Κυριακή, Ιανουάριος 12, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊα: Στο +9% η αύξηση κίνηση στις Κυκλάδες, σενάριο για αύξηση τιμής...

Ακτοπλοϊα: Στο +9% η αύξηση κίνηση στις Κυκλάδες, σενάριο για αύξηση τιμής στα εισιτήρια λόγω καυσίμων

|

Τα ακριβά καύσιμα πιέζουν τα αυξημένα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών από την άνοδο της επιβατικής κίνησης. –  Οι δύο δρόμοι για προσαρμογή στους νέους κανονισμούς – Οι Κυκλάδες κράτησαν ψηλά την κίνηση της φετινής ακτοπλοίας .

Σενάρια αυξήσεων στις τιμές εισιτηρίων ενεργοποιούνται στο χώρο της Ακτοπλοΐας εφόσον συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά οι διεθνείς τιμές των καυσίμων. Η αυξημένη επιβατική κίνηση που καταγράφηκε φέτος  αποδείχθηκε αναγκαία, μεν, αλλά όχι και ικανή συνθήκη για να διατηρήσουν τα επίπεδα κερδοφορίας τους οι επιχειρήσεις του κλάδου. Κι αυτό καθώς οι διοικήσεις τους είδαν τα αυξημένα έσοδα να «εξαερώνονται» στις… υψηλές θερμοκρασίες που διαμορφώθηκαν από την αύξηση των τιμών στα καύσιμα.

Του Παναγιώτη Υφαντή (euro2day.gr) 

Η νέα χρονιά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού (33 εκατ. αφίξεις και 2 δισ. πρόσθετα έσοδα) αποτυπώθηκε και στην επιβατική κίνηση στα πλοία. Σύμφωνα με πηγές του χώρου, η επιβατική κίνηση στις γραμμές που συνδέουν τον Πειραιά με τα νησιά κατέγραφε άνοδο της τάξης του 5,5% μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Στην καρδιά του Αιγαίου, μάλιστα, η άνοδος ήταν ακόμα μεγαλύτερη, καθώς στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια οι επιβάτες αυξήθηκαν 9% σε σύγκριση με το δεκάμηνο του 2017.

Το αυξημένο κόστος καυσίμων ωστόσο που κατέβαλαν οι εταιρείες υπερκάλυψε, όπως αναφέρουν, τα αυξημένα έσοδα που είχαν από την άνοδο της επιβατικής κίνησης.  Στελέχη του χώρου ανέφεραν χαρακτηριστικά πως εταιρείες χρειάστηκε να πληρώσουν για καύσιμα έως και πέντε φορές τα πρόσθετα έσοδα που είχαν από την αύξηση επιβατών.

Οι διοικήσεις των εταιρειών του κλάδου καλούνται, εκ των πραγμάτων, να διαχειριστούν τις επιβαρύνσεις που προκύπτουν σε ότι αφορά το κόστος λειτουργίας των πλοίων. Όπως εξηγούν παράγοντες του χώρου, στα τέλη Σεπτεμβρίου η μέση τιμή καυσίμου (IFO) για τα συμβατικά πλοία κινούνταν σε επίπεδα 24% υψηλότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η επιβάρυνση για τα ταχύπλοα καθώς το καύσιμο που χρησιμοποιούν (MGO) ήταν 27% ακριβότερο από πέρυσι.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η αύξηση της μέσης τιμής των καυσίμων της ακτοπλοΐας κατά την τελευταία διετία φθάνει το 85%.

Ανώτερα στελέχη του κλάδου σημειώνουν ότι το αυξημένο κόστος καυσίμων επηρεάζει ήδη σοβαρά τα λειτουργικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων του κλάδου. Στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς εκτιμούν πως οι δύο κορυφαίοι «παίκτες» του χώρου, Attica Group ΑΤΤΙΚΑ +1,64% και Minoan Lines, θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τη χρονιά με θετικά οικονομικά αποτελέσματα. Υπενθύμιζαν, ωστόσο, πως είναι πρακτικά οι μόνες που έχουν τη δυνατότητα να εγγράφουν έκτακτα έσοδα από πωλήσεις πλοίων, όπως συνέβη στο παρελθόν.

Τα καύσιμα, ωστόσο, φαίνεται πως θα αποτελέσουν όχι απλώς έναν δύσκολο «κάβο» για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά… Συμπληγάδες. Κι αυτό καθώς, εκτός του αυξημένου κόστους, οι εταιρείες καλούνται εντός του 2019 να οριστικοποιήσουν τις αποφάσεις τους για τον τρόπο με τον οποίο θα προσαρμοστούν στους νέους διεθνείς κανονισμούς εκπομπών ρύπων από τα πλοία και τη χρήση καυσίμου ακόμα μικρότερης περιεκτικότητας σε θείο (0,5%). Κανονισμοί οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από 1/1/2020.

Τα νέα πλοία ναυπηγούνται εξ αρχής με τις νέες προδιαγραφές. Οπότε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καλούνται να αποφασίσουν για τα πλοία που έχουν, ήδη, στη διάθεσή τους.

Οι εναλλακτικές που έχουν στη διάθεσή τους είναι δύο: είτε να χρησιμοποιήσουν τονέο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο είτε να εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν τα ίδια καύσιμα, τοποθετώντας συστήματα «φίλτρων» (scrubbers) προκειμένου να μειώσουν τα επίπεδα ρύπων που θα εκπέμπουν τα πλοία.

Προφανώς και οι δύο λύσεις κοστίζουν. Το μεν, νέο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο υπολογίζεται πως θα κοστίζει 50% ακριβότερα από αυτό που χρησιμοποιούν σήμερα. Η τοποθέτηση «φίλτρων» (scrubbers) από την άλλη πλευρά κοστίζει αρκετά (περί τα 4 εκατ. ευρώ σύμφωνα με στελέχη του χώρου).

Την ίδια στιγμή, διεθνείς ναυτιλιακοί αναλυτές εκτιμούν πως το κόστος νέου καυσίμου θα μειωθεί πλησιάζοντας την τιμή του σημερινού καυσίμου. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, μάλιστα, η τιμή του θα διαμορφωθεί σε επίπεδα 20-30% υψηλότερα από το σημερινό καύσιμο των πλοίων.

Τι σημαίνει αυτό  στην πράξη; Αν, πράγματι, η τιμή του νέου καυσίμου μειωθεί, ενδέχεται πολλές εταιρείες να επιλέγουν αυτό (πληρώνοντας σε… δόσεις την επιβάρυνση κάθε φορά που προμηθεύονται καύσιμο) αντί να καταβάλλουν σοβαρά ποσά για την εγκατάσταση των δαπανηρών φίλτρων.

Οι νέοι κανονισμοί εκπομπών ρύπων, την ίδια στιγμή, ίσως αποτελέσουν τον καταλύτη ραγδαίων ανακατατάξεων στην ελληνική ακτοπλοΐα και διαμόρφωσης νέου επιχειρηματικού σκηνικού. Κι αυτό καθώς, ακόμα κι αν μια εταιρεία επέλεγε να τοποθετήσει «φίλτρα» στα πλοία της, δεν σημαίνει πως θα μπορούσε και να το κάνει. Κυρίως επειδή η συγκεκριμένη λύση θεωρείται απαγορευτική για πολλά πλοία αφού δεν υπάρχει ο κατάλληλος χώρος. Ταυτόχρονα, το κόστος κρίνεται ασύμφορο για πλοία μεγάλης ηλικίας.

Κι εδώ αναδύεται στην επιφάνεια ο επόμενος ύφαλος που καλείται να προσπεράσει η ελληνική ακτοπλοΐα και ακούει στο όνομα: ανανέωση του στόλου. Η ανάγκη της ανανέωσης του ελληνικού στόλου έχει τεθεί, ήδη,επί τάπητος καθώς την επόμενη δεκαετία το 65% των συμβατικών πλοίων του ελληνικού στόλου θα είναι ηλικίας 30 έως και 50 ετών! Ήδη, σήμερα, 4 στα 10 συμβατικά πλοία (24 σε σύνολο 65) είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών.

Με αυτά τα δεδομένα, παράγοντες του χώρου θεωρούν πως τα σενάρια αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων στα πλοία θα έλθουν αναπόφευκτα στο προσκήνιο τους επόμενους μήνες. Χωρίς, ωστόσο, να προεξοφλούνται αυξήσεις καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από τις αντοχές των καταναλωτών, αλλά και τον ανταγωνισμό που θα υπάρχει από τις αεροπορικές εταιρείες. Ανταγωνισμός ο οποίος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη σε αρκετές γραμμές στην Ελλάδα με τις αεροπορικές εταιρείες να αποσπούν πελατεία από τα πλοία αλλά να πιέζονται εξίσου από τις τιμές των καυσίμων.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Τι είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) στην Ενήλικη Ζωή;

Αρθρο της Ψυχολόγου Στέλλας Ζαχαράτου σχετικά με την Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας

Γ. Χότζογλου: “Λόγω Airbnb η Εστίαση χάνει έως και δύο γεύματα την ημέρα”

«Η ακρίβεια πλήττει την εστίαση – Χάνουμε 1-2 γεύματα την ημέρα λόγω του Airbnb» λέει ο πρόεδρος του Τουρισμού - Επισιτισμού

Τουρισμός: Για να πας σε αυτό το νησί πρέπει να έχεις μαζί σου .. μάσκα αερίου!

Πρόκειται για ένα ηφαιστειογενές νησί περίπου 177 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του Τόκιο

Οικονομία: Ξεκινούν αύριο 13 Ιανουαρίου οι χειμερινές εκπτώσεις 2025

Ποιες Κυριακές θα είναι ανοικτά τα καταστήματα

Γιατί οι άνδρες βλέπουν καλύτερα από τις γυναίκες τη νύχτα;

Πολλές γυναίκες βλέπουν χειρότερα στο σκοτάδι από ό,τι κατά τη διάρκεια της ημέρας, ειδικά πίσω από το τιμόνι.

ΣΕΓΑΣ Κυκλάδων: Ξένοι αθλητές ενδιαφέρονται ήδη για το Aligenis Milos Meeting

Αθλήτριες από την Ολλανδία, την Φινλανδία, αθλητές από την Γερμανία και την Νορβηγία δεν έχουν έρθει ποτέ στις Κυκλάδες για αγώνες στίβου και θα είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία το meeting

Μητρόπολη Παροναξίας: Εορταστική εκδήλωση από το Κατηχητικό Σχολείο της Ενορίας Βίβλου

Εορταστική εκδήλωση από το Κατηχητικό Σχολείο της Ενορίας Βίβλου - Τι έγινε, ποιοι έδωσαν το "παρών"

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia: Φώναξε δυναμικά “Είμαι εδώ”, στη νίκη κόντρα στο Παγκράτι

O ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia επικράτησε του Παγκρατίου (66-55) κάλυψε τη διαφορά του πρώτου γύρου και έδειξε ότι είναι .. ζωντανός - Επόμενος αντίπαλος; Εκτός έδρας ο Ερμής Αργυρούπολης

Πάρος: Αίσιος τέλος στην επιχείρηση διάσωσης χειριστή ταχύπλοου

Σήμα κινδύνου από ταχύπλοο με κατεύθυνση προς Πάρο το βράδυ του Σαββάτου – Επιχείρηση διάσωσης με συνδρομή εναέριων μέσων

Νάξος: Το Laguna Coast Resort στα 20 ξενοδοχεία που θα ξεχωρίσουν τη φετινή χρονιά

Ανάμεσα στις 20 πιο .. ηχηρές αφίξεις στο χώρο των καταλυμάτων και το Laguna Coast Resort που βρίσκεται στη Νάξο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Σεπτέμβριο βγαίνει στο …σφυρί

Τον Σεπτέμβριο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια της ΥΠΑ

Νάξος – Θεοφάνια: Με λαμπρότητα ο εορτασμός, μέλος του ΕΚΑΒ ο Ιορδάνης που έπιασε το Σταυρό (video)

Με λαμπρότητα και ανοιξιάτικο καιρό ο εορτασμός των Θεοφανίων - Ποιος έπιασε τον Τίμιο Σταυρό και τι δήλωσε στον Γιάννη Βλαχάκη (video)

Θεοφάνια – Κωμιακή: Ο Σταυρός έπεσε στη στέρνα της Ανεβάλλουσας, τον έπιασε ο Μάριος Βενιέρης (video)

Για 3η σερί χρονιά η στέρνα της Ανεβάλλουσας λειτουργεί ως το σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της Κωμιακής τα Θεοφάνια - Ποιος έπιασε το σταυρό (video)

Νάξος – Cine Naxos: Ερχεται το “Υπάρχω” (10/01) που σπάει ταμεία σε όλη την Ελλάδα

Η Ελληνική ταινία "Υπάρχω" που αναφέρεται σε στιγμές από τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη από την Παρασκευή 10 Ιανουαρίου στο Cine Naxos - Διπλές προβολές (19:30 και 22:00) και δεν αποκλείεται να την δούμε και 2η εβδομάδα (video)

Blue Star Ferries: Από αύριο (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη γραμμή της Παροναξίας

Από αύριο Πέμπτη (09/01) το Blue Star 1 επιστρέφει στη Παροναξία - Μέχρι πότε θα είναι στη γραμμή, το Blue Star Delos πάει .. Καβάλα

Airbnb: Γιατί χιλιάδες ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες;

Ποια ακίνητα βγαίνουν από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb – Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα - Οι αλλαγές που έρχονται

Θεοφάνια – Νάξος (Αγία Αννα): Ο Γιώργος Δημητροκάλλης έπιασε τον Σταυρό (video)

Στην Αγία Αννα, το όμορφο λιμανάκι της Νάξου, ο Γιώργος Δημητροκάλλης ήταν αυτός που έπιασε τον Τίμιο Σταυρό (video)

Σίφνος: Πήρε “πράσινο” φως και … έρχεται 5αστερο ξενοδοχείο

Νέο 5άστερο ξενοδοχείο “στα σκαριά” στη Σίφνο - Σε ποιο σημείο και ποια η χωρητικότητά του

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

Αύξηση κόστους καυσίμων: Πώς επηρεάζονται οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων