Παρασκευή, 2 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊα: Στο +9% η αύξηση κίνηση στις Κυκλάδες, σενάριο για αύξηση τιμής...

Ακτοπλοϊα: Στο +9% η αύξηση κίνηση στις Κυκλάδες, σενάριο για αύξηση τιμής στα εισιτήρια λόγω καυσίμων

|

Τα ακριβά καύσιμα πιέζουν τα αυξημένα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών από την άνοδο της επιβατικής κίνησης. –  Οι δύο δρόμοι για προσαρμογή στους νέους κανονισμούς – Οι Κυκλάδες κράτησαν ψηλά την κίνηση της φετινής ακτοπλοίας .

Σενάρια αυξήσεων στις τιμές εισιτηρίων ενεργοποιούνται στο χώρο της Ακτοπλοΐας εφόσον συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά οι διεθνείς τιμές των καυσίμων. Η αυξημένη επιβατική κίνηση που καταγράφηκε φέτος  αποδείχθηκε αναγκαία, μεν, αλλά όχι και ικανή συνθήκη για να διατηρήσουν τα επίπεδα κερδοφορίας τους οι επιχειρήσεις του κλάδου. Κι αυτό καθώς οι διοικήσεις τους είδαν τα αυξημένα έσοδα να «εξαερώνονται» στις… υψηλές θερμοκρασίες που διαμορφώθηκαν από την αύξηση των τιμών στα καύσιμα.

Του Παναγιώτη Υφαντή (euro2day.gr) 

Η νέα χρονιά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού (33 εκατ. αφίξεις και 2 δισ. πρόσθετα έσοδα) αποτυπώθηκε και στην επιβατική κίνηση στα πλοία. Σύμφωνα με πηγές του χώρου, η επιβατική κίνηση στις γραμμές που συνδέουν τον Πειραιά με τα νησιά κατέγραφε άνοδο της τάξης του 5,5% μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Στην καρδιά του Αιγαίου, μάλιστα, η άνοδος ήταν ακόμα μεγαλύτερη, καθώς στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια οι επιβάτες αυξήθηκαν 9% σε σύγκριση με το δεκάμηνο του 2017.

Το αυξημένο κόστος καυσίμων ωστόσο που κατέβαλαν οι εταιρείες υπερκάλυψε, όπως αναφέρουν, τα αυξημένα έσοδα που είχαν από την άνοδο της επιβατικής κίνησης.  Στελέχη του χώρου ανέφεραν χαρακτηριστικά πως εταιρείες χρειάστηκε να πληρώσουν για καύσιμα έως και πέντε φορές τα πρόσθετα έσοδα που είχαν από την αύξηση επιβατών.

Οι διοικήσεις των εταιρειών του κλάδου καλούνται, εκ των πραγμάτων, να διαχειριστούν τις επιβαρύνσεις που προκύπτουν σε ότι αφορά το κόστος λειτουργίας των πλοίων. Όπως εξηγούν παράγοντες του χώρου, στα τέλη Σεπτεμβρίου η μέση τιμή καυσίμου (IFO) για τα συμβατικά πλοία κινούνταν σε επίπεδα 24% υψηλότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η επιβάρυνση για τα ταχύπλοα καθώς το καύσιμο που χρησιμοποιούν (MGO) ήταν 27% ακριβότερο από πέρυσι.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η αύξηση της μέσης τιμής των καυσίμων της ακτοπλοΐας κατά την τελευταία διετία φθάνει το 85%.

Ανώτερα στελέχη του κλάδου σημειώνουν ότι το αυξημένο κόστος καυσίμων επηρεάζει ήδη σοβαρά τα λειτουργικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων του κλάδου. Στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς εκτιμούν πως οι δύο κορυφαίοι «παίκτες» του χώρου, Attica Group ΑΤΤΙΚΑ +1,64% και Minoan Lines, θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τη χρονιά με θετικά οικονομικά αποτελέσματα. Υπενθύμιζαν, ωστόσο, πως είναι πρακτικά οι μόνες που έχουν τη δυνατότητα να εγγράφουν έκτακτα έσοδα από πωλήσεις πλοίων, όπως συνέβη στο παρελθόν.

Τα καύσιμα, ωστόσο, φαίνεται πως θα αποτελέσουν όχι απλώς έναν δύσκολο «κάβο» για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά… Συμπληγάδες. Κι αυτό καθώς, εκτός του αυξημένου κόστους, οι εταιρείες καλούνται εντός του 2019 να οριστικοποιήσουν τις αποφάσεις τους για τον τρόπο με τον οποίο θα προσαρμοστούν στους νέους διεθνείς κανονισμούς εκπομπών ρύπων από τα πλοία και τη χρήση καυσίμου ακόμα μικρότερης περιεκτικότητας σε θείο (0,5%). Κανονισμοί οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από 1/1/2020.

Τα νέα πλοία ναυπηγούνται εξ αρχής με τις νέες προδιαγραφές. Οπότε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καλούνται να αποφασίσουν για τα πλοία που έχουν, ήδη, στη διάθεσή τους.

Οι εναλλακτικές που έχουν στη διάθεσή τους είναι δύο: είτε να χρησιμοποιήσουν τονέο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο είτε να εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν τα ίδια καύσιμα, τοποθετώντας συστήματα «φίλτρων» (scrubbers) προκειμένου να μειώσουν τα επίπεδα ρύπων που θα εκπέμπουν τα πλοία.

Προφανώς και οι δύο λύσεις κοστίζουν. Το μεν, νέο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο υπολογίζεται πως θα κοστίζει 50% ακριβότερα από αυτό που χρησιμοποιούν σήμερα. Η τοποθέτηση «φίλτρων» (scrubbers) από την άλλη πλευρά κοστίζει αρκετά (περί τα 4 εκατ. ευρώ σύμφωνα με στελέχη του χώρου).

Την ίδια στιγμή, διεθνείς ναυτιλιακοί αναλυτές εκτιμούν πως το κόστος νέου καυσίμου θα μειωθεί πλησιάζοντας την τιμή του σημερινού καυσίμου. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, μάλιστα, η τιμή του θα διαμορφωθεί σε επίπεδα 20-30% υψηλότερα από το σημερινό καύσιμο των πλοίων.

Τι σημαίνει αυτό  στην πράξη; Αν, πράγματι, η τιμή του νέου καυσίμου μειωθεί, ενδέχεται πολλές εταιρείες να επιλέγουν αυτό (πληρώνοντας σε… δόσεις την επιβάρυνση κάθε φορά που προμηθεύονται καύσιμο) αντί να καταβάλλουν σοβαρά ποσά για την εγκατάσταση των δαπανηρών φίλτρων.

Οι νέοι κανονισμοί εκπομπών ρύπων, την ίδια στιγμή, ίσως αποτελέσουν τον καταλύτη ραγδαίων ανακατατάξεων στην ελληνική ακτοπλοΐα και διαμόρφωσης νέου επιχειρηματικού σκηνικού. Κι αυτό καθώς, ακόμα κι αν μια εταιρεία επέλεγε να τοποθετήσει «φίλτρα» στα πλοία της, δεν σημαίνει πως θα μπορούσε και να το κάνει. Κυρίως επειδή η συγκεκριμένη λύση θεωρείται απαγορευτική για πολλά πλοία αφού δεν υπάρχει ο κατάλληλος χώρος. Ταυτόχρονα, το κόστος κρίνεται ασύμφορο για πλοία μεγάλης ηλικίας.

Κι εδώ αναδύεται στην επιφάνεια ο επόμενος ύφαλος που καλείται να προσπεράσει η ελληνική ακτοπλοΐα και ακούει στο όνομα: ανανέωση του στόλου. Η ανάγκη της ανανέωσης του ελληνικού στόλου έχει τεθεί, ήδη,επί τάπητος καθώς την επόμενη δεκαετία το 65% των συμβατικών πλοίων του ελληνικού στόλου θα είναι ηλικίας 30 έως και 50 ετών! Ήδη, σήμερα, 4 στα 10 συμβατικά πλοία (24 σε σύνολο 65) είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών.

Με αυτά τα δεδομένα, παράγοντες του χώρου θεωρούν πως τα σενάρια αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων στα πλοία θα έλθουν αναπόφευκτα στο προσκήνιο τους επόμενους μήνες. Χωρίς, ωστόσο, να προεξοφλούνται αυξήσεις καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από τις αντοχές των καταναλωτών, αλλά και τον ανταγωνισμό που θα υπάρχει από τις αεροπορικές εταιρείες. Ανταγωνισμός ο οποίος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη σε αρκετές γραμμές στην Ελλάδα με τις αεροπορικές εταιρείες να αποσπούν πελατεία από τα πλοία αλλά να πιέζονται εξίσου από τις τιμές των καυσίμων.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Fast Ferries: Έκτακτα δρομολόγια από Νάξο προς Ραφήνα αυτό το μήνα (Μάιος)

Ενισχυμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση Νάξου – Ραφήνας με το “Fast Ferries ANDROS” και καθημερινά δρομολόγια από 19 Μαΐου με το “ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π”.

Την έμπρακτη στήριξη σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις Σαντορίνης και Θηρασιάς ζητά ο Δήμος Θήρας

Η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου (ΠΕΔ) σε μια πράξη στήριξης των αιτημάτων της Σαντορίνης, υιοθέτησε ομόφωνα το ψήφισμα και το απέστειλε στους αρμόδιους Υπουργούς

Στοίχημα – Ligue 1: Νις εναντίον Ρεμς.. σκοράρουν και οι δύο

Νις - Ρεμς: Βρίσκουν στόχο… για τους στόχους τους

Ολλανδία – Σύρος: Αυτό είναι το “κρυμμένo πετράδι” της Ελλάδας για το 2025

Το «κρυμμένo πετράδι» της Ελλάδας για το 2025​​​​​​​​​​​ σύμφωνα με τους Ολλανδούς

Η Σαντορίνη πρωταγωνίστρια στα όνειρα των Αμερικανών για γαμήλιο ταξίδι το 2025

Η Σαντορίνη στέφεται ως ο κορυφαίος γαμήλιος προορισμός για Αμερικανούς ταξιδιώτες, με εξωτικούς και ευρωπαϊκούς ανταγωνιστές να συμπληρώνουν τη λίστα.

Φολέγανδρος: Νέοι αθλητικοί χώροι και αναβαθμισμένες σχολικές μονάδες δίνουν «ανάσα» στο νησί

Με συνέπεια και έργα ουσίας, η Φολέγανδρος αποκτά σύγχρονες αθλητικές υποδομές – Ένα νησί κάνει βήματα μπροστά, εκεί όπου οι δυσκολίες δεν είναι άλλοθι αλλά κίνητρο.

Σύρος – Νοσοκομείο: Ενίσχυση με τέσσερις νέους ειδικευόμενους γιατρούς

Η άφιξη τεσσάρων νέων ειδικευόμενων ιατρών ενισχύει τις κλινικές του Νοσοκομείου και αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο του στη στήριξη της Δημόσιας Υγείας στις Κυκλάδες.

Καφηρέας: Ακυβέρνητο φορτηγό πλοίο λόγω μηχανικής βλάβης

Ακυβέρνητο φορτηγό πλοίο λόγω μηχανικής βλάβης στο ακρωτήριο Καφηρέα

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Ο Παναγιώτης Ψαρράς στη Μικτή Ομάδα Νήσων, υπερηφάνεια για τη Νάξο

Με το βλέμμα στο μέλλον, ο νεαρός αθλητής ξεχωρίζει και εκπροσωπεί επάξια τον Πανναξιακό και τη Νάξο στους Περιφερειακούς Αγώνες της ΕΟΚ.

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Δυτικές Κυκλάδες: Ανεκτέλεστο το αυριανό δρομολόγιο του “Αικατερίνη Π”

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. : Ανεκτέλεστο το δρομολόγιο την Δευτέρα 28/4 κι επιστροφή την Τρίτη 29/4 λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών