Συμφωνία για τη συμπαραγωγή της κορβέτας «Θεμιστοκλής» υπεγράφη μεταξύ της ONEX Neorion Shipyards- αμερικανικής εταιρείας με δραστηριότητες στην Ελλάδα- και της Israel Shipyards Ltd.- Σε 250 μέρες θα ρίχνουν κορβέτα στο νερό οι άνθρωποι στο Νεώριο Σύρου
Ο «Θεμιστοκλής» θωρακίζει το Πολεμικό Ναυτικό-7 κορβέτες και 4 φρεγάτες θα κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια σε ελληνικά ναυπηγεία.
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΑΖΑΝΙΤΗ (ch.mazanitis@realnews.gr)
Το Πολεμικό Ναυτικό αντεπιτίθεται έπειτα από σχεδόν 20 χρόνια εξοπλιστικής απραξίας. Το 2000 ήταν η τελευταία φορά που παρήγγειλε 4 υποβρύχια και 7 πυραυλακάτους (ΤΠΚ), ενώ έχουν περάσει 31 χρόνια από την τελευταία φορά που έγινε παραγγελία φρεγάτας.
Η δεκαετής οικονομική κρίση ακύρωσε πολλά προγράμματα, τη στιγμή που η Τουρκία αποδόθηκε σε εκσυγχρονισμό του στόλου της με φρενήρεις ρυθμούς. Τα υπέργηρα πλοία, οι τεχνολογικές εξελίξεις και η αυξανόμενη τουρκική προκλητικότητα συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα, καθιστώντας την ανανέωση του Στόλου επείγουσα ανάγκη. Η επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ, ο οποίος συνοδεύτηκε -μεταξύ άλλων- και από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας έφερε την υπογραφή συμφωνίας για τη ναυπήγηση ισραηλινής σχεδίασης κορβέτας στην Ελλάδα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες της Realnews, πρόκειται για την κορβέτα «Θεμιστοκλής», που θα ναυπηγηθεί από την ΟΝΕΧ Shipyards στα ναυπηγεία Σύρου, σε συνεργασία με τα ισραηλινά ναυπηγεία της Χάιφα.
Είναι ισραηλινής σχεδίασης βασιζόμενη στο πλοίο SA’AR 72, μήκους 72 μέτρων, εκτοπίσματος 800 με 900 τόνων (ανάλογα τη διαμόρφωση) και ντεκ προσνήωσης ελικοπτέρου. Πρόκειται για ένα σκάφος πολλαπλών χρήσεων και μπορεί να φτάσει ταχύτητα άνω των 30 κόμβων. Μπορεί να λειτουργήσει ένα μεσαίου μεγέθους θαλάσσιο ελικόπτερο, αλλά υποστηρίζει επίσης σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης μονάδων ειδικών δυνάμεων. Σύμφωνα με την εταιρεία, ο «Θεμιστοκλής» περιλαμβάνει τελευταίας τεχνολογίας όπλα και ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία μπορούν να προσαρμοστούν στις ειδικές απαιτήσεις των πελατών.
Το σκάφος, ενδείκνυται, πέρα από συμμετοχή σε πολεμικές επιχειρήσεις στη θάλασσα, για αποστολές περιπολίας και επιτήρησης στην ανοιχτή θάλασσα, προστασίας θαλασσίων συνόρων και ΑΟΖ, καθώς και προστασίας υπερακτίων εγκαταστάσεων. Μεταξύ άλλων, όπως αναφέρουν οι δύο εταιρείες, προσφέρεται για την αντιμετώπιση τρομοκρατικών και παράνομων δραστηριοτήτων, επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, προστασίας και ελέγχου αλιευτικών δραστηριοτήτων κ.α.
Οι δύο εταιρείες το προσφέρουν ως κορβέτα πυραύλων ή σε έκδοση περιπολίας (OPV) και υποστηρίζουν πως πρόκειται για την «πιο αποτελεσματική κορβέτα που είναι διαθέσιμη σήμερα». Μεταξύ άλλων, ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει εκτοξευτές για πυραυλικά συστήματα αντιπυραυλικής προστασίας/ αεράμυνας και για πυραύλους επιφανείας- επιφανείας (για χρήση εναντίον πλοίων). Επίσης, διαθέτει ναυτικό πυροβόλο μέχρι και 76 χιλιοστών, δυνατότητα για τηλεχειριζόμενο σύστημα ναυτικού πυροβόλου μέχρι και 30 χιλιοστών, σύστημα διοικήσεως και ελέγχου, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, ραντάρ πολλαπλών λειτουργικών, βαρέα πολυβόλα και σύστημα νυκτερινής όρασης. Όπως προαναφέρθηκε, το μήκος της είναι 72 μέτρα και το εκτόπισμά της 800 τόνοι. Η μέγιστη ταχύτητα υπερβαίνει τους 30 κόμβους, ενώ η εμβέλειά της σε ταχύτητα 12 κόμβων ξεπερνά τα 5.000 ναυτικά μίλια. Έχει αυτονομία 21 ημερών και 45μελές πλήρωμα, συν 20 στρατιώτες ειδικών δυνάμεων. Το ελικοδρόμιό της είναι 10×15,3 μέτρων.
Οι υπεύθυνοι της ΟΝΕΧ για το project δηλώνουν έτοιμοι να ρίχνουν κάθε 250 ημέρες και ένα πλοίο στο νερό, το οποίο θα μπορεί να παραδοθεί με τον εξοπλισμό του σε περίπου 350 ήμερες. Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», στο Ισραήλ δόθηκαν τα χέρια μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ για τη ναυπήγηση 7 κορβετών, με το Πολεμικό Ναυτικό να αναλαμβάνει στο εξής τις συζητήσεις για την τελική διαμόρφωση των πλοίων.
Το όνομα της ελληνικής κορβέτας «Θεμιστοκλής» κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι. Η τριήρης ήταν το πολεμικό πλοίο των αρχαίων Ελλήνων, το οποίο -χάρη στην τεχνολογία αιχμής που έφερε για την εποχή- κατάφερε τη νίκη κατά κράτος του αριθμητικά πολλαπλάσιου περσικού στόλου. Ο Θεμιστοκλής ήταν αυτός που σηματοδότησε την καθιέρωση της Ελλάδας ως ναυτικής δύναμης, στηριζόμενης στα χέρια των δικών της ναυπηγών, κάτι που επιθυμία είναι να επαναληφθεί και σήμερα στη Σύρο. Οι 7 κορβέτες «Θεμιστοκλής» προβλέπεται να αντικαταστήσουν τις πυραυλακάτους (ΤΠΚ) La Combattante.
Με υπογραφή ΗΠΑ
Η ναυπήγηση της ελληνικής κορβέτας σε συνεργασία με το Ισραήλ «τρέχει» με τις ευλογίες των ΗΠΑ, με τον ίδιο τον Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, να στηρίζει την από κοινού προσπάθεια στα ναυπηγεία της Σύρου. Ο Τζ. Πάιατ, άλλωστε, είχε δώσει το «παρών» στα εγκαίνια των ναυπηγείων, που αναγεννήθηκαν με αμερικανικά κεφάλαια.
Όμως οι Αμερικανοί έχουν εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον και για το θέμα της ναυπήγησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό. Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», στο Πολεμικό Ναυτικό έφτασε πρόταση για την προμήθεια συνολικά 4 φρεγατών κλάσης MMSC, εκ των οποίων η μία θα ναυπηγηθεί στις ΗΠΑ και οι υπόλοιπες 3 στην Ελλάδα, σε ελληνικό ναυπηγείο, από ελληνικά χέρια. Η πρώτη φρεγάτα θα ναυπηγηθεί στο Ουισκόνσιν των ΗΠΑ, εκεί όπου υπάρχει η εμπειρία ναυπήγησης πλοίων του συγκεκριμένου τύπου. Μάλιστα, εκεί θα μεταβεί και κλιμάκιο Ελλήνων για να εκπαιδευτεί.
Πηγές επισημαίνουν ότι, εάν «τρέξουν» οι διαδικασίες της συμφωνίας με τους Αμερικανούς, η πρώτη φρεγάτα MMSC είναι πολύ πιθανό να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό το 2022.
Αναβάθμιση των ΜΕΚΟ
Ταυτόχρονα, έχει γίνει πρόταση-πακέτο και για το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ. Ήδη έχουν προϋπολογιστεί 168 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας με την αμερικανική πλευρά να προχωρά σε γενναία πρόταση, η οποία δυνητικά μπορεί να καλύψει όχι μόνο το επιπλέον ποσό, αλλά και όλο το κόστος ύψους 250 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, το πακέτο που συνδυάζεται με τις φρεγάτες έρχεται με διακρατική συμφωνία, που περιλαμβάνει και μακροχρόνια περίοδο αποπληρωμής. Πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό έλεγαν στην «R» ότι η πρόταση είναι πολύ καλή για να μην την αξιοποιήσουν και έτσι να δοθεί ορίζοντας ταχείας ανανέωσης του Στόλου.
Διαβάστε εδώ τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από τις σελίδες του Naxospress.gr