Σε πορεία συνεχούς ανάπτυξης βρίσκεται η κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Μέσα στο 2019 βελτιώθηκε κατά 10% σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά, ξεπερνώντας τις αρχικές προβλέψεις που έκαναν λόγο για αύξηση 7%. – Ποια είναι η εικόνα στα 41 λιμάνια της Ελλάδας που έχουν σχέση με την κρουαζιέρα
“Η αρχική μας πρόβλεψη σε σύγκριση με το 2018 ήταν ότι θα έχουμε βελτίωση και δη της τάξης του 7 %. Με τις τελευταίες μετρήσεις μας φαίνεται ότι έχουμε περαιτέρω βελτίωση, φθάνοντας στο περίπου 10 % για όλη την επικράτεια. Οπότε θα πρέπει να χαμογελάμε»… Αυτό αναφέρει ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κάνοντας μία πρώτη εκτίμηση για όσα συμβαίνουν στο χώρο της Κρουαζιέρας…
Μϊα δραστηριότητα που είναι ιδιαίτερη ευαίσθητη, με επιβάτες που αρέσκονται να ταξιδεύουν πολύ και κυρίως να ξοδεύουν χρήματα στα λιμάνια που επισκέπτονται… Και ο κος Κόντες τονίζει ότι «Αξιοσημείωτο βέβαια δείχνει να είναι η μείωση στον λιμένα του Πειραιά κατά 20 προσεγγίσεις λιγότερες, αλλά θετική αύξηση σε Μύκονο +69, Κέρκυρα +17, Ρόδο +25, και άλλες μικροδιαφορές σε άλλους προορισμούς”.
Κρουαζιέρα λοιπόν.. Πειραιάς το πιο σημαντικό λιμάνι της Ελλάδας σπάζοντας για δεύτερη σερί χρονιά το φράγμα του ενός εκατομμυρίου επισκεπτών και από εκεί και πέρα, Σαντορίνη, Μύκονος, Κέρκυρα τα αγαπημένα λιμάνια όλων των εταιριών παρά την γκρίνια για τις υποδομές και βέβαια την αποχώρηση αρκετών εκ των κρουαζιερόπλοιων ελέω καιρικών συνθηκών…
Ο κος Κόντες ολοκληρώνοντας τον τρόπο σκέψης του αναφέρει ότι Η περαιτέρω βελτίωση από την αρχή της τουριστικής περιόδου είναι +122 calls και περίπου 281.739 επιπλέον επιβάτες. Επίσης, το πρόβλημα στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με το μεταναστευτικό είναι έντονο, μια που η πολύ μικρή κίνηση είναι εμφανής.
Τα νησιά των Κυκλάδων δείχνουν να έχουν ικανοποιητική κίνηση, αλλά και η μεγαλόνησος Κρήτη. Επίσης η Κεφαλονιά επικρατεί στο Ιόνιο. Η Μύκονος τέλος κάνει την μεγάλη διαφορά αλλά και η Σαντορίνη συντηρούν την πρωτιά για αρκετά χρόνια. Μπορεί η Μύκονος και η Σαντορίνη να είναι οι πιο διάσημοι προορισμοί υπάρχουν όμως αρκετές ελλείψεις υποδομών για να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες» και καταλήγει: «Ο πίνακας με τα στοιχεία κρουαζιέρας δείχνει την κίνηση από το 2016 έως το 2019 και φυσικά αποδεικνύει το λαμπρό μέλλον που έχει η κρουαζιέρα στην πατρίδα μας. Ιδιαίτερη προσοχή βέβαια επιβάλλεται να υπάρχει στους εν λόγω προορισμούς για να συνεχισθεί η εν λόγω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού γενικότερα. Τέλος είναι αξιοσημείωτο ότι ένα μεγάλο ποσοστό περίπου 25 % των επισκεπτών κρουαζιέρας επανέρχονται στην Χώρα μας για πολυήμερες διακοπές με συγγενείς και φίλους δίνονταν έτσι μια σημαντική ώθηση στο τουριστικό ρεύμα της Χώρας μας σε διάφορους προορισμούς».
Με ενθαρρυντικό στοιχείο ότι όλο και περισσότεροι έλληνες μπαίνουν στα κρουαζιερόπλοια, πάμε να δούμε εν συντομία τι γίνεται στα νησιά των Κυκλάδων που εμπλέκονται σ αυτό το τομέα… Η Σαντορίνη είναι η “Βασίλισσα” παρά την γκρίνια που υπάρχει κα από τις δύο πλευρές.. Οι άνθρωποι της κρουαζιέρας θέλουν περισσότερες υποδομές καθότι χάνονται περίπου τέσσερις ώρες ανά επίσκεψη στην αποβίβαση και επιβάβαση επισκεπτών, ενώ από τη Σαντορίνη μιλούν για καλύτερο έλεγχο των επισκέψεων… Παρά τη γκρίνια εμφανίζει εντυπωσιακή αύξηση, καθώς το 2019 ο συνολικός αριθμός πρόβλεψης άφιξης κρουαζιεροπλοίων στο νησί είναι 584 (έναντι 474 το 2018) και επιβατών 810.000 που την φέρνει στην 2η θέση, πίσω από τον Πειραιά…
Στη Μύκονο, το πρόβλημα είναι κι εδώ οι υποδομές. Το λιμάνι έχει ανάγκη βελτιώσεων και δεν είναι λίγα τα μεγάλα κυρίως κρουαζιερόπλοια που φεύγουν για άλλους προορισμούς με το πρώτο κύμα… Παρόλα αυτά από τα 484 πέρυσι φτάνουμε στα 560 φέτος κρουαζιερόπλοια και βέβαια το +800.000 επισκέπτες…
Η Σύρος παραμένει το πρώτο από τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων κι αυτό γιατί ποντάρει στο πολύ καλό λιμάνι που έχει και λιγότερο σε όλα τα υπόλοιπα αν και έχει το πλεονέκτημα του θρησκευτικού τουρισμού (συνύπαρξη Καθολικών και Ορθόδοξων).. Χρειάζεται πάντως καλύτερο marketing… Πέρυσι είχε 80 αφίξεις και φέτος θα πέσει στις 54 και μία μείωση της τάξης των 6000 επισκεπτών.. Μεγάλη απώλεια…
Από εκεί και πέρα, Πάρος και Νάξος αν και θεωρούνται καλοί προορισμοί εντός Ελλάδας, εκτός δεν έχουν μεγάλη πέραση, Πρόβλημα οι υποδομές. Και το είδαμε ειδικά φέτος με την Νάξο (σε Αγιο Προκόπιο, Αγία Αννα ακόμη και Μουτσούνα) να έχει δεκάδες μικρά πολυτελέστατα κρουαζιερόπλοια, ελάχιστα όμως μεγάλα… Η Νάξος, καταγράφει μόλις 20 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων (έναντι 22 πέρυσι) με 3.000 επιβάτες, ενώ η Πάρος 12 αφίξεις (έναντι 17) με 1.338 επιβάτες και μείωση επιβατών κατά 50%… Πολλά.
Η Μήλος ως νέο όνομα στο χώρο παραμένει σταθερή αξία σε σχέση με την περσινή χρονιά: Με 27 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων και 15.000 επιβάτες, μικρή μείωση στους επισκέπτες αν και το 2016 είχε 32 αφίξεις. Το καλό λιμάνι και το Marketing έχουν παίξει ρόλο στην άνοδο της Μήλου. Από εκεί και πέρα, η Ιος έχει να δει επίσημα κρουαζιερόπλοιο από το 2017 που είδε οκτώ (!!!), η Ανδρος και η Τήνος μπαίνουν και βγαίνουν στις λίστες αν και η Τήνος ποντάρει κυρίως στη Σύρο και τη μικρή απόσταση που χωρίζει τα δύο νησιά, ενώ ενδιαφέρον θα έχει τα επόμενα χρόνια η προσπάθεια που έγινε φέτος για άνοιγμα σε Αμοργό, Κέα και Φολέγανδρο…
Δείτε τους σχετικούς πίνακες αναλυτικά .