Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΚυκλάδες: Λιμενικές υποδομές από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε Σαντορίνη, Ανδρο και...

Κυκλάδες: Λιμενικές υποδομές από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε Σαντορίνη, Ανδρο και Πάρο

|

Με την αρωγή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων αναμένεται να γίνουν δράσεις σε λιμενικές υποδομές που χρήζουν άμεσης ανάγκης – Στις Κυκλάδες έχουμε προβλήματα σημαντικά σε Σαντορίνη, Πάρο, Ανδρο (Γαύριο) ενώ μιλάνε και για νέο λιμάνι για τη Σαντορίνη 

Έργα βαριάς συντήρησης αλλά και νέες λιμενικές υποδομές σε νησιά όπως η Σαντορίνη, η Άνδρος, η Πάρος, η Σαμοθράκη, η Κάρπαθος, η Κάσος, η Χίος και η Λέσβος, σειρά οδικών έργων με τα οποία θα αντιμετωπιστεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αττική και σε άλλες περιοχές της χώρας αλλά και κίνητρα για την διείσδυση του απαξιωμένου ελληνικού σιδηροδρόμου στις χερσαίες μεταφορές, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το εθνικό στρατηγικό σχέδιο για τον τομέα των μεταφορών το οποίο θα είναι έτοιμο τον επόμενο μήνα.

Της Μαριάννας Τζάννε (newmoney.gr

Το master plan του υπουργείου Υποδομών που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προκειμένου να υπάρξει ένας μακροπρόθεσμος ολοκληρωμένος σχεδιασμός, δίνει πολύ μεγάλο βάρος και στην ανάπτυξη των λιμένων εντός της Αττικής (Πειραιά, Ραφήνας, Λαυρίου). Όπως αναφέρεται, «διαφαίνονται μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης του Λαυρίου ως βασικού λιμένα υπηρεσιών ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας».

Ωστόσο, τα προβλήματα με την οδική σύνδεση εμποδίζουν την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, με αποτέλεσμα η χερσαία πρόσβαση που μέχρι σήμερα εμποδίζει την ανάπτυξή του να είναι επιβεβλημένη (βελτίωση οδικής σύνδεσης Αθήνας-Λαυρίου, σιδηροδρομική σύνδεση Κορωπί-Λαυρίου μέσω προαστιακού κ.α).

Το στρατηγικό πλάνο που έχει ορίζοντα 20ετίας αλλά προβλέπεται να επικαιροποιηθεί το 2027, θέτει επίσης ανοικτά, θέματα βιωσιμότητας για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν συμπεριλήφθηκαν στον κατάλογο τηςFraport, τα οποία αντιπροσωπεύουν μόλις το 2,9% της συνολικής επιβατικής κίνησης.

Το σχέδιο εμφανίζεται επιφυλακτικό ακόμη και για την διατήρηση κάποιων αεροδρομίων τα επόμενα χρόνια (παρότι τονίζεται ότι υπάρχουν ισχυρά κοινωνικά επιχειρήματα για την διατήρησή τους). Όπως αναφέρει, από τα 23 αεροδρόμια, 12 από αυτά αντιμετωπίζουν θέματα ασφαλείας και «τα υπόλοιπα 12 συσσωρεύουν θέματα ασφάλειας και κορεσμού» γεγονός που επιτείνει την ανάγκη έργων αναβάθμισης.

Για το λόγο αυτό το υπουργείο Υποδομών προχώρησε πρόσφατα στην πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου, με σκοπό την προετοιμασία και κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των περιφερειακών αεροδρομίων που σήμερα διαχειρίζεται η ΥΠΑ αλλά ανήκουν στην δικαιοδοσία του Υπερταμείου. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς,  Ν. Αγχιάλου,  Καλαμάτας,  Άραξου,  Λήμνου,  Χίου,  Ικαρίας,  Σκύρου,  Μήλου, Νάξου,  Πάρου,  Σύρου,  Καλύμνου,  Αστυπάλαιας,  Σητείας,  Λέρου,  Κάσου,  Καρπάθου, Κυθήρων  και  Καστελόριζο.

Γενναίες παρεμβάσεις θα χρειαστούν πολύ γρήγορα και oι τομείς των λιμενικών υποδομών στα νησιά, για λόγους ασφάλειας και εξυπηρέτησης του αυξημένου τουριστικού ρεύματος. Όπως σημειώνεται, τα περισσότερα λιμάνια έχουν ανεπαρκείς εγκαταστάσεις υποδοχής, ενώ εννέα στα δέκα έχουν προβληματικές ράμπες πρόσδεσης. «Ο μεγάλος κυματισμός αποτελεί δυνητικά πρόβλημα σε περισσότερα από το 70% των λιμανιών.».

Υπολογίζεται ότι σχεδόν το 50% των λιμανιών έχουν πρόβλημα με το ωφέλιμο βάθος, αποκλείοντας έτσι την πρόσδεση από καινούρια και μοντέρνα πλοία ακτοπλοΐας. «Σε πολλά νησιά, τα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να προσδέσουν στο λιμάνι και είναι αναγκασμένα να αγκυροβολήσουν εκτός λιμένα».

Σε πρόσφατη ομιλία του σε συνέδριο του Economist, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών κ. Θάνος Βούρδας, ανέφερε ότι βαριά συντήρηση ή ανακατασκευή λιμενικών υποδομών απαιτείται άμεσα σε νησιά όπως Σαντορίνη, Άνδρος (Γαύριο), Πάρος, Σαμοθράκη, Κάρπαθος, Κάσος. Πρόσθεσε επίσης ότι νέες λιμενικές εγκαταστάσεις απαιτούνται “σε νησιωτικές πόλεις όπου οι υφιστάμενοι λιμένες περιορίζονται από τη γεωμορφολογία και τις αστικές επεκτάσεις των πόλεων”, μεταξύ των οποίων είναι η Σαντορίνη, η Λέσβος και η Χίος.

Μποτιλιαρισμένοι δρόμοι  
 
Στον τομέα των δημοσίων έργων, το σχέδιο προτάσσει  περισσότερα από 30 οδικά και σιδηροδρομικά έργα σε όλη την χώρα, προκειμένου να αντιμετωπίσει μελλοντική κυκλοφοριακή συμφόρηση σε διάφορα τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου αλλά και να διασφαλιστεί η συνδεσιμότητα με τις γειτονικές χώρες.

Μέχρι το 2027 προβλέπεται ότι την μεγαλύτερη συμφόρηση θα παρουσιάσουν οδικά τμήματα της Αττικής (από τον Πειραιά έως τον κόμβο της Μεταμόρφωσης, στην Αττική Οδό ανάμεσα στους κόμβους Μεταμόρφωσης και Πλακεντίας, στην Λ. Μαρκοπούλου και στην Περιφερειακή Υμηττού). Ωστόσο ανάλογες δυσκολίες προβλέπονται και σε τμήματα όπως το Αθήνα-Κόρινθος, το Αθήνα -Λαμία, Κόρινθος -Πάτρα, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας κ.α

Συνολικά περίπου 415 χιλιόμετρα οδικών τμημάτων που υπολογίζονται να εμφανίσουν κορεσμό πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο περαιτέρω μελέτης κατά την προετοιμασία των προτάσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών. Τα υπόλοιπα 770 χιλιόμετρα, θα μπορούσαν να μελετηθούν ανάλογα με την τελική στρατηγική που θα υιοθετήσει η ελληνική κυβέρνηση και τους διαθέσιμους πόρους.
 
Έργα βελτίωσης και συντήρησης
 
Στα μέτρα για την ασφάλεια των μεταφορών, το σχέδιο αναφέρει ότι θα πρέπει να προστεθεί η αποκατάσταση και η ανακατασκευή οδικών τμημάτων μήκους περίπου 1.000 χιλιομέτρων εθνικών και επαρχιακών οδών που έχουν υποβαθμιστεί και δεν μπορούν να συντηρηθούν. Επιπλέον υπάρχουν αρκετά τμήματα του οδικού δικτύου χρειάζονται συντήρηση, με κρισιμότερο ζήτημα την ανεπαρκή χρηματοδότηση.

Το σχέδιο επισημαίνει ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα από την απουσία βάσης δεδομένων που να περιέχει στοιχεία με τα χαρακτηριστικά και την κατάσταση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου (γεωμετρία οδών, δομή οδοστρώματος, κ.ά.). «Εφόσον δεν υπάρχει συστηματική και τακτική καταγραφή κυκλοφοριακών δεδομένων στο οδικό δίκτυο της χώρας, δεν είναι δυνατόν να έχουμε μια πλήρη και σαφή εικόνα της κυκλοφορίας, της εποχικότητάς της και των ιστορικών τάσεων. Αυτά είναι σοβαρά εμπόδια κατά τον σχεδιασμό ανάπτυξης και συντήρησης του οδικού δικτύου».

Επιπλέον, η λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων, επισημαίνεται ότι χρειάζεται καλύτερο συντονισμό με τις δημόσιες αρχές. Εκτός από τις πληροφορίες που παρέχει η HELLASTRON στην ASECAP (στατιστικά ατυχημάτων, μέσοι κυκλοφοριακοί φόρτοι, ΣΕΑ, κ.α), τονίζεται ότι δεν υπάρχει μία κοινή βάση δεδομένων που να περιέχει εκτενή στοιχεία σχετικά με το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων. Κάθε παραχωρησιούχος έχει αναπτύξει και διαχειρίζεται τη δική του βάση δεδομένων χωρίς μεταξύ τους διασύνδεση.
 
Οι δυσκολίες για τον σιδηρόδρομο
 
Για τον ελληνικό σιδηρόδρομο επισημαίνεται ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Οι χρήστες της γραμμής (π.χ ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.α) προσδίδουν στον ΟΣΕ περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι κρατικές επιδοτήσεις ανέρχονται περίπου σε 100 εκατομμύρια ευρώ. Το σχέδιο υπολογίζει ότι η έναρξη λειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας μεταξύ Πάτρας και Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει μια μεγάλη ευκαιρία για να επιτευχθεί κέρδος με παράλληλη μείωση των κρατικών επιδοτήσεων και αύξηση τιμολογίων. Ωστόσο εμφανίζεται επιφυλακτικό για την απήχηση που θα έχει στο επιβατικό κοινό ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Υπολογίζεται ότι η χρήση ΙΧ θα παραμείνει και στο τέλος της 20ετίας στο 75%, αν δεν ληφθούν μέτρα τόνωσης του μέσου, δίνοντας μικρά ποσοστά στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Στα αναγκαία μέτρα που πρέπει να ληφθούν περιλαμβάνονται ο εξορθολογισμός του δικτύου που θα διευκολύνει και την συντήρησή του (π.χ κατάργηση μονών γραμμών δίχως ηλεκτροκίνηση), το σύστημα κρατήσεων, μια νέα τιμολογιακή πολιτική με την χρήση κοινών τύπων κομίστρων για διαφορετικά μέσα, η παροχή υπηρεσιών (π.χ  park and ride), η βελτίωση των σταθμών με ανάπτυξη εμπορικών εγκαταστάσεων. Το εθνικό σχέδιο προβλέπει ότι έως το 2037, το επίπεδο της κυκλοφορίας ανά τμήμα μπορεί να ταξινομηθεί με βάση την Ημερήσια Επιβατική Κίνηση ανά κατεύθυνση ως εξής:

– Περισσότεροι από 4.000 επιβάτες στο δρομολόγιο Αθήνα – Λάρισα
– Μεταξύ 2.000 και 4.000 επιβάτες Λάρισα – Θεσσαλονίκη, ΣΚΑ – Κάντζα
– Μεταξύ 1.000 και 2.000 επιβάτες Αθήνα-Κιάτο, Κάντζα-Κορωπί
– Μεταξύ 500 και 1.000 επιβάτες σε Κιάτο – Αίγιο, Σταυρός – Τρίκαλα, Θεσσαλονίκη – Ξάνθη, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Γευγελή, Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Bitola
– Λιγότερο από 500 επιβάτες σε Αίγιο-Πάτρα, Τρίκαλα – Καλαμπάκα, Ξάνθη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, κλάδος προς Βόλο, Κορωπί – Αεροδρόμιο

Σχετικά με τα εμπορεύματα, το επίπεδο της κυκλοφορίας παραμένει χαμηλό και για το 2037, με την μεγαλύτερη κίνηση (κατά 50% μεγαλύτερη) να εμφανίζουν τα δρομολόγια προ βορρά. Υπολογίζεται ότι το μέγιστο επίπεδο κυκλοφορίας σε ολόκληρο το δίκτυο δε θα υπερβαίνει τους 900 τόνους ανά ημέρα και κατεύθυνση, δηλαδή το πολύ τρεις πλήρεις αμαξοστοιχίες.

Τμήματα με προβλεπόμενη ημερήσια κυκλοφορία μεγαλύτερη των 500 τόνων περιλαμβάνουν τον κύριο άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και τις δύο συνδέσεις με την ΠΓΔΜ, ενώ το τμήμα Κιάτο – Πάτρα δείχνει να έχει απροσδόκητα χαμηλότερη κίνηση, με περίπου 150 τόνους ανά κατεύθυνση.

Ο διάδρομος προς Αλεξανδρούπολη εμφανίζει μη ισορροπημένη κυκλοφορία, με περίπου 150 τόνους από δυτικά προς τα ανατολικά και λιγότερο από 50 τόνους στην αντίθετη κατεύθυνση, με τη μεγαλύτερη εμπορευματική κυκλοφορία για το τμήμα αυτό να προέρχεται από την Βουλγαρία.

Οι κλάδοι προς Τρίκαλα και Βόλο δείχνουν μια ημερήσια κυκλοφορία χαμηλότερη από 100 τόνους σε κάθε κατεύθυνση. Επιπλέον, το τμήμα Θεσσαλονίκη – Βουλγαρία εμφανίζει πολύ χαμηλούς φόρτους, λιγότερο από 50 τόνους.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Κόρωνος: Τα πασχαλινά έθιμα της «ρουκάνας» και της μεταφοράς των εικόνων

Μέσω του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΙ μεταφέρθηκαν σε όλη την Ελλάδα τα έθιμα της Κορώνου

Νάξος – Μέλανες: Αγία Παρασκευή και οι “Περιφάνες” κάνουν την εμφάνισή τους (video)

Παραδοσιακό δρώμενο «περιφάνες» στις Μέλανες. Μεγάλη Παρασκευή 2 Μαϊου 2024, μετά τον εσπερινό. Ιερός Ναός Αγίων Αποστόλων. Πολιτιστικός Σύλλογος Κοινότητας Μελάνων Νάξου «Κούρος ο Έλληνας»

Νάξος – Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή (video)

Νάξος - Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου στο Καστράκι στην Παναγία Γρηγορούσα (χρονοδιάγραμμα)

ΕΡΤ1: «Φτάσαμε» με τον Ζερόμ Καλούτα – Ταξιδεύοντας στην Αμοργό, προβολή το Αγιο Πάσχα

ΕΤ1 «Φτάσαμε» με τον Ζερόμ Καλούτα – Ταξιδεύοντας στην Αμοργό της άγριας ομορφιάς και του απέραντου γαλάζιου - Προβολή: Κυριακή του Πάσχα

ΕΚΥΤ: Εκδήλωση με θέμα “Κυκλάδες: Φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον υπό απειλή;”

Ένωση Κυκλαδικού Τύπου (ΕΚΥΤ) - Πότε και που θα πραγματοποιήσει εκδήλωση με θέμα "Κυκλάδες- Φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον υπό απειλή"

Σαγκρί – ΠΝΟΕΣ: Μεγάλη Παρασκευή με περιφορά Επιταφίου, …τσουρέκια την Ανάσταση

Πρόσκληση παρουσίας την Μεγάλη Παρασκευή στο Μοναστήρι του Αγίου Ελευθερίου στο Σαγκρί - Τι έχουν ετοιμάσει τα μέλη από τις ΠΝΟΕΣ για την Ανάσταση

Ιερά Μητρόπολη Παροναξίας – Καλλίνικος: “Η βραδιά της Αναστάσεως να είναι μία ουσιαστικά εμπειρία κοινωνίας κι όχι μία εθιμοτυπική συμμετοχή”

Ποιμαντορική Εγκύκλιος του Μητροπολίτη Παροναξίας Καλλίνικου για την εορτή του Πάσχα προς τους Πιστούς Νάξου, Πάρου και Αντιπάρου - Ποια είναι η ευχή του

Meteo – Απρίλιος: Ο πιο θερμός μήνας τα τελευταία 15 χρόνια στο Νότιο Αιγαίο (!!!)

Ο πιο θερμός Απρίλιος τα τελευταία 15 χρόνια σε Θεσσαλία, Πελοπόννησο και Νησιά Αιγαίου (πίνακας)

Νάξος – Πρωτομαγιά: Επιτυχημένη η κινητοποίηση με επίκεντρο την αύξηση των δημοτικών τελών

Απεργιακό συλλαλητήριο Πρωτομαγιάς και διαμαρτυρία για την αύξηση των Δημοτικών Τελών

Μήλος: Νέο 5αστερο ξενοδοχείο … έρχεται

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στη Μήλο

Νάξος – ΧΥΤΑ: Υπό έλεγχο και έσβησε η φωτιά

Εσβησε η φωτιά που ξέσπασε νωρίς το πρωί της Παρασκευής στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Blue Star Ferries: Εκτακτη προσέγγιση σήμερα και αύριο στη Νάξο του “Blue Star 2”

Ενα ακόμη έκτακτο δρομολόγιο απόψε από τον Πειραιά για Πάρο - Νάξο και Σαντορίνη

“Νόσος Νάξος”: Ενεργοποιείται (από Νοσοκομείο Νάξου) η διαδικασία του γονιδιακού ελέγχου

Συνάντηση την περασμένη Δευτέρα (22/04) στο Δημαρχείο Νάξου με σκοπό την ενεργοποίηση της διαδικασίας γονιδιακού ελέγχου για τη "Νόσος Νάξος"

Stoiximan AegeanBall Festival 2024: Ανοιξαν οι έγγραφές

Κορυφαία διοργάνωση 3Χ3 με 13 βραβεία σε πολλαπλές κατηγορίες - Το χρονοδιάγραμμα

Νάξος – “Λαϊκή Συσπείρωση”: Ανακοίνωση για Πρωτομαγιά, καταγγελία για επικείμενη αύξηση δημοτικών τελών

Η ανακοίνωση που εξέδωσε η "Λαϊκή Συσπείρωση" Νάξου σχετικά με την Πρωτομαγιά - Γιατί καταγγέλλει τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. Νάξου: Πάει στη βουλή με παρέμβαση του Φίλιππου Φόρτωμα

Ο Φίλιππος Φόρτωμας φέρνει στη Βουλή το στεγαστικό πρόβλημα του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Νάξου

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia – Play Offs: Φινάλε στο όνειρο, ήττα στην Βούλα και αποκλεισμός

Ο ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia πάλεψε αλλά πνίγηκε στην άμυνα του Πρωτέα Βούλας - Ηττα στον 3ο αγώνα 66-55 και με 2-1 ήττες έμεινε εκτός συνέχεια - Το σχόλιο της διοίκησης για το φετινό ταξίδι της Ναξιώτικης Ομάδας

Play Offs: Ε όχι έτσι, να αποκλειστείς από τον τελικό Πανναξιακέ (!!!)

Απίστευτη εξέλιξη στον σημερινό αγώνα με τον Ηλυσιακό... Δέχτηκε σερί 12 -1 στις τελευταίες φάσεις και έχασε 67-65... Με ψηλά το κεφάλι αποχαιρετά τα πλέι οφ η ομάδα του Πανναξιακού ΑΟΚ

Πανναξιακός ΑΟ: Πρώτη θέση στο Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Στίβου στη Μήλο (επιδόσεις)

Συγχαρητήρια στην ομάδα στίβου για την 1η θέση στο Διασυλλογικό Πρωτάθλημα Στίβου