Η τεχνολογία όλο και περισσότερο μπαίνει στη ζωή μας.. Μέσω του e-καταναλωτής θα μπορούμε να παρατηρούμε τιμές αρχικά σε είδα σούπερ μάρκετ – Ποια προϊόντα έχουν μπει – Στο 1520 μπορούμε να κάνουμε καταγγελίες για αισχοκέρδια
Αναβαθμίζεται η εφαρμογή e-καταναλωτής (app), του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η οποία -προς το παρόν- λειτουργεί ως διαδραστικό παρατηρητήριο τιμών για προϊόντα που διατίθενται σε σούπερ μάρκετ. Στόχος είναι, μέσα στον μήνα, να ξεκινήσουν οι αναρτήσεις για το κόστος των καυσίμων και των φρέσκων λαχανικών.
Ειδικά για τα τελευταία, ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να «τσεκάρει», πέραν της τιμής τους, κατά πόσο υπάρχει επάρκεια. Φορείς της αγοράς εκτιμούν πως θα αρχίσουν να καταγράφονται ελλείψεις λαχανικών προς τα τέλη Απριλίου, κυρίως διότι έχουν περιοριστεί τα εργατικά χέρια για τη συγκομιδή των καλλιεργειών. Υπενθυμίζεται πως σε κάποια προϊόντα, π.χ. λεμόνια, η ανοδική πορεία που ακολουθεί η τιμή τους σχετίζεται με την κατακόρυφη αύξηση των εξαγωγών τους. Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδ. Γεωργιάδη, τα αγαθά που θεωρείται ότι, λόγω της βιταμίνης C που εμπεριέχουν, βοηθούν στην αντιμετώπιση του κορονοϊού, τα αγοράζουν, κατά κύριο λόγο, από την Ιταλία.
Ταυτόχρονα, αρμόδιες πηγές, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, σημείωσαν πως επιδίωξη του υπουργείου είναι, επίσης εντός Απριλίου, να συμπεριληφθούν οι υπόλοιπες (από τις μη συμμετέχουσες επί του παρόντος) αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο e-καταναλωτής, προκειμένου να απεικονίζεται το 95% της συγκεκριμένης αγοράς.
Σύμμαχος
Στα διαδικαστικά, η εφαρμογή δείχνει στον καταναλωτή σε ποιο από τα πλησιέστερα στον ίδιο σούπερ μάρκετ μπορεί να πραγματοποιήσει τις αγορές του στην πιο συμφέρουσα τιμή. Παράλληλα, δεδομένης της υγειονομικής κρίσης, είναι ένα εργαλείο, το οποίο μπορεί να φανεί χρήσιμο όχι μόνο σε αυτούς που πραγματοποιούν τα ψώνια τους στο φυσικό κατάστημα, αλλά και σε εκείνους που προς αποφυγήν συγχρωτισμού επιλέγουν το ηλεκτρονικό. Μάλιστα, το app έχει ξεχωριστή κατηγορία για τα αντισηπτικά είδη, λόγω της υψηλής ζήτησης που παρουσιάζουν στην τρέχουσα χρονική συγκυρία. Στο μεταξύ, το γεγονός ότι το e-καταναλωτής κρατάει ιστορικό βοηθάει τον χρήστη να διαπιστώσει αν κάποιο αγαθό ακρίβυνε αρκετά, ώστε να προβεί σε καταγγελία.
Οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν κρούσματα αισχροκέρδειας καλώντας στην τηλεφωνική γραμμή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (ΓΓΕΠΚ): 1520. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το χρονικό διάστημα 15.3.2020 έως 12.4.2020 πραγματοποιήθηκαν 64.746 κλήσεις σε αυτόν τον αριθμό, εκ των οποίων οι 27.092 (δηλαδή το 41,84%) από πολίτες που επέλεξαν να μιλήσουν με εκπρόσωπο. Πρόσθετα, έπειτα από πρωτοβουλία της Περιφέρειας Αττικής και του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, έχει ενεργοποιηθεί ακόμη ένα τετραψήφιο νούμερο, το 1110, όπου οι πολίτες μπορούν να καταγγέλλουν φαινόμενα αισχροκέρδειας, να ζητούν βοήθεια και ενημέρωση για τον κορονοϊό και να αναφέρουν περιπτώσεις μοναχικών πολιτών που θέλουν υποστήριξη.
Από εκεί και πέρα, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων πραγματοποιούν, καθημερινά, περί τους 400 ελέγχους σε όλη την επικράτεια για τυχόν περιπτώσεις αισχροκέρδειας και άλλου είδους εξαπατήσεις εις βάρος των καταναλωτών, κατά τα λεγόμενα του αρμόδιου υφυπουργού, Νίκου Παπαθανάση.
Σούπερ μάρκετ
Για την ώρα, οι καταναλωτές μπορούν να ενημερωθούν για τις τιμές προϊόντων που πωλούνται από τις εξής οργανωμένες αλυσίδες λιανικής: Σκλαβενίτης, ΑΒ, Lidl, MyMarket, Μασούτης και από online καταστήματα το e-Fresh. Αυτή η εξάδα αντιστοιχεί σε ένα αθροιστικό μερίδιο αγοράς άνω του 80% στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Τα προϊόντα για τα οποία διατίθενται τιμές εντάσσονται σε επτά βασικές κατηγορίες: 1. Αντισηπτικά. 2. Βρεφικά είδη (π.χ. μωρομάντιλα, πάνες). 3. Κατοικίδια (π.χ. τροφές γάτας και σκύλου). 4. Καθαριότητα (π.χ. είδη γενικού καθαρισμού, χαρτικά). 5. Ποτά-αναψυκτικά (π.χ. κρασιά, μπίρες, χυμοί, εμφιαλωμένο νερό). 6. Προσωπική φροντίδα (π.χ. αποσμητικά, οδοντόβουρτσες, βαφές μαλλιών, σαπούνια, ξυριστικά). 7. Τρόφιμα (π.χ. γάλα, βούτυρο, αβγά, όσπρια, σοκολάτες, δημητριακά, ζυμαρικά, ρύζι, καφές, λάδι, τυριά).
Κάθε μέρα ανανεώνονται οι τιμές πώλησης, ανά αγαθό και αλυσίδα. Οι δε προσφορές (π.χ. 1+1, 1+2, πολλαπλά προϊόντα, αξιακές/ποσοστιαίες εκπτώσεις, κουπόνια προμηθευτών) ενσωματώνονται στην τιμή και στη συνέχεια προκύπτει η μέση τιμή πώλησης.
Υπενθυμίζεται πως η εφαρμογή αναπτύχθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε συνεργασία με τον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ).
ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ – ΟΦΕΛΗ – ΕΥΚΟΛΙΑ
Σύγκριση τιμών σε περισσότερα από 1.000 προϊόντα
Ο πολίτης μπορεί να κατεβάσει, δωρεάν, το e-καταναλωτής στο κινητό ή το tablet του (https://e-katanalotis.gov.gr/). Eίναι διαθέσιμο τόσο για χρήστες λογισμικού Android όσο και iOS. Μέσω αυτού δύναται:
• Να αναζητήσει τη μέση τιμή πώλησης για περισσότερους από 1.000 κωδικούς προϊόντων στις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
• Να γεμίσει το διαδικτυακό του καλάθι με προϊόντα και να ενημερωθεί για το κόστος αυτού.
• Να λαμβάνει ειδοποιήσεις για την πτώση τιμών στα προϊόντα που έχει προσθέσει στο καλάθι του.
• Να τσεκάρει τη μέση τιμή πώλησης των αγαθών στις κοντινότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε έναν διαδραστικό χάρτη.
• Να σκανάρει τα barcodes προϊόντων ευρείας χρήσης και να συγκρίνει τις τιμές τους.
• Να βρίσκει πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματά του, τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και τη γραμμή καταναλωτή.