτισσα Αντωνία Κορρέ εντυπωσίασε στο πρωτάθλημα ταχύτητας MBU

Η 15χρονη Ναξιώτισσα - με καταγωγή από το Σκαδό - Αντωνία Κορρέ εντυπωσίασε στο πρωτάθλημα ταχύτητας MBU

Τήνος: Εξασφαλίστηκε η επιχορήγηση 2 αφαλατώσεων και για φέτος

Θετική Εξέλιξη για την υδροδότηση της Τήνου: Εξασφαλίστηκε η επιχορήγηση 2 αφαλατώσεων και για φέτος

Πρέβελης: Το πλοίο που αγαπήθηκε και μισήθηκε όσο κανένα άλλο

Το "Πρέβελις" βρίσκεται στην Ελευσίνα, έτοιμο για το τελευταίο του ταξίδι προς τη Τουρκία και μία αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Ανάφη μοιράζεται τις σκέψεις της για το πλοίο

Νάξος – Airbnb: Εσοδα σε ετήσια βάση που αγγίζουν και τα 33.000 ευρώ (!!!)

Σύμφωνα με στοιχεία από το τελευταίο 12μηνο, νησιωτικοί προορισμοί, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, προσφέρουν τα υψηλότερα έσοδα στην Ελλάδα, με ετήσιο τζίρο ανά καταχώρηση που ξεπερνά τις 43.000 ευρώ.

Υπουργείο Παιδείας: Παράταση ενός έτους για 22.000 “αιώνιους” φοιτητές

Τι προβλέπει η ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας ώστε να μη διαγραφούν αυτομάτως όλοι οι «λιμνάζοντες» φοιτητές

Naxos Vibe: Οι σεισμοί στη περιοχή της Σαντορίνης και η “απάντηση” της Νάξου

Πώς οι Σεισμοί στη Σαντορίνη Επηρέασαν τις Κρατήσεις και Πώς η Νάξος Απαντά με Μια Δυνατή Σεζόν

Νάξος – Καστράκι: Ο Εσταυρωμένος στο Καστράκι

Μεγάλη Πέμπτη και με τη δύση του ηλίου ο Εσταυρωμένος στέκεται στη παραλία του Καστρακίου

Νάξος – Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή (video)

Νάξος - Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου στο Καστράκι στην Παναγία Γρηγορούσα (χρονοδιάγραμμα)

Blue Star Ferries: Εκτακτα δρομολόγια σήμερα και αύριο για “Blue Star Paros” και “Blue Star 2” στις Κυκλάδες

Δύο έκτακτα δρομολόγια σήμερα Μεγάλη Πέμπτη και αύριο Μεγάλη Παρασκευή από πλοία της Blue Star Ferries σε νησιά των Κυκλάδων - Πως διαμορφώνονται τα δρομολόγια

Aegean Air – Αγιο Φως: Μεταφορά το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου στη Σαντορίνη

Με τακτικές αλλά και έκτακτες ειδικές πτήσεις Aegean και Olympic Air θα μεταφέρουν το Άγιο Φως σε Θεσσαλονίκη, Χανιά, Λάρισα, Ιωάννινα, Ζάκυνθο, Καλαμάτα, Λήμνο και Σαντορίνη.

Αμοργός: Με πυροτεχνήματα και λουλούδια, η υποδοχή του “Express Skopelitis” (video)

Αργά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης (15/04) το Express Skopelitis μετά από σαράντα και πλέον ημέρες έφτασε στα Κατάπολα - δείτε την υποδοχή από τους κατοίκους (video)

Νάξος: Ενα ακόμη ξενοδοχείο 4 αστέρων “έρχεται” στο νησί

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Νάξο

Νάξος – Πανναξιακό τουρνουά Τάβλι: Παν. Σορώκος ή Κοντόπουλος ο νέος πρωταθλητής;

Ο μεγάλος τελικός του 11ου Πανναξιακού Τουρνουά Τάβλι ξεκινάει: Παναγιώτης Σορώκος ή Πέτρος Κοντόπουλος ο μεγάλος νικητής; Η πορεία έως την κατάκτηση του τροπαίου

Φιλώτι: Εφυγε από τη ζωή ανήμερα της ονομαστικής του εορτής ο Λεωνίδας Ανωμερίτης

Ο ΣΦΕΑ αποχαιρετά τον συναγωνιστή του Λεωνίδα Δ. Ανωμερίτη - Μεγάλη Πέμπτη η κηδεία του στο κοιμητήριο της Νέας Σμύρνης

Fast Ferries – Νάξος: Ξεκίνησαν οι προσεγγίσεις του “Andros” δύο φορές την εβδομάδα

Ξεκίνησε τις προσεγγίσεις του στην Νάξο το FAST FERRIES ANDROS - Μέχρι πότε θα έρχεται στη Νάξο, ποιο πλοίο θα το αντικαταστήσει

Νάξος: Λιανός και Ανδρουλάκης σε εθιμοτυπική συνάντηση στο Δημαρχείο (video)

Εθιμοτυπική συνάντηση με μικρές ειδήσεις στο Δημαρχείο Νάξου - Τι είπαν Ανδρουλάκης και Λιανός για θέματα υποδομών (video)

Νάξος – Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή (video)

Νάξος - Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου στο Καστράκι στην Παναγία Γρηγορούσα (χρονοδιάγραμμα)

Μέλανες – Πολιτιστικός Σύλλογος: Το “αντίο” στον Ιωάννη “Ντεκές” Βασιλάκη

Πολιτιστικός Σύλλογος Μελάνων Νάξου: Έφυγε από τη ζωή ο Ιωάννης "Ντεκές" Βασιλάκης

Νάξος: Οι Γερμανοί απολαμβάνουν την φιλοξενία και την ομορφιά του νησιού μας (video)

Ύμνοι της γερμανικής τηλεόρασης για το «ονειρεμένο» Πάσχα στη Νάξο (video) - Τι λέει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Βαγγέλης Κατσαράς

Κυκλάδες – Πάσχα: “Κόντρες” μεταξύ SeaJets και Attica Group για τα έκτακτα δρομολόγια

«Η ενέργεια της Attica δεν αποτελεί απλώς μία επιθετική επιχειρηματική κίνηση, αλλά μια ευθεία υπονόμευση του κοινωνικού ρόλου της ακτοπλοΐας και πλήγμα στην νησιωτικότητα», δηλώνει ο Όμιλος Sea Jets - Η απάντηση της Attica Group