Τα “πρέπει” και αυτά που οφείλουν να κάνουν οι Ελληνικές επιχειρήσεις ώστε να αντιδράσουν άμεσα όταν λήξει η πανδημία – Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα απέναντι στις άλλες χώρες όπως φαίνεται στην ανάλυση που επιχειρεί η MTC Group προς τους συνεργαζόμενους δήμους
Η ταχύτερη, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, ανάκαμψη της ελληνικής τουριστικής αγοράς, έναντι του ανταγωνισμού , η ενδεχόμενη απορρόφηση μέρους του διακινούμενου τουριστικού πλήθους που είχε ως αρχικό προορισμό διακοπών άλλες χώρες και η ενδυνάμωση του εσωτερικού τουρισμού από το φόβο μετάδοσης της ασθένειας σε τρίτες χώρες, αποτελούν σε αυτό το ζοφερό τοπίο που έχει δημιουργηθεί βάσιμες ελπίδες για την έξοδο από το σημερινό αδιέξοδο.
Αυτά, μεταξύ άλλων αναφέρονται σε ειδική για την περίσταση ανάλυση που απέστειλε η MTC GROUP στους Δήμους με τους οποίους συνεργάζεται για ενημέρωση και των επαγγελματιών. Συγκεκριμένα, στην πολυσέλιδη ανάλυση που υπογράφεται από τον Πρόεδρο της εταιρίας Συμβούλων Τουρισμού Νότη Μαρτάκη, παρατίθενται στοιχεία επιστημονικών φορέων σχετικά με την εξάπλωση του κορωνοϊού και τις ελπίδες ανάσχεσής της από το θερμό κλίμα της χώρας μας, η οποία, ακόμα και τώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει το Johns Hopkins University της Βαλτιμόρης των ΗΠΑ, βρίσκεται στην 24η θέση αυτής της λίστας.
Ωστόσο, ο περιορισμός της προσβασιμότητας με την αναστολή πτήσεων αλλά και το κλείσιμο έως 30 Απριλίου των τουριστικών καταλυμάτων στη χώρα μας σε συνδυασμό και με την αναστολή των αεροπορικών δρομολογίων κρουαζιερών για το ίδιο διάστημα, μεταθέτει την έναρξη της τουριστικής περιόδου ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ από το Μάϊο και αργότερα. Αυτό, φυσικά, πλήττει κυρίως προορισμούς που είχαν έναρξη της περιόδου νωρίτερα από το μήνα αυτό και όχι όσους κινούνται, ουσιαστικά, σε τρίμηνη ή τετράμηνη περίοδο.
Για όλους όμως τους προορισμούς υπάρχει το ενδεχόμενο παράτασης της περιόδου, εφόσον, φυσικά, το επιτρέψουν οι κλιματολογικές συνθήκες του φθινοπώρου και εφόσον τότε, δεν παρουσιαστούν φαινόμενα μετάλλαξης του συγκεκριμένου ιού που αναμένεται να πλήξουν και πάλι καταρχήν τις χώρες αποστολής τουριστών και κατά συνέπεια και τους προορισμούς υποδοχής.
Στην ανάλυση επισημαίνονται μεταξύ άλλων και τα εξής:
– Η μέχρι σήμερα αντιμετώπιση του φαινομένου σε επίπεδο πρόληψης αλλά και τα στατιστικά καταδεικνύουν ότι παραμένουμε ένας , συγκριτικά πάντα, ασφαλέστερος προορισμός.
– Το ενδεχόμενο, σύμφωνα με μη διασταυρωμένες μέχρι στιγμής πληροφορίες , επιδότησης εκ μέρους της Ε.Ε. των ταξιδιών συνταξιούχων, δημιουργεί μια νέα γενιά ταξιδιωτών με περισσότερο ελεύθερο χρόνο και, άρα, με δυνατότητα διασποράς στο χρόνο που, τώρα, περισσότερο παρά ποτέ ευνοεί την εξέλιξη της τουριστικής χρονιάς.
– Η μετάβαση από τον μαζικό στον επιλεκτικό τουρισμό που ήδη έχει σηματοδοτηθεί πριν την εμφάνιση του φαινομένου του κορωνοϊού «απελευθερώνει» ένα σημαντικό μέρος του διακινούμενου πληθυσμού με αποτέλεσμα της αποτροπή τυχόν «χειραγώγησής» του προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
– Βασικές ανταγωνίστριες χώρες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία αναμένεται να ανακάμψουν αργότερα, δεδομένης της οξύτητας του προβλήματος στις χώρες αυτές. Παράλληλα, η διάχυτη πλέον εντύπωση για απόκρυψη εκ μέρους της Τουρκίας των πραγματικών διαστάσεων του φαινομένου προκαλεί εύλογη διστακτικότητα στις αγορές που και αυτή θα αργήσει να αποκατασταθεί.
Ωστόσο:
– Η οξύτητα του προβλήματος στις χώρες αποστολής τουριστών και, κυρίως, στις βασικές αγορές της Ιταλίας, της Γερμανίας , της Βρετανίας ακόμα και των ΗΠΑ ενδέχεται να προκαλέσουν ανάσχεση του τουριστικού ρεύματος, ενώ, όπως είχε συμβεί στην έναρξη της περιόδου οικονομικής ύφεσης το 2008, οι χώρες αυτές δεν αποκλείεται να ενθαρρύνουν τον εσωτερικό τουρισμό προκειμένου να συγκρατήσουν την απώλεια εσόδων.
– Η εκ των πραγμάτων νέα οικονομική ύφεση θα πλήξει το εισόδημα του ευρωπαϊκού , κυρίως, πληθυσμού με αρνητικό αντίκτυπο στη Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη, ενώ δεν αποκλείεται, με την πάροδο του φαινομένου να υπάρξουν πιέσεις επαναδιαπραγμάτευσης των συμβολαίων με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις με συνέπεια την επιβάρυνση των λειτουργικών τους δαπανών.
– Η έξαρση του μεταναστευτικού/ προσφυγικού και η εξ αυτής ένταση της κατάστασης στα χερσαία και θαλάσσια σύνορα σε συνδυασμό με το φόβο θερμού επεισοδίου στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο, γενικότερα.
– Η κατάρρευση μεγάλων ταξιδιωτικών οργανισμών και αεροπορικών εταιριών λόγω των οικονομικών επιπτώσεων του κορωνοϊού, με φαινόμενα αντίστοιχα του Thomas Cook που είχαν σοβαρό αντίκτυπο στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις.
Η ανάλυση της εταιρίας συμβούλων καταλήγει με συστάσεις προς επαγγελματίες, ενώ δηλώνοντας ότι όλο το στελεχιακό δυναμικό της βρίσκεται προ των επάλξεων προσθέτει:
«Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα που εκθέσαμε, έχουμε ήδη, από την έναρξη του φαινομένου κινηθεί προς τις παρακάτω κατευθύνσεις:
Α. Κρατάμε «ζεστές» τις αγορές με τις επαφές που έχουμε τόσο με τα γραφεία του ΕΟΤ όσο και με δημοσιογράφους και bloggers από τις προγραμματισμένες συναντήσεις στο πλαίσιο των εκθέσεων που πραγματοποιήθηκαν και όσες είχαν, στο μεταξύ, αναβληθεί προτάσσοντας σε όλους τα θετικά στοιχεία της ποιότητας των υγειονομικών υπηρεσιών της χώρας και των πλεονεκτημάτων του κλίματος και της διατροφής.
Έχουμε επικοινωνήσει με δεκάδες δημοσιογράφους, bloggers, τουριστικούς πράκτορες, media και φωτογράφους από ΗΠΑ, Αυστραλία Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία Βέλγιο, Αυστρία, Ισραήλ και Βαλκανικές χώρες δίνοντας τους επιπλέον πληροφορίες για το τουριστικό προϊόν των προορισμών και ενημερώνοντάς τους για τις συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα και ειδικότερα στους προορισμούς με τους οποίους συνεργαζόμαστε.
Β. Μέχρι στιγμής 10 από αυτούς από Αμερική, Αγγλία, Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Ρουμανία έχουν δείξει ενδιαφέρον για τη δημοσίευση άρθρου στο site τους ή και την πραγματοποίηση press / fam trip, ενώ ήδη προγραμματίζουμε ταξίδια εξοικείωσης με έναρξη τα μέσα Μαϊου.
Γ. Είμαστε σε καταρχήν συνεννόηση με το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας για την από κοινού οργάνωση το προσεχές φθινόπωρο προωθητικής ενέργειας στο Βερολίνο ή σε όποια άλλη πόλη μας υποδειχθεί.
Δ. Συζητάμε με άλλους φορείς με πρόσβαση σε διεθνείς αγορές τη συμμετοχή όσων από τους προορισμούς με τους οποίους συνεργαζόμαστε επιθυμούν σε αντίστοιχες δράσεις και το ίδιο κάνουμε με αεροπορικές εταιρίες για το ενδεχόμενο υποστήριξης ταξιδιών εξοικείωσης».
Το πλήρες κείμενο της ανάλυσης είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της εταιρείας www.mtcgroup.gr