Ούτε μία, ούτε δύο αλλά δέκα χωματερές στις Κυκλάδες είναι στα όρια της παρανομίας – Από το 2014 έως τον περασμένο Ιούνιο η Ελλάδα για το Νότιο Αιγαίο πλήρωσε σε πρόστιμα οκτώ εκατομμύρια ευρώ (!!!)
Εκατομμύρια ευρώ καταλήγουν κάθε χρόνο στα… σκουπίδια. Πρόκειται για χρήματα που καταβάλλονται για τα πρόστιμα στην χώρα μας λόγω της λειτουργίας παράνομων χωματερών. Τα αναλυτικά στοιχεία για τα πρόστιμα από την λειτουργία των χωματερών δημοσίευσε η «Καθημερινή της Κυριακής». Κι ενώ η Πελοπόννησος λειτουργεί ως «Λερναία Ύδρα» όσον αφορά την υπόθεση των χωματερών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλε η χώρα στις κοινοτικές αρχές, 16 χωματερές που είχαν κλείσει και είχαν αποκατασταθεί… χρησιμοποιούνται και πάλι, προφανώς ελλείψει εναλλακτικής. Την ίδια στιγμή, στη νησιωτική Ελλάδα ο αριθμός των ενεργών χωματερών έχει «κολλήσει», με αποτέλεσμα το υπουργείο Περιβάλλοντος να θεσμοθετήσει πρόσφατα τη δυνατότητα μεταφοράς κοινών απορριμμάτων με πλοίο. Το ζήτημα βέβαια είναι ποιοι ΧΥΤΥ θα δεχθούν τα απορρίμματα αυτά, καθώς καμία περιοχή δεν θέλει σε αυτή τη φάση να περιορίσει τον χρόνο ζωής των υποδομών της.
Χωματέρες
Ποιες είναι οι χωματερές που βρίσκονται στο στόχαστρο όσον αφορά το Νότιο Αιγαίο; Σύμφωνα με στοιχεία από τη Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ε.Ε., η Ελλάδα διέθετε τον Ιούνιο (οπότε και έγινε η τελευταία καταμέτρηση) 18 χωματερές που ενώ είχαν κλείσει και αποκατασταθεί, εντούτοις χρησιμοποιούνται και πάλι από τους δήμους. Τι συμβαίνει στο Νότιο Αιγαίο; Δύο απ αυτούς που άνοιξαν είναι σε Κάσο και Μήλο (Κυκλάδες). Παραμένουν ενεργές σε Ικαρία (δύο χωματερές), στην Κάλυμνο, στη Λέρο, στην Πάτμο, στη Σίφνο, στη Σίκινο, στη Θήρα και στην Κέα. Τέλος, ένας σημαντικός αριθμός χωματερών έχει κλείσει, αλλά δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί. Οι χωματερές αυτές είναι στην Ικαρία, στη Σύμη, στην Ίο, στην Τήνο, στη Μύκονο, στην Πάρο, στη Φολέγανδρο και στη Σέριφο.
Πρόστιμα
Έτσι, με βάση αυτά τα δεδομένα, η απραξία των τοπικών αρχών στην Πελοπόννησο και στο Νότιο Αιγαίο εξακολουθεί να κοστίζει ακριβά σε πρόστιμα. Οι μόνες Περιφέρειες που δεν επιβαρύνουν πια με πρόστιμο είναι η Ήπειρος (τελείωσε με το πρόβλημα πριν από το καλοκαίρι του 2015 και επομένως δεν καταβλήθηκε ποτέ πρόστιμο «για λογαριασμό της») και εδώ και δύο έτη η Κρήτη. Συνολικά, η τελευταία δόση του ευρωπροστίμου που κατέβαλε η Ελλάδα ήταν 2,84 εκατ. ευρώ, ενδεικτικό της προόδου που έχει συντελεστεί από το 2015 (η πρώτη δόση του προστίμου ήταν 10,36 εκατ. ευρώ). Ο επιμερισμός των προστίμων ανά Περιφέρεια παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν εξεταστούν τα στοιχεία διαχρονικά (από το 2015, οπότε ξεκίνησε η καταβολή του προστίμου έως σήμερα). Για παράδειγμα, από τα 51,24 εκατ. ευρώ που έχει κοστίσει στη χώρα η υπόθεση των παράνομων χωματερών, τα 15,08 εκατ. αφορούν την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα 8,36 εκατ. ευρώ «προέρχονται» από το Νότιο Αιγαίο, 5,02 εκατ. ευρώ από την Κεντρική Μακεδονία, 3,6 εκατ. από την Αττική, 2,5 εκατ. ευρώ από τη Στερεά Ελλάδα, 2,04 από τη Δυτική Ελλάδα και μικρότερα ποσά από τις άλλες περιοχές. Κι επειδή μας ενδιαφέρει το Αιγαίο, να πούμε ότι το Νότιο Αιγαίο έχει πληρώσει: τρία εκατομμύρια το 2015, 2,4 εκ. το 2016, δύο εκατομμύρια το 2017 και 920 χιλιάδες το πρώτο εξάμηνο του 2018. Και το Βόρειο Αιγαίο; πλήρωσε 800 χιλιάδες για το 2015, 600 χιλιάδες για το 2016, 440 χιλιάδες για το 2017 και 200 για το πρώτο εξάμηνο.