Ο Όμιλος Attica αποφάσισε στα πλοία του που δραστηριοποιούνται σε γραμμές που ανταγωνίζονται ταχύπλοα, όπως είναι π.χ. η γραμμή των Κυκλάδων (Blue Star Delos και Blue Star Patmos), να τοποθετήσουν scrubbers έως τα μέσα του 2020 – Η αλλαγή στο καύσιμο και η σύνδεση με το ακτοπλοϊκό εισιτήριο
Τέσσερα συν τέσσερα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία θα εξοπλίσει με scrubbers o Όμιλος Attica Group, σύμφωνα με τα σχέδια που έχει επεξεργασθεί η διοίκησή του. Όπως έχει ήδη αναφερθεί στο ενημερωτικό δελτίο που συντάχθηκε με αφορμή την έκδοση ομολογιακού δάνειου ύψους 175 εκατ. ευρώ, η εταιρεία στα σχέδιά της έχει τη διάθεση τουλάχιστον 25,9 εκατ. ευρώ για την αγορά και εγκατάσταση εξειδικευμένου εξοπλισμού πλυντρίδων καυσαερίων (scrubbers), δηλαδή συσκευών για τον έλεγχο αέριων εκπομπών και ειδικά όξινων αερίων (SOx), σε επιλεγμένα πλοία, έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021.
Του Λάμπρου Καραγεώργου (naftemporiki.gr)
Ο σχεδιασμός ολοκληρώθηκε και σύντομα αναμένεται να πέσουν και οι υπογραφές με την προμηθεύτρια εταιρεία για την τοποθέτηση σε πρώτη φάση scrubbers σε τέσσερα πλοία του ομίλου, ενώ σε δεύτερη φάση θα τοποθετηθούν scrubbers σε άλλα τέσσερα, σε ένα σύνολο 29 επιβατηγών οχηματαγωγών και ταχυπλόων πλοίων που ελέγχει ο όμιλος.
Συμβατικά και ταχύπλοα
Το management της Attica Group έπειτα από ενδελεχή μελέτη της όλης κατάστασης και συγκεκριμένα τόσο της ακτοπλοϊκής αγοράς όσο και των τιμών των καυσίμων υφιστάμενων και νέων (χαμηλού θείου) καθόρισε σαν βασική της στρατηγική να συνεχίσει να παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστική σε περιοχές όπου «απέναντι» στα δικά της συμβατικά πλοία δραστηριοποιούνται ταχύπλοα, τα οποία καταναλώνουν ήδη ακριβό καύσιμο και δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι για αυτά μετά το 2020. Συνεπώς, προκειμένου να μην κλείσει η ψαλίδα του κόστους μεταξύ συμβατικών και ταχυπλόων, ο Όμιλος Attica αποφάσισε στα πλοία του που δραστηριοποιούνται σε γραμμές που ανταγωνίζονται ταχύπλοα, όπως είναι π.χ. η γραμμή των Κυκλάδων, να τοποθετήσουν scrubbers.
Με βάση τα παραπάνω από την αγορά εκτιμάται ότι scrubbers σε πρώτη φάση θα τοποθετηθούν στα Blue Star Delos, Blue Star Patmos, Νήσος Μύκονος και στο Superfast XI που δραστηριοποιείται στη γραμμή της Ανκόνα. H τοποθέτηση αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τον προσεχή Ιούνιο.
Πρόκειται σαφώς για μια αμυντική κίνηση του Ομίλου Attica, όπως σημειώνουν παράγοντες του κλάδου, που στοχεύει στο να διατηρήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα. Σε δεύτερη φάση θα τοποθετήσει scrubbers σε άλλα τέσσερα πλοία της, τα πιο κοστοβόρα.
Το κόστος των καυσίμων
Επισημαίνεται ότι για μια ακτοπλοϊκή εταιρεία το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων και λιπαντικών είναι το σημαντικότερο λειτουργικό κόστος. Ειδικά στην Attica Group, αντιπροσωπεύει για τη χρήση 2018 το 47% περίπου του κόστους πωληθέντων του ομίλου. Στο ενημερωτικό δελτίο του ομίλου αναφερόταν ακόμη ότι η υποχρεωτική χρήση πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο κάτω του 0,5% από την 1η Ιανουαρίου 2020 (έναντι 1,0% και 3,5% σήμερα) συνεπάγεται σημαντική αύξηση του κόστους των καυσίμων, η οποία δεν μπορεί να αντισταθμιστεί πλήρως από την επιλεκτική εγκατάσταση συσκευών καθαρισμού των εκπομπών των ρύπων (scrubbers) σε ορισμένα μεγάλου μεγέθους και μικρής ηλικίας πλοία.
Εκτιμάται με βάση τα σημερινά δεδομένα, ότι το κόστος του νέου καυσίμου με περιεκτικότητα 0,5% ανά μετρικό τόνο θα είναι φθηνότερο του καυσίμου περιεκτικότητας 0,1% και ακριβότερο των καυσίμων περιεκτικότητας 1,0% και 3,5% που σήμερα χρησιμοποιεί ο όμιλος.
Ενδεικτικά, την 31η Μαΐου 2019 το κόστος του πετρελαίου περιεκτικότητας σε θείο 3,5% ανερχόταν σε 361 δολ. ανά τόνο, το δε κόστος του ναυτιλιακού πετρελαίου περιεκτικότητας σε θείο 0,1% ήταν 558 δολ. ανά τόνο και του 1,0% -το οποίο κυρίως καταναλώνουν τα πλοία της εταιρείας- ανερχόταν σε 408 δολ. ανά τόνο.
Η τοποθέτηση scrubber θα επιτρέψει σε ένα πλοίο να συνεχίσει να καταναλώνει καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, ενώ παράλληλα να συμμορφώνεται με το νέο όριο του 0,5%. Ωστόσο, η τοποθέτηση scrubber μπορεί να κοστίσει 3-5 εκατ. δολ. ανά πλοίο και στις περισσότερες περιπτώσεις θα επιβάλλει την παραμονή του πλοίου στο ναυπηγείο για κάποιο χρονικό διάστημα. Φυσικά μια τέτοια επένδυση δεν είναι απαραιτήτως συμφέρουσα ή προτιμητέα για το σύνολο του στόλου και η κάθε περίπτωση θα αξιολογηθεί ειδικά.
Υγ…. Στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά scrubbers έχει τοποθετήσει σε τρία πλοία της η Minoan Lines. Οι Μινωικές Γραμμές είναι η πρώτη εταιρεία στον χώρο της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας που τα πλοία της, H/S/F Knossos Palace, H/S/F Festos Palace, H/S/F Mykonos Palace, από το πρώτο 6μηνο του 2019 έχουν εναρμονιστεί πλήρως με τις νέες απαιτήσεις για μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του θείου.