Σάββατο, 5 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΑιγαίο: Υδροφόρες τέλος και πλέον δεν έχει μεταφορά νερού στα νησιά

Αιγαίο: Υδροφόρες τέλος και πλέον δεν έχει μεταφορά νερού στα νησιά

|

Τα τελευταία δύο χρόνια τέθηκαν σε λειτουργία αφαλατώσεις σχεδόν σε όλα τα άνυδρα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων και οι λιγοστές –σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια– ανάγκες για μεταφορά νερού καλύπτονται από το Πολεμικό Ναυτικό – Το πρόβλημα της Σαντορίνης και το …φθηνό νερό που ξοδεύετε χωρίς σκέψη – Τι αναφέρει ο Ηλίας Νόκας διευθυντής Υδάτων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου

Τέλος στη μεταφορά νερού με ιδιωτικές υδροφόρες για πρώτη φορά τη φετινή χρονιά. Τα τελευταία δύο χρόνια τέθηκαν σε λειτουργία αφαλατώσεις σχεδόν σε όλα τα άνυδρα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων και οι λιγοστές –σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια– ανάγκες για μεταφορά νερού καλύπτονται από το Πολεμικό Ναυτικό. Ζητούμενο παραμένει πώς το Δημόσιο θα συντονίσει τη λειτουργία των αφαλατώσεων και θα κοστολογήσει δίκαια το νερό. Αλλά και πώς θα συμμαζέψει… το χάος, στα νησιά με μεγάλη τουριστική ζήτηση.

Πριν από ένα μήνα, στις 22 Μαΐου, εγκαινιάστηκε στην Πάρο η νέα μονάδα αφαλάτωσης του νησιού, δυναμικότητας 2.500 κυβικών/ημέρα. Η μονάδα αφαλατώνει νερό από τη θάλασσα το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για την υδροδότηση της ευρύτερης περιοχής της Παροικιάς, της Πούντας, της Αλυκής και της Αγκαιριάς, «αποδεσμεύοντας» τις γεωτρήσεις στα ανατολικά του νησιού, που θα τροφοδοτούν μόνο την περιοχή της Νάουσας, τον Αρχίλοχο και τη Μάρπησσα.  Τη μονάδα προμηθεύτηκε ο δήμος από ελληνική εταιρεία (Sychem), η οποία θα τη λειτουργήσει και για διάστημα ενός έτους. Το παράδειγμα της Πάρου (και της Νάξου, που έσπευσε τον προηγούμενο Δεκέμβριο να μισθώσει για 4 μήνες μια μονάδα αφαλάτωσης επειδή άδειασαν τα φράγματα του νησιού) είναι ενδεικτικό της στροφής που παρατηρείται σε πολλά νησιά του Αιγαίου αλλά και του Ιονίου, μετά την παρατεταμένη ανομβρία των προηγούμενων ετών, αλλά και την εκρηκτική αύξηση του τουρισμού. Αυτή είναι η μία πλευρά.

Η άλλη πλευρά αφορά τα άνυδρα νησιά. Δύο από τα νησιά που σταθερά υδροδοτούνταν τα τελευταία χρόνια με μεταφορά νερού με πλοίο ιδιώτη (προς 10,30 ευρώ το κυβικό) ήταν οι Λειψοί και η Κίμωλος. Το εξωφρενικό στις δύο περιπτώσεις είναι πως και για τα δύο νησιά είχαν αγοραστεί μονάδες αφαλάτωσης (των 600 κυβικών/ημερησίως) με πόρους της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, αλλά παρέμεναν… αποθηκευμένες. Η επίσημη αιτία για την καθυστέρηση ήταν πως οι δύο νησιωτικοί δήμοι δεν διέθεταν την τεχνική επάρκεια να μελετήσουν και να προκηρύξουν διαγωνισμό για τα συνοδά των αφαλατώσεων έργα, κάτι που κανείς… δεν μπορούσε να είχε σκεφθεί νωρίτερα, ώστε να τα εντάξει στο αντικείμενο του διαγωνισμού. Τελικώς, τα έργα πραγματοποίησε το 2018 η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τη φετινή άνοιξη οι δύο μονάδες τέθηκαν σε λειτουργία. Χαρακτηριστικό είναι πως η μεταφορά νερού μόνο για τους Λειψούς κόστιζε στο Δημόσιο 650.000 ευρώ ετησίως.

Οι τελευταίες ελλείψεις θα καλυφθούν μέσα στο έτος. Την Πέμπτη εγκαινιάζεται η αφαλάτωση στη Νίσυρο, μία εβδομάδα αργότερα στο Αγαθονήσι, αρχές Ιουλίου στα Κατάπολα της Αμοργού. «Την τελευταία διετία απέκτησαν αφαλατώσεις πολλά νησιά: η Πάτμος, το Καστελλόριζο, η Αιγιάλη της Αμοργού. Φέτος, είναι η πρώτη χρονιά μετά δεκαετίες που στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα δεν θα γίνει μεταφορά νερού από ιδιώτη», λέει ο Νεκτάριος Σαντορινιός, αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μιλώντας στην “Καθημερινή”. «Εχουμε συμφωνήσει με το Πολεμικό Ναυτικό να καλύψει τις λίγες ποσότητες που θα χρειαστούν σημειακά, π.χ. στον Πανορμίτη της Σύμης. Ηταν ένα μεγάλο στοίχημα να σταματήσει η μεταφορά νερού, από την οποία πλέον εξοικονομούμε περίπου 4,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Το νερό που παράγεται είναι πόσιμο και ελέγχεται καθημερινά. Το πρόβλημα πλέον είναι τα δίκτυα ύδρευσης, καθώς τόσα χρόνια που το νερό δεν ήταν πόσιμο σε πολλά νησιά, απλά το δίκτυο δεν συντηρούνταν».

Σύμφωνα με το σχέδιο διαχείρισης του Υδατικού Διαμερίσματος Νήσων Αιγαίου, το 2017 λειτουργούσαν 41 μονάδες αφαλάτωσης, εκ των οποίων οι 27 στις Κυκλάδες και οι 11 στα Δωδεκάνησα. Από πλευράς δυναμικότητας οι μεγαλύτερες μονάδες είναι αυτές της Μυκόνου (Κόρφος), της Σύρου (Ερμούπολη) και της Χίου (Θόλος). Η λειτουργία της αφαλάτωσης λύνει το πρόβλημα ποιότητας και επάρκειας νερού, ενώ η ανάθεση της λειτουργίας σε ιδιώτη (ένα μοντέλο που ξεκίνησε στη Μήλο και τα τελευταία χρόνια κερδίζει έδαφος) είναι ένας τρόπος να διασφαλίζεται η άρτια λειτουργία της. Ομως, υπάρχουν δύο βασικά προβλήματα: το κράτος (το υπουργείο Εσωτερικών ή η Γενική Γραμματεία Αιγαίου) επιδοτούν με διαφορετικά ποσά και «θολά» κριτήρια τις αφαλατώσεις. Και οι περισσότεροι από τους δήμους που τις λειτουργούν εξακολουθούν να χρεώνουν πολύ φθηνά το νερό, παρά το υψηλό κόστος λειτουργίας τους.

Οι επιδοτήσεις

Για παράδειγμα, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου τον Ιούνιο έδωσε στη Σύμη 180.000 ευρώ για να καλύψει το ενεργειακό κόστος των μονάδων αφαλάτωσης. Ενώ πληρώνει 10-15.000 ευρώ/μήνα για τις αφαλατώσεις σε Πάτμο και Αρκιούς, 15-20.000 ευρώ/μήνα για τις μονάδες του Καστελλόριζου. «Τις μεγαλύτερες επιδοτήσεις τις λαμβάνουν η Σύρος, η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Ιθάκη. Αλλά κάποιοι δήμοι… το κρύβουν, γιατί άλλοι παίρνουν πολλά και άλλοι λίγα. Είναι προφανές ότι το σύστημα αυτό θέλει εκσυγχρονισμό», εξηγεί ο Ηλίας Νόκας, διευθυντής Υδάτων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. «Δεν αρκεί να κάνεις μια αφαλάτωση. Πρέπει να τιμολογείς σωστά το νερό. Οταν είναι πάρα πολύ φθηνό, όπως λ.χ. στη Νάξο ή στην Κάλυμνο, ο κόσμος το ξοδεύει χωρίς σκέψη. Η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία για την τιμολόγηση του νερού δεν έχει εφαρμοστεί, το δε ύψος του “περιβαλλοντικού τέλους” που προέβλεπε η νομοθεσία να επιβληθεί είναι αστείο. Ετσι ο καθένας χρεώνει ό,τι θέλει».

Η τεράστια τουριστική ζήτηση ορισμένων νησιών περιπλέκει τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα (και) στη διαχείριση του νερού. «Η κατανάλωση νερού στη Μύκονο έχει αυξηθεί κατά 20% την τελευταία πενταετία, φθάνοντας το 1,3 εκατ. κυβικά ετησίως», λέει ο κ. Νόκας. «Πολύ σημαντικές ποσότητες νερού (υπολογίζω περισσότερο από 500.000 κυβικά το έτος) μεταφέρονται με παράνομα ιδιωτικά βυτιοφόρα (τουλάχιστον 20), σε εκτός σχεδίου κατοικίες και ξενοδοχεία. Το νερό που μεταφέρουν είναι υφάλμυρο ή θαλασσινό και ελλείψει δικτύου αποχέτευσης, καταλήγει μέσα από τους βόθρους στο υπέδαφος και χαλάει την ποιότητα των υπόγειων γλυκών νερών. Το ίδιο συμβαίνει και στη Σαντορίνη, με τους παράνομους υδροφορείς να εκμεταλλεύονται την ισχύ τους και να κάνουν «απεργίες» μέσα στον Αύγουστο με απίθανα αιτήματα, λ.χ. να συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων της ΔΕΥΑ Θήρας, να διορίζουν τα παιδιά τους στον δήμο κ.ά. Η Σαντορίνη είναι η πιο δύσκολη περίπτωση: Μόνο μέσα σε ένα χρόνο (2017-2018) η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 35%, ενώ οι αφαλατώσεις που λειτούργησαν πριν από 2-3 χρόνια για να καλύψουν τη ζήτηση, ήδη είναι ανεπαρκείς με σοβαρό κίνδυνο να καταρρεύσει το σύστημα υδροδότησης την περίοδο αιχμής, ακόμα και φέτος. Πολύ δε περισσότερο αν παρουσιαστεί οποιαδήποτε βλάβη στον μηχανολογικό εξοπλισμό, κάτι που είναι πολύ συνηθισμένο. Ηδη, παρουσιάστηκε διακοπή υδροδότησης στα Φηρά. Και είμαστε ακόμα στον Ιούνιο».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Γυάρος: Παραμένει η απαγόρευση αλιείας εντός 3 ναυτικών μιλίων από τις ακτές

Έως την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για τη ζώνη προστασίας της βιοποικιλότητας, συνεχίζει να ισχύει η απαγόρευση κάθε μορφής αλιείας στη θαλάσσια περιοχή γύρω από τη Γυάρο.

AirBnb – Ρεκόρ για την Ελλάδα το 2025, σημαντική αύξηση σε Κυκλάδες, Κρήτη και Ιόνιο

Με άνοδο 15,2% στις διανυκτερεύσεις σε Airbnb, Booking και Expedia, η χώρα ξεπέρασε κατά τριπλάσιο ποσοστό τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – Στην 6η θέση πανευρωπαϊκά η Ελλάδα

Hellenic Seaplanes – Βόλος: Τα πρώτα υδροπλάνα απογειώνονται αύριο (06/07), νέα εποχή για την επικοινωνία

Πρώτες περιηγητικές πτήσεις την Κυριακή 6 Ιουλίου – Στρατηγικός ρόλος του λιμανιού Βόλου στη δημιουργία εναλλακτικού δικτύου σύνδεσης με τις Κυκλάδες και το Αιγαίο

Τα ωραιότερα ελληνικά νησιά για το 2025 σύμφωνα με το Travel + Leisure, στην κορυφή οι Κυκλάδες

Το κορυφαίο ταξιδιωτικό περιοδικό Travel + Leisure παρουσιάζει τα 20 καλύτερα ελληνικά νησιά για φέτος – Οι Κυκλάδες πρωταγωνιστούν με επιλογές για κάθε τύπο ταξιδιώτη

Μήλος: Επιβάτιδα έπεσε στη θάλασσα κατά τον κατάπλου του Super Jet 2, Σώθηκε άμεσα από μέλη του πληρώματος

Άμεση ήταν η αντίδραση πληρώματος και λιμενικού – Η 31χρονη Αμερικανίδα δηλώνει καλά στην υγεία της

Παραδοσιακό Νησιώτικο Γλέντι στον Δαμαριώνα, γιορτάζουμε, διασκεδάζουμε, στηρίζουμε τα σχολεία μας!

Το Σάββατο 12 Ιουλίου, ο προαύλιος χώρος του Δημοτικού Σχολείου Δαμαριώνα μεταμορφώνεται σε γιορτινή αυλή με νησιώτικη μουσική, χορό και έναν υψηλό σκοπό: την ενίσχυση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

Νάξος: Παγκόσμιος προορισμός για kitesurf το 2025 σύμφωνα με γαλλικό ταξιδιωτικό μέσο

Στην κορυφή της λίστας του generationvoyage.fr η Νάξος ως κορυφαία επιλογή για θαλάσσια σπορ – Η Μικρή Βίγλα και η Λαγκούνα προσελκύουν kitesurfers από όλο τον κόσμο

Κύστη Κόκκυγος: Ανώδυνη αντιμετώπιση με Laser, νέες θεραπείες χωρίς τομές

Η σύγχρονη ιατρική προσφέρει λύσεις για ταχεία επούλωση και αποφυγή υποτροπών – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις μεθόδους FiLaC & LaPSiT

Αφιερωμένο στη Σαντορίνη το τεύχος Ιουνίου του περιοδικού Greek Hotelier

Το 6ο Περιφερειακό Συνέδριο της ΠΟΞ και το άρθρο του Αντώνη Παγώνη αναδεικνύουν την ανάγκη για βιώσιμες υποδομές, θεσμική στήριξη και στρατηγική αναβάθμιση του νησιού

Σαντορίνη – Πλατεία Σαρπάκη: Ο Δήμος Θήρας προκηρύσσει έργο ανάπλασης 520.800 €

Ο Δήμος Θήρας ανακοινώνει την προκήρυξη Διαγωνισμού για την ανάπλαση της πλατείας Σαρπάκη – Ένα Εμβληματικό Έργο στην καρδιά των Φηρών

Νάξος: “Σιωπή” στην τοπική κοινωνία, έφυγε πρόωρα ο Γεώργιος Λαΐος

Η Νάξος αποχαιρετά έναν νέο άνθρωπο με έντονη κοινωνική παρουσία και ανθρώπινη προσφορά – Κηδεύεται την Πέμπτη 3 Ιουλίου στον Ιερό Ναό Κοιμητηρίου Άνω Λιοσίων

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

BLUE STAR 1: Με καθυστέρηση και αλλαγές το αποψινό δρομολόγιο, χωρίς προσέγγιση στην Ανάφη

Λόγω του απαγορευτικού απόπλου, το πλοίο αναχωρεί τελικά στις 22:00 από Πειραιά, με τροποποιημένες ώρες άφιξης και χωρίς στάση στην Ανάφη

Ο παππούς της Σχοινούσας που δεν σταματά να χορεύει – Ο 92χρονος Γιώργος Κωβαίος ξανά στη Γιορτή Φάβας (video)

Με την εγγονή του στο πλευρό, ο Γιώργος Κωβαίος, 92 ετών, συγκίνησε και φέτος στη Γιορτή Φάβας της Σχοινούσας, κρατώντας ζωντανή την ψυχή της παράδοσης (video)

Αμολήθηκαν τα θηρία να φάνε ακόμα ένα καπετάνιο

Η πρόσκρουση του Champion Jet 3 στην Πάρο φέρνει ξανά στο φως την επικινδυνότητα των λιμανιών και την ανάγκη για θεσμική στήριξη των πλοιάρχων – Όχι άλλο στοχοποίηση των ανθρώπων της θάλασσας

Νάξος – Κωμιακή: «Έφυγε» ο Δημήτρης Ιωάννου Καρούσης, θλίψη για τον αγαπημένο “Τζήμα”

Αποχαιρετισμός σε έναν ήσυχο και αγαπητό συγχωριανό που δεν ξέχασε ποτέ τον τόπο του – Το χωριό τον τιμά με συγκίνηση

Σε ισχύ το απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο, πέρασαν τα 100 χιλιόμετρα την ώρα οι ριπές ανέμου στη Τήνο

Το Αιγαίο σε χειμωνιάτικη διάθεση μέσα στο κατακαλόκαιρο – Δεμένα τα πλοία σε πολλά λιμάνια, με εξαίρεση τον Αργοσαρωνικό

«Εκεί που η θάλασσα είναι ζωή» – Φόρος τιμής στους ναυτικούς της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων (video)

Με αφορμή τη Ναυτική Εβδομάδα, ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τιμά με συγκίνηση τους ανθρώπους που ζουν, εργάζονται και αγαπούν τη θάλασσα (video)

Μεγάλη επιτυχία για τη “Λυσιστράτη” στα Ύρια – Μια νύχτα θεάτρου κάτω από τα αστέρια της ιστορίας (video)

Η «Λυσιστράτη» ζωντανεύει στη Νάξο, μεταφέροντας μηνύματα αγάπης, ειρήνης και συλλογικής φωνής στο σήμερα.