Τετάρτη, 20 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΕλλάδα - Ακτοπλοϊα: Μείον 60% στην κίνηση και δύσκολος χειμώνας

Ελλάδα – Ακτοπλοϊα: Μείον 60% στην κίνηση και δύσκολος χειμώνας

|

Η προβλεπόμενη πώληση από τις τράπεζες μετοχικών πακέτων ακτοπλοϊκών εταιρειών θα είναι καταλύτης αλλαγών για την ταλαιπωρημένη από τον Covid ακτοπλοΐα, λέει ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος της συμβουλευτικής XRTC- Και το ερώτημα είναι: “πόσο ισχυρή θα είναι η βροντή που έρχεται;”

Οσοι θεωρούν ότι η δύσκολη χρόνια είναι φέτος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, κάνουν απλά λάθος.. Πόσο μάλλον για την Ακτοπλοϊα, που εκτός των άλλων έχει στη πλάτη της και την …ευαισθησία των τραπεζών σε ότι είναι “επιζήμιο” κατά την αποψή τους…. Η κρίσιμη χρονιά για την ελληνική ακτοπλοΐα θα είναι το 2021, έτσι λένε αυτοί που γνωρίζουν… Και προσθέτουν: Το 2020 θα βγει έστω και με ζόρι, μετά όμως θα έρθει η ώρα της κρίσης. Ενώ το καλύτερο έρχεται με την έκφραση: «Είδαμε την αστραπή και τώρα περιμένουμε να ακούσουμε τον βρόντο».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η έρευνα της εταιρείας οικονομικών ναυτιλιακών συμβούλων XRTC. Οπως επισημαίνεται, τα αποτελέσματα του πρώτου πενταμήνου του 2020 ήταν απογοητευτικά, αφού διαπιστώθηκε πτώση της τάξης του 60% στο μεταφορικό έργο. Ο ακτοπλοϊκός στόλος μόνο κατά την υψηλή περίοδο αναδιπλώθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό για να μπορέσει να καλύψει το περιοριστικό μέτρο που επιβάλλει η κοινωνική απόσταση του 65% και όχι γιατί η πληρότητα ήταν ικανοποιητική. Οταν ο στόλος δεν ήταν ικανός να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες, τότε ο συντελεστής πληρότητας ανέβηκε στο 85% και αυτό για μερικές μόνο εβδομάδες.

Η εκμετάλλευση των ταχυπλόων για το 2020 κρίνεται ιδιαιτέρως προβληματική λόγω της περαιτέρω μείωσης της περιόδου εκμετάλλευσης των πλοίων. «Πρέπει αναφερθούμε στη δυνατότητα ή στην αδυναμία της αναδιάταξης της ίδιας της αγοράς. Από τη μία αντιμετωπίζουμε μια μορφή ολιγοπωλίου στις μεγάλες γραμμές λόγω της συγκέντρωσης πολλών πλοίων από λίγους ομίλους και πολλούς μικρούς παίκτες στις μικρότερες γραμμές, ενώ από την άλλη έχουμε μεγάλη συγκέντρωση επενδυτικών κεφαλαίων από λίγους επενδυτές ή κατόχους υψηλών μεριδίων των μετοχικών συνθέσεων των εταιρειών», επισημαίνει ο Γιώργος Ξηραδάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της XRTC

«Στην περίπτωση της κατοχής μεγάλων μετοχικών πακέτων από τις τράπεζες είναι επιτακτική η άμεση εκποίησή τους εάν λάβουμε υπόψη τους κανονισμούς της Ε.Ε. αλλά και την οικονομική πολιτική της χώρας. Ως εκ τούτου θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή ακόμα και η είσοδος νέων παικτών στην παρούσα τελματωμένη αγορά δεν μπορεί να αποκλειστεί. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε τέτοια κίνηση θα είναι κερδοσκοπική, κάτι που συμβαίνει σχεδόν πάντα σε περιπτώσεις κρίσεων», λέει.

«Μία ακόμα προοπτική για την αγορά είναι η διαφαινόμενη αναγκαιότητα της ανανέωσης του στόλου ο οποίος έχει γεράσει επικίνδυνα. Το ερώτημα είναι βεβαίως ποιος θα επενδύσει και ποιος θα χρηματοδοτήσει τη συγκεκριμένη αγορά όταν αποδεδειγμένα έχει τελματώσει. Γεγονός πάντως είναι ότι υπάρχει άμεση διαθεσιμότητα πολλών εξειδικευμένων ναυπηγείων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα και την υπόλοιπη Ασία, το οποίο αποτελεί μια προοπτική.

Παρά την αρνητική συγκυρία, η παραπάνω εικόνα σε συνδυασμό με τη βελτίωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας της ελληνικής οικονομίας, άρα και της ελάφρυνσης του “ελληνικού κινδύνου”, επιτρέπουν σε νέους επενδυτές να εισέλθουν στην αγορά και να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που προσφέρονται από την παγκόσμια ναυτιλία στην απόκτηση φθηνών νέων πλοίων ή στην κατασκευή πλοίων νέων τεχνολογιών με μηδενικούς ρύπους με πολύ καλές τιμές και ελκυστικά χρηματοδοτικά σχήματα. «Οποιαδήποτε νέα επένδυση δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την υποστήριξη από το κράτος, όπως συμβαίνει σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη είτε για υπάρχοντες είτε για νεοεισερχόμενους επενδυτές», λέει ο Ξηραδάκης.

Τραπεζικός δανεισμός

Σύμφωνα με έρευνα της XRTC, οι δανειακές υποχρεώσεις το 2019 ανήλθαν περίπου σε 670 εκατ. ευρώ, από 605 εκατ. το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 11%.

Η αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στην Attica, αφού οι δανειακές της υποχρεώσεις το 2019 ανέρχονται σε 410,77 εκατ. έναντι 346 εκατ. το 2018.

Επισημαίνεται ότι το 2019 η εταιρεία προχώρησε σε αναχρηματοδότηση του δανεισμού της συνολικού ύψους 106 εκατ. με ευνοϊκότερους όρους με την έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 175 εκατ. πενταετούς διάρκειας.

Η ΑΝΕΚ έχει υποχρεωθεί να μετατρέψει τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις της σε βραχυπρόθεσμες, αφού δεν κατάφερε να εξυπηρετήσει τον δανεισμό της και βάσει των σχετικών συμβάσεων, η μη εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων συνιστά μη τήρηση των όρων, γεγονός που συνεπάγεται την υποχρέωση της εταιρείας για πλήρη αποπληρωμή των δανείων.

Η ΜΙΝΟΑΝ έχει μηδενικό τραπεζικό δανεισμό μετά την πλήρη εξόφληση του ομολογιακού της δανείου.

Κωδικοποιημένα, η κατάσταση και οι προκλήσεις για την ελληνική ακτοπλοΐα διαμορφώνεται ως εξής:

Τα δυνατά σημεία

■ Μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή αγορά στην Ε.Ε. που συνεισφέρει στη συνοχή του ελληνικού κράτους και της Ε.Ε.

■ Εμπειρία ακτοπλοϊκών εταιρειών

■ Εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ κράτους και εταιρειών στην αντιμετώπιση του πρωτοφανούς περιβάλλοντος σε καιρό πανδημίας

■ Ομαλές εργασιακές σχέσεις

■ Νέο ευρωπαϊκό αναπτυξιακό περιβάλλον

■ Συμμόρφωση του στόλου στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς

Αδυναμίες

■ Αδυναμία προσέλκυσης παραδοσιακών μακροπρόθεσμων επενδυτών

■ Επικίνδυνα επίπεδα συμμετοχής τραπεζικών ομίλων στην αγορά

■ Ασθενής τραπεζική και πιστωτική στήριξη

■ Αδιαφάνεια οικονομικών στοιχείων της πλειονότητας των εταιρειών

■ Ανεπαρκής στατιστική κάλυψη του κλάδου

■ Ελλειψη ρευστότητας

■ Ελλειψη βάθους χρηματιστηριακής αγοράς

■ Γήρανση του στόλου

Ευκαιρίες

■ Βελτίωση αξιολόγησης του «ελληνικού κινδύνου» που επηρεάζει τη ρευστότητα της ακτοπλοϊκής αγοράς

■ Αναγκαιότητα ανανέωσης στόλου σε μια συγκυρία χαμηλών τιμών νεότευκτων πλοίων και διαθεσιμότητας ναυπηγικών κλινών (Ασία, Κίνα, Ευρώπη)

■ Νέο αναπτυξιακό μοντέλο ενσωματώνοντας τον πυλώνα της εφοδιαστικής αλυσίδας

■ Επιθυμητές εξαγορές μετοχικών πακέτων από τους κατόχους αυτών λόγω οικονομικών συνθηκών

■ Ανασχεδιασμός ακτοπλοϊκού χάρτη – Δημιουργία νέου προϊόντος με ορίζοντα 20ετίας

■ Τα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. για την πράσινη ανάπτυξη προσφέρουν επενδυτικά εργαλεία χαμηλού κόστους

■ Τελική φάση ιδιωτικοποιήσεων στους λιμένες μπορούν να υποστηρίξουν νέες συνδυασμένες επενδύσεις

Απειλές

■ Αγνωστο περιβάλλον λόγω πανδημίας (διάρκεια, κοινωνική συμμόρφωση, βάθος ύφεσης)

■ Πορεία της οικονομίας (εθνικής, ευρωπαϊκής, παγκόσμιας)

■ Γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο (Τουρκία, ΑΟΖ, Μεταναστευτικό-Προσφυγικό)

■ Υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης της αγοράς – Κίνδυνος μονοπωλιακών επιπτώσεων

■ Σημαντική έκθεση σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια αρκετών εταιρειών

■ Μεμονωμένη έκθεση της ακτοπλοϊκής αγοράς στην ελληνική τραπεζική αγορά και όχι στη διεθνή

■ Οι εταιρείες είναι ευάλωτες σε επιθετικές εξαγορές

 

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα newmoney.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παράταση της τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα ζητά η TUI

Συζητήσεις με ξενοδόχους για λειτουργία μονάδων έως τα τέλη Νοεμβρίου και σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι τον Ιανουάριο λόγω υψηλής ζήτησης

Δονούσα: Η αθέατη πινελιά του Αιγαίου

Ένα νησί-καταφύγιο με μνήμες πολιτισμού και τοπία αυθεντικής ομορφιάς. Ιστορία, μονοπάτια και παραλίες που ταξιδεύουν τον επισκέπτη σε έναν κόσμο λιτών απολαύσεων

Πορτάρα: Ο Δήμος πανηγυρίζει… για μια προδιαγεγραμμένη εξέλιξη

Το Πρωτοδικείο Νάξου διέταξε την απομάκρυνση του συρματοπλέγματος στην Πορτάρα – όμως η απομάκρυνση είχε ήδη δρομολογηθεί από το ίδιο το Υπουργείο Πολιτισμού.

Φώτης Μαυρομμάτης: «Η Δικαιοσύνη στάθηκε στο ύψος της – Προστατεύει το Τοπόσημο της Νάξου»

Δικαστική δικαίωση για τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων – Απομάκρυνση της πρόχειρης περίφραξης στον Ναό του Απόλλωνα έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2025.

Κύπελλο Ελλάδας: Πανιώνιος – Ηρακλής και το ισόπαλο 3.10 που… γυαλίζει στο μάτι

Μεγάλη μάχη για την πρόκριση στη League Phase του Κυπέλλου Ελλάδας – Ο «Ιστορικός» φαβορί, αλλά ο Ηρακλής διψά για την έκπληξη.

Δικαίωση για τη Νάξο: Απομακρύνεται το συρματόπλεγμα από τον Ναό του Απόλλωνα

Το Μονομελές Πρωτοδικείο Νάξου έκανε δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα του Δήμου και διέταξε την απομάκρυνση της παράνομης περίφραξης που αλλοίωνε τον εμβληματικό χώρο στα Παλάτια.

Νάξος: Συνεδριάζει το Συμβούλιο Κορωνίδας, παρέμβαση για καθαρισμό στο Δημοτικό Σχολείο μετά την πυρκαγιά

Η Κοινότητα Κορωνίδας καλεί σε τακτική συνεδρίαση, ενώ παράλληλα ζητά άμεσες ενέργειες για την προστασία του Δημοτικού Σχολείου Κωμιακής, μετά το πρόσφατο περιστατικό φωτιάς στον περιβάλλοντα χώρο.

Νάξος – Κινηματογραφική Λέσχη: «Επτά Αινίγματα για τον Ντετέκτιβ Χάρι» απόψε (20/08) με τον αξέχαστο Gene Hackman

Την Τετάρτη 20 Αυγούστου στις 9:30 μ.μ., στην αυλή της πρώην Σχολής Ουρσουλινών, συνεχίζεται το κινηματογραφικό αφιέρωμα με την ταινία «Night Moves» του Άρθουρ Πεν.

Με Προμπονά και Καρλοβιτς συνεχίζει δυνατά ο ΑΜΣ Φιλωτίου

Ο έμπειρος κόουτς Γιώργος Προμπονάς και ο φυσικοθεραπευτής Ευάγγελος Καρλοβιτς ανανεώνουν τη συνεργασία τους με τον ΑΜΣ Φιλωτίου «Ο ΖΕΥΣ», κρατώντας την ομάδα σε υψηλό επίπεδο.

11.500 καταγγελίες μέσω MyCoast: Οι πολίτες «ελεγκτές» των ελληνικών παραλιών

Ξαπλώστρες χωρίς άδεια, απουσία ναυαγοσωστών και εμπόδια στην ελεύθερη πρόσβαση – Ποιες περιοχές «φιγουράρουν» στην κορυφή της αυθαιρεσίας.

Εκτακτο: Δυστύχημα με έναν νεκρό στη πόλη της Νάξου

Νάξος και δυστύχημα με έναν νεκρό και έναν σοβαρά τραυματία στη πόλη της Νάξου -τι συνέβη;

Τραγωδία στη Νάξο: 20χρονος νεκρός και 17χρονος σοβαρά τραυματίας σε τροχαίο

Θλίψη στη Νάξο: 20χρονος νεκρός και 17χρονος σοβαρά τραυματίας σε τροχαίο τα ξημερώματα της Τρίτης. Η ανακοίνωση της Αστυνομίας.

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Νάξος: Χωρίς τις αισθήσεις του ανασύρθηκε ηλικιωμένος από τη θάλασσα

Χθες το απόγευμα σε περιοχή της Ανατολικής Νάξου ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του ηλικιωμένος ενώ είχε πάει για ψάρεμα

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Νάξος: H “βασίλισσα των Κυκλάδων” αύριο (17/08) θα μας μαγέψει …χωρίς πυξίδα (video)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Νάξος: Εγγαρίτικο πανηγύρι με κέφι και παράδοση (video)

Χορός, μουσική και τραγούδια μέχρι το πρωί στο πανηγύρι του Συλλόγου Εγγαριτών «Άγιος Τρύφων», με τον Νίκο Οικονομίδη και κορυφαίους καλλιτέχνες.

Συλλήψεις δύο εργαζομένων για την πυρκαγιά στη Νάξο, αυτανάφλεξη η αιτία

Δύο εμπλεκόμενοι με το χώρο του ΧΥΤΑ συνελήφθησαν ενώ βοήθησαν στην κατάσβεση – Ερωτήματα για την εφαρμογή του Νόμου και την έλλειψη μέτρων ασφαλείας.

Ο Μάριο Τότσι αποθεώνει τη Νάξο: «Έτσι πρέπει να είναι οι παραλίες!»

Ο Ιταλός γεωλόγος και παρουσιαστής συγκρίνει Ελλάδα και Ιταλία, βάζοντας τη Νάξο στο κέντρο της ευρωπαϊκής συζήτησης για την πρόσβαση στις παραλίες.

Συνεδριάζει (19/08) η Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, επίκεντρο το νέο λιμάνι στη Σχοινούσα

Στις 12:00 το μεσημέρι της Τρίτης (19/08) στο Δημοτικό Κατάστημα, με 13 θέματα στην ημερήσια διάταξη - Ποια είναι