Παρασκευή, 2 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΕλλάδα: Διασώθηκαν μέσω υπουργικής απόφασης 17 καϊκια

Ελλάδα: Διασώθηκαν μέσω υπουργικής απόφασης 17 καϊκια

|

Απετράπη η οριστική καταστροφή 17 ξύλινων αλιευτικών σκαφών (ψαροκάϊκα κ.ά.), που έχουν κατασκευαστεί με τους παραδοσιακούς τρόπους των ξυλοναυπηγών και φέρουν την ομορφιά του μοναδικού, χειροποίητου, έργου, μετά από παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά και σε συνεργασία με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρο Αραχωβίτη.

Απετράπη η οριστική καταστροφή 17 ξύλινων αλιευτικών σκαφών (ψαροκάϊκα κ.ά.), που έχουν κατασκευαστεί με τους παραδοσιακούς τρόπους των ξυλοναυπηγών και φέρουν την ομορφιά του μοναδικού, χειροποίητου, έργου, μετά από παρέμβαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά και σε συνεργασία με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρο Αραχωβίτη.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, «με απόφαση της Μυρσίνης Ζορμπά δόθηκε η απαραίτητη θεσμική βάση και η πολιτισμική τεκμηρίωση προκειμένου να αποτραπεί η οριστική καταστροφή τους. Τα δεκαεπτά αυτά αλιευτικά σκάφη αναγνωρίστηκαν ως σημαντικά έργα της παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης που είναι τόσο βαθιά συνδεδεμένη με την ιστορία και την πολιτισμική ταυτότητα του νεότερου ελληνισμού και για τον λόγο αυτόν εξαιρέθηκαν τελικά από τη δράση ‘Διάλυση αλιευτικού σκάφους’ όπως αυτή προβλέπεται από το Μέτρο 6.1.10 ‘Οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων’ του Επιχειρησιακού Προγράμματος ‘Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020′ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση «τα ξύλινα αυτά σκάφη θα παραχωρηθούν σε φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης οι οποίοι επιθυμούν να τα αναδείξουν, και ορισμένα θα παραχωρηθούν στον Οργανισμό κεντρικών Αγορών και αλιείας για να εκτίθενται σε ιχθυόσκαλες, ως τεκμήρια της δουλειάς και του κόπου των ψαράδων». Τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της παραδοσιακής Ξυλοναυπηγικής Τέχνης που έχει εγγραφεί από το 2013 στο Εθνικό Ευρετήριο ‘Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια το ΥΠΠΟΑ.

«Και τώρα, με αφετηρία την κοινή απόφαση που σώζει από τη διάλυση τα δεκαεπτά ξύλινα αλιευτικά σκάφη, επεξεργάζεται σε συντονισμό με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τον σχεδιασμό προγραμμάτων που στόχο θα έχουν την ανάπτυξη δραστηριοτήτων αναψυχής και εκπαίδευσης με επίκεντρο τα ξύλινα σκάφη και την παραδοσιακή ναυπηγική. Η αναζωογόνηση της ξυλοναυπηγικής με τρόπους σύγχρονους και εναρμονισμένους με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των νέων ανθρώπων, αναδεικνύει αυτήν την εμπειρική τεχνογνωσία και παραδοσιακή τέχνη, ως μέρος του συμβολικού πολιτισμικού κεφαλαίου της Ελλάδας στον 21ου αιώνα», καταλήγει το ΥΠΠΟΑ.

Οταν μιλούν οι αριθμοί… 

Το «σπάσιμο» των ξύλινων αλιευτικών σκαφών ξεκίνησε από το 1996, οπότε  τέθηκε σε ισχύ, με πρωτοβουλία της Ε.Ε., η νομοθεσία για τον περιορισμό της υπεραλίευσης, μέσω της επιδότησης της απόσυρσης της αλιευτικής αδείας. Από τότε, χιλιάδες αλιείς παρέδωσαν την άδειά τους και τα καΐκια τους καταστράφηκαν. 

Να σημειώσουμε πάντως ότι για τη διάσωση των παραδοσιακών σκαφών έχουν γίνει ώς σήμερα κάποιες προσπάθειες, με λιγοστά αποτελέσματα.

● Στην περίοδο 1994 – 1999, στην οποία διαλύθηκαν 1.285 σκάφη, εγκρίθηκε για πρώτη φορά, πιλοτικά και μόνο για την Ελλάδα, η εξαίρεση διάλυσης 15 τέτοιων αλιευτικών σκαφών. Τελικά για τον σκοπό αυτό χρηματοδοτήθηκαν μόνο 5 καθώς και 5 μουσειακοί χώροι για την ανάδειξή τους.

● Στην περίοδο 2000 – 2006, όταν για πρώτη φορά θεσμοθετήθηκε η διάσωση αλιευτικών σκαφών με μουσειακή αξία, ως συμπληρωματικό μέτρο της διάλυσης, που και αυτή γινόταν για την επίτευξη των στόχων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, δηλαδή τη μείωση της αλιευτικής πίεσης στα ιχθυοαποθέματα, διαλύθηκαν 2.198 σκάφη και διασώθηκαν 21, για τα οποία οι νέοι ιδιοκτήτες ανέλαβαν πλήρως την υποχρέωση διατήρησης και διάθεσής τους σε εκθεσιακό χώρο.

● Στην περίοδο 2007 – 2013 διαλύθηκαν 1.037 και υπήρξε μόνο ένα αίτημα για διάσωση ενός σιδερένιου σκάφους κι αυτό από το υπουργείο Πολιτισμού, λίγο πριν από τη λήξη του προγράμματος, που τελικά δεν υλοποιήθηκε γιατί ο ιδιοκτήτης προτίμησε να πουλήσει το σκάφος σε άλλον αλιέα, παρά να το αποσύρει.

Εχουμε δηλαδή ώς σήμερα διαλύσει συνολικά 4.520 σκάφη από την έναρξη των προγραμμάτων απόσυρσης και δυστυχώς μόνο τα 26 έχουν χαρακτηριστεί παραδοσιακά. Και το χειρότερο όλων είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτών που χαρακτηρίστηκαν παραδοσιακά και διασώθηκαν, σήμερα έχει πρόβλημα συντήρησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, από τα περίπου 14.500 έχουν καταστραφεί τα 12.500 κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Προσφάτως ανακοινώθηκε  ότι άλλα 763 πρόκειται να οδηγηθούν σε σπάσιμο, ενώ άλλες 522 αιτήσεις δεν έχουν προχωρήσει προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου χρηματικού ποσού για την καταστροφή τους. Συνολικά 45 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον σκοπό αυτό, ενώ τα σκαριά θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος ως τουριστικά σκάφη.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Fast Ferries: Έκτακτα δρομολόγια από Νάξο προς Ραφήνα αυτό το μήνα (Μάιος)

Ενισχυμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση Νάξου – Ραφήνας με το “Fast Ferries ANDROS” και καθημερινά δρομολόγια από 19 Μαΐου με το “ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π”.

Την έμπρακτη στήριξη σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις Σαντορίνης και Θηρασιάς ζητά ο Δήμος Θήρας

Η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου (ΠΕΔ) σε μια πράξη στήριξης των αιτημάτων της Σαντορίνης, υιοθέτησε ομόφωνα το ψήφισμα και το απέστειλε στους αρμόδιους Υπουργούς

Στοίχημα – Ligue 1: Νις εναντίον Ρεμς.. σκοράρουν και οι δύο

Νις - Ρεμς: Βρίσκουν στόχο… για τους στόχους τους

Ολλανδία – Σύρος: Αυτό είναι το “κρυμμένo πετράδι” της Ελλάδας για το 2025

Το «κρυμμένo πετράδι» της Ελλάδας για το 2025​​​​​​​​​​​ σύμφωνα με τους Ολλανδούς

Η Σαντορίνη πρωταγωνίστρια στα όνειρα των Αμερικανών για γαμήλιο ταξίδι το 2025

Η Σαντορίνη στέφεται ως ο κορυφαίος γαμήλιος προορισμός για Αμερικανούς ταξιδιώτες, με εξωτικούς και ευρωπαϊκούς ανταγωνιστές να συμπληρώνουν τη λίστα.

Φολέγανδρος: Νέοι αθλητικοί χώροι και αναβαθμισμένες σχολικές μονάδες δίνουν «ανάσα» στο νησί

Με συνέπεια και έργα ουσίας, η Φολέγανδρος αποκτά σύγχρονες αθλητικές υποδομές – Ένα νησί κάνει βήματα μπροστά, εκεί όπου οι δυσκολίες δεν είναι άλλοθι αλλά κίνητρο.

Σύρος – Νοσοκομείο: Ενίσχυση με τέσσερις νέους ειδικευόμενους γιατρούς

Η άφιξη τεσσάρων νέων ειδικευόμενων ιατρών ενισχύει τις κλινικές του Νοσοκομείου και αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο του στη στήριξη της Δημόσιας Υγείας στις Κυκλάδες.

Καφηρέας: Ακυβέρνητο φορτηγό πλοίο λόγω μηχανικής βλάβης

Ακυβέρνητο φορτηγό πλοίο λόγω μηχανικής βλάβης στο ακρωτήριο Καφηρέα

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Ο Παναγιώτης Ψαρράς στη Μικτή Ομάδα Νήσων, υπερηφάνεια για τη Νάξο

Με το βλέμμα στο μέλλον, ο νεαρός αθλητής ξεχωρίζει και εκπροσωπεί επάξια τον Πανναξιακό και τη Νάξο στους Περιφερειακούς Αγώνες της ΕΟΚ.

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Δυτικές Κυκλάδες: Ανεκτέλεστο το αυριανό δρομολόγιο του “Αικατερίνη Π”

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. : Ανεκτέλεστο το δρομολόγιο την Δευτέρα 28/4 κι επιστροφή την Τρίτη 29/4 λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών