Οι ξενοδόχοι προειδοποιούν… Αρνητικό α’ τρίμηνο για τα ελληνικά ξενοδοχεία – “Καμπανάκι” για ολόκληρη τη χρονιά – Σε δείγμα 1956 ελληνικών ξενοδοχείων σε σύνολο 9.873, το 45% των μονάδων συνεχούς λειτουργίας παρουσίασε μειωμένη πληρότητα, ενώ 1 στα 4 ξενοδοχεία εμφάνισε μείωση στις τιμές του.
Η εποχή των παχιών αγελάδων μάλλον έφτασε στο τέλος της…. Οι ευνοϊκές συγκυρίες των τελευταίων ετών μπορεί να «γέμισαν» την Ελλάδα με επισκέπτες, όμως η υπερφορολόγηση, η αυξανόμενη ένταση του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από την Τουρκία, την Αίγυπτο και Τυνησία και η άναρχη προσέλκυση τουριστών στη χώρα χωρίς ποιοτικά στοιχεία, φαίνεται ότι αρχίζουν να αφήνουν τα πρώτα αρνητικά σημάδια στον κλάδο των ελληνικών ξενοδοχείων, ιδίως των μικρότερων κατηγοριών που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού.
Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα συγκυρίας του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, ΙΤΕΠ, (διεξήχθη από τις 17 Απριλίου έως τις 17 Μαϊου 2019) για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος που παρουσιάστηκε σήμερα το ΞΕΕ σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, το πρώτο τρίμηνο του 2019 όσο και οι εκτιμήσεις του ενός πέμπτου των ελληνικών ξενοδοχείων (1.956 ελληνικά ξενοδοχεία μετείχαν στην έρευνα από το σύνολο των 9.873 της χώρας) για την εξέλιξη της χρονιάς, φέρουν αρνητικό πρόσημο σε επίπεδο πληροτήτων, τιμών και προκρατήσεων.
Όπως αποτυπώνεται στην Έρευνα Συγκυρίας και ειδικότερα στον απολογισμό α’ τριμήνου 2019, στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας (το 33% του δείγματος, δηλαδή 645 μονάδες):
– Το 45% των μονάδων κατέγραψε μειωμένη πληρότητα κατά το α’ τρίμηνο του 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Κατά μέσο όρο η μείωση άγγιξε το 24%.
– Μεσοσταθμικά, σε επίπεδο επικράτειας, η μείωση της πληρότητας ανήλθε ποσοστιαία στο 7,4%.
– Κατά το ίδιο διάστημα 1 στα 4 ξενοδοχεία (25%) μείωσαν τις τιμές τους, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 15%, ενώ το 64% των ξενοδοχείων διατήρησε σταθερές τις τιμές του.
Αντίστοιχα για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας (το 67% του δείγματος, δηλαδή 1.311 μονάδες) η Έρευνα διαπιστώνει ότι:
– Στο 46% των ξενοδοχείων οι προκρατήσεις, που αποτελούν το δείκτη για την πορεία της τουριστικής κίνησης, παρουσίασαν μείωση, η οποία κατά μέσο όρο ήταν 21%.
– Όσον αφορά στις εκπτώσεις που δίνουν οι ξενοδόχοι για τα λεγόμενα Early Bookings, το 75% δήλωσε ότι διατήρησε τις τιμές του σταθερές, ενώ το 23% αναγκάστηκε να προσφέρει αυξημένες εκπτώσεις προκειμένου να προσελκύσει νέα πελατεία.
Την ίδια ώρα η Έρευνα Συγκυρίας για τις προβλέψεις της τουριστικής περιόδου 2019 για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας καταγράφει ότι :
– Το 31% ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητα των ξενοδοχείων τους για το 2019 θα είναι μειωμένη σε σχέση με το 2018. Η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στο 20%.
– Αντίστοιχα, το 21% των ξενοδόχων προβλέπουν πτώση στις τιμές τους. Κατά μέσο όρο η μείωση υπολογίζεται στο 13%. Τέλος, το 65% εξ αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους κατά το 2019.
Ακολούθως για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας η Έρευνα συμπεραίνει ότι:
– Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας. Έτσι το 43% των ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητά τους κατά τη θερινή σεζόν του 2019, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 16%.
– Το 16% των ξενοδόχων προβλέπει μείωση στις τιμές των ξενοδοχείων τους σε σχέση με την αντίστοιχη σεζόν του 2018. Σε επίπεδο επικράτειας η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 13%. Το 60% αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους.
Ευρεία μείωση πληροτήτων στα ξενοδοχεία της Αττικής το α’ τρίμηνο
Σε επίπεδο περιφερειών, καταγράφεται ανομοιομορφία και καταγράφεται ανάγκη στήριξης των ξενοδοχείων χαμηλότερων κατηγοριών, καθώς αυτά δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις στους δείκτες τιμής και πληρότητας πανελλαδικά.
Συγκεκριμένα, στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας στην Αττική (στις 115 μονάδες του δείγματος), διαπιστώνεται ότι οι πληρότητες κατά το α’ τρίμηνο του 2019 ήταν μειωμένες στο 52,3% των μονάδων, με μέση μείωση κατά 13,2%, και παρέμειναν αμετάβλητες συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 στο 34,6% των μονάδων, οδηγώντας σε αρνητικό ποσοστό του μέσου όρου πληροτήτων στην Περιφέρεια.
Αντίστοιχη αρνητική εικόνα παρουσίασαν και τα ξενοδοχεία της Μακεδονίας-Θράκης, όπου το ποσοστό των ξενοδοχείων που είχαν μειωμένες πληρότητες ανήλθε σε 54,77% με μέση μείωση κατά 30,2%.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός (φωτογραφία) σχολίασε ότι τα πορίσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν το «καμπανάκι» της ανησυχίας για τον κλάδο των ξενοδοχείων. Σε μια σειρά από δείκτες αποτυπώνονται ανάγλυφα οι μεγάλες προκλήσεις και οι απειλές για τα ξενοδοχεία, τα οποία είναι η σπονδυλική στήλη του ελληνικού τουρισμού, τόνισε.
Από την έρευνα διαπιστώνεται ότι βρίσκεται σε κίνδυνο η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων ξενοδοχείων, τα οποία αποτελούν τη μεγάλη πλειονότητα των ξενοδοχειακών μονάδων στην Ελλάδα, καθώς αναγκάζονται να ρίξουν σημαντικά τις τιμές. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε λιγότερες θέσεις εργασίας στον τουρισμό.
Τα ξενοδοχεία χαμηλών κατηγοριών είναι πιο ευάλωτα και για άλλη μια φορά διαπιστώνουμε τουρισμό δύο ταχυτήτων στην Ελλάδα, υπογράμμισε σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ο κ. Βασιλικός.
Όπως προκύπτει από τις προβλέψεις των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας για το 2019, ανά κατηγορία ξενοδοχείου, οι προβλέψεις από τις μονάδες των μικρών κατηγοριών έως 3 αστέρων φαίνεται ότι είναι οι πιο δυσοίωνες, με μεγάλες μειώσεις στις πληρότητες και τις τιμές, σε αντιδιαστολή με τα πεντάστερα ξενοδοχεία της χώρας όπου η εικόνα αντιστρέφεται.
Αντίστοιχα, στα ξενοδοχεία με εποχική λειτουργία το καλοκαίρι, οι τιμές φαίνεται να ανεβαίνουν μόνο στις υψηλές κατηγορίες…
Και ολοκληρώνοντας τις σκέψεις του, υπογράμμισε ότι: «To ΞΕΕ, μέσα από την συνεργασία που έχει συνάψει με το ΙΤΕΠ, δίνει μια ακριβή “φωτογραφία της στιγμής” για την κατάσταση των ελληνικών ξενοδοχείων. Αντί για αυθαίρετες εκτιμήσεις, έχουμε πλέον μια πρωτογενή επιστημονική έρευνα σε ένα εξαιρετικό δείγμα, η οποία αποτυπώνει τα πραγματικά δεδομένα των ελληνικών ξενοδοχείων για το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους αλλά και την εκτίμηση που επικρατεί στον κλάδο για το πως θα κινηθούν τα μεγέθη της αγοράς στη συνέχεια.
Τώρα όσον αφορά τα ευρήματα της έρευνας είναι σαφές πως επιβεβαιώνουν το “καμπανάκι” της ανησυχίας που καιρό τώρα κρούουμε. Σε μια σειρά από δείκτες αποτυπώνονται ανάγλυφα οι μεγάλες προκλήσεις και οι απειλές για τα ξενοδοχεία, τα οποία είναι η σπονδυλική στήλη του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό και θα πρέπει να προβληματίσουν σοβαρά την επόμενη κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές σε λίγες μέρες. Εμείς, ως ΞΕΕ, στο πλαίσιο του θεσμικού ρόλου μας, είμαστε έτοιμοι να συμβάλλουμε με θέσεις και προτάσεις ώστε το ελληνικό ξενοδοχείο να μπορέσει να συνεχίσει τη μεγάλη προσφορά του στην οικονομία και την κοινωνία».
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα tornosnews.gr