Στην ευνοϊκή περίπτωση της επιστροφής των μαθητών στα θρανία αμέσως μετά το Πάσχα, εκτιμάται ότι δεν θα μετακινηθούν οι ημερομηνίες διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων από τον αρχικό προγραμματισμό, το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου.
Μείωση της ύλης και παράταση του σχολικού έτους είναι τα δύο σενάρια αναπλήρωσης του χαμένου χρόνου λόγω της αναστολής λειτουργίας των σχολείων, εξαιτίας των μέτρων κατά της διασποράς του κορωνοϊού. Η ευνοϊκότερη περίπτωση είναι τα σχολεία να ανοίξουν αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα. Εάν βέβαια η αναστολή λειτουργίας τους παραταθεί, τότε θα υπάρξει περικοπή της ύλης ανά εκπαιδευτική βαθμίδα. Τα φώτα εύλογα στρέφονται στους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Στην ευνοϊκή περίπτωση της επιστροφής των μαθητών στα θρανία αμέσως μετά το Πάσχα, εκτιμάται ότι δεν θα μετακινηθούν οι ημερομηνίες διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων από τον αρχικό προγραμματισμό, το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου.
Αναπροσαρμογή
Ειδικότερα, τα πλάνα του υπουργείου Παιδείας συναρτώνται με τις αποφάσεις του υπουργείου Υγείας για τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του κορωνοϊού. Με βάση τα έως τώρα μέτρα, και με το πιθανό άνοιγμα των σχολείων μετά τις διακοπές του Πάσχα, τη Δευτέρα 27 Απριλίου, τότε οι μαθητές της Αχαΐας, Ζακύνθου και Ηλείας θα έχουν χάσει μαθήματα 5,5 εβδομάδων και της υπόλοιπης χώρας 4,5 εβδομάδων. Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας που μίλησε στην «Κ», εάν τα σχολεία ανοίξουν στις 27 Απριλίου το πρώτο βήμα θα είναι μικρή περικοπή της ύλης σε συνδυασμό με μείωση του χρόνου κάθε διδακτικής ώρας σε 35 λεπτά από 45 λεπτά σήμερα.
«Στην περίπτωση που υπάρξει περαιτέρω αναστολή λειτουργίας των σχολείων, οι σύλλογοι διδασκόντων θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν την ύλη τους, με μικρότερο άγχος για το δημοτικό σχολείο, γιατί το ένα τρίτο της ύλης μπορείς πιο εύκολα να το διαχειριστείς με τον εκπαιδευτικό. Σε γυμνάσιο και λύκειο θα γίνουν πιο μεγάλες παρεμβάσεις», δήλωσε η αρμόδια υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη. Στην περίπτωση αυτή δηλαδή θα υπάρξει μεγαλύτερη μείωση της ύλης και θα εξετασθούν η παράταση του διδακτικού έτους καθώς και η διάρκειά της. Ενδεικτικά πέρυσι τα μαθήματα στα γυμνάσια ολοκληρώθηκαν στις 29 Μαΐου και στα λύκεια στις 22 Μαΐου, ενώ οι Πανελλαδικές Εξετάσεις άρχισαν στις 6 και 7 Ιουνίου για τους υποψηφίους των επαγγελματικών και των γενικών λυκείων αντίστοιχα.
Στόχος είναι, όπως ανέφερε στην «Καθημερινή» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις να γίνουν μέσα στον Ιούνιο ή το αργότερο τον Ιούλιο, αποφεύγοντας την προοπτική του Σεπτεμβρίου – κάτι που θα ενέτεινε την αναστάτωση των υποψηφίων. Ηδη, το υπουργείο Παιδείας έχει κατακλυστεί από μηνύματα υποψηφίων που ζητούν να γίνουν στην ετήσια… ώρα τους οι εξετάσεις. Από την άλλη, η οποία μετακίνηση της ημερομηνίας προς τον Σεπτέμβριο θα είχε επίπτωση στην έναρξη του επόμενου σχολικού έτους και του ακαδημαϊκού στα ΑΕΙ.
Την ίδια στιγμή και καθώς τα σχολεία θα είναι κλειστά έως τις 27 Απριλίου, το υπουργείο Παιδείας δίνει βάρος στην (έως τότε) εκπαίδευση των μαθητών με εξ αποστάσεως μεθόδους και εργαλεία. Η αγωνία αφορά τις αντοχές των υποδομών λόγω του αριθμού των μαθητών και εκπαιδευτικών που θα κληθούν να λειτουργήσουν μέσω τηλεκπαίδευσης. Εχει παρατηρηθεί το σύστημα για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση να είναι αργό, ενώ υπάρχουν διαμαρτυρίες ότι σε πολλές πόλεις υπάρχει συνολικό πρόβλημα με τις ταχύτητες σύνδεσης του Ιντερνετ.
Μετ’ εμποδίων
Παράλληλα, οι Ελληνες μαθητές εμπλέκονται με αργό ρυθμό στη σχετική προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας. Είναι ενδεικτικό ότι το υπουργείο έδωσε παράταση έως σήμερα Δευτέρα 30 Μαρτίου για να εγγραφούν οι μαθητές στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η διαδικασία εγγραφής ξεκίνησε στις 13 Μαρτίου και μέχρι τα μέσα της περασμένης εβδομάδας ο συνολικός αριθμός των ενεργών μαθητικών λογαριασμών στο ΠΣΔ έφθανε στις 631.269 σε σύνολο περίπου 1,3 εκατ. μαθητών. Βεβαίως, η διαδικασία είναι πιο αργή για τους μαθητές δημοτικών σχολείων, ενώ βελτιώνεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
«Εκανα δοκιμαστικό μάθημα εξ αποστάσεως στους 25 μαθητές του τμήματός μου και συνδέθηκαν οι 14. Το υπουργείο οφείλει να προωθήσει τις οπτικές ίνες σε όλους, όπου υπάρχει υποδομή. Πολλοί μαθητές δεν έχουν υπολογιστές με κάμερα και μικρόφωνο» ανέφερε μιλώντας στην «Κ» για το θέμα ο κ. Κωνσταντίνος Κουκάκης, διευθυντής του 11ου Γυμνασίου Ιλίου Αττικής. «Οι μαθητές είναι πολλοί για τηλεδιάσκεψη, αλλά θα τους μάθουμε τον τρόπο να περιμένουν τη σειρά τους. O θόρυβος στην παραδοσιακή τάξη είναι ανεκτός, αλλά στην ψηφιακή τάξη στα μικρόφωνα των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των smartphones μεγεθύνεται ενοχλητικά» πρόσθεσε, αποτυπώνοντας τις δυσκολίες της νέας πραγματικότητας για μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς.
Τηλεκπαίδευση στα ΑΕΙ
Πολύ καλύτερη είναι η κατάσταση στα πανεπιστήμια, και λόγω των υποδομών, αλλά και της μεγαλύτερης εξοικείωσης φοιτητών και καθηγητών με τις νέες τεχνολογίες. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τον πρύτανη του ΑΠΘ Νίκο Παπαϊωάννου, στο ίδρυμα η πλειονότητα των καθηγητών παραδίδει ζωντανά διαδικτυακά μαθήματα, ενώ έχουν ήδη προγραμματιστεί και συνεδρίες ζωντανών διαλέξεων, που αντιστοιχούν σε περίπου 18.000 διδακτικές ώρες. Παράλληλα, στην πλατφόρμα ηλεκτρονικών μαθημάτων έχουν αναρτηθεί βίντεο, κείμενα και διαγράμματα, και περισσότεροι από 15.000 φοιτητές τα αξιοποιούν ημερησίως. Από την πλευρά του, όπως εξήγησε στην «Κ» ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Βλάσης Βλασίδης, «η επικοινωνία του προσωπικού με τους φοιτητές γίνεται τόσο μέσω της ιστοσελίδας και της σελίδας του κάθε μαθήματος, όσο και με την ανταλλαγή ηλεκτρονικών μηνυμάτων, skype meetings και με ανακοινώσεις στις ομάδες φοιτητών στο Facebook. Η ανταπόκριση μέχρι στιγμής είναι μεγάλη. Στο ίδρυμα έχει καταγραφεί μάθημα το οποίο παρακολούθησε το 99% των εγγεγραμμένων φοιτητών». Ωστόσο, πρόβλημα θα υπάρξει με τα εργαστηριακά μαθήματα, ιδίως σε πολυτεχνικές σχολές και σχολές υγείας, με τη λειτουργία των πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών, αλλά και με το σύστημα διανομής εγχειριδίων. Η έκταση των προβλημάτων και η επίλυσή τους θα εξαρτηθούν από τον χρόνο αναστολής λειτουργίας των ΑΕΙ.