Δευτέρα, 23 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΑρχαία Ελλάδα: Μικρό μόριο δείγμα ανδρείας, μεγάλο δείγμα ανοησίας

Αρχαία Ελλάδα: Μικρό μόριο δείγμα ανδρείας, μεγάλο δείγμα ανοησίας

|

Για όλα τελικά υπάρχει μία εξήγηση… Και οι ιστορικοί ανακάλυψαν (με καθυστέρηση) ότι οι αρχαίοι Ελληνες θεωρούσαν ότι δείγμα ανδρείας είναι το ευρύ στέρνο, το φωτεινό δέρμα αλλά όχι το μεγάλο μόριο, που ήταν το σημείο αναφοράς για τους ανόητους (βλ Σάτυροι) 

Οι αρχαίοι Έλληνες εκθείαζαν ως γνωστό το ανδρικό σώμα με γλυπτά αγάλματα που αναπαριστούσαν ρωμαλέους, συχνά επιφανείς, άντρες, ημίθεους ή θεούς με γραμμωμένους μύες -κορμιά ιδανικά για το σύγχρονο μάτι με εξαίρεση μια… μικρή λεπτομέρεια: τα μόριά τους. «Τα αγάλματα έχουν πολύ μικρά έως πολύ μικρά γεννητικά όργανα σε σύγκριση με τον μέσο όρο», λέει ο ιστορικός Τέχνης, Άντριου Ληρ, που ειδικεύεται στην αρχαιοελληνική Τέχνη και σεξουαλικότητα. «Και συνήθως είναι χαλαρά».

Το δυσανάλογα μικρό σε σχέση με το υπόλοιπο κορμί μέγεθος του ανδρικού μορίου στα αρχαιοελληνικά και τα ρωμαϊκά αγάλματα θεών, αυτοκρατόρων κι άλλων επιφανών ανδρών- από το Δία μέχρι δοξασμένους αθλητές- έχει κάνει εντύπωση σε αναρίθμητους λάτρεις της Τέχνης και ιστορικούς, αφού δεν συνάδει με τις μεγάλες προσωπικότητες των αναπαριστώμενων. Αλλά οι αρχαίοι Έλληνες καλλιτέχνες, που επηρέασαν και τους Ρωμαίους και αργότερα εκείνους της Αναγέννησης, όπως ο Μιχαήλ Άγγελος, είχαν τους λόγους τους, συμφωνούν οι ειδικοί…

Για τον ελληνικό κόσμο της κλασικής και της ελληνιστικής περιόδου οι μεγάλοι, ορθωμένοι φαλλοί δεν ήταν ένδειξη ισχύος στα αγάλματα, που απεικονίζονταν γυμνά επειδή οι πρόγονοί μας ήταν οι πρώτοι που θεώρησαν τη γύμνια ένδειξη ηρωισμού. Τα χαρακτηριστικά του ιδανικού άνδρα, όπως τα συνοψίζει ο Αριστοφάνης στις Νεφέλες, ήταν «ευρύ στέρνο και ώμοι, φωτεινό δέρμα, μικρή γλώσσα, ισχυροί γλουτοί και μικρό μόριο». Όπως σημειώνει στο βιβλίο του “In Bed With Ancient Greeks” ο ιστορικός Πολ Κρίσταλ, που έχει ερευνήσει το θέμα, «το μικρό πέος ήταν συνώνυμο του αρχαιοελληνικού ιδεώδους για την αρρενωπή ομορφιά. Ήταν ένα δείγμα ανώτερης κουλτούρας και παράγοντας πολιτισμού». Αλλά αφού τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των επιφανών ανδρών στην αρχαιοελληνική Τέχνη και αγάλματα αναδείκνυαν την αρμονία γιατί δεν εφαρμόστηκαν τα ίδια αυτά αισθητικά κριτήρια και στα ανδρικά μόρια;

Οι μεγάλοι φαλλοί στα αγάλματα ήταν συνώνυμοι της ανοησίας και των ακόλαστων, ασυγκράτητων ορμών

Όπως εξηγεί ο Ληρ, μέρος της απάντησης περιέχεται στον τρόπο που απεικονίζονταν οι φαλλοί ανεπιθύμητων προσώπων. Ειδικά οι λάγνοι, άσχημοι σάτυροι εμφανίζονταν προικισμένοι με ορθωμένους, δυσανάλογα μεγάλους φαλλούς -που έφθαναν ενίοτε μέχρι τον ομφαλό τους-. Σύμφωνα με τη μυθολογία τα πλάσματα αυτά ήταν μισοί άνθρωποι και μισοί τράγοι και δεν διέθεταν καμία αυτοσυγκράτηση και μετριοπάθεια -αρετές που εκτιμούσαν ιδιαίτερα οι αρχαίοι μας πρόγονοι. «Τα μεγάλα πέη θεωρούνταν χυδαία, εκτός της αισθητικής νόρμας, συνώνυμα ανοησίας, κτηνωδίας και λαγνείας που χαρακτήριζαν περισσότερο τους βαρβάρους», γράφει ο Πολ Κρίσταλ. Και πράγματι σε πολλούς αμφορείς, αλλά και ζωφόρους απεικονίζονται «προικισμένοι» σάτυροι να μεθούν και να γλεντοκοπούν με ασυγκράτητες ερωτικές ορμές. Στις κωμωδίες οι τρελοί επίσης αναπαριστώνται με μεγάλους φαλλούς -«δείγμα βλακείας ενός κτήνους, μάλλον, παρά μετριοπαθούς άνδρα», σύμφωνα με τον Κρίσταλ, που σημειώνει ότι το ίδιο παρατηρείται και στις καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις των Αιγυπτίων.

Αλλά και η ιστορικός Τέχνης Έλεν Όρεντσον συμφωνεί ότι το ιδεώδες της ομορφιάς στους αρχαίους Έλληνες ήταν πολύ διαφορετικό από αυτό της εποχής μας. Αν σήμερα τα μεγάλα πέη είναι συνώνυμα του ανδρισμού και της δύναμης, τα μικρότερα μεγέθη εκείνη την εποχή -αν και όπως διαπιστώνεται από τα αγάλματα, δεν ήταν και τόσο μικρά σε σύγκριση με τον μέσο όρο σήμερα- θεωρούνταν πιο ελκυστικά και δείγμα σωφροσύνης και αυτοελέγχου». Οι αρχαίοι Έλληνες έβλεπαν τον ιδανικό άνδρα ως σκεπτόμενο, λογικό, πνευματικό άνθρωπο, που ναι μεν ήταν σεξουαλικά δραστήριο, αλλά δεν είχε καμία σχέση με τους παραδομένους στις ηδονές βαρβάρους. «Η σεξουαλική ικανότητα εκπορευόταν από τη νοητική δύναμη του άνδρα να επιβάλλεται στις ορμές του και να αναλαμβάνει τις ευθύνες του να γίνει πατέρας και να διαιωνίσει την οικογένεια στηρίζοντας παράλληλα με νέο αίμα την πόλη», λέει.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αναπαράσταση των φαλλών και των διαφόρων μεγεθών τους στα αγάλματα και ευρύτερα την αρχαιοελληνική Τέχνη είχε συμβολικό χαρακτήρα, λένε οι ειδικοί. Κι αυτό κατά την άποψη του Ληρ εξηγεί γιατί οι καλλιτέχνες φιλοτεχνούσαν τότε τόσο συχνά ανδρικά γυμνά γλυπτά. «Κάτι έλεγε», επισημαίνει. «Εκείνη την εποχή αποτελούσε ένδειξη αν ο εικονιζόμενος είναι νοήμων, μετριοπαθές άτομο που επιβάλλεται στον εαυτό του»…
 

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα iefimerida.gr / ΑΠΕ – ΜΠΕ 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Συρία – Μακελειό στη Δαμασκό: Τουλάχιστον 22 νεκροί από επίθεση σε ελληνορθόδοξη εκκλησία

Ο πρώτος μεγάλος βομβιστικός στόχος στην πρωτεύουσα της Συρίας από την αλλαγή καθεστώτος – Σοκαρισμένοι οι πιστοί, καταδικάζει η διεθνής κοινότητα

Κουφονήσια: Παρουσιάστηκε νέα τεχνολογία επεξεργασίας λυμάτων

Η καινοτόμος ηλεκτρολυτική μέθοδος προσφέρει τεταρτοβάθμια επεξεργασία, καλύπτει τη νομοθεσία, παράγει ενέργεια και καθαρό νερό έτοιμο για άρδευση ή εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα

Η μυκονιάτικη κρεμμυδόπιτα της Φραντζέσκας: Μνήμη, γεύση και παράδοση σε ένα ταψί

Μια συνταγή που περνά από γενιά σε γενιά, με αληθινές ιστορίες, γλυκά κρεμμύδια και τη θαλπωρή του σπιτιού

Χίος: Σε εξέλιξη για δεύτερο 24ωρο η καταστροφική πυρκαγιά

Ενισχύονται οι πυροσβεστικές δυνάμεις στο νησί – Τρεις ταυτόχρονες εστίες αυξάνουν τις υποψίες – Στο νησί και η ΔΑΕΕ για διερεύνηση αιτιών

Το Δημοτικό Σχολείο Τριπόδων Νάξου στο “The Lyceum Project – Children in the Age of AI”

Ο Διευθυντής του σχολείου μας, κος Χρήστος Σκάρκος, συμμετείχε στη θεματική συνεδρία για την Τεχνητή Νοημοσύνη και την Εκπαίδευση, εκπροσωπώντας τη φωνή της σχολικής πράξης

Νάξος: Η αναβίωση του Κλήδονα στο Γλινάδο (24/06) λόγω καιρικών συνθηκών

Μια από τις πιο ζωντανές παραδόσεις του καλοκαιριού αναβιώνει ξανά στο Γλινάδο (χωριό της Νάξου) – με φωτιές, πηδήματα και τη μαγεία του Αϊ-Γιαννιού

Όταν οι Κυκλάδες ήταν μία: Το βυθισμένο τοπίο του Αιγαίου πριν 20.000 χρόνια

Πριν την άνοδο της θάλασσας, η Νάξος, η Πάρος και η Μύκονος δεν ήταν νησιά, αλλά μέρος μιας μεγάλης στεριάς – η ιστορία της χαμένης ενδοκυκλαδικής πεδιάδας και της ξεχωριστής Αμοργού

Νάξος – Μέλανες: Η φωτιά του Κλήδονα ανάβει ξανά, παράδοση, χορός και κεράσματα στην πλατεία

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Κούρος ο Έλληνας» προσκαλεί μικρούς και μεγάλους να τιμήσουν το έθιμο του Αϊ-Γιαννιού με Μάηδες, μουσική και νησιώτικη φιλοξενία

Νάξος – Τρίποδες: Αναβίωση του εθίμου του Κλήδονα

Μια βραδιά με φωτιές, παράδοση και καλοκαιρινή χαρά στον Άγιο Νεκτάριο

Εικονική περιήγηση στον ναό του Απόλλωνα μέσω επαυξημένης πραγματικότητας (vid)

Η τεχνολογία φέρνει στο φως τον αρχαίο ναό του 6ου αιώνα π.Χ., προσφέροντας στους επισκέπτες μια μοναδική εμπειρία περιήγησης και σύνδεσης με την ιστορία του κυκλαδικού πολιτισμού.

Συνεχής Ενημέρωση: Μεγάλη Πυρκαγιά στην Ορεινή Νάξο, επίκεντρο τη Ράχη του Προφήτη Ηλία στη Μονή (video)

Εναέρια και επίγεια μέσα μάχονται με τις φλόγες στη ράχη της Μονής – Από όχημα που πήρε φωτιά η πιθανή αιτία της πυρκαγιάς (video)

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη στον Κυνίδαρο

Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις – Συνδρομή από υδροφόρες των ΟΤΑ για την κατάσβεση της δασικής πυρκαγιάς

«Μπαμπά, τι φαΐ θα φάμε σήμερα;». Το νέο σπιτικό στέκι στη Χώρα Νάξου με καρδιά και ουσία

Όταν η καθημερινή ερώτηση του παιδιού γίνεται γευστική απάντηση για όλη την οικογένεια.

Naxos Meat: Μια νέα επιχειρηματική σελίδα για τη Νάξο, στήριγμα στην τοπική παραγωγή

Η οικογένεια Βασαλάκη επενδύει στον πρωτογενή τομέα, ενισχύοντας το ντόπιο προϊόν με ποιότητα και όραμα

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Νάξος: Όταν τα σκουπίδια… μιλούν, μήνυμα με σακούλες σε ασυνείδητο οδηγό

Παρκάρισμα "καρφί" δίπλα στους κάδους και η πιο ευφάνταστη απάντηση των κατοίκων: δύο σακούλες σκουπιδιών στο καπό αυτοκινήτου. Νάξος, έχεις ταλέντο!

Όταν τα Raptor συνάντησαν τη Νάξο – Μια τριήμερη εξόρμηση γεμάτη περιπέτεια και Κυκλαδίτικη ψυχή

Με 18 οχήματα και 70 μέλη, το Raptor Club Greece εξερεύνησε τις ομορφιές της Νάξου σε ένα μοναδικό Summer Tour γεμάτο εικόνες, προκλήσεις και φιλοξενία

Ηρώ Μουκίου: «Στη Νάξο βρήκα ξανά τη γαλήνη, όπως στη ζωγραφική και τη θάλασσα»

Η αγαπημένη ηθοποιός μιλά στον Νίκο Σκορδιαλό για τον ρόλο της στη σειρά «Άγιος Έρωτας», την επιστροφή της στην τηλεόραση, την αγάπη της για τη ζωγραφική και τη βαθιά σχέση της με την πίστη και τη νέα γενιά.

Αμοργός – Σεισμός: “Ήρεμη η εικόνα”, λέει ο Γεράσιμος Παπαδόπουλος

Η δόνηση σημειώθηκε νότια-νοτιοδυτικά της Αρκεσίνης, με εστιακό βάθος 15,6 χλμ – Δεν αλλάζει η εικόνα ύφεσης στην περιοχή, επισημαίνουν οι σεισμολόγοι

Τραγωδία στο Κουφονήσι: 88χρονη ανασύρθηκε νεκρή από τη θάλασσα

Χωρίς τις αισθήσεις της ανασύρθηκε ηλικιωμένη γυναίκα από τη θαλάσσια περιοχή «Άμμος» στο Κουφονήσι. Ο θάνατός της διαπιστώθηκε στο Ιατρείο Κουφονησίου. Προανάκριση από το Λιμεναρχείο Νάξου.