Δευτέρα, 18 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΑρχαία Ελλάδα: Μικρό μόριο δείγμα ανδρείας, μεγάλο δείγμα ανοησίας

Αρχαία Ελλάδα: Μικρό μόριο δείγμα ανδρείας, μεγάλο δείγμα ανοησίας

|

Για όλα τελικά υπάρχει μία εξήγηση… Και οι ιστορικοί ανακάλυψαν (με καθυστέρηση) ότι οι αρχαίοι Ελληνες θεωρούσαν ότι δείγμα ανδρείας είναι το ευρύ στέρνο, το φωτεινό δέρμα αλλά όχι το μεγάλο μόριο, που ήταν το σημείο αναφοράς για τους ανόητους (βλ Σάτυροι) 

Οι αρχαίοι Έλληνες εκθείαζαν ως γνωστό το ανδρικό σώμα με γλυπτά αγάλματα που αναπαριστούσαν ρωμαλέους, συχνά επιφανείς, άντρες, ημίθεους ή θεούς με γραμμωμένους μύες -κορμιά ιδανικά για το σύγχρονο μάτι με εξαίρεση μια… μικρή λεπτομέρεια: τα μόριά τους. «Τα αγάλματα έχουν πολύ μικρά έως πολύ μικρά γεννητικά όργανα σε σύγκριση με τον μέσο όρο», λέει ο ιστορικός Τέχνης, Άντριου Ληρ, που ειδικεύεται στην αρχαιοελληνική Τέχνη και σεξουαλικότητα. «Και συνήθως είναι χαλαρά».

Το δυσανάλογα μικρό σε σχέση με το υπόλοιπο κορμί μέγεθος του ανδρικού μορίου στα αρχαιοελληνικά και τα ρωμαϊκά αγάλματα θεών, αυτοκρατόρων κι άλλων επιφανών ανδρών- από το Δία μέχρι δοξασμένους αθλητές- έχει κάνει εντύπωση σε αναρίθμητους λάτρεις της Τέχνης και ιστορικούς, αφού δεν συνάδει με τις μεγάλες προσωπικότητες των αναπαριστώμενων. Αλλά οι αρχαίοι Έλληνες καλλιτέχνες, που επηρέασαν και τους Ρωμαίους και αργότερα εκείνους της Αναγέννησης, όπως ο Μιχαήλ Άγγελος, είχαν τους λόγους τους, συμφωνούν οι ειδικοί…

Για τον ελληνικό κόσμο της κλασικής και της ελληνιστικής περιόδου οι μεγάλοι, ορθωμένοι φαλλοί δεν ήταν ένδειξη ισχύος στα αγάλματα, που απεικονίζονταν γυμνά επειδή οι πρόγονοί μας ήταν οι πρώτοι που θεώρησαν τη γύμνια ένδειξη ηρωισμού. Τα χαρακτηριστικά του ιδανικού άνδρα, όπως τα συνοψίζει ο Αριστοφάνης στις Νεφέλες, ήταν «ευρύ στέρνο και ώμοι, φωτεινό δέρμα, μικρή γλώσσα, ισχυροί γλουτοί και μικρό μόριο». Όπως σημειώνει στο βιβλίο του “In Bed With Ancient Greeks” ο ιστορικός Πολ Κρίσταλ, που έχει ερευνήσει το θέμα, «το μικρό πέος ήταν συνώνυμο του αρχαιοελληνικού ιδεώδους για την αρρενωπή ομορφιά. Ήταν ένα δείγμα ανώτερης κουλτούρας και παράγοντας πολιτισμού». Αλλά αφού τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των επιφανών ανδρών στην αρχαιοελληνική Τέχνη και αγάλματα αναδείκνυαν την αρμονία γιατί δεν εφαρμόστηκαν τα ίδια αυτά αισθητικά κριτήρια και στα ανδρικά μόρια;

Οι μεγάλοι φαλλοί στα αγάλματα ήταν συνώνυμοι της ανοησίας και των ακόλαστων, ασυγκράτητων ορμών

Όπως εξηγεί ο Ληρ, μέρος της απάντησης περιέχεται στον τρόπο που απεικονίζονταν οι φαλλοί ανεπιθύμητων προσώπων. Ειδικά οι λάγνοι, άσχημοι σάτυροι εμφανίζονταν προικισμένοι με ορθωμένους, δυσανάλογα μεγάλους φαλλούς -που έφθαναν ενίοτε μέχρι τον ομφαλό τους-. Σύμφωνα με τη μυθολογία τα πλάσματα αυτά ήταν μισοί άνθρωποι και μισοί τράγοι και δεν διέθεταν καμία αυτοσυγκράτηση και μετριοπάθεια -αρετές που εκτιμούσαν ιδιαίτερα οι αρχαίοι μας πρόγονοι. «Τα μεγάλα πέη θεωρούνταν χυδαία, εκτός της αισθητικής νόρμας, συνώνυμα ανοησίας, κτηνωδίας και λαγνείας που χαρακτήριζαν περισσότερο τους βαρβάρους», γράφει ο Πολ Κρίσταλ. Και πράγματι σε πολλούς αμφορείς, αλλά και ζωφόρους απεικονίζονται «προικισμένοι» σάτυροι να μεθούν και να γλεντοκοπούν με ασυγκράτητες ερωτικές ορμές. Στις κωμωδίες οι τρελοί επίσης αναπαριστώνται με μεγάλους φαλλούς -«δείγμα βλακείας ενός κτήνους, μάλλον, παρά μετριοπαθούς άνδρα», σύμφωνα με τον Κρίσταλ, που σημειώνει ότι το ίδιο παρατηρείται και στις καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις των Αιγυπτίων.

Αλλά και η ιστορικός Τέχνης Έλεν Όρεντσον συμφωνεί ότι το ιδεώδες της ομορφιάς στους αρχαίους Έλληνες ήταν πολύ διαφορετικό από αυτό της εποχής μας. Αν σήμερα τα μεγάλα πέη είναι συνώνυμα του ανδρισμού και της δύναμης, τα μικρότερα μεγέθη εκείνη την εποχή -αν και όπως διαπιστώνεται από τα αγάλματα, δεν ήταν και τόσο μικρά σε σύγκριση με τον μέσο όρο σήμερα- θεωρούνταν πιο ελκυστικά και δείγμα σωφροσύνης και αυτοελέγχου». Οι αρχαίοι Έλληνες έβλεπαν τον ιδανικό άνδρα ως σκεπτόμενο, λογικό, πνευματικό άνθρωπο, που ναι μεν ήταν σεξουαλικά δραστήριο, αλλά δεν είχε καμία σχέση με τους παραδομένους στις ηδονές βαρβάρους. «Η σεξουαλική ικανότητα εκπορευόταν από τη νοητική δύναμη του άνδρα να επιβάλλεται στις ορμές του και να αναλαμβάνει τις ευθύνες του να γίνει πατέρας και να διαιωνίσει την οικογένεια στηρίζοντας παράλληλα με νέο αίμα την πόλη», λέει.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αναπαράσταση των φαλλών και των διαφόρων μεγεθών τους στα αγάλματα και ευρύτερα την αρχαιοελληνική Τέχνη είχε συμβολικό χαρακτήρα, λένε οι ειδικοί. Κι αυτό κατά την άποψη του Ληρ εξηγεί γιατί οι καλλιτέχνες φιλοτεχνούσαν τότε τόσο συχνά ανδρικά γυμνά γλυπτά. «Κάτι έλεγε», επισημαίνει. «Εκείνη την εποχή αποτελούσε ένδειξη αν ο εικονιζόμενος είναι νοήμων, μετριοπαθές άτομο που επιβάλλεται στον εαυτό του»…
 

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα iefimerida.gr / ΑΠΕ – ΜΠΕ 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μεγάλη τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες Πάρου από την ΕΚΤΕΡ

Πεντάστερο ξενοδοχείο, τουριστικές κατοικίες και glamping σε έκταση 328 στρεμμάτων – Επένδυση 53 εκατ. ευρώ με τη στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης.

Σύρος: Ανοίγει η αυλαία για το 9ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ στην Άνω Σύρο

Με ελεύθερη είσοδο και τρεις κορυφαίες συναυλίες, το ΑΝΩ Festival επιστρέφει δυναμικά, γεφυρώνοντας την εκκλησιαστική μουσική παράδοση με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Το πέρασμα του “Blue Star 1” και η σιωπή της θάλασσας

Στο ξημέρωμα μιας ήσυχης μέρας, η θάλασσα γίνεται καθρέφτης συναισθημάτων και το Blue Star 1, κάτι παραπάνω από ένα πλοίο: σύμβολο ελπίδας, μνήμης και συνέχειας.

Έλτσε – Μπέτις: Επιστροφή με… Μπακαμπού στην Πριμέρα Ντιβισιόν

Η Έλτσε υποδέχεται την πιο έμπειρη Μπέτις στην πρεμιέρα της La Liga, με στόχο μια δυναμική επιστροφή στα «σαλόνια» – Στο προσκήνιο ο Σεντρίκ Μπακαμπού.

Ιερό Δηλίου Απόλλωνα (Πορτάρα) Νάξου: Αλλοίωση μνημείου ή αλλοίωση τουριστικού αξιοθέατου.

Ο τουρισμός μεταλλάσσει σταδιακά τον αρχαιολογικό χώρο, σε εμπορικό σύνθετο αξιοθέατο. Η Πορτάρα από ιστορική ταυτότητα της Νάξου, έχει μετατραπεί στην τουριστική ταυτότητα της, ως διεθνής προορισμός.

Τζόκερ: Δύο υπερτυχεροί από την Αττική, μοιράζονται 28,8 εκατομμύρια ευρώ

Μετά από 40 συνεχόμενα τζακ ποτ, το Τζόκερ ανέδειξε δύο νικητές στην Αττική που κερδίζουν από 14,4 εκατ. ευρώ, ενώ εννέα ακόμη παίκτες πήραν από 100.000 ευρώ.

Στη Νάξο «μίλησε» ξανά ο Καμπανέλλης μέσα από το έργο του (photos+video)

Η παρουσίαση του βιβλίου του Μανόλη Σέργη έγινε μια ζεστή γιορτή μνήμης, με λόγους, θεατρικά αποσπάσματα και προτάσεις για θεσμοθέτηση ετήσιας εκδήλωσης.

Σειρά σημαντικών συναντήσεων του Δημάρχου Τήνου Παναγιώτη Κροντηρά με αφορμή την εορτή της Μεγαλόχαρης

Στρατηγικές συνεργασίες και διάλογος με κορυφαία πολιτικά πρόσωπα – Από τον Νίκο Δένδια και τη Σοφία Ζαχαράκη έως τον Χάρη Δούκα και τον Κώστα Κουμή.

Οι φάροι άνοιξαν τις πύλες τους – Συναπάντημα με την ιστορία τους

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φάρων, 18 φάροι σε όλη τη χώρα δέχθηκαν επισκέπτες, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία γνωριμίας

Οι ψαράδες της Αμοργού σώζουν τη θάλασσα – Αφιέρωμα των Financial Times στην πρωτοβουλία

Παρά τη μείωση των αποθεμάτων και τις δυσκολίες επιβίωσης, οι μικροί αλιείς του νησιού πήραν την κατάσταση στα χέρια τους

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Νάξος – Ταυτόχρονη άφιξη Blue Star Naxos και Blue Star Delos έφερε χιλιάδες επιβάτες και οχήματα (video)

Εντυπωσιακοί ελιγμοί, ασφυκτική κίνηση και δοκιμασία για τις υποδομές – Σε πλήρη εγρήγορση το Λιμεναρχείο Νάξου και η Δημοτική Αστυνομία. (video)

Συναγερμός στο «Ιονίς», Μπλακ άουτ με 183 επιβάτες, πλέει με μία μηχανή προς το Λαύριο

Βλάβη προκάλεσε προσωρινή ακινητοποίηση του πλοίου μεταξύ Κέας και Μακρονήσου – Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις του Λιμενικού.

Αγ. Προκόπιος Νάξου: Όταν οι αμμοθίνες γίνονται… πάρκινγκ και η Natura απλώς κοιτά

Η οργισμένη ανάρτηση του Λεωνίδα Μαγκανάρη για την καταστροφή στον Άγιο Προκόπιο φέρνει ξανά στο φως το ετήσιο δράμα των προστατευόμενων περιοχών που γονατίζουν κάτω από τις ρόδες και την αδιαφορία.

Νάξος – Κεραμωτή: Μια βραδιά μνήμης και συγκίνησης για την Ειρήνη Κονιτοπούλου – Λεγάκη (photos)

Ο Σύλλογος Κεραμιωτών Νάξου τίμησε την αξεπέραστη φωνή της νησιώτικης μουσικής με μια εκδήλωση γεμάτη ήχους, αναμνήσεις και αγάπη

Νάξος – Μενδώνη για Πορτάρα: “θα τοποθετηθεί νέα περίφραξη και θα μπουν κάμερες ασφαλείας”

Περιστατικά βανδαλισμών και έλλειψης σεβασμού σε μνημεία φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη για παιδεία, ευαισθητοποίηση και προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Νάξος: H “βασίλισσα των Κυκλάδων” αύριο (17/08) θα μας μαγέψει …χωρίς πυξίδα (video)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Νάξος: Εγγαρίτικο πανηγύρι με κέφι και παράδοση (video)

Χορός, μουσική και τραγούδια μέχρι το πρωί στο πανηγύρι του Συλλόγου Εγγαριτών «Άγιος Τρύφων», με τον Νίκο Οικονομίδη και κορυφαίους καλλιτέχνες.