Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΕλλάδα - Κορωνοϊός: τζίρο μισό δισ. σε 20 μέρες έκαναν τα σούπερ...

Ελλάδα – Κορωνοϊός: τζίρο μισό δισ. σε 20 μέρες έκαναν τα σούπερ μάρκετ (!!!)

|

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas, από τις 9 έως τις 15 Μαρτίου, 3η εβδομάδα κορωνοϊού στην Ελλάδα, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019 αυξήθηκαν κατά 95,7% – Απόθεμα για 24 ημέρες έχουν οι Ελληνες στα σπίτια τους 

Χρειάστηκαν μόλις είκοσι ημέρες για να κάνουν τζίρο περίπου μισού δισεκατομμυρίου τα σούπερ μάρκετ, ενώ τους πρώτους 2,5 μήνες του 2020 οι πωλήσεις τους έχουν αυξηθεί κατά 9,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Με βάση τους αριθμούς, λοιπόν, εύκολα καταλήγει κάποιος στο συμπέρασμα ότι εάν υπάρχει ένας κλάδος που έχει ευνοηθεί από την πανδημία του κορωνοϊού, αυτός είναι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ. Λένε όμως οι αριθμοί την αλήθεια;

Στην πραγματικότητα λένε ένα μέρος της αλήθειας, καθώς αυτό που έχουν μάθει καλά τα τελευταία χρόνια οι επικεφαλής των αλυσίδων είναι να μη χαίρονται ιδιαιτέρως με την ξαφνική άνοδο της καμπύλης πωλήσεων, καθώς αυτή συνοδεύεται από πολύ υψηλό κόστος διαχείρισης και το κυριότερο από μια μεγάλη και διαρκή μείωση των πωλήσεων στη συνέχεια.

Οι επιχειρήσεις το γνωρίζουν καλά με τις μνήμες να είναι νωπές ακόμη από τα όσα έγιναν πριν και μετά την επιβολή των capital controls, με καταναλωτές που είχαν στοκάρει μεγάλες ποσότητες ζυμαρικών να ζητούν έπειτα από μήνες από το σούπερ μάρκετ να επιστρέψουν πακέτα με μακαρόνια….

«Μην απορήσετε εάν στο τέλος του χρόνου ο ρυθμός ανάπτυξης των σούπερ μάρκετ συνολικά για το 2020 έχει διαμορφωθεί σε μόλις 2%», εκτιμά, μιλώντας στην «Καθημερινή», ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας, επικεφαλής επί σειράν ετών της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «ΑΒ Βασιλόπουλος». Το πολύπειρο στέλεχος της αγοράς, μάλιστα, εκτιμά ότι στις αρχές του καλοκαιριού αναμένεται μείωση της κατανάλωσης, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρξουν απώλειες στον κλάδο από τον μειωμένο τουρισμό. Αξίζει, άλλωστε να σημειωθεί, ότι ήδη την εβδομάδα που πέρασε η αγοραστική κίνηση ήταν εξαιρετικά μειωμένη στα σούπερ μάρκετ, αποτέλεσμα της υπεραποθεματοποίησης των προηγούμενων εβδομάδων και της επιβολής περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις.

Ο ίδιος βάζει στην εξίσωση κι έναν ακόμη παράγοντα: πολλοί καταναλωτές προχώρησαν σε μεγάλες αγορές από τα σούπερ μάρκετ το προηγούμενο διάστημα χρησιμοποιώντας πιστωτικές κάρτες και όχι απλώς χρεωστικές, κάτι που σημαίνει ότι σε λίγο καιρό θα είναι αναγκαστικά πιο συγκρατημένοι στις αγορές τους, διότι θα πρέπει να πληρώσουν τον λογαριασμό.

«Οι καταναλωτές σε καταστάσεις αβεβαιότητας αναπτύσσουν και αμυντική συμπεριφορά. Μετά δηλαδή από την επέλαση των προηγούμενων ημερών στα σούπερ μάρκετ θα αρχίσουν να σκέφτονται εάν θα έχουν και αύριο χρήματα για να ψωνίσουν», υποστηρίζει από την πλευρά του ο κ. Στέφανος Κομνηνός, πρώην γενικός γραμματέας Εμπορίου και ιδρυτικός εταίρος της Netrino, εταιρείας συμβούλων με ειδίκευση στον κλάδο του λιανεμπορίου.

Απώλειες

Η κατηγορία που ήδη μετράει απώλειες λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού είναι αυτή του cash & carry. Αν και η εν λόγω κατηγορία γνώριζε προ κορωνοϊού σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης, μετά μία μακρά περίοδο ύφεσης, και είχε προοπτική για ανάπτυξη του 8%, πλήττεται από την αναστολή της λειτουργίας των επιχειρήσεων εστίασης, αλλά και από το κλείσιμο των τουριστικών καταλυμάτων.

«Οχι μόνο έχουν μειωθεί οι παραγγελίες, αλλά υπήρξε και ακύρωση παραγγελιών που είχαν γίνει», αναφέρει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος αλυσίδας που διαθέτει μεγάλο δίκτυο cash & carry. Ο λόγος είναι ότι έχει χαθεί για την αγορά η πασχαλινή περίοδος, ενώ έντονη είναι η ανησυχία ότι θα καθυστερήσει και η έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου. «Ο Μάιος είναι ο μήνας με τις περισσότερες πωλήσεις για το cash & carry, διότι προετοιμάζονται για τη θερινή περίοδο τόσο οι επιχειρήσεις εστίασης όσο και οι τουριστικές μονάδες. Φοβόμαστε ότι φέτος δεν θα γίνει αυτό», δηλώνει το ίδιο στέλεχος. Για την ώρα υπάρχει μερική αντιστάθμιση των απωλειών από τις αγορές που κάνει από το κανάλι του cash & carry η κατηγορία της μικρής λιανικής (μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών κ.ά.), όμως αναμένεται σταδιακή μείωση των πωλήσεων και σε αυτή την κατηγορία καταστημάτων.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν κι ένα άλλο πρόβλημα: καλούνται να αντεπεξέλθουν σε συνθήκες υπερβολικής επισκεψιμότητας με λιγότερο κατά 15% περίπου προσωπικό, ενώ υπάρχουν καταστήματα, όπου το προσωπικό είναι λιγότερο ακόμη και κατά 25%. Ο λόγος είναι ότι αρκετοί υπάλληλοι έχουν λάβει άδεια ειδικού σκοπού για τη φύλαξη των παιδιών τους, κάποιοι είναι ασθενείς, ενώ κάποιοι, οι οποίοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, επίσης δεν εργάζονται. Οι περισσότερες από τις αλυσίδες («Σκλαβενίτης», «ΑΒ Βασιλόπουλος», My Market, Lidl) προχωρούν σε προσλήψεις νέων υπαλλήλων, όμως δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος για την εκπαίδευσή τους. «Η εκπαίδευση νέων υπαλλήλων ειδικά για τα ταμεία απαιτεί αρκετούς μήνες», επισημαίνει ο κ. Κομνηνός, προσθέτοντας ότι τώρα δεν υπάρχει ούτε ο χρόνος ούτε τα άτομα για να εκπαιδεύσουν τους καινούργιους. Δεδομένου δε ότι το εργατικό κόστος αποτελεί πάνω από το 20% του κόστους λειτουργίας των σούπερ μάρκετ, ο κ. Μαχαίρας υποστηρίζει ότι η αύξηση του προσωπικού θα επηρεάσει αρνητικά την κερδοφορία του κλάδου, ενός κλάδου που έτσι κι αλλιώς δούλευε με χαμηλά περιθώρια κέρδους.

Αποθέματα

Σύμφωνα με υπολογισμούς της αγοράς, η πλειονότητα των καταναλωτών έχει αυτήν τη στιγμή στο σπίτι αποθέματα για 24 ημέρες, γεγονός που εξηγεί αφενός τη σημαντική πτώση της κίνησης στα καταστήματα την τελευταία εβδομάδα και αφετέρου το γεγονός ότι μέσα μόλις σε είκοσι ημέρες τα σούπερ μάρκετ έκαναν τζίρο μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas, την εβδομάδα από τις 9 έως τις 15 Μαρτίου, την τρίτη δηλαδή εβδομάδα κορωνοϊού στην Ελλάδα, κατά την οποία ανακοινώθηκε το κλείσιμο των σχολείων, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019 αυξήθηκαν κατά 95,7%. Τις τρεις πρώτες εβδομάδες κορωνοϊού, δηλαδή το διάστημα από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 15 Μαρτίου 2020, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατέγραψαν αύξηση 35,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019, με τον τζίρο από 340 βασικές κατηγορίες προϊόντων να πλησιάζει το μισό δισεκατομμύριο, στα 464,76 εκατ. ευρώ από 341,95 εκατ. ευρώ το 2019.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – “Στο Λαδόχαρτο”: Πασχαλινός διαγωνισμός με κέρδος το Αρνί του Πάσχα (photo)

Ενας ξεχωριστός διαγωνισμός από το βραβευμένο κρεατοφαγείο "Στο Λαδόχαρτο" - Ποια είναι η διαδικασία

Νάξος – “Λαϊκή Συσπείρωση”: Ανακοίνωση για Πρωτομαγιά, καταγγελία για επικείμενη αύξηση δημοτικών τελών

Η ανακοίνωση που εξέδωσε η "Λαϊκή Συσπείρωση" Νάξου σχετικά με την Πρωτομαγιά - Γιατί καταγγέλλει τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Το “ευχαριστώ” στον Βασίλη Ορφανό για ένα υπέροχο τριήμερο σεμινάριο (photos)

Μέσω ανακοίνωσης η Λέσχη Μοτοσικλετιστών Νάξου (ΛΕ.ΜΟ.Ν.) ευχαριστεί τον πρωταθλητή Βασίλη Ορφανό για το τριήμερο σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης

Naxos Medical: Πρωτομαγιά με επίσκεψη από τον Πνευμονολόγο Νίκο Κουφό

Την Πρώτη Μαϊου θα βρίσκεται στη Νάξο, ο πνευμονολόγος Νίκος Κουφός και θα δεχτεί επισκέψεις στο Naxos Medical

Ελλάδα, η χώρα της αμφισβήτησης, άνευ ουδεμίας αντίρρησης. Αλλά σε λάθος κατεύθυνση

Ο Αλέκος Αρβανιτάς αναλύει την εβδομάδα που μας πέρασε... Από τις συνεντεύξεις στη τηλεόραση έως τις εκθέσεις που δείχνουν την αλήθεια για την σκληρή πραγματικότητα στην Ελλάδα Και καταλήγει με νόημα "Αν θες να μάθεις για το νερό, μη ρωτάς τα ψάρια"

Νάξος: Πασχαλινό τραπέζι με βάση την παράδοση στον «Φάρο» Αλυκού (video – photos)

Πάσχα στο «Φάρο» Αλυκού σημαίνει πάνω απ’ όλα απόλαυση … Προστάσεις που αιχμαλωτίζουν τον ουρανίσκο .... (photos)

Νάξος: Τι κάνει στο νησί μας η δημοσιογραφική ομάδα του περιοδικού Marie Claire Greece;

Με πρωτοβουλία της Μαρίας Πολυκρέτη και του Γιάννη Μαργαρίτη η δημοσιογραφική ομάδα του περιοδικύ Marie Claire Greece είναι στη Νάξο. Ποιος ο λόγος;

Σύλλογος Μονιατών Νάξου “Η Τέχνη”: Πρόσκληση να “ασβεστώσουμε τους δρόμους όπως παλιά”

Ομορφή δράση σήμερα Σάββατο του Λαζάρου από το Σύλλογο Μονιατών Νάξου "Η Τέχνη"

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Γιαννακά και Σέργης στην Μύκονο για συναντήσεις

Στην Μύκονο βρίσκονται σήμερα η Κατερίνα Γιαννακά και ο Αντώνης Σέργης για συναντήσεις ενόψει ευρωεκλογών

Νάξος – Αναβολή: Οι καιρικές συνθήκες “νίκησαν” το μπάσκετ

Αναβλήθηκε ο αγώνας Πανναξιακός ΑΟΚ - Ηλυσιακός λόγω αδυναμίας έλευσης των διαιτητών - Αύριο (όπως και ο αγώνας Πρωτέας - ΑΠΑΣ Νάξου) η αναμέτρηση την ίδια ώρα στο "Δημ. Περιστεράκης"

Νάξος: Ερχεται η τακτική συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής προβολής και ανάπτυξης

Τακτική Συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης αύριο Παρασκευή - Ποια τα θέματα

Νάξος – ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Απόλυτα επιτυχημένο το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης (photo)

Η VOM ολοκλήρωσε με επιτυχία το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης στη ΛΕ.ΜΟ.Ν Νάξου (photo)

Νάξος – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος: Πότε ξεκινάει το Πασχαλινό ωράριο καταστημάτων

Το Πασχαλινό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στη Νάξο ανακοίνωσε ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος του νησιού (πίνακας)

Fast Ferries – Πρωτομαγιά: Εμφάνιση στη Νάξο του “Fast Ferries Andros”

Η Fast Ferries ενημερώνει για την κίνηση των πλοίων της κατά την απεργία της Πρωτομαγιάς - ΤΙ θέλει το Fast Ferries Andros στη Νάξο;

Νάξος – ΧΥΤΑ: Υπό έλεγχο και έσβησε η φωτιά

Εσβησε η φωτιά που ξέσπασε νωρίς το πρωί της Παρασκευής στο ΧΥΤΑ της Νάξου

“Νόσος Νάξος”: Ενεργοποιείται (από Νοσοκομείο Νάξου) η διαδικασία του γονιδιακού ελέγχου

Συνάντηση την περασμένη Δευτέρα (22/04) στο Δημαρχείο Νάξου με σκοπό την ενεργοποίηση της διαδικασίας γονιδιακού ελέγχου για τη "Νόσος Νάξος"

Πανναξιακός ΑΟΚ – Play offs: Ωρα τελικού (15:00) κόντρα στον Ηλυσιακό

Ο Πανναξιακός ΑΟΚ αντιμετωπίζει σήμερα τον Ηλυσιακό για τον 2ο αγώνα των πλέι οφ... (Αφίσα)

Νάξος – Ολυμπιακή Φλόγα: ΟΡΓΗ ΚΑΙ ΘΛΙΨΗ για τους πολιτικούς νάνους, απρέπεια σε έναν Ναξιώτη Πρωταθλητή

Ο Στράτος Φουτάκογλου γράφει για όσα έγιναν την ημέρα της Λαμπαδηδρομίας στη Νάξο με επίκεντρο τον παραγκωνισμό του Ναξιώτη πρωταθλητή Γιάννη Ξενάκη

Νάξος: Δεν “έδεσε” το “Blue Star 2” και έφυγε για την Πάρο, αλλά ούτε εκεί έδεσε (video)

Με την ένταση των ανέμων στα 80 χιλιόμετρα την ώρα (σε ριπή ανέμου) από νότια κατεύθυνση, το "Blue Star 2" δεν έδεσε στο λιμάνι της Νάξου και μετά στη Πάρο