Σάββατο, 5 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα - Ακτοπλοϊα: Μείον 60% στην κίνηση και δύσκολος χειμώνας

Ελλάδα – Ακτοπλοϊα: Μείον 60% στην κίνηση και δύσκολος χειμώνας

|

Η προβλεπόμενη πώληση από τις τράπεζες μετοχικών πακέτων ακτοπλοϊκών εταιρειών θα είναι καταλύτης αλλαγών για την ταλαιπωρημένη από τον Covid ακτοπλοΐα, λέει ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος της συμβουλευτικής XRTC- Και το ερώτημα είναι: “πόσο ισχυρή θα είναι η βροντή που έρχεται;”

Οσοι θεωρούν ότι η δύσκολη χρόνια είναι φέτος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, κάνουν απλά λάθος.. Πόσο μάλλον για την Ακτοπλοϊα, που εκτός των άλλων έχει στη πλάτη της και την …ευαισθησία των τραπεζών σε ότι είναι “επιζήμιο” κατά την αποψή τους…. Η κρίσιμη χρονιά για την ελληνική ακτοπλοΐα θα είναι το 2021, έτσι λένε αυτοί που γνωρίζουν… Και προσθέτουν: Το 2020 θα βγει έστω και με ζόρι, μετά όμως θα έρθει η ώρα της κρίσης. Ενώ το καλύτερο έρχεται με την έκφραση: «Είδαμε την αστραπή και τώρα περιμένουμε να ακούσουμε τον βρόντο».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η έρευνα της εταιρείας οικονομικών ναυτιλιακών συμβούλων XRTC. Οπως επισημαίνεται, τα αποτελέσματα του πρώτου πενταμήνου του 2020 ήταν απογοητευτικά, αφού διαπιστώθηκε πτώση της τάξης του 60% στο μεταφορικό έργο. Ο ακτοπλοϊκός στόλος μόνο κατά την υψηλή περίοδο αναδιπλώθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό για να μπορέσει να καλύψει το περιοριστικό μέτρο που επιβάλλει η κοινωνική απόσταση του 65% και όχι γιατί η πληρότητα ήταν ικανοποιητική. Οταν ο στόλος δεν ήταν ικανός να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες, τότε ο συντελεστής πληρότητας ανέβηκε στο 85% και αυτό για μερικές μόνο εβδομάδες.

Η εκμετάλλευση των ταχυπλόων για το 2020 κρίνεται ιδιαιτέρως προβληματική λόγω της περαιτέρω μείωσης της περιόδου εκμετάλλευσης των πλοίων. «Πρέπει αναφερθούμε στη δυνατότητα ή στην αδυναμία της αναδιάταξης της ίδιας της αγοράς. Από τη μία αντιμετωπίζουμε μια μορφή ολιγοπωλίου στις μεγάλες γραμμές λόγω της συγκέντρωσης πολλών πλοίων από λίγους ομίλους και πολλούς μικρούς παίκτες στις μικρότερες γραμμές, ενώ από την άλλη έχουμε μεγάλη συγκέντρωση επενδυτικών κεφαλαίων από λίγους επενδυτές ή κατόχους υψηλών μεριδίων των μετοχικών συνθέσεων των εταιρειών», επισημαίνει ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της XRTC

«Στην περίπτωση της κατοχής μεγάλων μετοχικών πακέτων από τις τράπεζες είναι επιτακτική η άμεση εκποίησή τους εάν λάβουμε υπόψη τους κανονισμούς της Ε.Ε. αλλά και την οικονομική πολιτική της χώρας. Ως εκ τούτου θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή ακόμα και η είσοδος νέων παικτών στην παρούσα τελματωμένη αγορά δεν μπορεί να αποκλειστεί. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε τέτοια κίνηση θα είναι κερδοσκοπική, κάτι που συμβαίνει σχεδόν πάντα σε περιπτώσεις κρίσεων», λέει.

«Μία ακόμα προοπτική για την αγορά είναι η διαφαινόμενη αναγκαιότητα της ανανέωσης του στόλου ο οποίος έχει γεράσει επικίνδυνα. Το ερώτημα είναι βεβαίως ποιος θα επενδύσει και ποιος θα χρηματοδοτήσει τη συγκεκριμένη αγορά όταν αποδεδειγμένα έχει τελματώσει. Γεγονός πάντως είναι ότι υπάρχει άμεση διαθεσιμότητα πολλών εξειδικευμένων ναυπηγείων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα και την υπόλοιπη Ασία, το οποίο αποτελεί μια προοπτική.

Παρά την αρνητική συγκυρία, η παραπάνω εικόνα σε συνδυασμό με τη βελτίωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας της ελληνικής οικονομίας, άρα και της ελάφρυνσης του “ελληνικού κινδύνου”, επιτρέπουν σε νέους επενδυτές να εισέλθουν στην αγορά και να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που προσφέρονται από την παγκόσμια ναυτιλία στην απόκτηση φθηνών νέων πλοίων ή στην κατασκευή πλοίων νέων τεχνολογιών με μηδενικούς ρύπους με πολύ καλές τιμές και ελκυστικά χρηματοδοτικά σχήματα. «Οποιαδήποτε νέα επένδυση δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την υποστήριξη από το κράτος, όπως συμβαίνει σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη είτε για υπάρχοντες είτε για νεοεισερχόμενους επενδυτές», λέει ο Ξηραδάκης.

Τραπεζικός δανεισμός

Σύμφωνα με έρευνα της XRTC, οι δανειακές υποχρεώσεις το 2019 ανήλθαν περίπου σε 670 εκατ. ευρώ, από 605 εκατ. το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 11%.

Η αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στην Attica, αφού οι δανειακές της υποχρεώσεις το 2019 ανέρχονται σε 410,77 εκατ. έναντι 346 εκατ. το 2018.

Επισημαίνεται ότι το 2019 η εταιρεία προχώρησε σε αναχρηματοδότηση του δανεισμού της συνολικού ύψους 106 εκατ. με ευνοϊκότερους όρους με την έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 175 εκατ. πενταετούς διάρκειας.

Η ΑΝΕΚ έχει υποχρεωθεί να μετατρέψει τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της σε βραχυπρόθεσμες, αφού δεν κατάφερε να εξυπηρετήσει τον δανεισμό της και βάσει των σχετικών συμβάσεων, η μη εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων συνιστά μη τήρηση των όρων, γεγονός που συνεπάγεται την υποχρέωση της εταιρείας για πλήρη αποπληρωμή των δανείων.

Η ΜΙΝΟΑΝ έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό μετά την πλήρη εξόφληση του ομολογιακού της δανείου.

Κωδικοποιημένα, η κατάσταση και οι προκλήσεις για την ελληνική ακτοπλοΐα διαμορφώνεται ως εξής:

Τα δυνατά σημεία

■ Μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή αγορά στην Ε.Ε. που συνεισφέρει στη συνοχή του ελληνικού κράτους και της Ε.Ε.

■ Εμπειρία ακτοπλοϊκών εταιρειών

■ Εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ κράτους και εταιρειών στην αντιμετώπιση του πρωτοφανούς περιβάλλοντος σε καιρό πανδημίας

■ Ομαλές εργασιακές σχέσεις

■ Νέο ευρωπαϊκό αναπτυξιακό περιβάλλον

■ Συμμόρφωση του στόλου στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς

Αδυναμίες

■ Αδυναμία προσέλκυσης παραδοσιακών μακροπρόθεσμων επενδυτών

■ Επικίνδυνα επίπεδα συμμετοχής τραπεζικών ομίλων στην αγορά

■ Ασθενής τραπεζική και πιστωτική στήριξη

■ Αδιαφάνεια οικονομικών στοιχείων της πλειονότητας των εταιρειών

■ Ανεπαρκής στατιστική κάλυψη του κλάδου

■ Ελλειψη ρευστότητας

■ Ελλειψη βάθους χρηματιστηριακής αγοράς

■ Γήρανση του στόλου

Ευκαιρίες

■ Βελτίωση αξιολόγησης του «ελληνικού κινδύνου» που επηρεάζει τη ρευστότητα της ακτοπλοϊκής αγοράς

■ Αναγκαιότητα ανανέωσης στόλου σε μια συγκυρία χαμηλών τιμών νεότευκτων πλοίων και διαθεσιμότητας ναυπηγικών κλινών (Ασία, Κίνα, Ευρώπη)

■ Νέο αναπτυξιακό μοντέλο ενσωματώνοντας τον πυλώνα της εφοδιαστικής αλυσίδας

■ Επιθυμητές εξαγορές μετοχικών πακέτων από τους κατόχους αυτών λόγω οικονομικών συνθηκών

■ Ανασχεδιασμός ακτοπλοϊκού χάρτη – Δημιουργία νέου προϊόντος με ορίζοντα 20ετίας

■ Τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. για την πράσινη ανάπτυξη προσφέρουν επενδυτικά εργαλεία χαμηλού κόστους

■ Τελική φάση ιδιωτικοποιήσεων στους λιμένες μπορούν να υποστηρίξουν νέες συνδυασμένες επενδύσεις

Απειλές

■ Αγνωστο περιβάλλον λόγω πανδημίας (διάρκεια, κοινωνική συμμόρφωση, βάθος ύφεσης)

■ Πορεία της οικονομίας (εθνικής, ευρωπαϊκής, παγκόσμιας)

■ Γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο (Τουρκία, ΑΟΖ, Μεταναστευτικό-Προσφυγικό)

■ Υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης της αγοράς – Κίνδυνος μονοπωλιακών επιπτώσεων

■ Σημαντική έκθεση σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια αρκετών εταιρειών

■ Μεμονωμένη έκθεση της ακτοπλοϊκής αγοράς στην ελληνική τραπεζική αγορά και όχι στη διεθνή

■ Οι εταιρείες είναι ευάλωτες σε επιθετικές εξαγορές

 

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα newmoney.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

AirBnb – Ρεκόρ για την Ελλάδα το 2025, σημαντική αύξηση σε Κυκλάδες, Κρήτη και Ιόνιο

Με άνοδο 15,2% στις διανυκτερεύσεις σε Airbnb, Booking και Expedia, η χώρα ξεπέρασε κατά τριπλάσιο ποσοστό τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – Στην 6η θέση πανευρωπαϊκά η Ελλάδα

Hellenic Seaplanes – Βόλος: Τα πρώτα υδροπλάνα απογειώνονται αύριο (06/07), νέα εποχή για την επικοινωνία

Πρώτες περιηγητικές πτήσεις την Κυριακή 6 Ιουλίου – Στρατηγικός ρόλος του λιμανιού Βόλου στη δημιουργία εναλλακτικού δικτύου σύνδεσης με τις Κυκλάδες και το Αιγαίο

Τα ωραιότερα ελληνικά νησιά για το 2025 σύμφωνα με το Travel + Leisure, στην κορυφή οι Κυκλάδες

Το κορυφαίο ταξιδιωτικό περιοδικό Travel + Leisure παρουσιάζει τα 20 καλύτερα ελληνικά νησιά για φέτος – Οι Κυκλάδες πρωταγωνιστούν με επιλογές για κάθε τύπο ταξιδιώτη

Μήλος: Επιβάτιδα έπεσε στη θάλασσα κατά τον κατάπλου του Super Jet 2, Σώθηκε άμεσα από μέλη του πληρώματος

Άμεση ήταν η αντίδραση πληρώματος και λιμενικού – Η 31χρονη Αμερικανίδα δηλώνει καλά στην υγεία της

Παραδοσιακό Νησιώτικο Γλέντι στον Δαμαριώνα, γιορτάζουμε, διασκεδάζουμε, στηρίζουμε τα σχολεία μας!

Το Σάββατο 12 Ιουλίου, ο προαύλιος χώρος του Δημοτικού Σχολείου Δαμαριώνα μεταμορφώνεται σε γιορτινή αυλή με νησιώτικη μουσική, χορό και έναν υψηλό σκοπό: την ενίσχυση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

Νάξος: Παγκόσμιος προορισμός για kitesurf το 2025 σύμφωνα με γαλλικό ταξιδιωτικό μέσο

Στην κορυφή της λίστας του generationvoyage.fr η Νάξος ως κορυφαία επιλογή για θαλάσσια σπορ – Η Μικρή Βίγλα και η Λαγκούνα προσελκύουν kitesurfers από όλο τον κόσμο

Κύστη Κόκκυγος: Ανώδυνη αντιμετώπιση με Laser, νέες θεραπείες χωρίς τομές

Η σύγχρονη ιατρική προσφέρει λύσεις για ταχεία επούλωση και αποφυγή υποτροπών – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις μεθόδους FiLaC & LaPSiT

Αφιερωμένο στη Σαντορίνη το τεύχος Ιουνίου του περιοδικού Greek Hotelier

Το 6ο Περιφερειακό Συνέδριο της ΠΟΞ και το άρθρο του Αντώνη Παγώνη αναδεικνύουν την ανάγκη για βιώσιμες υποδομές, θεσμική στήριξη και στρατηγική αναβάθμιση του νησιού

Σαντορίνη – Πλατεία Σαρπάκη: Ο Δήμος Θήρας προκηρύσσει έργο ανάπλασης 520.800 €

Ο Δήμος Θήρας ανακοινώνει την προκήρυξη Διαγωνισμού για την ανάπλαση της πλατείας Σαρπάκη – Ένα Εμβληματικό Έργο στην καρδιά των Φηρών

Καύσωνας στο Νότιο Αιγαίο: Οδηγίες προστασίας για πολίτες και επισκέπτες

Από 6 έως 9 Ιουλίου, θερμοκρασίες σε επικίνδυνα επίπεδα – Έκκληση για προσοχή σε ευπαθείς ομάδες και περιορισμό έκθεσης στον ήλιο.

Νάξος: “Σιωπή” στην τοπική κοινωνία, έφυγε πρόωρα ο Γεώργιος Λαΐος

Η Νάξος αποχαιρετά έναν νέο άνθρωπο με έντονη κοινωνική παρουσία και ανθρώπινη προσφορά – Κηδεύεται την Πέμπτη 3 Ιουλίου στον Ιερό Ναό Κοιμητηρίου Άνω Λιοσίων

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

BLUE STAR 1: Με καθυστέρηση και αλλαγές το αποψινό δρομολόγιο, χωρίς προσέγγιση στην Ανάφη

Λόγω του απαγορευτικού απόπλου, το πλοίο αναχωρεί τελικά στις 22:00 από Πειραιά, με τροποποιημένες ώρες άφιξης και χωρίς στάση στην Ανάφη

Ο παππούς της Σχοινούσας που δεν σταματά να χορεύει – Ο 92χρονος Γιώργος Κωβαίος ξανά στη Γιορτή Φάβας (video)

Με την εγγονή του στο πλευρό, ο Γιώργος Κωβαίος, 92 ετών, συγκίνησε και φέτος στη Γιορτή Φάβας της Σχοινούσας, κρατώντας ζωντανή την ψυχή της παράδοσης (video)

Αμολήθηκαν τα θηρία να φάνε ακόμα ένα καπετάνιο

Η πρόσκρουση του Champion Jet 3 στην Πάρο φέρνει ξανά στο φως την επικινδυνότητα των λιμανιών και την ανάγκη για θεσμική στήριξη των πλοιάρχων – Όχι άλλο στοχοποίηση των ανθρώπων της θάλασσας

Νάξος – Κωμιακή: «Έφυγε» ο Δημήτρης Ιωάννου Καρούσης, θλίψη για τον αγαπημένο “Τζήμα”

Αποχαιρετισμός σε έναν ήσυχο και αγαπητό συγχωριανό που δεν ξέχασε ποτέ τον τόπο του – Το χωριό τον τιμά με συγκίνηση

Σε ισχύ το απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο, πέρασαν τα 100 χιλιόμετρα την ώρα οι ριπές ανέμου στη Τήνο

Το Αιγαίο σε χειμωνιάτικη διάθεση μέσα στο κατακαλόκαιρο – Δεμένα τα πλοία σε πολλά λιμάνια, με εξαίρεση τον Αργοσαρωνικό

«Εκεί που η θάλασσα είναι ζωή» – Φόρος τιμής στους ναυτικούς της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων (video)

Με αφορμή τη Ναυτική Εβδομάδα, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τιμά με συγκίνηση τους ανθρώπους που ζουν, εργάζονται και αγαπούν τη θάλασσα (video)

Μεγάλη επιτυχία για τη “Λυσιστράτη” στα Ύρια – Μια νύχτα θεάτρου κάτω από τα αστέρια της ιστορίας (video)

Η «Λυσιστράτη» ζωντανεύει στη Νάξο, μεταφέροντας μηνύματα αγάπης, ειρήνης και συλλογικής φωνής στο σήμερα.