Τετάρτη, 6 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΤεχνολογίαΝάξος - Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

Νάξος – Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

|

Μία ακόμη κολόνα από τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας, το τεχνολογικό θαύμα της δεκαετίας του 20, έπεσε… Στη θέση “Βουνό” στην Απείρανθο – δείτε φωτό 

«Όταν πέσουν οι πυλώνες όλοι θα στεναχωρηθούμε και θα αρχίζουμε να θυμόμαστε . Φυσικά ιδιωτικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες δεν μπορούν να κάνουν τίποτα , δε το επιτρέπει ο νόμος . Οι αρμόδιες υπηρεσίες μάλλον δεν γνωρίζουν ούτε καν την ύπαρξη του μνημείου. Και τι απομένει; Η μέρα που ο εναέριος θα είναι ένας σωρός παλιοσίδερα απλωμένος στις παϊδες της Αμμόμαξης» . Αυτό είχε σχολιάσει κάποιος φίλος της ιστοσελίδας στο άκουσμα ότι έπεσε τον Γενάρη του 2018 πυλώνας του εναέριου μεταφοράς σμύριδας στην Μουτσούνα… 

Σε μερικά χρόνια γιορτάζει τα 100 χρόνια ζωής.. Και το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι “θα έχει μείνει τίποτα όρθιο για να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια από την κατασκευή ενός έργου που χαρακτηρίστηκε ως .. τεχνολογικό θαύμα της εποχής του;” Μιλάμε για τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας που μετράει εδώ και μερικές ημέρες μία ακόμη απώλεια. Και μάλιστα, τη στιγμή που θεωρητικά τα ορυχεία σμύριδας είναι σε κατάσταση ύπνωσης (σ.σ. δεν άνοιξαν φέτος), έχουν γίνει καταγγελίες και αναφορές στη Βουλή για το θέμα του εναέριου και το περασμένο καλοκαίρι όταν είχαμε την αποκάλυψη του μνημείο σμυριδεργάτη από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, δόθηκε η υπόσχεση ότι το πακέτο που ακούει στο όνομα “σμύριδα – υποδομές – εγκαταστάσεις” θα ξανανιώσουν κάτω από τις φτερούγες της Προεδρίας της Δημοκρατίας.. 

Ας δούμε όμως τις τελευταίες εξελίξεις όπως μας τις μεταφέρει ο Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης μέσα από την προσωπική του ιστοσελίδα στα social media .. Τίτλος της ανάρτησης “Το εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς σμύριδος στη Νάξο, υφίσταται καθημερινά ανεπίστρεπτες καταστροφικές φθορές – βλάβες, εξ αιτιας της αδιαφορίας μας”

Και αναφέρει: ” Από τα παλαιότερα χρόνια μέχρι το 1930, η σμύριδα του βουνού του Ζα της Αμόμαξης, μεταφέρονταν στους όρμους του Λυώνα και της Μουτσούνας με γαϊδούρια και μουλάρια, και στην συνέχεια φορτώνονταν στα πλοία για εργοστάσια επεξεργασίας της, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Από το 1930 και μετά η σμύριδα μεταφέρονταν στον λιμένα της Μουτσούνας με το Εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς της, που λειτούργησε για περίπου πενήντα χρόνια μέχρι το 1980, τότε που για λόγους ευνόητους διανοίχθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι για την μεταφορά της αρχικά στις αποθήκες της Μουτσούνας και στην συνέχεια στις αποθήκες στο Καμπί.
Το έργο του Εναέριου μετά την παύση λειτουργίας του, και μετά από ενέργειες του βουλευτή Νίκου Λεβογιάννη το 1989, χαρακτηρίστηκε από την πολιτεία ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, αλλά από τότε μέχρι σήμερα 2019, δηλαδή τριάντα χρόνια τώρα δεν έγινε απολύτως τίποτα για την συντήρηση, την προστασία του και την ανάδειξή του.
Έτσι αφημένο αποκλειστικά και μόνον, στην ανύπαρκτη ευσπλαχνία του χρόνου, καταστρέφεται, καταστρέφεται, και έτσι ένα σημαντικό, ιδιαίτερο και μοναδικό έργο, άρρηκτα δεμένο κάποτε με την ζωή των κατοίκων της ορεινής Νάξου, μνημείο του πολιτισμού μας σήμερα, δεν θα υπάρχει αύριο με όσα αρνητικά αυτό συνεπάγεται.
Δυστυχώς οι εκάστοτε δημοτικές αρχές και οι κοινότητες και οι πολιτιστικοί φορείς της ορεινής Νάξου, το παραμέλησαν. Θα ενθυμήστε τις καταστροφές που έγιναν πρόσφατα σε τμήμα του Εναέριου σε περιοχή της Κορώνου.
Αντίστοιχες καταστροφές του μνημείου, προκλήθηκαν από τότε και μετά στην περιοχή του Κακόρυακα, όπου πρόσφατα είχα κάνει ανάρτηση, με φωτογραφίες που έδειχναν την πτώση (κατέβασμα) του συρματόσχοινου προς το έδαφος.
Στην παρούσα ανάρτησή σας παρουσιάζω, φωτογραφικό υλικό από την πτώση κολώνας του Εναέριου στην τοποθεσία «Βουνό» της Απειράνθου. Για μια ακόμη φορά απευθύνω έκκληση προς το Συμβούλιο Κοινότητος Απειράνθου και Κορώνου, τον Α.Π.Σ.«Τα Φανάρια» τον πολιτιστικό σύλλογο του χωριού Κόρωνος καθώς και στους απανταχού Απεραθίτες και Κορωνιδιάτες, σε μια ύστατη προσπάθεια, με ενέργειες προς αρμοδίους, προκειμένου να αποκατασταθούν οι φθορές αν αυτό είναι δυνατόν να γίνει.
Τέλος δε, έχω να πω στους επισκέπτες – εκδρομείς και σε όσους κινούνται κάτω από τα συρματόσχοινα και τα βαγόνια του Εναέριου, τους σταθμούς φόρτωσης και τις στοές των ορυχείων, να αποφεύγουν αυτά τα μέρη, διότι πιστεύω ότι είναι επικίνδυνα για την ζωή τους. Εγώ προσωπικά δεν θα ξαναπεράσω από αυτά τα μέρη.
Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης 28η Νοεμβρίου, της χρονιάς του 2019, 7:20 μμ”

Το έργο του εναέριου 

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι την περίοδο 1926-1929, ένα σπουδαίο βιομηχανικό έργο, το πρώτο σημαντικό δημόσιο έργο που εκτελέστηκε στη Νάξο, ο εναέριος σιδηρόδρομος, διαφοροποίησε ριζικά το σύστημα μεταφοράς της σμύριδας και διευκόλυνε τη δουλειά των σμυριδεργατών. Είχε μήκος 9 χλμ από τη Στραβολαγκάδα ως τη Μουτσούνα, και αποτελούνταν από 72 σιδερένιους πυλώνες ύψους από 5 έως και 43 μ., 170 βαγόνια, 2 μηχανές και  7 παρατηρητήρια, ενώ για τη λειτουργία του απαιτούσε από 42 έως και 68 άτομα. Το διπλό κινούμενο συρματόσκοινο που είχε μήκος 8720 μ, ένωνε τους πέντε σταθμούς φόρτωσης του σμυριγλιού με το λιμάνι της Μουτσούνας, και στα χρόνια της λειτουργίας του, από το 1929 μέχρι το 1982, μετέφερε περίπου 340.000 τόνους  σμύριδας.  Μετά το 1982 άνοιξε ο δρόμος και η μεταφορά της σμύριδας γίνεται πλέον με φορτηγά αυτοκίνητα. Στις μέρες μας ο εναέριος έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο βιομηχανικό μνημείο και εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με τα κτίρια και τις μηχανές του στη Στραβολαγκάδα, τις εγκαταστάσεις φόρτωσης στη Μουτσούνα και τα σκουριασμένα βαγόνια και συρματόσχοινα να αιωρούνται ακόμα πάνω από τα ορυχεία. 

Εμείς τι να πούμε αλήθεια; Οτι έχουμε ακούσει μεγάλα λόγια και υποσχέσεις; Καθημερινά. Από τον Γενάρη του 2018 (για τα πρόσφατα) όταν έπεσε πυλώνας στην Μουτσούνα... Στη συνέχεια είχαμε την παρουσία του κου Παυλόπουλου – Πρόεδρου της Δημοκρατίας – και βέβαια την κατάθεση ερώτηση στη Βουλή από τον κο Συρμαλένιο... Αλλά όσο εσείς είδατε λύση ή έστω μία πρόοδο, άλλο τόσο είδαμε κι εμείς… 

Απλά ντροπή… Στο εξωτερικό ένα τέτοιο έργο θα ήταν ανεκτίμητης αξίας και βάση για δημιουργία μουσείων με μεγάλη επισκεψιμότητα. Εδώ; Απλά να ρημάξει, γιατί είναι του…γείτονα και όχι δικό μας… 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς–Πάρος–Νάξος–Κουφονήσια–Κατάπολα για 6 & 13 Αυγούστου

Το “HIGHSPEED 4” θα εκτελέσει τα δρομολόγια του “HELLENIC HIGHSPEED” – Δείτε τις ώρες αναχώρησης και άφιξης

Βασιλική Κατερίνη: «Όταν τραγουδάω στο νησί μου, αυτό χτυπάει στην καρδιά!» (video)

Μια ειλικρινής συζήτηση για την οικογένεια, τη μουσική, τις ρίζες και το μέλλον μέσα από τη συχνότητα της Ραδιοφωνίας Κυκλάδων 101,3.

ΥΠΑ: Σε εξέλιξη οι αναβαθμίσεις σε αεροδρόμια Σύρου, Κυθήρων και Ιωαννίνων

Επιθεωρήσεις από τη Διοίκηση της ΥΠΑ σε κρίσιμες υποδομές της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας – Στόχος η αναβάθμιση λειτουργίας, αισθητικής και τουριστικής διασύνδεσης

Γ. Πολυχρονάκος: «Η Δημόσια Υγεία στις Κυκλάδες είναι ο μεγάλος ασθενής»

Καταγγελία από τον Τομεάρχη Νησιωτικής Πολιτικής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝ.ΑΛ. για τεράστια κενά σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό στα νησιά – Προειδοποίηση για επιδείνωση το φθινόπωρο

Νάξος – Ο Γιάννης Κασιδάκης στα «Φανάρια»: Ενίσχυση με φόντο το μέλλον

Ο ΑΠ.Α.Σ. Νάξου υποδέχεται τον 20χρονο forward με εμπειρία και φιλοδοξίες – Χτίζει ομάδα που παίζει, διεκδικεί και εμπνέει!

Συρματόπλεγμα στην Πορτάρα: «Έκνομη ενέργεια» λέει ο Δήμαρχος Νάξου Δ. Λιανός (video)

Αντιδράσεις για την πρόχειρη περίφραξη στο εμβληματικό μνημείο – Τι είπε ο Δήμαρχος στην εκπομπή του OPEN και ποια μέτρα ζητά να ληφθούν άμεσα. (video)

Επίκαιρο ερώτημα αφελούς πολίτη: Ο τουρίστας βεβήλωσε την Πορτάρα; ή, οι αρχαιολόγοι την βεβηλώνουν διαχρονικά;

Εμείς βλέπουμε να εξαφανίζεται όλο  και πιο πολύ, από την αιολική ενέργεια, το κονίαμα της λιθοδομής θεμελίωσης. Μπορεί να μας διαβεβαιώσει η αρχαιολογική υπηρεσία ότι αδίκως ανησυχούμε;

«Νότες του Καλοκαιριού» στο Σαγκρί – Μουσικές διακοπές για παιδιά απόψε στα Δημήτρια

Διαδραστική μουσική εκδήλωση στο πλαίσιο των Θερινών Εργαστηρίων Μουσικής Νάξος 2025 – Από τις κατασκευές μέχρι τα τραγούδια και τα θαλασσινά παιχνίδια!

Ναός Απόλλωνα: Άμεση αντικατάσταση των συρματοπλεγμάτων με ένα καλαίσθητο καθορισμό του μνημειακού χώρου.

Ο Μιχάλης Φραγκίσκος γράφει για τον ναό του Απόλλωνα, την εικόνα που προσβάλει και τι πρέπει να γίνει ...

Μαρτυρία-στήριξη στο Νοσοκομείο Νάξου: «Χειρουργήθηκα και σώθηκα – Στηρίξτε το!»

Την ώρα που η ΠΟΕΔΗΝ καταγγέλλει ελλείψεις και «παύση χειρουργείων», ένας Ναξιώτης πολίτης μιλά για την εμπειρία ζωής στο Γενικό Νοσοκομείο Νάξου και απευθύνει έκκληση στήριξης

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.