Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΚΥΚΛΑΔΕΣ 2030 – Υπάρχει όριο στην Τουριστική ανάπτυξη ?

ΚΥΚΛΑΔΕΣ 2030 – Υπάρχει όριο στην Τουριστική ανάπτυξη ?

|

Ο Γιάννης Τζανετής αρθρογραφεί αναφέροντας θέματα που θα μας απασχολήσουν στο άμεσο μέλλον στις Κυκλάδες… Τουρισμός και όπως σημειώνει ” Το μέλλον του τουρισμού στις Κυκλάδες πρέπει να το αντικρύσουμε με θάρρος και να τις οραματιστούμε ως ένα τόπο που σφύζει από ζωή 12 μήνες το χρόνο με περισσότερους επισκέπτες και κατοίκους”.

Λίγο πριν από την πρόσφατη εντυπωσιακή εξέλιξη των τουριστικών μεγεθών δημοσιεύσαμε μια μελέτη (https://www.naxospress.gr/arthro/arthrografoi/o-toyrismos-i-atmomihani-tis-ellinikis-viomihanias) που κατέληγε στο συμπέρασμα ότι οι 30 εκ. αφίξεις μέχρι το 2025 είναι ένας απολύτως ρεαλιστικός στόχος και πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο μιας εθνικής προσπάθειας.

Αρθρο του Γιάννη Τζανετή (*)

Τότε η εκτίμηση αυτή αντιμετωπίστηκε με κάποιο σκεπτικισμό καθώς η χώρα είχε χαμηλές αφίξεις (κάτω από 20εκ.) και η τουριστική βιομηχανία έδειχνε σημάδια κόπωσης. Όμως οι εξελίξεις τα αμέσως επόμενα χρόνια μας δικαίωσαν. Η παγκόσμια ζήτηση ακολούθησε εκρηκτική άνοδο που με την σειρά της εκτόξευσε και την ελληνική τουριστική αγορά.

Μια ματιά στο σήμερα δείχνει ότι ο τουρισμός αποτελεί τον κυριότερο παραγωγικό κλάδο της Ελληνικής οικονομίας καθώς συνεισφέρει άμεσα το 8,0% του ΑΕΠ με την συνολική συνεισφορά να φτάνει το 19,7% του ΑΕΠ (πηγή: World Travel & Tourism Council 2018) και διατηρεί περίπου 500.000 θέσεις εργασίας.

Παρόλα αυτά υπάρχει άφθονο ανεκμετάλλευτο δυναμικό καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στην 8η θέση της Ευρωπαϊκής αγοράς με 27,2 εκ. αφίξεις το 2017 (πηγή: United Nations World Tourism Organization) πίσω από χώρες όπως η Αυστρία.

Κατάταξη Ευρωπαϊκών Χωρών (εκ. αφίξεις) 2017. Πηγή: WTOWorld Tourism Organization

Α/Α

Χώρα

2017

2016

Ετήσιος Ρυθμός Ανάπτυξης

1

Γαλλία

86,9

82,7

5,1%

2

Ισπανία

81,8

75,3

8,6%

3

Ιταλία

58,3

52,4

11,2%

4

Ην. Βασίλειο

37,7

35,8

5,1%

5

Τουρκία

37,6

30,3

24,1%

6

Γερμανία

37,5

35,6

5,2%

7

Αυστρία

29,5

28,1

4,8%

8

Ελλάδα

27,2

24,8

9,7%

9

Ρωσία

24,4

24,6

-0,7%

10

Πορτογαλία

21,2

18,2

16,5%

 

ΣΥΝΟΛΟ ΚΥΡΙΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΩΝ

442,1

407,8

8,4%

Θα μπορούσε άραγε η Ελλάδα να επιτύχει μέχρι το 2030, σαράντα εκατομμύρια  αφίξεις και να αναδειχθεί σε πραγματικά παγκόσμια τουριστική δύναμη? Σίγουρα ναι, αρκεί να παρακολουθήσει τη διεθνή δυναμική και να διατηρήσει επί μακρόν μέσο ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο μέσο όρο του ανταγωνισμού.

Έτσι, ως το 2030 μπορούν να αυξηθούν σημαντικά τα μεγέθη του κλάδου και ο στόχος των 40 εκ. αφίξεων να φαντάζει πλέον απολύτως ρεαλιστικός ίσως και μικρός!

Επιπλέον, αν διατηρηθεί η σημερινή αναλογία όπου κάθε εκ. αφίξεων δημιουργεί περίπου 20.000 θέσεις εργασίας θα μπορούσαν να συντηρούνται συνολικά 800.000 θέσεις εργασίας έως το 2030. Μεγάλο μέρος της ανεργίας θα είχε απορροφηθεί και η πληθυσμιακή αφαίμαξη της χώρας θα είχε αναστραφεί.

Ο στόχος αυτός δεν θα επιτευχθεί άκοπα. Παρά την παγκόσμια έκρηξη της ζήτησης ο διεθνής ανταγωνισμός είναι σκληρός ενώ η γειτονιά μας επανέρχεται δυναμικά στο τουριστικό προσκήνιο (π.χ. Τουρκία, Αίγυπτος). Η ζήτηση υπάρχει, η άνοδος είναι παγκόσμια και θα εξακολουθήσει να είναι ισχυρή σε βάθος χρόνου, απαιτείται όμως στόχευση στο τρίπτυχο:

  • Μεγάλης κλίμακας επενδύσεις σε υποδομές φιλοξενίας
  • Ενίσχυση μεταφορών
  • Media & Προβολή

Οι υφιστάμενες καμπάνιες προβολής χαρακτηρίζονται από κατακερματισμό, συνεχείς μεταβολές του μηνύματος, χαμηλή αποτελεσματικότητα. Παρά τα εντυπωσιακά υψηλά έξοδα προβολής το αποτέλεσμα είναι μάλλον φτωχό. O ΕΟΤ και οι περιφερειακοί φορείς δαπανούν αθροιστικά περίπου € 30 εκ. κάθε χρόνο. Για σύγκριση σημειώνεται ότι οι κορυφαίες Ελληνικές επιχειρήσεις (πχ στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών) δεν δαπανούν περισσότερα από 10-20 εκ. με πολλαπλάσια ισχυρότερο αποτέλεσμα. Μια ενιαία προσπάθεια με επαγγελματισμό θα εκτόξευε την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς. Η χώρα διαθέτει ένα από τα πολυτιμότερα brand names για να σπαταλιέται στις μέτριες καμπάνιες του ΕΟΤ.

Στο δυναμικό φιλοξενίας της χώρας απαιτείται μια μικρή επανάσταση με μεγάλης κλίμακας επενδύσεις κοντά σε μεγάλους σταθμούς διακίνησης τουριστών. Οι μεγάλης κλίμακας επενδύσεις, με σεβασμό στα φυσικά κληροδοτήματα, θα αναδειχθούν σε ισχυρούς πόλους έλξης, δημιουργώντας ένα ευνοϊκό οικοσύστημα για ευημερία και άλλων επιχειρήσεων κάθε μεγέθους. Το παράδειγμα του Costa Navarino είναι χαρακτηριστικό, όχι μόνο δεν έκλεισε τους τοπικούς ανταγωνιστές, όπως πολλοί κινδυνολογούσαν, αλλά δημιούργησε εκ του μηδενός μια ολόκληρη τοπική βιομηχανία τουρισμού.

Τέλος κρίσιμη σημασία έχει η μεγέθυνση των υποδομών μεταφοράς με έμφαση στα διεθνή αεροδρόμια. Κατά τη διεθνή εμπειρία μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί αναπτύσσονται μόνο κοντά σε αεροδρόμια ελκυστικά για μεγάλους αερομεταφορείς (πχ Αττάλεια, Μαγιόρκα, Τενερίφη, Ηράκλειο, Λάρνακα). Η ιδιωτικοποίηση κομβικών περιφερειακών αεροδρομίων είναι ένα απολύτως θετικό βήμα που πρέπει να συνοδευτεί από ισχυρή επέκταση και εκσυγχρονισμό των υποδομών και εφόσον συνδυαστεί με μια ανταγωνιστική πολιτική κόστους μπορεί να πυροδοτήσει ένα ακόμη κύκλο ανόδου.

Οι στόχοι αυτοί ισχύουν και στην κλίμακα των Κυκλάδων. Οι προοπτικές ανόδου και εδώ είναι εξαιρετικές. Η φιλολογία ότι πρόκειται για κορεσμένο προορισμό απέχει σημαντικά από την πραγματικότητα καθώς –με ορισμένες εξαιρέσεις- οι περισσότεροι προορισμοί βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης ενώ και η τουριστική περίοδος είναι χρονικά συρρικνωμένη. Το μέλλον του τουρισμού στις Κυκλάδες πρέπει να το αντικρύσουμε με θάρρος και να τις οραματιστούμε ως ένα τόπο που σφύζει από ζωή 12 μήνες το χρόνο με περισσότερους επισκέπτες και κατοίκους.

Οι δυνατότητες υπάρχουν αρκεί οι υποδομές να ανέλθουν στο ύψος των περιστάσεων. Ο τουρισμός μπορεί να συνεισφέρει πολύ περισσότερα στον πλούτο της χώρας και για πολλές γενιές αν λειτουργήσουμε στοχευμένα προστατεύοντας ταυτόχρονα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Φιλόδοξοι στόχοι μπορούν και πρέπει να τεθούν και να υπηρετηθούν από το σύνολο των παραγωγικών δυνάμεων καθώς αποτελεί την μεγάλη βιομηχανία του τόπου μας και μας αφορά όλους.

Ο Γιάννης Τζανετής είναι Σύμβουλος Διοίκησης και Πληροφορικής /  Μέλος του Μητρώου Στελεχών της ΝΔ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δονούσα: θεατρική παράσταση με τίτλο “Με δύναμη από την Κηφισιά”

Πότε και που θα δούμε θεατρική παράσταση στην Δονούσα

Νάξος – Ενωση Συνταξιούχων: Παράσταση διαμαρτυρίας (09/05) έξω από το Δημαρχείο

Ποιος είναι ο λόγος που ώθησε την Ενωση Συνταξιούχων Νάξου για παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το Δημαρχείο

ΠΝΑι – Αμοργός: Αύξηση χρηματοδότησης για την επέκταση του νηπιαγωγείου (Κατάπολα)

Αύξηση χρηματοδότησης του έργου επέκτασης Νηπιαγωγείου Καταπόλων Αμοργού, από το Περιφερειακό Πρόγραμμα Νότιο Αιγαίο 2021 – 2027

Αεροδρόμιο Νάξου: Δίκτυα κοινής ωφελείας προκαλούν mini blackout στις εργασίες επέκτασης (!!!)

Δίκτυα κοινής ωφελείας “φρενάρουν” την επέκταση του αεροδρομίου Νάξου - Τι βρέθηκαν και τι αναφέρουν οι αρμόδιοι φορείς

Υπόθεση Μάτι: Στο εδώλιο ξανά 20 κατηγορούμενοι

Θα δικαστούν από την αρχή σαν να μην αθωώθηκαν ή καταδικάστηκαν ποτέ, καθώς η έφεση που ασκήθηκε περιλαμβάνει τα πάντα

Αμοργός: Με τον Καλούτα “φτάσαμε” μέσω της Ertflix (video)

Στο Ertflix και την ταξιδιωτική εκπομπή «Φτάσαμε» η Αμοργός (video)

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: Συνεδρίαση αύριο (09/05) με επίκεντρο την αύξηση των δημοτικών τελών

Η ώρα της κρίσης για την αύξηση των δημοτικών τελών στο Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Νάξος (Παναγία Αργοκοιλιώτισσα): Το πρόγραμμα των εορταστικών εκδηλώσεων

Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των εορταστικών εκδηλώσεων από την Ιερά Μητρόπολη Παροναξίας

Νάξος – Λιμενικό Ταμείο: Δικαίωμα ελλιμενισμού στο λιμάνι του Κουφονησίου (περίοδος 2024)

Λιμενικό Ταμείο Νάξου: Χορήγηση δικαιώματος ελλιμενισμού έτους 2024 στο Λιμένα αρμοδιότητας Κουφονησίου

Fast Ferries: Ο …κεραυνός βγήκε χθες (07/05) και πάλι στο Αιγαίο

THUNDER : Ξεκίνησε τα δρομολόγια του το ταχύπλοο της Fast Ferries

ΕεεεΚ Νάξου: Μία κίνηση αγάπης (μέσω ΛΕ.ΜΟ.Ν.) από την Ολγα Κομνηνού (photos)

Γ. Πρωτοπαπαδάκης για την δωρεά στο ΕΕΕΕΚ Νάξου: “Θερμά, ευχαριστούμε την κα Κομνηνού” (video)

Κυριακή Πάσχα: Στις 8.30 το βράδυ το “Blue Star Naxos” θα αφήσει τον Πειραιά για Σύρο – Παροναξία – Μικρές Κυκλάδες – Αμοργό

Ημέρες γιορτής και το Blue Star Naxos θα κινηθεί με τροποποιημένο δρομολόγιο στο δρομολόγιο της άγονης

Naxos Island Tours: Μονοήμερη εκδρομή στο Κουφονήσι για την εορτή του Αγίου Γεωργίου

Μονοήμερη εκδρομή στο Κουφονήσι την Δευτέρα 6 Μαϊου για την εορτή του Αγίου Γεωργίου

The Guardian: Δονούσα, η φετινή επιλογή για τις καλοκαιρινές διακοπές

Το ελληνικό νησί που προτείνει ο Guardian για τις καλοκαιρινές διακοπές είναι ένας από τους ανέγγιχτους φυσικούς παραδείσους της άγονης γραμμής του Αιγαίου.

Νάξος: Γεύμα “Στο λαδόχαρτο” για τους άσους του Ολυμπιακού Εσε και Καρβάλιο

Η πρώτη ...επαφή με την κουζίνα και γαστρονομία της Νάξου για τους Εσε και Καρβάλιο το "Στο Λαδόχαρτο"

SKY Express: Μεταφέρει το Αγιο Φως σε Σαντορίνη – Μύκονο

Πως θα μεταφερθεί το Αγιο Φως το Μεγάλο Σάββατο στις Κυκλάδες

Νάξος – Μητρόπολη Παροναξίας: «Σεισμός» στην Πρώτη Ανάσταση (video)

"Σεισμός" στην.... Πρώτη Ανάσταση στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στην Μητρόπολη Παροναξίας (video)

Νάξος – Κωμιακή (Σύλλογος Γυναικών): Η διαδρομή του Επιταφίου φωτισμένη με αυτοσχέδια φαναράκια

Μεγάλη Παρασκευή και ο Σύλλογος Γυναικών Κωμιακής θα φωτίσει τη διαδρομή με αυτοσχέδια φαναράκια για την περιφορά του Επιτάφιου

Πιτταράς – Τυροκομείο: Προσφορά γαλακτοκομικών προϊόντων σε δομές της Νάξου

Μία ακόμη κίνηση αγάπης από την επιχείρηση "Τυροκομείο Πιτταράς" προς την τοπική κοινωνία και τις δομές της