Πανελλαδικές 2020 και ήδη έχουμε την πρώτη σκληρή κριτική.. Από τη μία οι καθηγητές θεωρούν σωστό να υπάρχει προσωπική άποψη αλλά από την άλλη θεωρούν λάθος οι εξεταζόμενοι να πάρουν ως βάση δύο συγκεκριμένα λογοτεχνικά κείμενα – Η έκρηξη Τατσόπουλου για το θέμα της ποίησης
Με σοβαρές ενστάσεις για το θέμα της Εκθεσης ξεκίνησαν χθες οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις. Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας, στο οποίο είναι ενταγμένη η παραδοσιακή Εκθεση που βαθμολογείται με 30 μονάδες στις 100, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) για πρώτη φορά έκανε μια ενδιαφέρουσα επιλογή. Ζήτησε την προσωπική άποψη των παιδιών για τη σχέση τους με την ανάγνωση των βιβλίων. Ωστόσο αντί τα μέλη της ΚΕΕ να αφήσουν τους υποψηφίους να εκφράσουν τεκμηριωμένα τη γνώμη τους, τελικά τους υπέδειξαν να πάρουν ως βάση δύο λογοτεχνικά κείμενα. Επίσης, και οι υποδείξεις της ΚΕΕ προς τα βαθμολογικά κέντρα, τις οποίες παρουσιάζει η «Καθημερινή», φέρουν ενδεδειγμένες απαντήσεις που δεν σχετίζονται με όλες τις πιθανές απαντήσεις των 18χρονων, αλλά προσιδιάζουν σε προκάτ φροντιστηριακές λύσεις.
Το θέμα της Εκθεσης (θέμα Δ) ήταν το εξής: «Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφορμή τα Κείμενα 1 και 2 (σημ.: πρόκειται για τα κείμενα του Θ. Γεωργιάδη και του Κ. Τσιρόπουλου) αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας».
«Συμβαίνει για πρώτη φορά η ΚΕΕ να ζητά από τους υποψηφίους να εκφράσουν προσωπικές απόψεις. Αρα θα πρέπει να τις δεχτεί όλες. Στο πλαίσιο αυτό δεν μπορεί να υποδεικνύει και να τις συνδέει με συγκεκριμένα κείμενα», ανέφερε στην «Καθημερινή» η φιλόλογος Αμαλία Τριπαμπούκη. Μάλιστα, η ΚΕΕ στις υποδείξεις της προς τους βαθμολογητές θέτει συγκεκριμένο πλαίσιο.
Ιδού τι ζητείται:
• Κατάθεση απόψεων για την αναγνωστική εμπειρία των μαθητών.
• Ρόλος της ανάγνωσης βιβλίων στη διαχείριση του προσωπικού χρόνου: σύνδεση με άλλες σύγχρονες συνήθειες και δραστηριότητες – εσωτερική απομόνωση – ανάπτυξη αναγνωστικών αρετών και συνηθειών – κίνητρο για δημιουργική αξιοποίηση χρόνου με παραδείγματα – ερεθίσματα για κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο – οικοδόμηση κοσμοθεωρίας – πρότυπα – κινητοποίηση – ενσυναίσθηση – παρώθηση για αυτόνομη συγγραφική δραστηριότητα και δημιουργική γραφή – ένταξη στην καθημερινή ρουτίνα – ποιοτική διάσταση στον χρόνο.
Ουσιαστικά, η ΚΕΕ, παρά το θετικό βήμα που φαίνεται να κάνει, απαιτεί οι υποψήφιοι να «εγκλωβίσουν» την άποψή τους στο πνεύμα των δύο κειμένων και αναπαράγει τα πρότυπα των απαντήσεων που κυκλοφορούν στα φροντιστήρια.
Τατσόπουλος: “δεν έπεσε φωτιά να μας κάψει”
Εντονη κριτική πάντως μέσω ανάρτησης στα social media άσκησε και ο Πέτρος Τατσόπουλος και με αφορμή “πιο ρόλο έχει η ποίηση στη προσωπική σας ζωή”.. Και ο γνωστός συγγραφέας και πολιτικός ανέφερε ανάμεσα στα άλλα ” Με επίσημα στατιστικά στοιχεία από το αλήστου μνήμης Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, ο Έλληνας κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρώπη και μία από τις πρώτες θέσεις στην υφήλιο μεταξύ των λαών που είναι βαθιά ακαλλιέργητοι δίχως να είναι και τυπικά αναλφάβητοι».
Αναλυτικά η ανάρτησή του με τίτλο ” Ας πούμε την αλήθεια, έτσι για την Αλητεία” αναφέρει:
Σήμερα ξεκινούν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις οι υποψήφιοι των Επαγγελματικών Λυκείων για τη Νεοελληνική Γλώσσα, ενώ αύριο 17 Ιουνίου, οι μαθητές των Γενικών Λυκείων θα εξεταστούν στα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών) και στα Μαθηματικά (Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).