Ενεργοποιείτε η εγκύκλιος του Λιμενικού Σώματος (από το 2002) που αναφέρει ότι θα επιβάλλονται πρόστιμα σε όσους επίδοξους «θαλασσόλυκους» δεν λαμβάνουν υπόψιν τους, τις καιρικές συνθήκες και με υπαίτιοτητά τους θα χρειαστούν μέσα διάσωσης και προσωπικό του Σώματος για την διάσωση τους.
Το είδαμε αρκετές φορές την τρέχουσα χειμερινή περίοδο.. Ειδικά με ακραία καιρικά φαινόμενα όπου αρκετοί κυρίως λάτρεις των exrteme sports θέλησαν να κάνουν πραγματικότητα το όνειρό τους και να πιάσουν το … μεγάλο κύμα. Ομως, αυτή η ενέργειά τους, ενεργοποίησε τον κρατικό μηχανισμό όταν αναφέρθηκε ότι κάποιοι εξ αυτών χάθηκαν για ώρες από τους ανθρώπους που ήταν μαζί τους… Αποτέλεσμα; για ώρες κυρίως ελικόπτερα Super Puma (σ.σ ευχαριστούμε φίλο της ιστοσελίδας για την φωτογραφία από την αναζήτηση κωπηλάτη στη Λούτσα πριν από μερικές εβδομάδες επί Ηφαιστίωνα) να είναι στον αέρα, όπως και δυνάμεις Λιμενικού Σώματος…
Και μπορεί σε μία έκτακτη περίπτωση ο μηχανισμός να ενεργοποιείται, όχι όμως και για όσους θέλουν απλά και μόνο να κυνηγήσουν το όνειρό τους.. Και; Εεεε το πολύ απλό. Από εδώ και πέρα θα έχουμε πρόστιμα σε όσους παρά τις αντίθετες οδηγίες του Κρατικού Μηχανισμού, παραβιάζουν τα έκτακτα μέτρα στη θάλασσα και χρειάζονται διάσωση από το Λιμενικό Σώμα.. Ουσιαστικά, θα γίνει προσπάθεια να τηρηθεί ο Νόμος που προβλέπει την καταβολή αποζημίωσης προς το ελληνικό δημόσιο και κυρώσεις, από άσκοπες κινητοποιήσεις μέσων και προσωπικού του Λιμενικού Σώματος, σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης λόγω υπαιτιότητας των πολιτών, ζητεί το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής από τα τοπικά λιμεναρχεία της χώρας και τις αρμόδιες διευθύνσεις. Κι αυτός ο κανονισμός υπάρχει από το 2002, αλλά δεν είχε ενεργοποιηθεί…
Το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος -με αφορμή την αύξηση των περιστατικών έρευνας και διάσωσης το τελευταίο χρονικό διάστημα, στα οποία εμπλέκονται άτομα που κάνουν χρήση ταχυπλόων σκαφών και λοιπών θαλασσίων μέσων αναψυχής υπό εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες και με σκοπό την διαφύλαξη της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, τόσο των ατόμων που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους όσο και των στελεχών του Λιμενικού των λοιπών Ενόπλων Δυνάμεων που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις αυτές- αναφέρει ότι με εγκύκλιο των αρμόδιων Διευθύνσεων του Αρχηγείου του Λιμενικού εντείνονται οι έλεγχοι αναφορικά με την τήρηση του άρθρου 33 του αριθμ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένα “Ταχύπλοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής”, όπως ισχύει και σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης της εν λόγω διάταξης, θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις.
Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων έλαβαν χώρα διάφορα συμβάντα στη χώρα υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες με αποτέλεσμα να ανοίξει εκ νέου το θέμα για την άσκοπη κινητοποίηση μέσων-προσωπικού λιμενικού και μέσων λόγω υπαιτιότητας των πολιτών. Μάλιστα για το θέμα υπήρξαν και επερωτήσεις βουλευτών στο Κοινοβούλιο για πιο λόγο δεν εφαρμόζεται ο νόμος.
Τι αναφέρει η σχετική εγκύκλιος:
ΘΕΜΑ: “Καταβολή αποζημιώσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο από άσκοπες κινητοποιήσεις μέσων – προσωπικού Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ σε επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης λόγω υπαιτιότητας πολιτών ”
ΣΧΕΤ:(α)Ν. 1844/1989 “Κύρωση της σύμβασης για την ναυτική έρευνα και διάσωση και άλλες διατάξεις” (Α ́110), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
(β) Ο αρίθμ. 20 Γενικός Κανονισμός Λιμένα «Ταχύπλοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής » ( Β ́444/1999), όπως ισχύει
(γ) Η Αρίθμ. 1329.1/53/02/14-11-2002 Απόφαση Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας «Έγκριση Κανονισμού Αρχηγού Λιμενικού Σώματος, που αφορά τους όρους διάθεσης των μέσων και το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών από το Λ.Σ σε τρίτους»(Β ́ 1482), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
(δ) Η αριθμ. 2903.5/92965/2019/31-12-2019 απόφαση κ.ΥΝΑΝΠ «Υπαγωγή Υπηρεσιών και Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στους Γενικούς Γραμματείς, Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και σε υπηρεσιακά όργανα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» ( Β ́5056).
1. Ως γνωστόν το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.), ως πολιτειακός φορέας αρμόδιος για το συντονισμό της ναυτικής έρευνας και διάσωσης,ασκεί υπεύθυνα και επί καθημερινής βάσης τα καθήκοντά του θέτοντας ως ύψιστη προτεραιότητα για τα στελέχη του τη διαφύλαξη του υπέρτατου θεμελιώδους αγαθού, αυτού της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
2. Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Ε.Κ.Σ.Ε.Δ) του Αρχηγείου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. [άρθρο5 του ν. 1844/1989 (Α ́110)], ενεργεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από την κείμενη νομοθεσία, τις Διεθνείς Συμβάσεις και Εγχειρίδια και επιλαμβάνεται επί παντός περιστατικού που αφορά την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, για το οποίο γίνεται κοινωνός, εντός της ελληνικής περιοχής ευθύνης για παροχή υπηρεσιών ναυτικής και αεροπορικής έρευνας και διάσωσης, όπως αυτή καθορίζεται στο άρθρο2 του ιδίου ως άνω νόμου.
3. Επιπρόσθετα, οι περιπτώσεις διάθεσης προσωπικού και μέσων προς παροχή υπηρεσιών σε τρίτους προβλέπονται από τις διατάξεις της (γ) σχετικής. Αν και οι παρεχόμενες υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης παρέχονται για κοινωφελείς σκοπούς και αδαπάνως για τον πολίτη, ενίοτε εξετάζεται, με μέριμνα του επιχειρησιακού βραχίονα του φορέα, σε συνεργασία με τις οικονομικές Υπηρεσίες αυτού, η κατά περίπτωση διάθεση του προσωπικού και των μέσων με καταβολή ανταλλάγματος, στο πλαίσιο της άσκοπης κινητοποίησής τους με δόλο ή ευήθεια για παροχή οποιασδήποτε βοήθειας σε βάρος εκείνου που την προκάλεσε.
4. Κατόπιν των ανωτέρω, με αφορμή την αύξηση των περιστατικών έρευνας και διάσωσης στα οποία εμπλέκονται άτομα τα οποία κάνουν χρήση των μέσων που υπάγονται στις διατάξεις (β) σχετικού και σκοπό την αποφυγή, κατά το δυνατόν και καθ’ οιονδήποτε τρόπο, ύπαρξης συμβάντων εις το μέλλον, τα οποία προσδίδουν περίσσιο και αχρείαστο άχθος στο ενασχολούμενο με αυτά προσωπικό, ως και αβεβαιότητα ως προς την επιτυχή έκβασή τους, θέτοντας πολλές φορές σε κίνδυνο τις ζωές των ανθρώπων που υπηρετούν με αυταπάρνηση το κοινωνικό σύνολο, με υπαιτιότητα των ιδιωτών, ειδικότερα όταν αυτά λαμβάνουν χώρα υπό εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες, γνωστές ποικιλοτρόπως σε οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο(τουλάχιστον μέσω των ΜΜΕ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του 21ου αιώνα), εντελλόμεθα όπως:
4.1 Εντείνετε αστυνομικούς ελέγχους αναφορικά με την τήρηση του άρθρου 33 του (β) σχετικού, για τη χρήση θαλασσίων μέσων αναψυχής υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες, και, σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης εν λόγω διάταξης, να προβαίνετε στην επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.
4.2 Ενημερώσετε κατάλληλα το προσωπικό των Υπηρεσιών και Λιμενικών Αρχών υπαγωγής σας επί των ανωτέρω, καθώς και ναυταθλητικούς συλλόγους, εκμισθωτές θαλασσίων μέσων αναψυχής και ιδιοκτήτες ταχυπλόων σκαφών που δραστηριοποιούνται σε περιοχή αρμοδιότητάς σας, για την πιστή τήρηση των διατάξεων του Γ.Κ.Λ 20.
5. Προϊστάμενοι ΠΕ.ΔΙ.ΛΣ- ΕΛ.ΑΚΤ που κοινοποιείται η παρούσα παρακαλούνται όπως συντονίσουν και εποπτεύσουν Λιμενικές Αρχές υπαγωγής τους παρέχοντας τυχόν επιπρόσθετες εντολές οδηγίες.
6. Αναφέρατε σηματικά λήψη – κατανόηση, μόνο προς τις εκδίδουσες την παρούσα μονίμου φύσεως εγκύκλιο Υπηρεσίες.-